Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Øyvind.h, torsdag 22. november 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

Høgis

Kører snaut 20 km. pr. dag og bilen var ladet til 90% sist søndag. Kan ikke huske jeg brukte så mye i fjor på denne tiden med samme kjøremønster (da hadde jeg en annen TMS som Tesla fikk tilbake i januar). Har Energy Save på.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

turfsurf

Kjørte Åsgårdtstrand-SC Gol, 22 mil, minus 15-20 grader. Startet med 300tkm og forvarmet bil. Litt småkjøring først, 90 på motorvei og fartsgrensen+ ellers. Rangemode og varme på 18,5. Kom frem med litt under 30tkm igjen. Snittforbruk på litt over 220Wh/km. Omtrent som forventet forbruk, fikk 101kW på SC (ingen andre som ladet), så kun en kort stopp før vi kjørte videre opp på fjellet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Sense

Kjørte fredag 252 km til fjells i veldig kaldt vær -11 til -18. Brukte 259 wh/km. Høydemeter stigning: ca. 650.
Startet med 359 tkm SOC. Hadde igjen 12 km. Ingen sparekjøring, men mest kø og Range mode på.
Aldri hatt så høyt forbruk foruten motorveikjøring.

turfsurf


Sitat fra: Sense på lørdag 27. desember 2014, klokken 18:22
Kjørte fredag 252 km til fjells i veldig kaldt vær -11 til -18. Brukte 259 wh/km. Høydemeter stigning: ca. 650.
Startet med 359 tkm SOC. Hadde igjen 12 km. Ingen sparekjøring, men mest kø og Range mode på.
Aldri hatt så høyt forbruk foruten motorveikjøring.

Høres ikke veldig feil ut det, med såpass stigning.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

1ar

Hvor mange kwh i forbruk har dere med 85kwh batteri per strek? Altså per 10% på indikasjonen i lademenyen?

Jeg har flere ganger ladet til enten 90% eller 100% og det viser 6kwh når det er gått 10%. Trenden ser ut til å holde seg da det er forbrukt 18kwh når det er gått tre streker ned.

Nesten så jeg lurer på om jeg har fått ett 60 batteri :)

Sense

Sånn har jeg aldri målt. Bruker alltid wh/km eller kw forbruk.
Men jeg har alltid reagert på at de første kilometerne går urimelig fort de få gangene jeg har toppladet eller nesten toppladet.
Da forsvinner 3-4 kilometer innen den første kilometeren. Selv med forvarming.

Hyperstress

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

1ar

6,7 hører mer rimelig ut enn 6. Jeg får gjøre noen flere målinger og se om noen andre har tilsvarende erfaringer og kanskje en forklaring.

GOS

Sitat fra: 1ar på lørdag 27. desember 2014, klokken 19:27
Hvor mange kwh i forbruk har dere med 85kwh batteri per strek? Altså per 10% på indikasjonen i lademenyen?

Jeg har flere ganger ladet til enten 90% eller 100% og det viser 6kwh når det er gått 10%. Trenden ser ut til å holde seg da det er forbrukt 18kwh når det er gått tre streker ned.

Nesten så jeg lurer på om jeg har fått ett 60 batteri :)

Om alt forbruk tas med (altså kjøre med en gang uten at den står i park med noe forbruk), så bruker jeg ca 7,3 kwh for hvert forbrukte 10%. Men dette er om en har kjørt hele tiden, det vil si langkjøring. Har den stått i ro slik at en del er gått bort til Vampire Drain så blir bildet fort 6 og gjerne enda mindre om det har vært kun småkjøring
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

1ar

Jeg lader nå i natt og skal kjøre langt i morgen, da får jeg sjekke og skal sammenligne med tallene du oppga. Takk for informasjon :)

Øyvind.h

Blir nye 25 mil i morgen (til en hytte ved Tvedestrand). Spennende å se om det blir behov for å stoppe noen minutter på Brokelandsheia, eller om vi kjører direkte.

Ellers har bilen nylig kommet hjem fra service og fått fersk sw. Litt skeptisk når den varslet få gjenværende minutter med lading før 100% full allerede ved 360tkm, men fortsatte heldigvis en time til opp til 375tkm. Omtrent som før altså.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sven erik

Sitat fra: sven erik på onsdag 24. desember 2014, klokken 14:23
ja 38 mil er vel ca det en får i vinter kulda jeg har testa må i 22 grader og sol men med vinter dekkene  å fått 63 mil  å hvar da bare nede på rød sto jeg hadde 3 mil i gjenn   men ja det hvar med flat mottor vei å et sted mellom  80 0g 95 km i timen

jeg fikk siklig kjeft av kartleseren og dkjefa for denne  jeg misforsto henne  det hvar 3 mil fra 60 vi hadde kjørt  altså 57 mil med ca 3 mil i gjenn på flat mark fint vær uten vinn

Bucephalas

Jeg skal fra Råde (tenk Solli SC) til Beitostølen. 2 voksne, en leken terrier, litt ski og slikt. 301 km i følge Google. Mulig i ett strekk med temp rundt -10 og relativt tørre/bare veier slik det ser ut for øyeblikket?

Er ikke stressa på å komme frem, Type 2 lading i Nes/Fagernes er alternativet, men mest nysgjerrig på om de med erfaring tror det er greit å planlegge det i ett strekk? Har bare hatt bilen en knapp uke, så er ikke helt komfortabel med hva som egentlig er forholdet mellom Typical og faktisk rekkevidde...

hgs

Sitat fra: Bucephalas på søndag 28. desember 2014, klokken 00:27
Jeg skal fra Råde (tenk Solli SC) til Beitostølen. 2 voksne, en leken terrier, litt ski og slikt. 301 km i følge Google. Mulig i ett strekk med temp rundt -10 og relativt tørre/bare veier slik det ser ut for øyeblikket?

Er ikke stressa på å komme frem, Type 2 lading i Nes/Fagernes er alternativet, men mest nysgjerrig på om de med erfaring tror det er greit å planlegge det i ett strekk? Har bare hatt bilen en knapp uke, så er ikke helt komfortabel med hva som egentlig er forholdet mellom Typical og faktisk rekkevidde...

Stigningene opp til Sollihøgda og Beitostølen gjør nok at dette er i grenseland på vinteren. Snill høyrefot på motorveien og lite varme på så kanskje...Hjem igjen bør gå fint.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Sense

Sitat fra: Bucephalas på søndag 28. desember 2014, klokken 00:27
Jeg skal fra Råde (tenk Solli SC) til Beitostølen. 2 voksne, en leken terrier, litt ski og slikt. 301 km i følge Google. Mulig i ett strekk med temp rundt -10 og relativt tørre/bare veier slik det ser ut for øyeblikket?

Er ikke stressa på å komme frem, Type 2 lading i Nes/Fagernes er alternativet, men mest nysgjerrig på om de med erfaring tror det er greit å planlegge det i ett strekk? Har bare hatt bilen en knapp uke, så er ikke helt komfortabel med hva som egentlig er forholdet mellom Typical og faktisk rekkevidde...

300 km tror jeg vil være å strekke strikken i kulden som er nå, og med såpass mye stigning. 
Regn med 65-70 km typical rekkevidde fra Fagernes, selv om avstanden Fagernes-Beitostølen kun er 37 km. Det er mye stigning og kalde dalstrøk denne strekningen. Vi kjørte 252 km til Beitostølen fredag og hadde igjen 12 km ved ankomst. Ladet 359 typical ved start.
Hadde ladet på Nes eller Fagernes om jeg var deg. Ihvertfall om temperaturen forblir like kaldt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA