Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Øyvind.h, torsdag 22. november 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

eadie


Sitat fra: amund på tirsdag 11. november 2014, klokken 22:49
Sitat fra: fonberg på tirsdag 11. november 2014, klokken 18:11
Det er betydelig forskjell på forbruket i 105 og 115!
Forresten, hva slags busser er det som feier forbi når du ligger i 105?

Sorry, redigeringsfeil der, tenkte 95, skrev 105. Uansett, den kalkulatoren er fin, har sett den men ikke studert den så nøye og opp mot 'real life'-situasjoner. Var ikke klar over at 115 km/t, mørkt, 10 grader og regn var absolutt verste kombinasjon. Nå er det bare å reise mer på tur, med bedre vær og litt lavere hastighet.

Før du klager din nød vil det nok være lurt å vite at luftmotstanden øker med kvadratet av farten, så kjører du 95 km/t gir dette vesentlig mere forbruk enn ved f.eks 80 km/t
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Mons

Limer inn disse erfaringstallene fra det tyske forumet. Jeg tror dette passer ganske bra med mine egne erfaringer også, under ellers gode forhold.

70 km/h;580 km
80 km/h;540 km
90 km/h;480 km
100 km/h;430 km
110 km/h;390 km
120 km/h;350 km
130 km/h;310 km
140 km/h;280 km
150 km/h;250 km
160 km/h;230 km
170 km/h;210 km
180 km/h;190 km
190 km/h;175 km
200 km/h;160 km
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

timingbeltkiller

Langsomkjøring betyr ikke bare lengre rekkevidde.
Du kan også trygt regne med generell slitasje minker minst proporsjonalt.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

jazzwheel

Oslo - Lillehammer

187km på 2 timer og 20 minutter, i ca 5c grader, fuktig og stort sett lett regn, AC på 20c full auto, ingen bagasje og bare meg i bilen. 19" Hakka R2 med cirka 45psi

Brukte akkurat 200Wh/km så typical range stemmer bra :)

Stod på SC'en i et drøyt kvarter og ladet det jeg trengte for å dra hjem igjen. Fikk 490km i timen når jeg koblet til.

Google maps sendte meg rett opp i boligområdet og på en enviskjørt/grusvei/sykkelsti når jeg skulle ut derfra så det kan jo være lurt å ha i bakhodet. Skjønte vel egentlig ganske kjapt at noe var rart, men man slutter jo å tenke selv når man har den store skjermen som viser vei, hehe..

tklev

Huff ha - er dessverre elendig logikk i navigasjonssystemet :(

Sense

#395
Sitat fra: jazzwheel på søndag 16. november 2014, klokken 03:03
Oslo - Lillehammer

187km på 2 timer og 20 minutter, i ca 5c grader, fuktig og stort sett lett regn, AC på 20c full auto, ingen bagasje og bare meg i bilen. 19" Hakka R2 med cirka 45psi

Brukte akkurat 200Wh/km så typical range stemmer bra :)

Stod på SC'en i et drøyt kvarter og ladet det jeg trengte for å dra hjem igjen. Fikk 490km i timen når jeg koblet til.

Google maps sendte meg rett opp i boligområdet og på en enviskjørt/grusvei/sykkelsti når jeg skulle ut derfra så det kan jo være lurt å ha i bakhodet. Skjønte vel egentlig ganske kjapt at noe var rart, men man slutter jo å tenke selv når man har den store skjermen som viser vei, hehe..

Jeg kjørte samme strekning tirsdag i yr og +2c. Samme dekk og trykk som deg, men kupetemp. 21,5 gr uten AC. Kveldskjøring.
Mitt forbruk 202 wh/km i lovlig-isch hastighet. Igrunn ganske fornøyd med forbruket.

Merket noe rart. Når jeg prøvde å ligge nøyaktig på "20" på den Orange forbruksnåla stabilt et stykke og måle forbruket på trip-meteren, så stod den på 245 wh/km. Altså ikke samkjørt i det hele tatt.

sn0le

20kW i 1 time = 20kWh
20kWh / 0,245 Wh/km = 81,63 km/t

Stemmer nok bra hvis du lå i rundt 81-82 km/t.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Sense

Sitat fra: sn0le på fredag 21. november 2014, klokken 00:07
20kW i 1 time = 20kWh
20kWh / 0,245 Wh/km = 81,63 km/t

Stemmer nok bra hvis du lå i rundt 81-82 km/t.

Når den orange måleren ved siden av speedometeret viser 20, så menes det vel 200 kw. Jeg satt konstant og kikket på nåla for å være sikker på at den ikke gikk over 20 de 3 kilometrene jeg målte. Da skulle vel tripteller-forbruket vise rett i underkant av 200 wh/km. Er ikke dette samme målerenhet, da?



arnljon

Her blander du nok sammen effektuttaket fra batteriet og energiforbruk pr km. Regnestykket som det vises til er riktig
Model S85, svart, svart skinn, tech, pano, luft, lyd, vinterpakke, park, in production 29. jan, levert 25. Mars 2014

Sjøhyene

#399
Sitat fra: Mons på lørdag 15. november 2014, klokken 10:19
Limer inn disse erfaringstallene fra det tyske forumet. Jeg tror dette passer ganske bra med mine egne erfaringer også, under ellers gode forhold.

70 km/h;580 km
80 km/h;540 km
90 km/h;480 km
100 km/h;430 km
110 km/h;390 km
120 km/h;350 km
130 km/h;310 km
140 km/h;280 km
150 km/h;250 km
160 km/h;230 km
170 km/h;210 km
180 km/h;190 km
190 km/h;175 km
200 km/h;160 km

tror denne kan stemme greit for 120+, men under det er den for snill tror jeg. 480km i 90kmt? Det tror jeg ikke før jeg får se det.
Eller er det sånn at den kun tar hensyn til luftmotstand, slik at rullemotstand som blir mer og mer dominerende ved lavere hastigheter ikke blir tatt hensyn til her?
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Mons

Det er forbruk på motorveg, uten aircondition eller varme. Blir mer på svingete veg. Når en kommer på de lengste strekkene  viser det seg at kjørestil også betyr en del, selv på motorveg.
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

F_P

En av mine første turer med bilen gikk i 70 km/t i tett trafikk med veldig jevn fart over lang tid. Snittforbruk rundt 160Wh/km. Hadde kommet et stykke med full-ladet batteri da :)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

sn0le

#402
Sitat fra: Sense på lørdag 22. november 2014, klokken 12:13
Sitat fra: sn0le på fredag 21. november 2014, klokken 00:07
20kW i 1 time = 20kWh
20kWh / 0,245 Wh/km = 81,63 km/t

Stemmer nok bra hvis du lå i rundt 81-82 km/t.

Når den orange måleren ved siden av speedometeret viser 20, så menes det vel 200 kw. Jeg satt konstant og kikket på nåla for å være sikker på at den ikke gikk over 20 de 3 kilometrene jeg målte. Da skulle vel tripteller-forbruket vise rett i underkant av 200 wh/km. Er ikke dette samme målerenhet, da?
Nei.
Effektnåla viser hvor mye kraft du henter ut i form av kW.
Og 20 på effektnåla betyr 20kW.

Tripteller viser hvor mye energi du har brukt pr km. Den tar total energi du har brukt og deler på distansen du har kjørt.

Kort fortalt:
Hvis du ligger i 100km/t og bruker 20kW på effektnåla så vil du ende opp på 200Wh/km. For kjører du i en time så vil du ha kjørt 100km og brukt 20kWh.
20kW / 100km = 0,2kWh/km = 200Wh/km

Hvis du ligger i 80km/t og bruker 20kW på effektnåla så vil du ende opp på 250Wh/km. For kjører du i en time så vil du ha kjørt 80km og brukt 20kWh.
20kW / 80km = 0,25kWh/km = 250Wh/km
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

F_P

Uhøytidelig test til jobb i dag (ca. 32-33km) for å få en pekepinn på forbruk med og uten Range Mode. Temperatur -1, forvarmet bil i ca. 10min begge gangene

Range Mode On - 190 wh/km (i går)
Range Mode Off - 220wh/km (i dag)

Selvfølgelig ikke 100% likt trafikalt, men følte faktisk at jeg var mer observant i dag enn i går i forhold til å holde forbruket nede.

Merket meg imidlertid at begrensningen på regen likevel ikke forsvant før etter ca. 25km med Range Mode Off. I tillegg var forbruket vanvittig høyt først 10km kontra påskrudd Range Mode. Raskere varmt i kupeen naturlig nok.

Snittforbruket mitt er forøvrig 206wh/km etter 4500km, utelukkende på Nokian R2 med 48psi. Blir en del kø-kjøring og hastigheter på +100km/t som naturligvis ikke bidrar til lavt forbruk. Faktisk merket meg at bruk av kollektivfeltet øker forbruket en hel del siden det blir flere fartsendringer. Sparer vel og merke fort 5-15min de dagene det er aktuelt å benytte muligheten  ::)
X100D, 6-seter med alt originalt utstyr, og snart alt uoriginalt ;-)

Eksen: S85, brun, pano, luft, lyd, skinn...

Sense

Sitat fra: F_P link=topic=6560.msg294250#msg294250 date=14176814
Range Mode On - 190 wh/km (i går)
Range Mode Off - 220wh/km (i dag)
/quote]
Wow, det var stor forskjell. Samme kupe-temp med Range mode på?

Kjenner at dette må jeg selv prøve på veien til jobb. Jeg kjører kun med Range mode på ekstra lange turer der det ikke er Superladere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA