Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Øyvind.h, torsdag 22. november 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

Muffinman

Henvendte meg til Tesla angående dette i høst. Fikk til svar "nye beregninger, de har mottatt flere henvendelser om dette og alt skal være i orden". Man kunne altså ikke avkrefte rekkeviddereduksjon som da var en mistanke fra min side og som jeg nå mener å ha verifisert.

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på mandag 29. desember 2014, klokken 00:03
Sitat fra: Muffinman på søndag 28. desember 2014, klokken 22:10
Sitat fra: eadie på søndag 28. desember 2014, klokken 21:59
Skjønner ikke hvorfor Tesla må gjemme noe som helst. Hvirfor ikke bare la 0 være 0, så får hver enkelt lett se hva han har å rutte med. Nå er det en fordømt gjettelek.
Enig.

Måling av batterikapasitet er ingen eksakt vitenskap dessverre. Prøver man å la 0 være 0 uten reserve risikerer man at bilen stopper før man når 0 eller at den teller ned veldig raskt på slutten. Det blir neppe populært, og vil koste dyrt i veihjelp. Bedre å ha en ok reserve som man bruker på "eget ansvar" ;)
Og det å la folk utnytte absolutt 100% av batteriet vil føre til langt større andel tidlig defekte batterier, vesentlig mer slitasje, dårlig pr etc.

Uansett - de som har sjekket degraderings-graf for vår type celler har nok innfunnet seg med at batteriet vil tape seg fortløpende pga bruk og aldring. Mest i starten, så et 85kWh batteri er ikke 85kWh etter ett år og en del sykluser.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

finn_roen

#527
Kjørte i dag til Eikedalen utenfor Bergen for å stå på ski, var litt spendt på forbruket da turen hver vei er ca 8 mil og bilen skulle stå endel timer på fjellet og behov for forvarming av bilen før hjem turen.
Jeg ladet bilen til 100% før avreise og forvarmet bilen før jeg kjørte, den viste da rekkevidde på 385km utetemperaturen var 0*C
forbruket var overaskende bra på ett delvis vått og glatt føre, når jeg kom hjem hadde jeg 216km i rest, forbruk ca 205wh/Km 
Vil også rose bilens vinteregenskaper, bilen føltes meget trygg og beregnelig å kjøre og tok seg veldig godt frem oppover de glatte bakkene, hang meg på en XC70 oppover bakkene og bilene som lå bak oss forsvant  :)
Bruker 19" Michelin X-ice piggfritt, jeg er meget fornøyd med disse dekkene..

Sense

Pent forbruk.
Vil anbefale å unngå å lade 100 % på så korte avstander.

finn_roen

Ja det viste seg å være unødvendig, er fjerde gang siden jeg fikk bilen at jeg har ladet til 100% så  jeg har ikke dårlig samvittighet  :)
Etter at jeg fikk FW6.0 har forbruket økt betydelig, dette skjedde jo omtrent samtidig som det ble endel kaldere i høst, men har intrykk av at bilen bremser mindre på regenerering nå, en før oppdatering av firmware.

Bucephalas

Liten oppdatering på Råde-Beitostølen turen vår.

Vi kom til Fagernes med 61 tkm. Basert på feedback om 65-70 rekkevidde derfra så tok vi en drøy halvtime på Valdres energi sin nye hurtiglader. Kjørte opp til Beitostølen med forbrukt 59 tkm... Så det hadde kanskje gått. Akkurat ☺. Men uansett greit å toppe opp litt, greit å slippe hjerteinfarkt på første langtur.

Også; stor takk til Valdres energi for gratis og kjapp lading når man trenger det!

Sense

#531
Var litt nysgjerrig på hvordan det hadde gått med deg, så takk for tilbakemelding.
Vet ikke hvordan utetemeperaturen var den dagen du kjørte.
Men vi hadde 78 tkm når vi kom til Fagernes og hadde rest på 12 tkm ved ankomst Beitostølen. Brukte altså 66 tkm på den 37 km lange strekningen.
Utetemperaturen var -16, og enda litt kaldere ved Heggenes.
Kunne nok kjørt mer økonomisk egentlig. Men vil Teslaen forbi, så er jeg ikke vanskelig å be.

Retur fra Beitostølen i ettermiddag gav et helt annet bilde.
SOC ved avreise : 331 tkm.
Kjørt: 221 km
Rest: 117
Forbruk: 185 wh/km
Utetemperatur: +6 til -4

Øyvind.h

#532
Kjørte 25 mil i dag tilbake fra hyttetur. Startet med ca 92% (ca 350tkm) og kom hjem med 19tkm pluss reserve (totalt ca 40tkm)
Litt interessant at jeg passerte to supercharger-plasser (Brokelandsheia og Lier) og det var allikevel helt uaktuelt å stoppe på noen av dem selv om jeg hadde to pauser på turen.

Pausene passet ikke med laderne, og lading var ikke nødvendig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sense

Det hørtes ut som ganske høyt forbruk så sant du ikke bor høyere enn hytta. Har du forbruk wh/km tall?
Det virker som samme SOC tall og rest som vi fikk på vei til fjells 900 m.o.h. med 259 wh/km i streng kulde.


Øyvind.h

#534
Sitat fra: Sense på fredag 02. januar 2015, klokken 00:08
Det hørtes ut som ganske høyt forbruk så sant du ikke bor høyere enn hytta. Har du forbruk wh/km tall?
Det virker som samme SOC tall og rest som vi fikk på vei til fjells 900 m.o.h. med 259 wh/km i streng kulde.
247Wh/km - faktisk lavere enn på vei til hytta :)

Stikkordene er:
To stopp på veien
110-sone mesteparten av strekningen (dvs 130 :)
Et par plussgrader (dvs. behov for en del varme
Våt veibane
Ingen forvarming

Hadde jeg holdt meg i 120 hadde forbruket falt betraktelig. Samme med 110, tørr veibane, non-stop og høyere utetemp.
Jeg ønsket med vilje å få høyt forbruk fordi jeg ville kjøre batteriet skikkelig ned og deretter til 100% (tester om 100% SOC gir økende antall kilometer om ladingen gjentas. 100% lading nr 2 løftet tkm fra 374 til 377, så flere utladinger/toppladinger vil antakelig løfte 100% tkm videre oppover.

Til sammenligning brukte jeg vel rundt 200Wh/km når jeg kjørte full bil Oslo-Trondheim i kulde på dårlig føre. Fart har mye å si, og det er utrolig deilig å kunne kjøre bilen akkurat slik jeg vil på omtrent alle turer jeg tar.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Havebigfun

jo dypere utlading jo bedre i denne sammenhengen- tømte du de siste 19+ tkm før du satte igang med lading?

Øyvind.h

#536
Sitat fra: Havebigfun på fredag 02. januar 2015, klokken 08:56
jo dypere utlading jo bedre i denne sammenhengen- tømte du de siste 19+ tkm før du satte igang med lading?
Nei dessverre. Klarte ikke få forbruket høyere, og hadde ikke tid til å kjøre meg en ekstra tur når jeg kom hjem. Jeg lot riktignok varmen stå på full guffe til bilen var nede i 8tkm før jeg plugget i, men det er jo langt ifra tomt. Effektbegresningen stod fortsatt mellom 320 og 160kW. Har lest at bilen må ned i ca 20kW maks effekt før batteriet nærmer seg brick-protection nivå.

Litt interessant dog at det ikke kom noen begrensningsstripe på effektuttak før jeg var nede i rundt 25tkm rekkevidde. Det kan bety to ting:
1. Software har endret maks effektuttak
2. Forskjellige faktorer adderer seg
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

1ar

Skal ut å kjøre i morgen, i følge snittforbruket mitt opp hit skal jeg omtrent klare superladeren i Aksdal på kilometern :)
Har dere noen tips til optimal klargjøring av bilen? Altså bør jeg f eks forvarme bil via app i god tid før jeg kjører? På min Leaf har jeg skjønt at den trekker strøm fra veggen og ikke batteriet når den er koblet i, er det slik på tesla også?

Leif1

Det gjør den, men den trekker masse strøm om det er kaldt og varmeapparatet går for fullt samtidig med batterivarmeren. Totalt over 10 kW.
Har du godt med strøm i veggen din?
Husk derimot at om du har mye småkjøring vil snittforbruket ditt gå ned i forhold til dette når du skal kjøre langt.
Konvertitt fra S til X

1ar

Takk for svar :) Det er bare en 10A sikring her jeg er parkert. Jeg har satt bilen i range-modus så jeg håpet at batterivarmeren ikke slo seg på. Jeg har mulighet til å strekke en skjøteledning og koble meg i 16A, vil dette være nok for varmeapparatet?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA