Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Øyvind.h, torsdag 22. november 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

Havebigfun

Takk for info RaBalder :)
Hva ble total reisetid?
Hvorfor kjørte du Gudbrandsdalen?

RaBalder

Sitat fra: Havebigfun på mandag 22. desember 2014, klokken 13:13
Hva ble total reisetid?
Hvorfor kjørte du Gudbrandsdalen?
Total reisetid ble lang (39timer). Kjører alene så jeg liker å stoppe når jeg er trett og sove en time, to eller mer. Men jeg ser ikke på turen som bare transport (da hadde jeg tatt fly).

Hadde veldig lyst til å bli kjent med min bil på vinterføre. Og sånn sett, så har jeg jo fått sett ting både på godt og vondt med Model S og vinter.

Kjørte Gudbrandsdalen fordi jeg hadde lyst.

sven erik

jeg har fått bedre rekkevidde med 6.0  og ja selv  med  vinter dekk  men ved mdommer tempratur  er nå i spania  å har hvert nede i et forbruk på 135 per km   mens før var jeg ikke under 156

Øyvind.h

Sitat fra: sven erik på mandag 22. desember 2014, klokken 20:32
jeg har fått bedre rekkevidde med 6.0  og ja selv  med  vinter dekk  men ved mdommer tempratur  er nå i spania  å har hvert nede i et forbruk på 135 per km   mens før var jeg ikke under 156
Nokian R2 har vel A i rullemotstand, og 19" Goodyear dekkene E eller noe sånt (usikker på om det skilles mellom sommer/vinter-kategori).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Quattro

Småkjøring i Oslo denne uken, under 5 km og stort sett kaldt batteri og bil. Snittforbruk 432. Rangemode ikke på.
Bil mottatt 27.03.14
P85, Blå, 19", med alt untatt dobbeltlader, dokkeseter og vinterpakke.

vrom

Imponert over forbruket til enkelte her inne, selv på langtur (oslo - lillehammer SC) blir det 250 kwh, og da ligger vi IKKE i venstrefila på E6, for å si det sånn. Riktignok med packline fxsuv boks og pirelli..

Det er sikkert diskutert et annet sted, men hvordan kan R2 både ha lavere rullemotstand og bedre grep (mykere) ? Virker intuitivt litt merkelig.. Dog gledelig om det ikke er selve bilen som er problemet.

Vedr packline så vil jeg anslå 5-10 %, avhengig av hastighet (80-120), basert på tidligere turer uten boks.

Cowboystrekk

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 22. desember 2014, klokken 21:30
Sitat fra: sven erik på mandag 22. desember 2014, klokken 20:32
jeg har fått bedre rekkevidde med 6.0  og ja selv  med  vinter dekk  men ved mdommer tempratur  er nå i spania  å har hvert nede i et forbruk på 135 per km   mens før var jeg ikke under 156
Nokian R2 har vel A i rullemotstand, og 19" Goodyear dekkene E eller noe sånt (usikker på om det skilles mellom sommer/vinter-kategori).
R2 har B og Goodyear har F, dvs nest best og nest dårligst. Det finnes meg bekjent ingen andre dekk i 19-21" som passer Tesla og har B på rullemotstand. Forbruket er omtrent 5-10% lavere med R2 i min bil. Jo kaldere, jo "tettere" luft og dermed mer motstand, men akkurat i tiden man legger om dekk kan man peile seg ut noen ruter og se forskjellen i praksis :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

olehelge

32 mil på vestlandske vinterveier med 3 voksne og bagasje ingen problem -  7 mil igjen på "tanken" når vi var framme
Ole Helge  - Molde
P85  -black - black - black - tech -pano
Reservert 25.06.13, Levert Lade 19.12.13

sven erik

ja 38 mil er vel ca det en får i vinter kulda jeg har testa må i 22 grader og sol men med vinter dekkene  å fått 63 mil  å hvar da bare nede på rød sto jeg hadde 3 mil i gjenn   men ja det hvar med flat mottor vei å et sted mellom  80 0g 95 km i timen 

Jejl

Sven erik: Du hadde vel kunnet sette verdensrekord på en lading hvis du hadde hatt sommerdekk og kjørt til bilen tom.

sven erik

tror ikke dekkene har  noe å si men må er det jevnere og bedre asflt her  ikke en sån klister asfalt som i norge
og det er flatt

Cowboystrekk

Jmf NAF sine tester så kan et dekk ha så mye som 7% høyere rullemotstand enn et annet, dette blir jo noen mil :) Nå har ikke Tesla tilgang på økodekk foruten R2 og Xi3, men begge disse gir noen ekstra mil kontra de dårligste sommerdekkene. Å få noen A-dekk til Tesla hadde gjort seg ja.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Høgis

#477
Mye småkjøring, 9 km. t/r daglig (pen kjøring i snitt 60 km/t), pluss litt i helgene. Tipper bilen klarer max 110-120 km. på 90% lading med denne kjøringen. Var sikker på at det holdt med lading en gang i uken men det går ikke. Benytter ikke forvarming, slår av batterivarmer rett etter start, alikevel blir forbruket HØYT. Focusen til kona bruker snaut 0,5 liter på småkjøring, noe som vil tilsi at drivstoff-kostnadene pr. km. ikke er så langt unna hverandre. Hestekreftene betyr lite siden de fleste ikke benyttes ved denne type "pinglekjøring".
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Sense

Noen som har tommelfingerregel på forbruk når det nå er veldig kaldt?
Hvor mye høyere forbruk i prosent bør en beregne i "sprengkulde" som -12 kontra 0 grader?

B_Tesla

#479
Sitat fra: Høgis på torsdag 25. desember 2014, klokken 23:14
Tipper bilen klarer max 110-120 km. på 90% lading med denne kjøringen.

Det høres helt sprøtt ut. Hva har du da i forbrukt wh/km. Må jo ligge på 700 wh/km eller noe slikt. Inkludert oppvarming.

@Sense: Ikke merket stor forskjeld på dette. Små variasjoner i føre har så mye mer å si at jeg har ikke kunnet beregne dette enda.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA