Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Øyvind.h, torsdag 22. november 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

fonberg

Sitat fra: Sense på torsdag 25. desember 2014, klokken 23:58
Noen som har tommelfingerregel på forbruk når det nå er veldig kaldt?
Hvor mye høyere forbruk i prosent bør en beregne i "sprengkulde" som -12 kontra 0 grader?

Kjørte 230 km i kveld i -10 til -20 grader, for det meste snø på veien, og en del snø/is på bilen. Snittforbruk 245 wh/km, som er drøyt 20% høyere enn det jeg bruker på samme tur ved tørre veier og plussgrader.

20 grader i bilen, sinker ikke trafikken, og kjører med Range Mode på.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

B_Tesla

Hatt samme tall med min på 20". Men da har jeg attribuert det meste til snø/is. Det gir jo elendig rulleegenskaper.

Hadde ca det samme tallet på tur fra Trondheim til Telemark her for noen dager siden.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Høgis

Sitat fra: B_Tesla på fredag 26. desember 2014, klokken 00:18
Sitat fra: Høgis på torsdag 25. desember 2014, klokken 23:14
Tipper bilen klarer max 110-120 km. på 90% lading med denne kjøringen.

Det høres helt sprøtt ut. Hva har du da i forbrukt wh/km. Må jo ligge på 700 wh/km eller noe slikt. Inkludert oppvarming.

@Sense: Ikke merket stor forskjeld på dette. Små variasjoner i føre har så mye mer å si at jeg har ikke kunnet beregne dette enda.

Forbruk står på under 400, menn virkeligheten er en helt annen. Har bevisst ikke benyttet forvarme og slått av batterivarme rett etter start (ikke fortsatt i range-mode da dette forårsaker endel dogg), men mange stopp og småkjøring øker virkelig forbruket.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Kristian O

Kva gjer du for å slå av batterivarme? Finnes det ein annan måte enn å slå på range mode?
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

GOS

@Høgis
Det er gjerne ikke strømforbruket som er så høyt, men Vampire drain. Etter 6.0, eller i det minste etter at det ble kaldt så har dette øket fra 3 til ca 12- 15 tkm per døgn. ;ed slik småkjøring så går der mer i Vampire Drain enn forbruk :-[
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Øggen

Sitat fra: Sense på torsdag 25. desember 2014, klokken 23:58
Noen som har tommelfingerregel på forbruk når det nå er veldig kaldt?
Hvor mye høyere forbruk i prosent bør en beregne i "sprengkulde" som -12 kontra 0 grader?

Kjører 20" Hakka 8 og har inntill forrige uke (og i fjor vinter) ligget på 203-213.
Nå kommer jeg ikke under 245-270
Et eller annet er skjedd, får heller ikke varme på batt uansett forvarming og må kjøre nesten 40km ETTER lading før gul strek forsvinner. Samme dekktrykk,range av osv. Har også aldri sett at grafen går så høyt som den gjør nå for tiden. Bare en tanke, men kan fettet i navene være litt for "California style" og litt for tykt i kaldere strøk??

Epleskreller

Sitat fra: Kristian O på fredag 26. desember 2014, klokken 01:42
Kva gjer du for å slå av batterivarme? Finnes det ein annan måte enn å slå på range mode?
Du setter bilen i range mode og tilbake til normal. Da kommer ikke batterivarmeren på igjen. (gjorde ikke det i fjor vinter hvertfall)
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

sn0le

#487
Kan dele mine erfaringer fra turen min fra Kløfta til Fauske. 1145km.
Bruker typical visning av rekkevidde. Startet 22 desember.

Kl 13:53. Avgang Kløfta. Gjenværende rekkevidde 356km. Forvarmet ikke bilen.

Kl 17:38. Ankomst Alvdal. Gjenværende rekkevidde 27km. Kjørt 279,8km, brukt 62,8kWh og snittforbruk på 224Wh/km. Var en tur innom SC Elverum for å titte, men ladet ikke. Var innom Esso Elverum for å kjøpe Cola.

Kl 18:46. Avgang Alvdal. Gjenværende rekkevidde 367km. Stoppet lading så fort ladehastigheten gikk under 21kW. Mens bilen ladet spiste jeg "middag" på Jafs. Reell ventetid ca 30 minutter.

Kl 21:25. Ankomst IKEA Leangen. Gjenværende rekkevidde 183km. Kjørt 196,4km, brukt 35,1kWh og snittforbruk på 179Wh/km.

Kl 22:26. Startet lading på Tesla Servicesenter på 22kW ladepunkt. Gjenværende rekkevidde 177km. (Forvarmet bil på IKEA).

Kl 23:21. Avgang Tesla Servicesenter. Gjenværende rekkevidde 254km.

Kl 02:05. Ankomst Grong. Gjenværende rekkevidde 28km. Kjørt 200,9km, brukt 42,9kWh og snittforbruk på 214Wh/km. Legger meg til å sove, sover 7(!) timer i god og varm bil. :)

Kl 09:03. Avgang Grong. Gjenværende rekkevidde 379km.

Kl 12:12. Ankomst Mosjøen. Gjenværende rekkevidde 145km. Kjørt 196,6km, brukt 43,3kWh og snittforbruk på 220Wh/km. Bruker ventetid på å informere familiemedlemmer hvor jeg er og sjekke veimelding for Saltfjellet.

Kl 12:46. Avgang Mosjøen. Gjenværende rekkevidde 303km.

Kl 15:47. Ankomst Storjord. Gjenværende rekkevidde 64km. Kjørt 206,1km, brukt 45,2kWh og snittforbruk på 219Wh/km.

Kl 16:29. Avgang Storjord. Gjenværende rekkevidde 303km. Ladet ekstra mye for å komme frem med høy SOC siden lademulighet hos søsteren min er en motorvarmerkontakt sikret med 10A, kursen brukes også til en varmeovn på 750W i kjelleren. Ergo så må jeg lade på 5A.

Kl 17:23. Ankomst Fauske. Gjenværende rekkevidde 231km. Kjørt 65,2km, brukt 13,8kWh og snittforbruk på 212Wh/km.

Har kjørt bilen som jeg normalt ville kjørt med dieselbilen jeg hadde før.
AC har stått på 20-25 grader avhengig av hvor kaldt det har vært ute. Rangemode avslått.

Turen tok 27,5 timer totalt.
7 timer av de sov jeg. 1 time ble brukt til handling på IKEA for søsteren min.

Av de 19,5 resterende timene ladet jeg 1 time i Alvdal, 1 time i Trondheim, 0,5 time i Mosjøen og 45 minutter på Storjord.
Lading på Storjord kunne vært 5-10 minutter om jeg hadde villet, men hadde da ankommet Fauske med veldig lav SOC.

Resultatet er da at turen ble unnagjort med 3-3,5 timer lading, men kunne vært gjort med mindre enn 3 timer lading.
Når SC på Klett er operativ så vil man kunne kutte 1 time til av ladingen.
Og dette er kjøring på vinter i 10-15 minusgrader og med mye bagasje.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

kjølholdt

Snole kan du ikke sende denne til Aftenposten journalisten som kjørte model s fra Tromsø til oslo
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Høgis

#489
Sitat fra: GOS på fredag 26. desember 2014, klokken 01:46
@Høgis
Det er gjerne ikke strømforbruket som er så høyt, men Vampire drain. Etter 6.0, eller i det minste etter at det ble kaldt så har dette øket fra 3 til ca 12- 15 tkm per døgn. ;ed slik småkjøring så går der mer i Vampire Drain enn forbruk :-[

Ett eller annet sted forsvinner strømmen, stemmer ikke med forbrukte kWh. Har kjørt snaut 110 km og har igjen 22 km. fra 90% lading. Har forbrukt 42,2 kWh, noe som vil si at nesten halvparten er blitt borte. Dette er uten forvarming og avslått batterivarme.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Havebigfun

Jeg mistenker varmelementene- 12kW er mye- antakelig er det oppvarmingen som tar denne strømmen.

Øyvind.h

Sitat fra: kjølholdt på fredag 26. desember 2014, klokken 16:41
Snole kan du ikke sende denne til Aftenposten journalisten som kjørte model s fra Tromsø til oslo
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Thor2014

Da må de i såfall stå på hele tiden for å få til det der.
Ser ut som du har kjørt opp en fjellvegg de siste 25 km med snitt på over 400

GOS

Sitat fra: Høgis på fredag 26. desember 2014, klokken 19:22
Sitat fra: GOS på fredag 26. desember 2014, klokken 01:46
@Høgis
Det er gjerne ikke strømforbruket som er så høyt, men Vampire drain. Etter 6.0, eller i det minste etter at det ble kaldt så har dette øket fra 3 til ca 12- 15 tkm per døgn. ;ed slik småkjøring så går der mer i Vampire Drain enn forbruk :-[

Ett eller annet sted forsvinner strømmen, stemmer ikke med forbrukte kWh. Har kjørt snaut 110 km og har igjen 22 km. fra 90% lading. Har forbrukt 42,2 kWh, noe som vil si at nesten halvparten er blitt borte. Dette er uten forvarming og avslått batterivarme.

@Høgis.
Hva får du i Vampire Drain i løpet av en natt? Hat du stilt inn på Energy Save?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

GOS

Varmeapparat (og batterivarmer) står for veldig mye forbruk på slike småturer har jeg erfart. Opplever noe av det samme om jeg kjører med full varme på mine 12 km for en t/r dag på jobb. Jeg har målt og sjekket og funnet ut at Vampire Drain er 'synderen' og denne har øket fra 3 til minst 12 tkm per døgn for min del etter v6.0 Andre som har registrert det samme? (Har prøvd å slå av Energy Save, og da har den anda større tap, for så å endre tilbake til Energy Save)

42,2 kwh burde normalt gitt 42,2/0,185=228 tkm om du hadde kjørt fint på langtur. Om du har kjørt 9 km per dag så er det gode 12 dager siden du ladet til 90%? Med Vampire Drain på 8tkm per døgn så får du 228+22+12*8=346 som vel er sånn noenlunde 90% lading og kan forklare din situasjon også?
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA