Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Øyvind.h, torsdag 22. november 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

Havebigfun

Om din teststrekning var med høydeforskjeller hadde det vært fint å prøve med coasting også. Hastigheten hadde ikke blitt så reproduserbar men man kunne forsøkt å oppnå samme gjennomsnittshastighet og ville antakelig funnet 5 % lavere forbruk... Evt kjøre med to biler en med CC og den andre med coasting som må være i mål samtidig.

Ellers trur jeg det blir mindre forbruk når man ikke bruker CC men pedalen- med omhu- heller ikke det er lett å få til reproduserbart.

Ytterlige en test med en av bilene hvor eier føler at den bruker mye- blir det samme forbruk under samme betingelser?
Til alt dette trenger man bare å kjøre en runde, eks 100km/t AC på

bb

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 10. juni 2014, klokken 12:03
Om din teststrekning var med høydeforskjeller hadde det vært fint å prøve med coasting også. Hastigheten hadde ikke blitt så reproduserbar men man kunne forsøkt å oppnå samme gjennomsnittshastighet og ville antakelig funnet 5 % lavere forbruk... Evt kjøre med to biler en med CC og den andre med coasting som må være i mål samtidig.

Ellers trur jeg det blir mindre forbruk når man ikke bruker CC men pedalen- med omhu- heller ikke det er lett å få til reproduserbart.

Ytterlige en test med en av bilene hvor eier føler at den bruker mye- blir det samme forbruk under samme betingelser?
Til alt dette trenger man bare å kjøre en runde, eks 100km/t AC på
Jeg har prøvd den strekningen med coasting, men da ble forbruket faktisk høyere. Bakkene er lange og slake og jeg klarte nok ikke å coaste perfekt. Jeg tror uansett det bare er snakk om få prosent, slik som standard vs low. Å få 5 % forskjell er ganske mye.

Man kunne brukt to biler og kjørt side om side (helst midt på natta uten trafikk). Men da måtte man først gjøre en kontrolltest der man ser at bilene bruker nøyaktig like mye energi.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Havebigfun

mtp 5 % tok jeg litt i for å motivere 8). Resultatet er nok helt avhengig av den konkrete strekningen.

Ytterligere ett testopplegg: Aero felger med GY std dekk- det gjerne også med høyere hastigheter

Sjøhyene

En annen morsom test hadde vært å teste ekstra forbruket ved hard vs soft akselerasjon. En rute på ca 2x10km der man legger noen stopp med påfølgende akselerasjon. Tipper at harde akselerasjoner (forutsatt at ikke anti-spin må kobli inn så klart) har nesten ingen påvirkning på forbruket. Hadde uansett vært morsomt å se hvor lite eller mye det eventuelt har å si.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

fonberg

Min TMS ble brukt som følgebil på landeveisritt i helga. Selve rittet var 193 km, med totalt drøyt 2100 hm. Snittfarten til (den etter hvert lille) gruppa jeg satt i var ca. 37 km/t. Teslaen lå for det meste bak gruppa, og kjørte forbi og stoppet langs veien for å lange 7-8 ganger i løpet av rittet.

På totalt 230 km kjøring (inkl. kjøring frem til start) var det ca. 80 km med én sykkel på taket og 15 km med to sykler på taket. De resterende ca. 135 km var med kun whispbar stativ med to stk. Thule Proride sykkelstativer. Temp. steg fra ca. 15 til ca. 23 grader i løpet av rittet, og klimaanlegget ble brukt på vanlig måte.

Snittforbruket ble 189 wh/km.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

cra

Sitat fra: Sjøhyene på tirsdag 10. juni 2014, klokken 12:23
En annen morsom test hadde vært å teste ekstra forbruket ved hard vs soft akselerasjon. En rute på ca 2x10km der man legger noen stopp med påfølgende akselerasjon. Tipper at harde akselerasjoner (forutsatt at ikke anti-spin må kobli inn så klart) har nesten ingen påvirkning på forbruket.

I motsetning til hva jeg trodde så ser det ut til å ha lite å si at man akselererer hardt, ja. Kjørte opp Strandafjellet forleden, og i det jeg kom fra ei 60-sone til ei 80-sone ga jeg flat fjøl. I det bilen skjøt avgårde så jeg i speilet at volvoen som hadde ligget bak meg en stund hadde tenkt seg forbi, men ble i stedet en prikk i speilet. Da måtte jeg neste følge opp (hadde lett sluppet han forbi hvis jeg så at han ville det før jeg ga gass), og det var forholdsvis kjappe akselerasjoner ut av hver sving hele veien opp fjellet (kjørte sørover). På veg tilbake var det mer normal kjøring, og totalforbruket på turen var så vidt jeg kunne se helt normalt. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

erot

Bra bb! Nyttig å se at man trygt kan unne seg AC ved å redusere noen få km/t.

mj

Etter det jeg forstår vil vel en P eller P+ med spoiler og ha et ørlite økt forbruk pga økt luftmotstand ? Dette er  og kommentert i det amerikanske forumet der det ble nevnt at spoiler ville gi noe økt forbruk. Hvor mye dette kan utgjøre er vel ikke blitt nevnt. Noen som vet mer om dette ?
S100D Sort metallic
X75D Blå VIN F127...
S90D Hvit VIN P127...Solgt Juni 2018
S85 Grå VIN P58035, byttet i X75 29.03.17
S85 Grå VIN P36765, solgt 10.04.16

Muffinman

Jeg hadde også en teori om at spoileren kunne gi noe økt luftmotstand, men ble ganske fort sablet ned her på forumet. Man mener at siden spoileren reduserer turbulensen bak bilen må den redusere forbruket.

Jeg er ikke så sikker på at den nødvendigvis reduserer turbulensen, og om den gir økt marktrykk må jo den energien hentes fra et sted.

Det jeg derimot er sikker på er at en eventuell forskjell er svært liten. Spoileren er der hovedsakling av kosmetiske årsaker - og jeg liker den.

Lanber

Svaret er vel omtrent fuckall i hastigheter vi ferdes i.
Den har nok en liten negativ virking, men nå snakker vi akademiske tall.
Først og fremst rydder den opp luften bak bilen.

kjellan

Har kjørt ca 5000 km sidan mars. Inkludert to langturer T/R Sunndalsøra - Årdal via Sognefjellet 1442 moh. Orginal 19" dekk og ellers normalinstillinger.

Snittforbruket er 194 W/km.

"Artig" å skrive reiseregning når ein har meir strøm på tanken når reisen er ferdig enn før avreise. Takk til Superlader Dombås og Hotel Klingenberg i Årdal som låner 32 A 1 fase til gjester.
Tesla Model S P85 Mars 2014 (Solgt)

Tesla Model S P85D  Mars 2015

ofn

Isfjorden-Åndalsnes - Trollstigen - Stranda - Stryn - Skei - Sogndal - Aurland:

- 3 voksne + bagasje i bil
- AC på hele veien (26 grader utetemp)
- Normal kjøring
- fulladet bil før avreise
- Standard 19" dekk og 46/47 psi lufttrykk
- Mye opp og ned!

Distanse : 370,7 km
Resterende rekkevidde: 53 km typical
Snittforbruk: 169 Wh/km

Mottok bilen 10. desember og har kjørt ca 18 500 km. I det daglige ligger batteriet normalt på mellom 40 - 70 % SOC. Da jeg mottok bilen viste den ca 395 tkm ved fulladet batteri. Dette viste den også de få gangene i vinter da jeg fulladet den. Ved avreise på denne turen viste bilen 384 tkm ved fulladet batteri, og det var rett etter avsluttet lading. Det kom vel også en nedlasting i vinter der typical range ble økt med 5-10 tkm ved fulladet batteri (?) så reduksjonen i batterikapasiteten er vel derfor kanskje større enn 11 tkm? Bra det snart kommer nye SC dersom dette fortsetter  :)

2013 TMS P85, solgt.
2016 TMS 90D

Sense

Da har jeg fått på vinterskoene på Teslaen og sjekket forbruk i motorveifart ca. 115 km/t på strekningen Sandvika - Drammen (ingen høydeforskjell).
Bilen er nå skodd med piggfrie Nokian R2 dekk og utetemperaturen var 3 grader og lett regn. Kupetemperaturen: 21 grader.

Forbruk 174 wh/km !

Hvordan er det mulig i den farta med vinterdekk, regn, og kupevarmer på?
Det er jo samme forbruk jeg pleier å ha på økonomikjøring med sommerdekk.

Fra Sandvika til Liertoppen var jeg kommet opp i 288 wh/km på triptelleren, i alle bakkene opp dit.
Så jeg regenererte masse nedover fra Liertoppen til Drammen.

turfsurf

Sitat fra: Sense på onsdag 05. november 2014, klokken 15:38
Da har jeg fått på vinterskoene på Teslaen og sjekket forbruk i motorveifart ca. 115 km/t på strekningen Sandvika - Drammen (ingen høydeforskjell).
Bilen er nå skodd med piggfrie Nokian R2 dekk og utetemperaturen var 3 grader og lett regn. Kupetemperaturen: 21 grader.

Forbruk 174 wh/km !

Hvordan er det mulig i den farta med vinterdekk, regn, og kupevarmer på?
Det er jo samme forbruk jeg pleier å ha på økonomikjøring med sommerdekk.

Fra Sandvika til Liertoppen var jeg kommet opp i 288 wh/km på triptelleren, i alle bakkene opp dit.
Så jeg regenererte masse nedover fra Liertoppen til Drammen.

Medvind.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

lurium


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA