Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Øyvind.h, torsdag 22. november 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

Mippen

#360
Sitat fra: amund på søndag 09. november 2014, klokken 23:14
Kjørte Oslo-Vestby(Garder)-Halden-Svinesund(Nordby)-Halden-Garder-Oslo i går. Totalt 301,4 km. Kjørte normalt til pent, kanskje litt fort for rekkeviddeoptimalisering - ca 115 på cruisecontrol på motorveien. Dette er min lengste tur hittil, og første range charge. Kjørte varmeapparatet på Range mode hjem igjen sikkerhets skyld.

Fikk føle litt på range anxiety, kom hjem med 33 km igjen på tanken. Dvs at 100% lading = ca 334 km. Det er ganske langt fra 501 km rekkevidde som Tesla annonserte da jeg bestilte bilen. Hva må til for å klare 500? Eller 460 som de annonserer nå? Holder det å kjøre 105 km/t tro? Eller må man kjøre i 60 km/t og bo i Danmark?

Kjører på Nokian R (ikke R2), og det var til tider pøsregn - opplevde også min første skikkelige vannplaning på 15 år med lappen. 2 ganger! Trodde grove vinterdekk burde skyffle unna vannet ganske bra, men det greide de ikke.

Har ikke fått min ennå så kan ikke uttale meg om rekkevidde. For å få maks rekkevidde på leafen min er det viktig å holde jevnest mulig hastighet og ikke kjøre for fort. På vestlandet her jeg bor er maks fartsgrensen 80km/t og noen steder 70km/t. Det er perfekte hastigheter for å kjøre langt. Sikker på at jeg kunne kommet lenger med model s hadde jeg kjørt samme ruten her i forhold til der du kjørte med 115km/t. I sommer kjørte jeg 400km med leafen min på en dag og måtte ha 3 hurtigladinger. På papiret skal jeg kunne kjøre 200km men ofte så ligger det en plass mellom 120 og 160km. Altså 20-40% under maks oppgitt rekkevidde. Slik er det vel også for tesla selv om batteripakken er større.

Høyere hastighet = vesnetlig mindre rekkevidde. Samme med mye stigning. Nå er vi også på den kalde siden av året. Da synker også rekkevidde ytterligere (du kjørte jo i går skrev du). På det kaldeste er den gjerne nede på under 50% av maks rekkevidde på en vanlig elbil.


Så høy fart (115km/t) regn som du nevner og kjølig er med på å redusere rekkevidden. 20 grader, 80km/t og strake fine veier uten mye stigning gir deg maksimal rekkevidde.

Når det gjelder vannplaning er det ikke sterkeste egenskapen til vinterdekk. De fleste gode vinterdekk takler det bra men grensen for vannplaning ligger vanligvis rundt 80km/t, det gjelder også sommerdekk selv om det tåler regn bedre. Så hvis det er mye vann i veien er det ikke så lurt å kjøre over 80km/t.
Fremtiden er elektrisk.

Jejl

Sitat fra: amund på søndag 09. november 2014, klokken 23:14
Kjørte Oslo-Vestby(Garder)-Halden-Svinesund(Nordby)-Halden-Garder-Oslo i går. Totalt 301,4 km. Kjørte normalt til pent, kanskje litt fort for rekkeviddeoptimalisering - ca 115 på cruisecontrol på motorveien. Dette er min lengste tur hittil, og første range charge. Kjørte varmeapparatet på Range mode hjem igjen sikkerhets skyld.

Fikk føle litt på range anxiety, kom hjem med 33 km igjen på tanken. Dvs at 100% lading = ca 334 km. Det er ganske langt fra 501 km rekkevidde som Tesla annonserte da jeg bestilte bilen. Hva må til for å klare 500? Eller 460 som de annonserer nå? Holder det å kjøre 105 km/t tro? Eller må man kjøre i 60 km/t og bo i Danmark?

Kjører på Nokian R (ikke R2), og det var til tider pøsregn - opplevde også min første skikkelige vannplaning på 15 år med lappen. 2 ganger! Trodde grove vinterdekk burde skyffle unna vannet ganske bra, men det greide de ikke.
Mye regn forkorter rekkevidden med rundt 20% er min erfaring. Du har jo også en reserve (5kwh?) etter at det står 0 km rest. Kaldere luft forkorter også rekkevidden med endel % pga at luften da er tyngre og batteriet yter litt dårligere. Lufttrykket i dekkene har også endel å si. Hvis du holder deg til maks 75-80 km/t kommer du kanskje 500 km hvis det er oppholdsvær og ikke for kaldt.

Roma

Regn, mørkt vær (lys), AC på 20, vindusviskere, samt temperaturer rund 8-12 grader øker forbruket mitt mellom 15-25%. Dette er sammenlignet med sommerføre med tørr vei og 18-20 grader.

Av og til er det litt merkelig hvordan forbruket utarter seg. Jeg kan få de høyeste forbrukene når det bare er litt småfuktigt i veien. Idag når omtrent flommet over i veibanen var overbruket "kun" 15% over sommerforbruket.

Uansett 500 km i Norge går nok, men da pusher du grensene. Du har også eksemplariske forhold mtp føre og temperatur. 420-450km på sommerstid er en mer reell rekkevidde synes jeg.


Øyvind.h

Sitat fra: amund på søndag 09. november 2014, klokken 23:14
Kjørte Oslo-Vestby(Garder)-Halden-Svinesund(Nordby)-Halden-Garder-Oslo i går. Totalt 301,4 km. Kjørte normalt til pent, kanskje litt fort for rekkeviddeoptimalisering - ca 115 på cruisecontrol på motorveien. Dette er min lengste tur hittil, og første range charge. Kjørte varmeapparatet på Range mode hjem igjen sikkerhets skyld.

Fikk føle litt på range anxiety, kom hjem med 33 km igjen på tanken. Dvs at 100% lading = ca 334 km. Det er ganske langt fra 501 km rekkevidde som Tesla annonserte da jeg bestilte bilen. Hva må til for å klare 500? Eller 460 som de annonserer nå? Holder det å kjøre 105 km/t tro? Eller må man kjøre i 60 km/t og bo i Danmark?

Kjører på Nokian R (ikke R2), og det var til tider pøsregn - opplevde også min første skikkelige vannplaning på 15 år med lappen. 2 ganger! Trodde grove vinterdekk burde skyffle unna vannet ganske bra, men det greide de ikke.

301,4km + 33) 335km før 0. Deretter har du en buffer på rundt 20km, så 355km maksimal rekkevidde ca.
115km/t og regnvær er ganske ugunstig om målet er lang rekkevidde. Regnvær kombinert med behov for varme er noe av det mest ugunstige været du kan kjøre i. Faktisk verre å kjøre i noen plussgrader og regn, enn noen minusgrader og bart føre. Husk også at i motsetning til mange andre biler så er speedometeret i Model S dønn korrekt. Hadde du kjørt eksempelvis Passat eller 2012 mod Leaf måtte du hatt 125km/t på speedometeret for å holde samme hastighet som du gjorde :)
For å nå 50 mil bør det være sommer, og stort sett 60-70-sone. Absolutt ikke uoppnåelig, men ikke mulig i 110-sonen en regnvåt høstdag :)

Piggfrie vinterdekk er for øvrig dårlige på våt asfalt sammenlignet med sommerdekk.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Sjøhyene

#364
For 50mil bør det nok være varmt, veldig tørt og 50 sone hele veien.  ;)

I 110 sone på våt asfalt ville jeg ikke regnet med noe særlig mer enn 30 mil for å ha litt margin.
-20 på hardpakka snø gir deg nok bedre rekkevidde da tenker jeg.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Mippen

#365
Sitat fra: Øyvind.h på mandag 10. november 2014, klokken 09:22


Piggfrie vinterdekk er for øvrig dårlige på våt asfalt sammenlignet med sommerdekk.

Det er sant men når temperaturen kryper nedover for eksempel under 10 grader vil egenskapene til sommerdekkene reduseres kraftig pga gummien i dekkene blir hardere. De vil fortsatt drenere vannet godt men pga gummien blir hardere enn når det er sommer og over 10 grader vil bremseegenskapene på vått føre bli dramatisk redusert. Derfor er det bedre med vinterdekk på den kalde årstiden.

Til referanse har jeg funnet naf sin sommerdekk test. Her er resultatene for 2014. Ikke alle dekk kan overføres til tms, men man får inntrykk av bremselengde på vått og vannplanings grensen. Som vist bør man ikke kjøre så fort når det er veldig vått i veien. Viktig å få med at dette er på sommerføre ikke på kaldt føre.


Vannplaning (km/t)
Nokian

84,1

Pirelli

84,0

Hankook

82,7

Vredestein

80,9

Continental **

80,8

Apollo

80,3

Dunlop

79,8

Barum

79,7

Continental

79,4

BF Goodrich

79,1

Landsail

79,1

Michelin

79,0

Goodyear

78,3

Toyo

78,2

Hercules

75,6

Michelin *

69,5



Bremselengde våt asfalt (antall meter fra 80km/t)
Apollo

28,9

Landsail

29,3

Vredestein

29,4

Continental

29,5

Nokian

29,5

Barum

29,8

Michelin

30,1

Dunlop

30,3

Hankook

30,6

Pirelli

30,9

Toyo

30,9

Goodyear

31,7

BF Goodrich

31,9

Continental **

34,5

Hercules

37,0

Michelin *

43,7

Fremtiden er elektrisk.

cairnz

Dro en tur til Expo på Lillestrøm i går. CC på 105 på motorveien. R2, stort sett tørr vei. 175Wh/km snitt på ca 220km. Hadde nesten glemt hvor sinnsyk energivennlige R2-dekkene er på bar asfalt.
Elbilist

Sense

Sitat fra: amund på søndag 09. november 2014, klokken 23:14
Kjørte Oslo-Vestby(Garder)-Halden-Svinesund(Nordby)-Halden-Garder-Oslo i går. Totalt 301,4 km. Kjørte normalt til pent, kanskje litt fort for rekkeviddeoptimalisering - ca 115 på cruisecontrol på motorveien. Dette er min lengste tur hittil, og første range charge. Kjørte varmeapparatet på Range mode hjem igjen sikkerhets skyld.

Fikk føle litt på range anxiety, kom hjem med 33 km igjen på tanken. Dvs at 100% lading = ca 334 km. Det er ganske langt fra 501 km rekkevidde som Tesla annonserte da jeg bestilte bilen. Hva må til for å klare 500? Eller 460 som de annonserer nå? Holder det å kjøre 105 km/t tro? Eller må man kjøre i 60 km/t og bo i Danmark?

Kjører på Nokian R (ikke R2), og det var til tider pøsregn - opplevde også min første skikkelige vannplaning på 15 år med lappen. 2 ganger! Trodde grove vinterdekk burde skyffle unna vannet ganske bra, men det greide de ikke.

Tror de fleste har regnet med at reklamen  på 502 km rekkevidde, når jeg bestilte bil,  er nettopp det - reklame. Under vanlige forhold er det bortimot umulig å oppnå, selv under ideelle forhold. Og det du beskriver er det motsatte av ideelle som flere har påpekt.
Sånn er det med fossile biler også. Undersøkelser har vist at de juger med 30% i gjennomsnitt for å få ned avgiftene og få solgt flere biler. Det burde vært kriminelt, og er langt mer enn hva Tesla lyver.

Jeg kjørte min 401 km i sommer med økonomikjøring fra Geiranger over flere vestlandsfjell, oppstykket av 3 forbikjøringer. Da hadde jeg 16 km igjen før vi havnet på Dombås Superlader, og er igrunn svært fornøyd med rekkevidden.

For å opprettholde lengst mulig rekkevidde, er det en ulempe om du lader Range Charge. Det svekker batteriet ditt over tid.
Hvorfor velger du ikke å lade på Superladerne Tesla har plassert bl.a. på Solli ved Sarpsborg (E6) når du likevel kjører forbi der?

Mippen

Fremtiden er elektrisk.

fonberg

Sitat fra: Mippen på mandag 10. november 2014, klokken 12:26
Hva er range charge?

Range charge er hvis du lader til 100%.

Lading over 90% anbefales bare å gjøre de gangene man trenger de siste 10%, og bilen bør ikke stå over lengre tid med SOC over 90%.

Daily charge er anbefalt til 50-90%, da batteriet trives aller best over tid med spenningsnivå som tilsvarer SOC mellom ca. 20 og 80%.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Amoss

Sitat fra: Sense på mandag 10. november 2014, klokken 12:09
Tror de fleste har regnet med at reklamen  på 502 km rekkevidde, når jeg bestilte bil,  er nettopp det - reklame. Under vanlige forhold er det bortimot umulig å oppnå, selv under ideelle forhold. Og det du beskriver er det motsatte av ideelle som flere har påpekt.
Sånn er det med fossile biler også. Undersøkelser har vist at de juger med 30% i gjennomsnitt for å få ned avgiftene og få solgt flere biler. Det burde vært kriminelt, og er langt mer enn hva Tesla lyver.

Nå ja, reklame og reklame... Dette er ihht den europeiske kjøresyklustesten. At den testen i seg selv er dårlig kan neppe hverken Tesla eller andre fabrikanter lastes for. Evnt. bare de som har lobbet for at den skal være så dårlig...  :p    Om man jukser i testen med f.eks. å bruke uoriginale dekk med lav rullemotstand og lignende så er jeg enig i at det blir løgn.
Model S 85D

arnkl

Sitat fra: cairnz på mandag 10. november 2014, klokken 10:34
Dro en tur til Expo på Lillestrøm i går. CC på 105 på motorveien. R2, stort sett tørr vei. 175Wh/km snitt på ca 220km. Hadde nesten glemt hvor sinnsyk energivennlige R2-dekkene er på bar asfalt.

Køyrde Stavanger-Sotra i går, med regnvêr heile vegen. Eg hadde nettop lagt om til R2, og kom ned i 171 Wh/km. Det var eg ikkke i nærleiken av å få med Goodyear sommardekka, sjølv på tørr asfalt.

(Men kjem nok ikkje til å kjøpe R2 igjen, då dei lett misser grepet på våt asfalt, og vert svært fort slitt)
S85 (blå, med det meste, VIN# *20295)
VW e-Up! (2014, kjøpt brukt)

darthy001

Sitat fra: arnkl på mandag 10. november 2014, klokken 15:18
Sitat fra: cairnz på mandag 10. november 2014, klokken 10:34
Dro en tur til Expo på Lillestrøm i går. CC på 105 på motorveien. R2, stort sett tørr vei. 175Wh/km snitt på ca 220km. Hadde nesten glemt hvor sinnsyk energivennlige R2-dekkene er på bar asfalt.

Køyrde Stavanger-Sotra i går, med regnvêr heile vegen. Eg hadde nettop lagt om til R2, og kom ned i 171 Wh/km. Det var eg ikkke i nærleiken av å få med Goodyear sommardekka, sjølv på tørr asfalt.

(Men kjem nok ikkje til å kjøpe R2 igjen, då dei lett misser grepet på våt asfalt, og vert svært fort slitt)
Nye dekk er normalt meget glatte generelt den første perioden. Tar en tid før det ytterste belegget er slitt bort.

Sense

#373
Nå ja, reklame og reklame... Dette er ihht den europeiske kjøresyklustesten. At den testen i seg selv er dårlig kan neppe hverken Tesla eller andre fabrikanter lastes for. Evnt. bare de som har lobbet for at den skal være så dårlig...  :p    Om man jukser i testen med f.eks. å bruke uoriginale dekk med lav rullemotstand og lignende så er jeg enig i at det blir løgn.
[/quote]

Nei, syklusen kan ikke Tesla lastes for. Men å plutselig redusere løftet sitt fra 502 km til 460 km rekkevidde, selv på helt nytt batteri, det sier litt om at tallene de henviste til, var for over-optimister, ikke realister. Riktignok er den nye rekkevidden basert på høyere fart, men det ligger en innrømmelse i kortene her. De ønsker vel ingen saksøkere av eiere som aldri får oppgitt rekkevidde til å stemme.
Det var jo en Nissan Leaf eier som fikk hevet kjøpet fordi rekkevidden ikke holdt hva selger lovet.
Min Tesla-selger hevdet at han hadde klart enda lenger enn 502 km.

Hva angår fossile produsenter, så er saken enda mer alvorlig. Der foretar de omfattende endringer på bilen, som ikke er gjeldende for biler de selger, for at den skal komme gunstig gjennom testløypa. De bytter til egne girutvekslinger spesialtilpasset testløypa. Du nevner spesielle dekk, men de  fyller også  dekkene med så mye luft at de nesten sprekker. De bytter til lettere smøremidler som gjør at bilen går med mindre motstand, som ikke kunne vært benyttet i virkeligheten pga liten smøreevne. De omprogrammerer motoren slik at den skal stenge av all unødvendig strømbruk under testløypa. (f.eks. lys og ventilasjon)
Alt dette ville ikke kunne gjøres ute på en vanlig vei. Derfor blir løgnen så stor som 30 %i snitt.
Og dette er bare eksempler som er blitt oppdaget. Det finnes sikkert også flere skjulte triks.

Nå jobber vel EU med å utvikle mer realistiske kjøresyklus-tester. Men det tar årevis før den er implementert, for her er det store penger involvert.


Tuxedo

Sitat fra: arnkl på mandag 10. november 2014, klokken 15:18
Sitat fra: cairnz på mandag 10. november 2014, klokken 10:34
Dro en tur til Expo på Lillestrøm i går. CC på 105 på motorveien. R2, stort sett tørr vei. 175Wh/km snitt på ca 220km. Hadde nesten glemt hvor sinnsyk energivennlige R2-dekkene er på bar asfalt.

Køyrde Stavanger-Sotra i går, med regnvêr heile vegen. Eg hadde nettop lagt om til R2, og kom ned i 171 Wh/km. Det var eg ikkke i nærleiken av å få med Goodyear sommardekka, sjølv på tørr asfalt.

(Men kjem nok ikkje til å kjøpe R2 igjen, då dei lett misser grepet på våt asfalt, og vert svært fort slitt)
Oslo-Gardermoen t/r på lørdag ga 176 Wh/km under omtrent samme forhold (regn og ca 8 grader, snitthastighet litt under 100 km/t).  Kjører 19" R2.  Har fremdeles 7mm fremme og bak etter forrige sesong, så jeg tror ikke disse dekkene er spesielt lettslitte.  Men støysvake, det er de.  Dette er dekk som trenger å kjøres inn før de føles komfortable.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA