Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Øyvind.h, torsdag 22. november 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

eadie

Ville regnet 25kw pr 10 mil nå på vinteren. I ditt tilfelle 75kw på 30 mil. Tror dette er i grenseland når det er mye stigninger.
Hvis veiene er fine og brøytede går det kanskje, men tipper du bør lade 5-6 mil for å være sikker.
Snøføre gir mye motstand på tung bil
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

petersv

Sitat fra: Bucephalas på søndag 28. desember 2014, klokken 00:27
Jeg skal fra Råde (tenk Solli SC) til Beitostølen. 2 voksne, en leken terrier, litt ski og slikt. 301 km i følge Google. Mulig i ett strekk med temp rundt -10 og relativt tørre/bare veier slik det ser ut for øyeblikket?

Er ikke stressa på å komme frem, Type 2 lading i Nes/Fagernes er alternativet, men mest nysgjerrig på om de med erfaring tror det er greit å planlegge det i ett strekk? Har bare hatt bilen en knapp uke, så er ikke helt komfortabel med hva som egentlig er forholdet mellom Typical og faktisk rekkevidde...

Med mindre det har skjedd noe spesielt med sw i det siste så er det null problem. Kjørte Fornebu - Beitostølen flere ganger i fjor med 90% ladet batteri og mange mil igjen på batteriet ved ankomst. Temp ca -10 grader begge ganger i fjellet og litt varmere lengre ned. Husker ikke om range mode stod på, men behagelig og varmt i bilen med to voksne og en barn.

Øyvind.h

Ny liten langtur. Denne gangen Oslo-Tvedestrand (sånn ca).
250km, hele veien ca fartsgrense +mva (stort sett 100/110-sone)
Kunne ikke kjørt fortere pga føre og trafikk.
Godt forvarmet bil og 100% SOC.
-10 ved avreise og -8 ved ankomst.

Kom frem med 39tkm+reserve. Dvs total rekkevidde ca 31 mil.
Turen inkluderte to stopp a 10 min pga barnas behov.

Ettersom jeg visste jeg hadde god margin kjørte jeg rett forbi supercharger på Brokelandsheia, og hadde rekkevidde vært et tema kunne jeg glatt slått av 20km/t på farten uten å bli en sinke.


VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

svimtapp

Sitat fra: Øyvind.h på søndag 28. desember 2014, klokken 18:28
Ny liten langtur. Denne gangen Oslo-Tvedestrand (sånn ca).
250km, hele veien ca fartsgrense +mva (stort sett 100/110-sone)
Kunne ikke kjørt fortere pga føre og trafikk.
Godt forvarmet bil og 100% SOC.
-10 ved avreise og -8 ved ankomst.

Kom frem med 39tkm+reserve. Dvs total rekkevidde ca 31 mil.
Turen inkluderte to stopp a 10 min pga barnas behov.

Ettersom jeg visste jeg hadde god margin kjørte jeg rett forbi supercharger på Brokelandsheia, og hadde rekkevidde vært et tema kunne jeg glatt slått av 20km/t på farten uten å bli en sinke.

Det hadde jo vært interessant å vite hvor Tesla egentlig har gjemt de 85 kWh'ene sine. Ser du har brukt 63,1 kWh og har vel ca 7 igjen før det står null på rekkevidden. Om det er 5 kWh i reserve havner man vel på totalt ca 76 kWh.

Øyvind.h

Kan være flere årsaker til det:
1. Bilen min er produsert for halvannet år siden, så cellene er sikkert snart to år. Tap i kapasitet?
2. Økt buffer under null som jeg ikke kommer til å oppdage
3. Større del av batteriet fjernet for å redusere slitasje.
4. Kombinasjon av alle tre :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

svimtapp

Ja det er nok mange mulige grunner, men opplever akkurat det samme på min og har vel aldri noensinne vært i nærheten av å kunne bruke noe over 70 kWh. Nå har jeg heller aldri testet hvor mye som ligger under 0 på min og kommer forhåpentligvis heller aldri til å gjøre det.


LeafSwe


Det hadde jo vært interessant å vite hvor Tesla egentlig har gjemt de 85 kWh'ene sine. Ser du har brukt 63,1 kWh og har vel ca 7 igjen før det står null på rekkevidden. Om det er 5 kWh i reserve havner man vel på totalt ca 76 kWh.
[/quote]

3P+
3SR+

eadie

Skjønner ikke hvorfor Tesla må gjemme noe som helst. Hvirfor ikke bare la 0 være 0, så får hver enkelt lett se hva han har å rutte med. Nå er det en fordømt gjettelek.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

svimtapp

Sitat fra: LeafSwe på søndag 28. desember 2014, klokken 21:35

Det hadde jo vært interessant å vite hvor Tesla egentlig har gjemt de 85 kWh'ene sine. Ser du har brukt 63,1 kWh og har vel ca 7 igjen før det står null på rekkevidden. Om det er 5 kWh i reserve havner man vel på totalt ca 76 kWh.
[/quote]


Den kan da ikke være korrekt lenger, i følge den skissen skulle det vært 81,1 kWh tilgjengelig inkl reserve og ikke 75 som oppleves blant flere.

Muffinman

Sitat fra: eadie på søndag 28. desember 2014, klokken 21:59
Skjønner ikke hvorfor Tesla må gjemme noe som helst. Hvirfor ikke bare la 0 være 0, så får hver enkelt lett se hva han har å rutte med. Nå er det en fordømt gjettelek.
Enig.

jkirkebo

Sitat fra: Muffinman på søndag 28. desember 2014, klokken 22:10
Sitat fra: eadie på søndag 28. desember 2014, klokken 21:59
Skjønner ikke hvorfor Tesla må gjemme noe som helst. Hvirfor ikke bare la 0 være 0, så får hver enkelt lett se hva han har å rutte med. Nå er det en fordømt gjettelek.
Enig.

Måling av batterikapasitet er ingen eksakt vitenskap dessverre. Prøver man å la 0 være 0 uten reserve risikerer man at bilen stopper før man når 0 eller at den teller ned veldig raskt på slutten. Det blir neppe populært, og vil koste dyrt i veihjelp. Bedre å ha en ok reserve som man bruker på "eget ansvar" ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øggen

Men da mener jeg at man ikke kan selge dette som et 85kW batteri,  når man i praksis "bare" får litt over 70 reellt.
Jeg får mere og mere følelsen av at min bil er strupet.
Vil vite hvor og hvorfor det reiste 20km over natten med software.

Muffinman

Og hvorfor skjedde ikke dette med alle bilene, men bare en andel?

Dennis

Kan være at bilen kjører en test av batteri kapasitet ved firmware oppgradering og hvis batteriet har blitt dårlige så forsvinner noe. Eller at de har funnet problemer på enkelte tidligere pakker som gjør at man må ta bort litt av det man har tilgjengelig. Bare litt sånn synsing :P

#524
Gitt det stemmer, så er ikke jeg typen som takler "dette feier vi under teppet" metoden.
Har forøvrig D pakke.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA