Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Øyvind.h, torsdag 22. november 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

Sense

Sitat fra: amund på søndag 09. november 2014, klokken 23:14
Fikk føle litt på range anxiety, kom hjem med 33 km igjen på tanken. Dvs at 100% lading = ca 334 km.

Får du virkelig kun 334 km typical ved 100% lading. Det hadde jeg klaget på. Etter siste oppdatering 6.0 fikk jeg redusert til 386 km typical ved 100%. Før fikk jeg 403 km.

hgs

Sitat fra: Sense på tirsdag 09. desember 2014, klokken 23:40
Sitat fra: amund på søndag 09. november 2014, klokken 23:14
Fikk føle litt på range anxiety, kom hjem med 33 km igjen på tanken. Dvs at 100% lading = ca 334 km.

Får du virkelig kun 334 km typical ved 100% lading. Det hadde jeg klaget på. Etter siste oppdatering 6.0 fikk jeg redusert til 386 km typical ved 100%. Før fikk jeg 403 km.

Du mener vel at du hadde kjørt ca 30 mil og hadde 33 igjen etter å ha ladet til 100%? Det er ikke det samme som 334 tkm. Er vel ikke helt unormalt forbruk for årstiden det?
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

jkirkebo

Sitat fra: hgs på tirsdag 09. desember 2014, klokken 23:48
Du mener vel at du hadde kjørt ca 30 mil og hadde 33 igjen etter å ha ladet til 100%? Det er ikke det samme som 334 tkm. Er vel ikke helt unormalt forbruk for årstiden det?

Nei, det vil jeg ikke påstå. Jeg klarer fint å bruke 280Wh/km på en tur fra Fredrikstad til Oslo for tiden. Det gir vel teoretisk rekkevidde på 271km før man er over på reservetanken.

1 pluss, våt veibane, 21" PS2, kaldt batteri og CC på 117/127 drar mye strøm ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

F_P

Sitat fra: Sense på søndag 07. desember 2014, klokken 22:06
Sitat fra: F_P link=topic=6560.msg294250#msg294250 date=14176814
Range Mode On - 190 wh/km (i går)
Range Mode Off - 220wh/km (i dag)
/quote]
Wow, det var stor forskjell. Samme kupe-temp med Range mode på?

Kjenner at dette må jeg selv prøve på veien til jobb. Jeg kjører kun med Range mode på ekstra lange turer der det ikke er Superladere.

Jepp, samme temperatur. De siste dagene med litt kaldere vær har dog forbruket med Range Mode påskrudd vært 5-10 Wh/km mer, altså rett under 200Wh/km til jobb. Hjem igjen er det litt stigning så snittet tur/retur havner på 205-215 Wh/km
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. desember 2014, klokken 00:26
Nei, det vil jeg ikke påstå. Jeg klarer fint å bruke 280Wh/km på en tur fra Fredrikstad til Oslo for tiden. Det gir vel teoretisk rekkevidde på 271km før man er over på reservetanken.

1 pluss, våt veibane, 21" PS2, kaldt batteri og CC på 117/127 drar mye strøm ;)

Det snittet er vel litt høyt pga kaldt batteri ved start? Kjørte gjennom Danmark ned til Tyskland og tilbake igjen via Gøteborg i helgen (litt over 120mil), snittfart på nærmere 130 og det høyeste forbruket jeg så mellom to SC var 250Wh/km (1+ og regn/våt vei). Når det var litt varmere så endte det stor sett på ca 230Wh/km.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Sense

Sitat fra: hgs på tirsdag 09. desember 2014, klokken 23:48
Sitat fra: Sense på tirsdag 09. desember 2014, klokken 23:40
Sitat fra: amund på søndag 09. november 2014, klokken 23:14
Fikk føle litt på range anxiety, kom hjem med 33 km igjen på tanken. Dvs at 100% lading = ca 334 km.

Får du virkelig kun 334 km typical ved 100% lading. Det hadde jeg klaget på. Etter siste oppdatering 6.0 fikk jeg redusert til 386 km typical ved 100%. Før fikk jeg 403 km.

Du mener vel at du hadde kjørt ca 30 mil og hadde 33 igjen etter å ha ladet til 100%? Det er ikke det samme som 334 tkm. Er vel ikke helt unormalt forbruk for årstiden det?

Jeg oppfatter det som han ladet bilen opp fullt 100% og får kun ladet opp til 334 km typical. Det er vel uvanlig lite 100% SOC.

Trustno1

Jeg har inntrykk av at typical justerer seg etter forbruket. I sommer lå min typical på rundt 192 wh/km
Nå etter kulda har slått inn så ligger min typical på rundt 202wh/km
(jeg sjekker dette ved å se ved hvilke forbruk som projected range i energy appen matcher typical)
Dette kan selvfølgelig også ha med firmwareversjon å gjøre, men syntes det er rart at de hele tiden skal korrigere dette via firmware.

Om man har ett veldig høyt gjennomsnittelig forbruk, så vil da muligens typical rekkevidde synke endel?

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. desember 2014, klokken 10:34
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 10. desember 2014, klokken 00:26
Nei, det vil jeg ikke påstå. Jeg klarer fint å bruke 280Wh/km på en tur fra Fredrikstad til Oslo for tiden. Det gir vel teoretisk rekkevidde på 271km før man er over på reservetanken.

1 pluss, våt veibane, 21" PS2, kaldt batteri og CC på 117/127 drar mye strøm ;)

Det snittet er vel litt høyt pga kaldt batteri ved start? Kjørte gjennom Danmark ned til Tyskland og tilbake igjen via Gøteborg i helgen (litt over 120mil), snittfart på nærmere 130 og det høyeste forbruket jeg så mellom to SC var 250Wh/km (1+ og regn/våt vei). Når det var litt varmere så endte det stor sett på ca 230Wh/km.

Ikke noe problem å få høyt forbruk. Hadde selv rundt 270Wh/km på våt vei, par plussgrader, 135km/t og kraftig motvind.

Sydover i Europa ga også hastighet på rundt 140-150km/t et forbruk på rundt 250-260Wh/km i 25 grader og bart føre.

Men forbruket i de hastighetene er egentlig ikke så interessant i Norge fordi det er:
- langt over fartsgrensen
- Få steder man kan kjøre slik lenge
- Kjører du slik så er det på strekninger hvor SC står med relativt kort avstand (minus eks  Lillehammer-Solli)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

darthy001

Noen her med god erfaring med strekningen Oslo - Kristiansand?

Går det fint hele året eller er det lurt å basere seg på lading på Cinderella?

Vi stopper mest sannsynlig uansett for å få noe mat i ungene, men kjekt å vite da dette er den eneste "lange" turen vi tar flere ganger i året.

turfsurf

Sitat fra: darthy001 på onsdag 10. desember 2014, klokken 12:37
Noen her med god erfaring med strekningen Oslo - Kristiansand?

Går det fint hele året eller er det lurt å basere seg på lading på Cinderella?

Vi stopper mest sannsynlig uansett for å få noe mat i ungene, men kjekt å vite da dette er den eneste "lange" turen vi tar flere ganger i året.

Det er noen mil med motorvei (15-16?) som spiser rekkevidde om. Så ligger du konsekvent i eller litt over fartsgrensen uansett vær, så kan det være i grenseland om vinteren.

Jeg ville uansett basert meg på en ladestopp, og startet med lavere SOC
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

darthy001

Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. desember 2014, klokken 12:51
Sitat fra: darthy001 på onsdag 10. desember 2014, klokken 12:37
Noen her med god erfaring med strekningen Oslo - Kristiansand?

Går det fint hele året eller er det lurt å basere seg på lading på Cinderella?

Vi stopper mest sannsynlig uansett for å få noe mat i ungene, men kjekt å vite da dette er den eneste "lange" turen vi tar flere ganger i året.

Det er noen mil med motorvei (15-16?) som spiser rekkevidde om. Så ligger du konsekvent i eller litt over fartsgrensen uansett vær, så kan det være i grenseland om vinteren.

Jeg ville uansett basert meg på en ladestopp, og startet med lavere SOC
Hvis det stemmer at Model S viser tilnærmet 100% korrekt hastighet så vil jeg nok ligge bare så vidt over fartsgrensene. Spesielt med barna i bilen.

Idag ligger jeg alltid innenfor "prikk på lappen"-grensen på speedometeret. Det er 14km/t over skiltet hastighet. Så med feilvisning kanskje 7-10km/t over. Altså 107 i 100-sone og 117-120 i 110-sonene gitt korrekt visning på speedometer.

Men da var det som "fryktet" ref vinteren. Hvis ikke ekstra rekkevidde med dual-motor spiller positivt inn akkurat her da. Er jo mer eller mindre spot-on med tanke på tallene Telsa oppgir for rekkevidde i 105km/t.

turfsurf

Sitat fra: darthy001 på onsdag 10. desember 2014, klokken 12:56
Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. desember 2014, klokken 12:51
Sitat fra: darthy001 på onsdag 10. desember 2014, klokken 12:37
Noen her med god erfaring med strekningen Oslo - Kristiansand?

Går det fint hele året eller er det lurt å basere seg på lading på Cinderella?

Vi stopper mest sannsynlig uansett for å få noe mat i ungene, men kjekt å vite da dette er den eneste "lange" turen vi tar flere ganger i året.

Det er noen mil med motorvei (15-16?) som spiser rekkevidde om. Så ligger du konsekvent i eller litt over fartsgrensen uansett vær, så kan det være i grenseland om vinteren.

Jeg ville uansett basert meg på en ladestopp, og startet med lavere SOC
Hvis det stemmer at Model S viser tilnærmet 100% korrekt hastighet så vil jeg nok ligge bare så vidt over fartsgrensene. Spesielt med barna i bilen.

Idag ligger jeg alltid innenfor "prikk på lappen"-grensen på speedometeret. Det er 14km/t over skiltet hastighet. Så med feilvisning kanskje 7-10km/t over. Altså 107 i 100-sone og 117-120 i 110-sonene gitt korrekt visning på speedometer.

Men da var det som "fryktet" ref vinteren. Hvis ikke ekstra rekkevidde med dual-motor spiller positivt inn akkurat her da. Er jo mer eller mindre spot-on med tanke på tallene Telsa oppgir for rekkevidde i 105km/t.

Dual motor gir nok en ganske stor forbedring på motorvei ja, så den vil nok være mere komfortabel der. Men klart, f.eks med takboks, motvind, bøtteregn og ett par minus så går det mye strøm. Svaret er vel du kan alltid greie det, men kanksje ikke like komfortabelt hver gang.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

S85D har i følge Tesla ca 3% lengre rekkevidde i 105km/t enn S85.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

darthy001

@turfsurf takboks håper jeg at jeg klarer unngå. Kjøpte det til min nåværende Tiguan og den er brukt 2ganger på 3år :-\ Den støver derfor pent ned i garasjen nå. Men ser jo på e-uppen nå at spesielt regn/sludd har en frisk effekt på rekkevidde. Har ikke vært så ille med kulden i seg selv så langt, men regn og sludd spiser jo rekkevidde. Så det er jeg forberedt på.

@Øyvind_h var ikke de gamle rekekvidde-tallene for S85 oppgitt i 95km/t mot 105km/t nå? Er uansett P85D jeg venter på og det eneste jeg har og forholde meg til der av mer offisielle tall er EPA-highway ratingen som jo er 4,4% høyere på P85D enn tilsvarende for "gamle" S85/P85. Så krysser fingrene for at det stemmer i virkeligeten.

Ellers er det vel bare å få seg "vip"-kort på cinderella eller hva de har skiftet navn til nå ;D

Øyvind.h

Sitat fra: darthy001 på onsdag 10. desember 2014, klokken 13:17
@Øyvind_h var ikke de gamle rekekvidde-tallene for S85 oppgitt i 95km/t mot 105km/t nå?
Usikker på hvordan de oppgav rekkevidde før, men nå reklamerer Tesla med 460km for S85 og 475km for S85D ved 105km/t. Dvs ca 3,2% forskjell på S85 og S85D på motorvei.

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA