Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Øyvind.h, torsdag 22. november 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

turfsurf


Sitat fra: Boppus på fredag 12. desember 2014, klokken 21:46
Hvor mye effekt er det i varmeapparatet, kW?
Hvor mye spillvarme/effekt fåes fra drivverket?

6kW varmeapparat, 3kW i range mode.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hma

Forbruket på varmeapparatet vil i snitt ligge litt lavere en nominell verdi, kanskje 4kW i snitt ved 0 grader utetemperatur og 20 grader innetemperatur.

For eksempel, kjører du 5 timer med 4kW har du brukt 20kWh av de tilgjengelige ~70kWh.

Å kjøre med 17,5 grader og boblejakke (og setevarmer) gir altså vesentlig ekstra rekkevidde sammenlignet med 24 grader og t-skjorte :)

- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

darthy001

Drar den seriøst 3-6KW konstant? Det er jo helt vilt....

Min lille søte up drar 1,2KW sånn ca på de verste morgenene nå om dagen. Og den blir meget fort varm. Klar det er mindre volum, men ikke så mye mindre!?

Muffinman

Sitat fra: darthy001 på fredag 12. desember 2014, klokken 22:46
Drar den seriøst 3-6KW konstant? Det er jo helt vilt....
Selvfølgelig ikke. Da ville det jo blitt badstu etter kort tid. Den trekker akkurat nok til å holde temperaturen du ønsker. Og når motor/inverter/batteri når driftstemp brukes overskuddsvarmen til å varme kupeen. Får vel fort ut 1-2kw derfra "gratis". Men man må kjøre et stykke før tempen er oppe. Hos meg faller forbruket de første 8-10 milene, og det tyder på at det tar så langt å få gjennomvarm drivlinje.

hma

PTC-varmeren (luft-luft) i Tesla drar ikke maksimal verdi konstant, men vil nok slåes på mye og ofte, så snitteffekt er nok nokså høyt. Fordelen er den lynraske responsen og (forventet) høy stabilitet

Den elektriske vannvarmeren i Th!nk City er på 4kW. Ved 0 grader utetemp ligger  snittforbruket noe under det. Her var det mye tap og forsinkelse i reguleringen av temperatur.

Min Rav4 EV med varmepumpe bruker normalt fra 1-2,5kW.

Vet ikke hvilken type varmeelementet som sitter i eUP!, men med 1,2kW blir det ikke akkurat glovarmt. Greit nok til å vedlikeholde 20 grader i en forvarmet bil for en kortere kjøretur.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

darthy001

@Muffinman ok, det høres mer logisk ut ja :)

Jeg leste bare 3KW i range mode...

Sense

Sitat fra: bjoris på fredag 12. desember 2014, klokken 14:41
Ny rekord i høyt forbruk i dg, bestenotering til jobb på en varm sommerdag har vært 159 kw på 31 km. Samme strekk i dag, samme fart, 1 grad, øspøs, slutt i lufta og ikke forvarmet/ladet siden dagen før, 249 kw. Nesten 60% mer, hadde turen vært 20 km ville det vært nesten dobbel forbruk, den lå lenge over 300 kw... Jepp, det er batterioppvarming i tillegg til kupè, men det er likevel mye mer ekstra enn jeg hadde trodd... Det er jo dette som er problemet med Leafen, trøbbelet er at der er det jo tomt når batteriet og kupen er varm og forbruket kan begynne å krype ned mot normalen igjen:)

For ordennskyld, forvarmet bilen og ladet med 10 a hele natta til start, dagen før, samme strekke, fart og vær, 210 kw i forbruk:)

Sikker på at ikke bilen stod parkert i "Range mode" og dermed ikke fikk startet batterivarmingen før kjøreturen?

Kim L

Kan man forvarme bilen med 13A kurs uten garasje? For eksempel i -10 grader? Eller trekker den alt fra batteri da ? Og blir batteriet varmt nok med 13A ...???

darthy001

Sitat fra: Kim L på lørdag 13. desember 2014, klokken 09:32
Kan man forvarme bilen med 13A kurs uten garasje? For eksempel i -10 grader? Eller trekker den alt fra batteri da ? Og blir batteriet varmt nok med 13A ...???
Dette lurer jeg også på. Har til ikke tenkt på noe fancy install av ladesystemer eller mer enn maks en 16A-sikring da jeg sjeldent eller aldri kjører langt 2dager på rad.

Men vil jo gjerne ha muligheten til forvarming uten rekkeviddetap de dagene vi skal på langtur.

OT , men min erfaring er at ca 16A går med til forvarming (kupe og batt)
Har 32A(230 1fas) , men sliter likevel å få nok temp på batteriet bare med lading.

sn0le

#460
Har 16A kurs i garasjen, men har montert 32A blå 1-fas CEE kontakt for å kunne få 16A istedenfor "kun" 13A.
Det gir meg 3,7kW fra veggkontakten.

Når man forvarmer bilen så tar den fra veggkontakten, og supplerer med strøm fra batteriet.
Hvis forvarmingen krever opptil 12kw, så vil bilen bruke inntil 8,3kW fra batteriet.
Gjør man det i 20 minutter så vil forvarmingen ha kunnet tatt ut 2,76kWh fra batteriet.
Det tilsvarer ca 13 km typical rekkevidde.

Det reelle rekkeviddetapet vil nok variere siden det neppe er slik at bilen vil trekke 12kW til forvarming og kupe i alle disse 20 minuttene.
Så 13km rekkeviddetap er et worst case scenario.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Øyvind.h

#461
Da har jeg endelig fått testet Østerdalen og ruten Oslo-Lundamo (et par mil syd for Trondheim) under noe jeg vil kalle dårlige forhold, og Lundamo-Trondheim-Oslo med enda verre forhold :) Og jeg har endelig fått oppleve å dele SC med noen andre!

Kjørte fredag rundt klokken 13 fra Oslo. Ca -2, og holdt seg rett under null med våte veier et godt stykke. SOC var ca 98% og hadde forvarmet litt. På Elverum (etter ca 16 mil, surret litt i Oslo sentrum først) kjøpte vi en miniburger (20kr) på Esso og besøkte toalettet. Pausen tok 18 min.
160km, 33,6kWh, 210Wh/km

Fra Elverum til Alvdal var det ganske gufsent føre, og det gikk en del spylevæske. Ved ankomst var tempen -7. Helt alene på SC på Alvdal, og alle var sultne så det ble en tur inn på Jafs. Pausen ble faktisk 45 minutter, selv om vi forsøkte å være effektive. Bilen hadde ladet til 363tkm ila pausen, noe som jo egentlig ikke var meningen, men når vi var alene på SC ved ankomst (og to ved avreise) stod jeg med god samvittighet.
170km, 35,2kWh, 208Wh/km.

Fra Alvdal til Lundamo ble det ganske kaldt. Helt nede i -15, men kupetempen var fin og stabil. Merket lite til utetemp, og ettersom det er en del nedover fra Alvdal-Lundamo (og forsåvidt Trondheim) ble forbruket ganske lavt på tross av kulden.
159km, 29kWh, 183Wh/km.

Totalt for turen:
469km
93,7kWh
200Wh/km


Synes ikke det var så ille med fire personer, mye bagasje og kjøring akkurat slik jeg ville kjørt fossilbilen på dårlig føre og tidvis streng kulde.
Ankom med 218tkm igjen på batteriet, noe som er fullstendig skivebom ift. tidsbruk. Men når pausene varer så lenge som de gjør så blir det nå sånn.

Lundamo-Trondheim-Oslo
På vei hjem skulle jeg kjøre med tom bil, så jeg endte opp med å tilby tre NTNU studenter å sitte på fra Trondheim. Måtte derfor kjøre 37km inn til Trondheim og litt rundt i Trondheim for å plukke dem opp. Startet med ca 97% SOC og 15 min forvarming.

Dessverre tok jeg ingen målinger underveis, men føret var helt elendig. Veiene var dekket av så mye snø at bilene enkelte steder ikke var helt trygge på hvor veien gikk. Når vi nærmet oss Alvdal ble det bedre, men tempen hadde da falt fra -4 til -10 ca. Tempen holdt seg rundt -11 omtrent helt fra Alvdal og langt oppover Østerdalen. Tror ikke den dalte før nærmere minnesund. Stort sett bare veier fra Alvdal.

Tok en pølse på Alvdal, og en kaffe på Elverum. Kom frem med ca 30km på batteriet inkl. reserve. Helt som forventet :)

Totalt for turen:
560km
126,3kWh
226Wh/km


Totalt fra fredag ettermiddag-Lørdag kveld:
1040km
223,2kWh
214Wh/km



Erfaring med splitter ny lånebil:
Ettersom min S85 var inne for bytte av 12V batteri fikk jeg en splitter ny S85 som lånebil. Merket meg følgende fra turen:
1. Bilen hadde 5.12 et-eller-annet sw. Den var merkbart mer responsiv på gassen. Jeg måtte justere gassfoten, for ellers ble kjøringen veldig rykkete. Skjønner bedre justeringen som ble gjort i sw6.0 nå, uten at jeg vil si meg enig eller uenig i endringen.
2. Vindusviskerne var elendige sammenlignet med min. Slaps kombinert med minusgrader gjorde at jeg brukte viskervarmeren en del, uten at jeg kan si om det bidro veldig positivt. Slet med variabel visker-kvalitet hele veien. Antar viskerne trenger en justering.
3. Merket ingen forskjell i støydemping. Akkurat like stille i denne som i min (samme dekk).
4. Tror teksturen på dørtrekkene var litt annerledes enn i min? Litt grovere uten at jeg helt klarte å se noen forskjell.
5. Bakluken lukket mykere enn på min, men jeg synes jeg kjente det som kalles "cabin boom". Mulig luken derfor trenger justering.
6. Bilen hadde baksetevarme, men ingen av passasjerene ville ha på dette hverken til eller fra Trondheim. Kunne jo ikke ha det kaldt i kupeen uansett :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Havebigfun

Takk for at du deler, Øyvind!
Veiforholdene/temp og opplastingen tatt i betraktning var det lave forbruksverdier. Tror du du hadde hatt samme verdier med din egen bil?

Øyvind.h

Usikker, men tviler på at det er noen forskjell. Det påstås at sw6.0 gir høyere forbruk uten at jeg sier meg enig i det (denne bilen hadde 5.12 eller noe sånt.

Men jeg kan legge til følgende:
1. føret var elendig. Men hadde føret vært perfekt hadde snittfart vært høyere. Så det et ikke slik at dårlig føre bare teller negativt.

2. Jeg har for første gang brukt range mode aktivt bare for å teste. Litt styr å skru av/på, og på vei opp slet jeg med dugg på sidevinduer bak. På vei hjem stod viften på 7. Da ble det ikke dugg med range mode

3. Delte SC på Elverum på vei opp og Alvdal på vei ned. Bilen startet på 70kW på vei opp og 110kW på vei ned. Med andre ord ladet jeg litt tregere enn maks, men ikke veldig mye tregere ift SOC.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RaBalder

Oslo-Bjerkvik (1450km)
===============
Kjørte fra Oslo lørdag morgen med 80% lading.
Gudbrandsdalen oppover.
Regnvær i Trondheim, men ladet en time hos Tesla.
Snøkov fra Grong og til Mosjøen.
Fra Mosjøen og nordover var det stort sett opphold, men kaldt (ned i -15C)


  • Jeg ladet vel et sted mellom 5 og 6 timer inkludert 22kW lading i Trondheim.
  • Planla med 240Wh/km + 50km på alle strekk. Dombås ladet jeg dog til ~95%
  • Forbruket varierte fra 190Wh/km og helt opp til 260Wh/km
  • Kom frem til ladepunkt med 60-80 tkm igjen. Men på Innhavet bommet jeg kraftig og ankom med mer enn 100tkm igjen  :o

Jeg regner med at ladetiden kunne vært redusert med nesten en time dersom superlader kommer i Trondheims-regionen.

  • Mindre lading på Dombås på høy SOC
  • Eliminere 22kW lading i Trondheim

Og er man tøffere enn det jeg er, så kan man nok spare ytterligere en drøy halvtime på å ankomme med lavere tkm til hvert ladepunkt.


  • - Det ble litt fikling for å skrape hardpakket snø ut av hjulbuene. Litt mer enn normalt på en bil  ???
  • - Snø/is tinte av bilvindu og rant ned dørene. Dette la seg i underkant av dørene og frøs til is. Disse stedene bør man følge med så man ikke skader dørene.
  • - Ladeluka frøs fast. Utrolig kjedelig å stå å fikle med den luka når det er kaldt og det blåser. Tror jeg skal ordne meg en krok eller noe som kan brukes effektiv i slike tilfeller.
  • - Vaskebrett var utrolig bråkete. Jeg vurderte å ta med et hørselvern før jeg dro. Og jeg angrer på at jeg ikke fikk det med.
  • - Det fester seg mye snø bakpå bilen. Så baklysene er borte rimelig fort. Måtte ut stadig vekk å børste vekk snø.
  • + Fin og myk å kjøre på nysnø. Og forutsigbar på glatta.

Oppsummert: En fin tur nordover i elektrisk bil på vinteren.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA