Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Øyvind.h, torsdag 22. november 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

arnkl

Sitat fra: darthy001 på mandag 10. november 2014, klokken 16:58
Sitat fra: arnkl på mandag 10. november 2014, klokken 15:18
Køyrde Stavanger-Sotra i går, med regnvêr heile vegen. Eg hadde nettop lagt om til R2, og kom ned i 171 Wh/km. Det var eg ikkke i nærleiken av å få med Goodyear sommardekka, sjølv på tørr asfalt.

(Men kjem nok ikkje til å kjøpe R2 igjen, då dei lett misser grepet på våt asfalt, og vert svært fort slitt)
Nye dekk er normalt meget glatte generelt den første perioden. Tar en tid før det ytterste belegget er slitt bort.

No er ikkje R2 dekka mine nye. Eg fekk bilen i februar, og køyrde med R2 fram til april ein gong. Då var bakdekka slitt ned til mellom 4 og 5 mm, og framdekka til 7 mm. Eg har no rotert dei. Eg merka at dei slapp lettare når det vart varmare på våren, så eg får håpe veggrepet bedrar seg når det vert kaldare.
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

GOS

Sitat fra: arnkl på mandag 10. november 2014, klokken 15:18
Sitat fra: cairnz på mandag 10. november 2014, klokken 10:34
Dro en tur til Expo på Lillestrøm i går. CC på 105 på motorveien. R2, stort sett tørr vei. 175Wh/km snitt på ca 220km. Hadde nesten glemt hvor sinnsyk energivennlige R2-dekkene er på bar asfalt.

Køyrde Stavanger-Sotra i går, med regnvêr heile vegen. Eg hadde nettop lagt om til R2, og kom ned i 171 Wh/km. Det var eg ikkke i nærleiken av å få med Goodyear sommardekka, sjølv på tørr asfalt.

(Men kjem nok ikkje til å kjøpe R2 igjen, då dei lett misser grepet på våt asfalt, og vert svært fort slitt)

Men du hadde jo en veldig medvind som hjelper på :)
Kjørte motsatt vei i går, men kun halve strekket, holdt fartsgrensen, kjører fortsatt på Goodyear dekka og brukte 204, mot normalt 178 på samme strekning
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Amoss

Sitat fra: Sense på mandag 10. november 2014, klokken 18:43
Nei, syklusen kan ikke Tesla lastes for. Men å plutselig redusere løftet sitt fra 502 km til 460 km rekkevidde, selv på helt nytt batteri, det sier litt om at tallene de henviste til, var for over-optimister, ikke realister. Riktignok er den nye rekkevidden basert på høyere fart, men det ligger en innrømmelse i kortene her. De ønsker vel ingen saksøkere av eiere som aldri får oppgitt rekkevidde til å stemme.
Det var jo en Nissan Leaf eier som fikk hevet kjøpet fordi rekkevidden ikke holdt hva selger lovet.
Min Tesla-selger hevdet at han hadde klart enda lenger enn 502 km.

De har både før og nå oppgitt hva som ligger bak tallet. Når de oppga 502km så oppga de at det var ihht til europeiske kjøresyklusen. Når de i dag oppgir 460km er det antagelig fordi D-utgavene enda ikke er testet etter syklusen, og det blir bare forvirring ved å oppgi noen modeller med europeisk syklus og andre etter jevn fart i en eller annen hastighet (på flat vei i passe temperatur uten vind). Når nye tester er utført er jeg sikker på at de igjen vil vise til rekkevidde ihht europeisk syklus for alle utgavene.

Når det gjelder forskjellen mellom 502 og 460km, så er det greit å vite at forskjellen er enda lengre ned til EPA-test rekkevidde. 265 miles ~= 426km, og er vel straks mer realistisk enn noen av de andre tallene. Men er så vidt jeg har fått med meg også noen som har klart over 600 km på en lading (men ikke akkurat i motorveihastighet da ;) ), så fullt mulig at denne selgeren faktisk har klart mer enn 502km, spesielt om han kjørte nedoverbakke :p

Sitat fra: Sense på mandag 10. november 2014, klokken 18:43
Nå jobber vel EU med å utvikle mer realistiske kjøresyklus-tester. Men det tar årevis før den er implementert, for her er det store penger involvert.

Får håpe de klarer å få til en god test, og det snart. Burde ikke behøve å ta så lang tid fra den er fastsatt til den er "implementert", men kan nok ta litt tid før alle fabrikatene har tatt den i bruk.... (spesielt dersom de ikke kommer så pent ut av testen...)

Men uansett må alle bilkjøpere ha i bakhodet at forbruket vil variere utifra hvordan, hvor og under hvilke forhold man kjører, og ikke bare ta forbrukstall fra tester eller fabrikanter for "god fisk", uansett om man kjører el- eller eksos-bil.
Model S 85D

Jejl

jkm her på forumet er vel en av få som har kommet over 500 km på en lading. Stockholm - Oslo 530km uten å lade (før superladerne kom). En ting er å få til lavt forbruk over en kort strekning på 10-20 mil, men det er mer imponerende at noen tar seg tid til å kjøre en hel lading med så sparsommelig forbruk.

amund

Sitat fra: fonberg på mandag 10. november 2014, klokken 13:08

Range charge er hvis du lader til 100%.

Lading over 90% anbefales bare å gjøre de gangene man trenger de siste 10%, og bilen bør ikke stå over lengre tid med SOC over 90%.

Der forsvant ytterligere 10% rekkevidde som ikke var nevnt noe sted da jeg kjøpte bilen... da er jeg nede på 300 km.

Jeg vet at 501 km var europeisk kjøresyklus-test-greier, og jeg vet at på en vanlig bil er de oppgitte tallene umulig å oppnå. Men der er det ingen deal-breaker, med mindre du har finregnet på hvor mye du skal kjøre og hvor mye du skal betale i drivstoff og ikke har en krone ekstra i budsjettet. I normale tilfeller stopper du og fyller når det trengs, og tenker aldri på det (annet enn på slutten av året, når du ser hvor mye penger som er sølt bort)

På elbil blir det litt annerledes, du kan ikke lade hvorsomhelst, og det tar lang tid. Derfor er rekkevidden MYE viktigere enn forbrukstall på en bensinbil. Her burde Tesla kanskje gitt litt annen og ærligere informasjon.

Siden dette er min første elbil var jeg ikke klar over hvor mye lavere faktisk rekkevidde er i forhold til oppgitt, og jeg regnet og regnet på 501 km og fant ut at jeg kunne kjøre alle steder jeg ville. Med 300 km kan jeg fortsatt kjøre nesten hvor jeg vil, det må planlegges litt mer. Misforstå meg rett, jeg elsker bilen, men blir samtidig litt irritert over at jeg bare har fått 60% av rekkevidden jeg ble forespeilet før kjøp. 60 prosent mann!!!
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

hgs

Sitat fra: amund på tirsdag 11. november 2014, klokken 10:11
Sitat fra: fonberg på mandag 10. november 2014, klokken 13:08

Range charge er hvis du lader til 100%.

Lading over 90% anbefales bare å gjøre de gangene man trenger de siste 10%, og bilen bør ikke stå over lengre tid med SOC over 90%.

Der forsvant ytterligere 10% rekkevidde som ikke var nevnt noe sted da jeg kjøpte bilen... da er jeg nede på 300 km.

Jeg vet at 501 km var europeisk kjøresyklus-test-greier, og jeg vet at på en vanlig bil er de oppgitte tallene umulig å oppnå. Men der er det ingen deal-breaker, med mindre du har finregnet på hvor mye du skal kjøre og hvor mye du skal betale i drivstoff og ikke har en krone ekstra i budsjettet. I normale tilfeller stopper du og fyller når det trengs, og tenker aldri på det (annet enn på slutten av året, når du ser hvor mye penger som er sølt bort)

På elbil blir det litt annerledes, du kan ikke lade hvorsomhelst, og det tar lang tid. Derfor er rekkevidden MYE viktigere enn forbrukstall på en bensinbil. Her burde Tesla kanskje gitt litt annen og ærligere informasjon.

Siden dette er min første elbil var jeg ikke klar over hvor mye lavere faktisk rekkevidde er i forhold til oppgitt, og jeg regnet og regnet på 501 km og fant ut at jeg kunne kjøre alle steder jeg ville. Med 300 km kan jeg fortsatt kjøre nesten hvor jeg vil, det må planlegges litt mer. Misforstå meg rett, jeg elsker bilen, men blir samtidig litt irritert over at jeg bare har fått 60% av rekkevidden jeg ble forespeilet før kjøp. 60 prosent mann!!!

Nå krisemaksimerer du veldig også da. 300 km? Om du legger til grunn forbruket du hadde i regn og 115 km/t på motorvei OG at du bare kan lade til 90% har du jo rett, men premissene blir jo helt merkelige.

1. Oppgitt rekkevidde på 502 km er under ideelle forhold i 88 km/t, uten bruk av varmeapparat og AC. Du skal være god for å klare dette, men det går an. 42-44 mil på sommeren er helt uproblematisk, selv om du kjører ganske normalt. I forhold til oppgitt forbruk på en fossilbil er dette ganske bra.
Vinterstid er det ingen hemmelighet at rekkevidden på elbiler er kortere enn oppgitt, men som flere her nevner: Høy hastighet, våt vegbane der du også trenger varmeapparat er antakelig det aller verste du kan utsette deg for mht rekkevidde. Å regne dette som relevant distanse du kan kjøre blir veldig søkt. Mener det var et bilmagasin e.l som klarte å tømme et Teslabatteri på mindre enn 20 mil ved kjøring opp og ned bratte alpeveier og konstaterte at rekkevidden var 19 mil...
2.  Du kan selvsagt lade til 100%, det er ikke det @fonberg mener. Men ikke gjør det daglig med mindre du trenger det. Lad det du trenger + litt sikkerhetsmargin. Og når du skal range-lade: Sett på scheduled charge og maks ladehastighet av hva du har tilgjengelig, slik at du har SOC over 90% i kortest mulig tid før du skal kjøre. Det er tiden bilen tilbringer på høy SOC som er ikke er bra for batteriet, ikke antall ganger du lader dit. Da er også batteriet varmt når du starter. Lavere forbruk med det også.

Høres kanskje litt omstendig ut, men dette blir fort en vane man ikke tenker over etter hvert. 
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Trøndertesla

Sitat fra: amund på tirsdag 11. november 2014, klokken 10:11
Sitat fra: fonberg på mandag 10. november 2014, klokken 13:08

Range charge er hvis du lader til 100%.

Lading over 90% anbefales bare å gjøre de gangene man trenger de siste 10%, og bilen bør ikke stå over lengre tid med SOC over 90%.
Med 300 km kan jeg fortsatt kjøre nesten hvor jeg vil, det må planlegges litt mer. Misforstå meg rett, jeg elsker bilen, men blir samtidig litt irritert over at jeg bare har fått 60% av rekkevidden jeg ble forespeilet før kjøp. 60 prosent mann!!!
Om man kjører aktivt, dvs. benytter potensialet til bilen relativt ofte, ja da blir naturlig nok rekkevidden kortere. Men, om man kjører veldig økonomisk så er det jo ikke noe problem å nå 500km. Ved skikkelig prestekjøring så har jeg ligget an til å klare 600km, men jeg har aldri orket å fullføre. Om du legger et imaginært egg mellom el-foten og el-pedalen så skal du nok se at du lett klarer 500 ;-) Og om du i tillegg bruker aktiv coasting så blir det ihvertfall ikke noe problem.
Trondheim. Har kjørt en svart P85 siden 9. september

amund

Sitat fra: hgs på tirsdag 11. november 2014, klokken 10:36
Nå krisemaksimerer du veldig også da. 300 km? Om du legger til grunn forbruket du hadde i regn og 115 km/t på motorvei OG at du bare kan lade til 90% har du jo rett, men premissene blir jo helt merkelige.

Har nå lest første post, og kommet fram til at noen få rapporterer samme teoretisk rekkevidde som meg, i samme hastighet, plussgrader og regn, som tydeligvis er aller verst tenkelige forhold rekkeviddemessig. Da er det lov å håpe at det blir mye bedre neste gang - men også greit å vite at det kan bli såpass dårlig, for planleggingen sin del. Skal også prøve 105 km/t i steden for 115, og se hvor mye det har å si. Hvis jeg er mann nok når bussene feier forbi meg...
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

fonberg

Sitat fra: amund på tirsdag 11. november 2014, klokken 17:59
Sitat fra: hgs på tirsdag 11. november 2014, klokken 10:36
Nå krisemaksimerer du veldig også da. 300 km? Om du legger til grunn forbruket du hadde i regn og 115 km/t på motorvei OG at du bare kan lade til 90% har du jo rett, men premissene blir jo helt merkelige.

Har nå lest første post, og kommet fram til at noen få rapporterer samme teoretisk rekkevidde som meg, i samme hastighet, plussgrader og regn, som tydeligvis er aller verst tenkelige forhold rekkeviddemessig. Da er det lov å håpe at det blir mye bedre neste gang - men også greit å vite at det kan bli såpass dårlig, for planleggingen sin del. Skal også prøve 105 km/t i steden for 115, og se hvor mye det har å si. Hvis jeg er mann nok når bussene feier forbi meg...

Det er betydelig forskjell på forbruket i 105 og 115!
Forresten, hva slags busser er det som feier forbi når du ligger i 105?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

toppi

Tesla opplyser jo om rekkevidden på sine nettsider.
Og de baserer seg jo på netthandel..
Det er til og med en kalkulator som regner ut rekkevidden du oppnår ut fra hastighet, temp, bruk av A/C. Den mangler regn og toppgrafi, men er veldig nøyaktig.
120 km/t i 10 + grader med A/C på gir 336 km/t.
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

amund

Sitat fra: fonberg på tirsdag 11. november 2014, klokken 18:11
Det er betydelig forskjell på forbruket i 105 og 115!
Forresten, hva slags busser er det som feier forbi når du ligger i 105?

Sorry, redigeringsfeil der, tenkte 95, skrev 105. Uansett, den kalkulatoren er fin, har sett den men ikke studert den så nøye og opp mot 'real life'-situasjoner. Var ikke klar over at 115 km/t, mørkt, 10 grader og regn var absolutt verste kombinasjon. Nå er det bare å reise mer på tur, med bedre vær og litt lavere hastighet.
Grå S85, 19", luft/panorama/skinn/hifi/tech levert 28/7-14

hgs

En annen ting som du ofte ikke legger merke til inne i bilen men som har mye å si, er vind. Her er data fra et par sverigeturer i sommer:

Arboga-Karlstad juni:
Temperatur:     Ca 20
Føre:      Tørt   
AC:      Moderat
Passasjerer:   2
Bagasje:   Halvfull
Fart:      90-100      (Før superchargers kom. Ville gjerne komme fram til Töcksfors, så forsiktig høyrefot)
Dekktrykk:   48 PSI
Vind:      6-7 m/s motvind
Forbruk:   250 Wh/km     (Med påfølgende nødlading på OKQ8 i Karlstad) 

Arboga-Karlstad juli:
Temperatur:     Ca 28
Føre:      Tørt   
AC:      Kraftig
Passasjerer:   4
Bagasje:   Nesten full
Fart:      90-130
Dekktrykk:   48 PSI
Vind:      2-3 m/s medvind
Forbruk:   210 Wh/km
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Sense

I dag hadde jeg en Nissan Leaf-eier som medpassasjer. Han kikket fort på rekkevidde-måleren når han satte seg i bilen og konstaterte kjapt at vi hadde ca 25% kapasitet igjen på den grønne måleren. "Hvor skal vi mellom-lade før vi når Superladeren 93 km unna"? spurte han.
"Ikke nødvendig" svarte jeg, litt selvsikkert.
Da ristet han på hodet og jeg forstod hvordan Nissan Leaf-eiere har det i hverdagen.
Han hadde problemer med å komme seg fram og tilbake fra jobb uten ekstra lading underveis. På en god dag klarte han 132 km etter topplading. Betydelig mindre vinterstid.

Er det derfra "rekkeviddeangst" har sitt opphav, spurte jeg.
Da kontret han med at vi Tesla-eiere var ikke noe bedre. Vi var "rekkevidde-nonsjalante"!

Haldenser

Sitat fra: Sense på fredag 14. november 2014, klokken 19:02
I dag hadde jeg en Nissan Leaf-eier som medpassasjer. Han kikket fort på rekkevidde-måleren når han satte seg i bilen og konstaterte kjapt at vi hadde ca 25% kapasitet igjen på den grønne måleren. "Hvor skal vi mellom-lade før vi når Superladeren 93 km unna"? spurte han.
"Ikke nødvendig" svarte jeg, litt selvsikkert.
Da ristet han på hodet og jeg forstod hvordan Nissan Leaf-eiere har det i hverdagen.
Han hadde problemer med å komme seg fram og tilbake fra jobb uten ekstra lading underveis. På en god dag klarte han 132 km etter topplading. Betydelig mindre vinterstid.

Er det derfra "rekkeviddeangst" har sitt opphav, spurte jeg.
Da kontret han med at vi Tesla-eiere var ikke noe bedre. Vi var "rekkevidde-nonsjalante"!

Om man velger feil bil til sitt kjøremønster er jo ikke bilens feil.
Kona kjører Leaf til jobb (7 mil t/r), og den er utrolig god å kjøre samt kjempepraktisk til småturer, bykjøring og harryhandling. Bilen min, som vil bli brukt til langkjøring/jobb utflyller en helt annen rolle, og jeg er utrolig glad vi har Leafen praktisk som den er. Med 32 amp på veggen er den ladet opp til 80% når middagen er konsumert og klar for nye eventyr.
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

Sense

Misforstå meg ikke.
Ikke et vondt ord om Leaf. Til sitt formål, passer den perfekt. Det var denne modellen som virkelig satte elbil på dagsorden.

Mitt poeng var mer at vi var litt bortskjemt i Model S-klubben. Innrømmer at det kom litt dårlig fram.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA