Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Øyvind.h, torsdag 22. november 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

NegativeElectrode

Sitat fra: Sense på onsdag 05. november 2014, klokken 15:38
Da har jeg fått på vinterskoene på Teslaen og sjekket forbruk i motorveifart ca. 115 km/t på strekningen Sandvika - Drammen (ingen høydeforskjell).
Bilen er nå skodd med piggfrie Nokian R2 dekk og utetemperaturen var 3 grader og lett regn. Kupetemperaturen: 21 grader.

Forbruk 174 wh/km !

Hvordan er det mulig i den farta med vinterdekk, regn, og kupevarmer på?
Det er jo samme forbruk jeg pleier å ha på økonomikjøring med sommerdekk.

Fra Sandvika til Liertoppen var jeg kommet opp i 288 wh/km på triptelleren, i alle bakkene opp dit.
Så jeg regenererte masse nedover fra Liertoppen til Drammen.

Interessant! Kanskje man må ta med vind i regnestykket? Ligge bak et større kjøretøy (ligge på hjul som i sykkelsporten) kan vel også dra forbruket ned.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

sn0le

10 km/t medvind er nok bedre mtp på forbruk enn 10km/t motvind ja.
Å coaste bak andre kjøretøy er noe jeg har gjort i mange år på langturer.
Begynte med det da jeg hadde en bil uten AC og fant ut at det ble vesentlig mindre bråk i kupeen når
vinduene var på gløtt og takluka stod i lufteposisjon når jeg lå bak en stor bil. :)
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

Sense

#332
Kjørte i sommer på orginale Goodyear Eagle RSA2 19". Har tenkt å bytte til 20" neste sommer og er litt spent på hvor forbruket øker.

Litegrann medvind/sidevind var det nok fra Sandvika til Drammen i dag. Kanskje 3-4 ms nordøstlig vind. Kunne ikke se trærne bevege seg.
Kan det ha så mye å si?

Ingen coasting.

På snø og is, hadde jeg langt høyere forbruk sist vinter. Lå da fort på 220 wh/km, men jeg har økt litt lufttrukk siden da. Kjører nå 45 psi mot 42 sist vinter.
Men så stor forskjell....

Ser nå at jeg må kjøre flere kontrollmålinger på andre strekninger.

Trustno1

Mulig coasting bak større kjøretøy senker forbruket, men regner med dere ikke er spesielt nøye på hvor mye steinsprutskader dere får av det?

hgs

Sitat fra: Sense på onsdag 05. november 2014, klokken 15:38
Da har jeg fått på vinterskoene på Teslaen og sjekket forbruk i motorveifart ca. 115 km/t på strekningen Sandvika - Drammen (ingen høydeforskjell).
Bilen er nå skodd med piggfrie Nokian R2 dekk og utetemperaturen var 3 grader og lett regn. Kupetemperaturen: 21 grader.

Forbruk 174 wh/km !

Hvordan er det mulig i den farta med vinterdekk, regn, og kupevarmer på?
Det er jo samme forbruk jeg pleier å ha på økonomikjøring med sommerdekk.

Fra Sandvika til Liertoppen var jeg kommet opp i 288 wh/km på triptelleren, i alle bakkene opp dit.
Så jeg regenererte masse nedover fra Liertoppen til Drammen.

Jeg har nøyaktig samme erfaring, bare at min tur vanligvis fortsetter helt til Telemark. Har samme dekksetup som deg, og forbruket gikk drastisk ned ved overgang fra RSA2 til R2. Jeg kjører de samme 13 milene t/r 2 ganger i uka, så det kan ikke være bare tilfeldigheter.

Nå skal det sies at det har vært relativt mildt den siste tiden, og dermed moderat bruk av varmeapparat. Men det var det før jeg byttet dekk også. Opplever at snittforbruket på jobbreisen har falt fra ca 195 til 175-180. 
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Sense

Sitat fra: Trustno1 på onsdag 05. november 2014, klokken 19:15
Mulig coasting bak større kjøretøy senker forbruket, men regner med dere ikke er spesielt nøye på hvor mye steinsprutskader dere får av det?
Nei, helt enig. Det er en av årsakene til at jeg aldri ligger så nær. Den andre er at det rett og slett er ulovlig og kan gi ganske saftig bot pga krav til avstand til bilen foran.

[/quote]
Jeg har nøyaktig samme erfaring, bare at min tur vanligvis fortsetter helt til Telemark. Har samme dekksetup som deg, og forbruket gikk drastisk ned ved overgang fra RSA2 til R2. Jeg kjører de samme 13 milene t/r 2 ganger i uka, så det kan ikke være bare tilfeldigheter.

Nå skal det sies at det har vært relativt mildt den siste tiden, og dermed moderat bruk av varmeapparat. Men det var det før jeg byttet dekk også. Opplever at snittforbruket på jobbreisen har falt fra ca 195 til 175-180. 
[/quote]

Så merkelig at "helårsdekkene" RSA2 har større rullemotstand enn vinterdekkene til Nokian R2.
Vanligvis er jo vinterdekk mykere, også i dette tilfelle, hvilket etter mine begrensede logiske evner burde tilsi mer rullemostand. Men sånn er det altså ikke...

Cowboystrekk

R2 er kategorisert som såkalt ultra low rolling resistance og slår faktisk alle sommerdekk testa hos NAF på rullemotstand, men de slipper og lett ved aks. RS-A2 har nesten bunnkarakter på rullemotstand så det er en viss logikk i forskjellen på forbruk. Jeg erfarer vell ca 10% forskjell i forbruk selv, spesielt på våt veg har R2 vesentlig lavere forbruk.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

toppi

Samme erfaring her også. Jeg hadde lavere forbruk på Nokian dekkene mine, når gradestokken bikket over null i fjor vinter, enn det jeg har klart nå i sommer på RSA2.

Noen som vet grunnen til at Tesla leverer bilen med dekk med så dårlig rullemotstand som RSA2?
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Sense

Sitat fra: toppi på onsdag 05. november 2014, klokken 23:14
Noen som vet grunnen til at Tesla leverer bilen med dekk med så dårlig rullemotstand som RSA2?

Med min begrensede logiske sans, ville jeg svart at de ellers ikke ville fått solgt så mange Nokian R2 dekk hvis helårsdekket var bedre.

På den annen side ville kanskje offisiell rekkevidde vært lengre om orginaldekkene hadde lavere rullemotstand.

Om det er like mye juks på laboratorie-målinger på rekkevidde med elbiler som med fossile biler, vet jeg lite om.
Men produsentene av fossile biler benytter sleipe triks for å spare noen avgiftskroner og komme innenfor utslipskravene til EU. Det benyttes ekstra smøremidler med lav friksjon, girutvekslinger tilpasset formålet i testen, de fyller dekkene til bristepunktet med luft for mindre rullemotstand, basisutstyr fjernes for å få ned vekte under testing. I tillegg akselererer de unormalt sakte under testen.
Med andre ord, ren juks som passer dårlig med virkeligheten.

Mens Tesla - de finner dekket med høyest rullemotstand.
Artig !

toppi

Og det er faktisk mulig å oppnå offisiell rekkevidde, selv med RSA2.

Er det noen som har kjøpt og brukt sommerdekk med rullemotstand A i sommer?
I så fall, hva slags forbruk/ rekkevidde opplevde du med disse dekkene?
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

Sense

Sitat fra: ofn på onsdag 11. juni 2014, klokken 00:37
Distanse : 370,7 km
Resterende rekkevidde: 53 km typical
Snittforbruk: 169 Wh/km

Formoder du startet turen med full SOC 395 km typical.
Da kommer du ganske nær opptil formelen til Bjørn Nyland.
Du hadde rest på 53 km etter turen. Hvis en trekker 53 km fra full SOC 395 km typical, så kan man si at du startet med 342 km typical.
Da blir regnestykket slik:
342 : 370 x 185 = 171 wh/km
Det gir avvik på bare 2 wh/km.

Det som er vanskelig er å klare å holde seg innenfor f.eks 171 wh/km hvis det er mye stigning i høydemeter. Men da finnes det sikkert en formel som iberegner på antall høydemeter stigning.
Har du formel for det Bjørn Nyland?

For meg er det fasinerende at opp og ned i landskap ikke har så mye å si for forbruket, så lenge man ikke ender opp høyere enn man startet.
Så godt fungerer regenereringen.

Cowboystrekk

Jeg har hatt forbruk på langkjøring på 139 Wh\km med 20-25C, tørr veg uten AC og 75 km\t gjennomsnittsfart med RS-A2 så det er fullt mulig, MEN med R2 hadde jeg sikkert kommet under 130 Wh\km.

Det skal sies at det pr nå ikke leveres noen skikkelige økodekk i standarddimmene på 19, 20 eller 21", det er kun R2 og Xi3-vinterdekkene som er økodekk. På sommerdekksiden er nok RS-A2 midt på treet, det finnes endel som er bedre, men og mange som er værre.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Bowers

S85 på 19" Piggfrie.

Fra Skjeberg til Oslo og tilbake. Totalt 235 km med overnatting i Oslo.
Ladet fullt og fikk 355 km typical og hadde 45 km igjen på tanken når vi kom hjem.

Kjørte på helt normal måte (115 km/t cruise på motorveien) og hadde 4 pers totalt i bilen.

Oppgitt forbruk: 265 wh/km

Sense

Sitat fra: Bowers på torsdag 06. november 2014, klokken 11:12
S85 på 19" Piggfrie.

Fra Skjeberg til Oslo og tilbake. Totalt 235 km med overnatting i Oslo.
Ladet fullt og fikk 355 km typical og hadde 45 km igjen på tanken når vi kom hjem.

Kjørte på helt normal måte (115 km/t cruise på motorveien) og hadde 4 pers totalt i bilen.

Oppgitt forbruk: 265 wh/km

Det hørtes litt mye ut, men forskjellen fra oss to er at jeg kjørte ikke på cruise, som jeg mener øker forbruket. Og jeg hadde kun meg selv og pc veske i bilen.
Ja, og ørliten medvind. Kanskje asfaltgrovheten har noe å si?

Tror jeg pleier å ligge på 220-240 wh/km i +- 115 km/t sommerstid.


toppi

Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 06. november 2014, klokken 11:05
Jeg har hatt forbruk på langkjøring på 139 Wh\km med 20-25C, tørr veg uten AC og 75 km\t gjennomsnittsfart med RS-A2 så det er fullt mulig, MEN med R2 hadde jeg sikkert kommet under 130 Wh\km.

Det skal sies at det pr nå ikke leveres noen skikkelige økodekk i standarddimmene på 19, 20 eller 21", det er kun R2 og Xi3-vinterdekkene som er økodekk. På sommerdekksiden er nok RS-A2 midt på treet, det finnes endel som er bedre, men og mange som er værre.

RSA2 er merket F, på skalaen som går til G
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA