Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Øyvind.h, torsdag 22. november 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

Sense

Jeg undrer på hvor reelle de første brukte km på topp av SOC er? Har alltid opplevd at de første kilometrene av full lading blir borte fortere. I starten av en tur med 100% lading går det gjerne 2 kilometer forbruk i rekkevidde, mens kun 1 er kjørt.

satheesh.net

Sitat fra: Sense på torsdag 11. desember 2014, klokken 07:55
I starten av en tur med 100% lading går det gjerne 2 kilometer forbruk i rekkevidde, mens kun 1 er kjørt.

Dette kan muligens komme av at utregningen av denne ikke er helt nøyaktig på det tidspunktet. De første hundre meterne etter en lading er gjerne forbruket tre ganger så høyt da den nullstilles.

Øggen

Får 335 ved 90% men mener sterkt noe er forandret. I fjor vinter hadde jeg et snitt på 203Wh/km med vinterdekk. 20" hakka 8 pigg. Nå i år etter utallige justeringer og ny software  får jeg et snitt på 214. Identisk kjøring, forhold og dekktrykk. Bare oppspinn??

Teslaguten

Sitat fra: Øggen på torsdag 11. desember 2014, klokken 08:45
Får 335 ved 90% men mener sterkt noe er forandret. I fjor vinter hadde jeg et snitt på 203Wh/km med vinterdekk. 20" hakka 8 pigg. Nå i år etter utallige justeringer og ny software  får jeg et snitt på 214. Identisk kjøring, forhold og dekktrykk. Bare oppspinn??

Nei, Øggen. Det er hjulspinn ;)

Eg har nøyaktig samme erfaring med tilsvarande auke i forbruk.
#19329
Model X #1094
P85D RN6614200

eadie

347 på 90% SOC. Faller fort de første km dog, mye pga batterivarmingen. Jeg kjører mye småkjøring
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Sense

Kjenner fortsatt litt på rekkeviddeangsten for Sverige-turen. Er det ingen som har med 235 km på motorveifart++ vinterstid?
Har kalkulert at forbruket vil komme opp i 301 wh/km (115-135 km/t). Men det skal innrømmes, det er ikke helt vitenskapelig.
(Nokian R2 19", 45psi ca. +-0 gr.)


turfsurf


Sitat fra: Sense på torsdag 11. desember 2014, klokken 21:40
Kjenner fortsatt litt på rekkeviddeangsten for Sverige-turen. Er det ingen som har med 235 km på motorveifart++ vinterstid?
Har kalkulert at forbruket vil komme opp i 301 wh/km (115-135 km/t). Men det skal innrømmes, det er ikke helt vitenskapelig.
(Nokian R2 19", 45psi ca. +-0 gr.)

Kjørte Gøteborg - Solli sist helg, +2 grader, regn, våt vei og startet med kald bil, snittfart på ca 120, 250Wh/km.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OddB

Mine 100% ladinger
Ny 19.03.2014
Kjørt 25000 km

Dato            Typical
28.03.2014   395
20.04.2014   404
28.06.2014   391
17.07.2014   391
22.09.2014   390
01.12.2014   384
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Cowboystrekk

Levanger - Trondheim uten klima 155 Wh\km.
Levanger - Trondheim med klima 18C 172 Wh\km (en voksen til i bilen).

Tror merforbruket for klima ligger på rundt 10% for min bil. Utetemp var +4 til -4 på begge turene og veien var stort sett tørr, ikke noe nedbør. Et par friske akser men mye CC i litt over 70 eller 80 i de mange 70 og 80-sonene. R2 med 51 psi.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

fonberg

Sitat fra: OddB på torsdag 11. desember 2014, klokken 23:06
Mine 100% ladinger
Ny 19.03.2014
Kjørt 25000 km

Dato            Typical
28.03.2014   395
20.04.2014   404
28.06.2014   391
17.07.2014   391
22.09.2014   390
01.12.2014   384

Jeg setter en femmer(!) på at den lavere verdien 1.12 skyldes at batteriet er kaldere denne gangen enn ved de tidligere datoene.
Jeg så at min fortsatt hadde regen-streken på ca. 30 kW i går, etter å ha stått på 3,7 kW lading gjennom hele arbeidsdagen.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

turfsurf

Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 12. desember 2014, klokken 09:16
Tror merforbruket for klima ligger på rundt 10% for min bil.

Merforbruket til klima er vel avhengig av hastighet det og, står man i ro så er det jo veldig mye :). For meg oppleves det som om merforbruket til klima er større på motorvei en landevei.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


Bjoris

Ny rekord i høyt forbruk i dg, bestenotering til jobb på en varm sommerdag har vært 159 kw på 31 km. Samme strekk i dag, samme fart, 1 grad, øspøs, slutt i lufta og ikke forvarmet/ladet siden dagen før, 249 kw. Nesten 60% mer, hadde turen vært 20 km ville det vært nesten dobbel forbruk, den lå lenge over 300 kw... Jepp, det er batterioppvarming i tillegg til kupè, men det er likevel mye mer ekstra enn jeg hadde trodd... Det er jo dette som er problemet med Leafen, trøbbelet er at der er det jo tomt når batteriet og kupen er varm og forbruket kan begynne å krype ned mot normalen igjen:)

For ordennskyld, forvarmet bilen og ladet med 10 a hele natta til start, dagen før, samme strekke, fart og vær, 210 kw i forbruk:)

hma

#448
@bjoris:
Dette er helt normalt. Varmeapparatet er den største tyven :)

Samme på min tidligere Th!nk. Om sommeren kunne den ved bruk av ca 28kWh gå 180 km (155Wh/km). Om vinteren kunne den rekke ca 110km (254kW/km).
Ved bruk av en bensindrevet Webasto kunne jeg øke rekkevidden om vinteren til ca 140km (med 20% rest) og et forbruk på 160-170 Wh/km. Vinterkjøring vil logisk nok gi høyere forbruk, selv uten bruk av elektrisk varme.

Sist helg kjørte jeg 320km med Teslaen, tur-retur Trondheim-Frøya. Halvparten av turen gikk på vei med mye snø og slaps. Første halvdel gikk unna på 220Wh/km. Da satt jeg i genser og hadde 22 grader i bilen. På returen tok jeg på boblejakke og senket temperaturen til 17,5-18 grader. Turen endte med 40km i rest og et totalt snitt på 207Wh/km.
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Hyundai Ioniq 5 P45 (08-2021)
   (tidl.: Think 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S85 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) - Tesla Model S75D (12/2018-06/2021) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012)

boppus

Hvor mye effekt er det i varmeapparatet, kW?
Hvor mye spillvarme/effekt fåes fra drivverket?

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA