Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Øyvind.h, torsdag 22. november 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

timingbeltkiller

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 28. mai 2014, klokken 19:26
Bilen er helt rå, men fordommer er vanlig blant folk som ikke har peiling.
Tror nok fordommene er helt andre for S enn for trillingene og andre innelukte elscootere.

S tenderer snarere til å bli puttet i bås med Audi, BMW og andre typiske råkjøringsbiler.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Havebigfun

spritmonitor.de er nå Tesla ankommet.
For de av oss som er interessert i å dokumentere sitt forbruk og å meddele dette til andre er det sikkert mulig å melde seg på.
Fordelen: man får gjennomsnittsverdier av større bilflåter. Man får vist at TMS er ganske miljøvennlig -selv med europeisk strømmiks- kanskje flere tyskere får åpnet øynene 8)
et eks:
http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/623779.html

Gressvikingen

T/R Fredrikstad Trondheim 18-22 mai 2014 (14-20gr). Kjørte som vanlig, dvs. ble ikke kjørt forbi av noen, men jeg kjørte forbi mange. Klima og annet på som jeg ville gjort i en hvilkensomhelst bil. 21" P+ dekk: PS2.
Snitt: 186Wt/km
P85D"+"

Cowboystrekk

Sitat fra: Griffel på tirsdag 27. mai 2014, klokken 13:33
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 27. mai 2014, klokken 13:10
Men luftmotstandsfaktoren på Leaf 0,28 og på TMS er den 0,24 så reel luftmotstand er lavere.
CdxA Tesla S = 0,24x2,68= 0,643
CdxA Leaf = 0,28x2,3 = 0,644
Slike tall er ikke nøyaktigere enn at dette blir for alle praktiske forhold det samme.
For hver 100 kg kan du løslig regne 3Wh/km.
Tesla har imidlertid reel luftmotstand på 0,24, Leaf har i faktiske tester 0,32 (http://www.greencarreports.com/news/1092373_aerodynamic-tesla-model-s-electric-car-wins-the-wind-tunnel-wars) og ikke 0,28 som de hevder. Dette gjør Tesla til mer aerodynamisk enn Leaf. Leaf har svært lettrullende dekk og veier 5-600 kg mindre, noe som burde tilsi langt lavere forbruk, men økt luftmotstand er nok noe av forklaringa til at forskjellen er så liten. Jeg har ingen problemer med å f.eks oppnå 5% lavere forbruk med vinterdekkene mine (R2) enn sommerdekkene. Leaf sine vil gi ytterligere besparelse pga at de er smalere (4-5 cm).
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

janmb

Sitat fra: Car-El på onsdag 28. mai 2014, klokken 17:36
Sitat fra: janmb på onsdag 28. mai 2014, klokken 10:30
Nå er det vel "En tulling med Tesla" som selv startet den diskusjonen.


NEI! her vil jeg hevde min uskyld og forlange en unskyldning, hvis du refererer til at "en tulling med Tesla" er meg. Bare bla til side 16 og de tre nederste innleggene.

Men himmel - ta en spøk da mann :D Jeg siterte din egen beskrivelse på brukeren din her på forumet - ellers hadde det jo ikke vært noe gøy
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Griffel

#260
Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 02. juni 2014, klokken 10:01
Sitat fra: Griffel på tirsdag 27. mai 2014, klokken 13:33
Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 27. mai 2014, klokken 13:10
Men luftmotstandsfaktoren på Leaf 0,28 og på TMS er den 0,24 så reel luftmotstand er lavere.
CdxA Tesla S = 0,24x2,68= 0,643
CdxA Leaf = 0,28x2,3 = 0,644
Slike tall er ikke nøyaktigere enn at dette blir for alle praktiske forhold det samme.
For hver 100 kg kan du løslig regne 3Wh/km.
Tesla har imidlertid reel luftmotstand på 0,24, Leaf har i faktiske tester 0,32 (http://www.greencarreports.com/news/1092373_aerodynamic-tesla-model-s-electric-car-wins-the-wind-tunnel-wars) og ikke 0,28 som de hevder. Dette gjør Tesla til mer aerodynamisk enn Leaf. Leaf har svært lettrullende dekk og veier 5-600 kg mindre, noe som burde tilsi langt lavere forbruk, men økt luftmotstand er nok noe av forklaringa til at forskjellen er så liten. Jeg har ingen problemer med å f.eks oppnå 5% lavere forbruk med vinterdekkene mine (R2) enn sommerdekkene. Leaf sine vil gi ytterligere besparelse pga at de er smalere (4-5 cm).

Sitat fra: Griffel på søndag 01. juni 2014, klokken 10:34
Sitat fra: Birger på fredag 30. mai 2014, klokken 22:47
Nå er det ikke bare størrelsen som teller Kjell Leaf. Det er også luftmotstanden.
"The numbers get even more interesting: Did you know, for example, that a Model S requires just 14 horsepower to maintain 70 mph, 4 hp less than a Leaf?" ;-)
http://www.greencarreports.com/news/1092373_aerodynamic-tesla-model-s-electric-car-wins-the-wind-tunnel-wars
Intresante tall fra denne testen. Når jeg har søkt på Cd verdier tidligere har Leaf blitt oppgitt med Cd 0,28 i denne testen ble svaret 0,32. Frontareal stemmer med det som er googlet tidligere 2,3m2. For Tesla var tidligere Googling Cd = 0,24 som er det samme som testen men front arealet var vesentlig mindre i denne testen nemlig 2,34m2 mot tidligere googling 2,68m2. Jeg testet dette talle mot å måle frontarealet fra bildet på Tesals hjemmeside og kom noe over 2,5 så jeg stiller meg litt tvilende til 2,34, dimmensjonen på dekk kan ha betydning her.

Dersom jeg benytter tallene fra vindtunelltesten nevent over bør Leaf være den mest økonomiske for hastigheter under 100km/t med sine 500 kg mindre vekt, rundt 100 omtrent likt, og for hastigheter over dette har Tesla lavest forbruk.

Så er det selvfølgelig også et spørsmål om hvilken bil som har best regenerering og virkningsgrad generelt.
Nå er det jo også en kjent sak at ulike vindtuneller kan gi litt forskjellig svar, kanskje har Nissan tidligere testet i en snill tunell. Jeg stiller meg kanskje litt tvilende til at Leaf er såpass mye dåligere enn BMWi3 (oppgitt til 0,29).
Så hvilke målinger som er riktige er det ikke mulig for meg å avgjøre.

Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 02. juni 2014, klokken 10:01
Tesla har imidlertid reel luftmotstand på 0,24, Leaf har i faktiske tester 0,32
Cd verdien er ikke det samme som luftmotstand, men et tall som må multipliseres med frontareal for å få et tall som kan benyttes til sammenligning av 2 bilers luftmotstand ved en gitt hastighet lufttrykk, fuktighet etc.
Nevnte test opererer også med et overraskende lavt front areal på Tesla.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Porsgrunn

#261
Sitat fra: Griffel på mandag 02. juni 2014, klokken 16:31
Jeg stiller meg kanskje litt tvilende til at Leaf er såpass mye dåligere enn BMWi3 (oppgitt til 0,29).

Det er kanskje litt utenfor emne men det kan ofte være overraskende (for meg iallfall) hva som gir lav Cd.

I følge Daimler har denne en Cd på 0,06



http://www.daimler.com/dccom/0-5-1276316-1-1525347-1-0-0-1320821-0-0-135-0-0-0-0-0-0-0-0.html

Noe som inspirerte dem til å lage denne conseptbilen, med en Cd på 0,19



Noe som er like godt eller litt bedre enn Ev1 avhengig av hvilke tall jeg skal stole på. Finner alt fra 0,19 til 0,195.


Jejl

Jeg har kjørt noen turer i det siste og sammenlignet forbruket med jurassictest. Får som regel ca 10% lavere forbruk enn jurassictest oppgir.
Siste tur gikk fra Bygelandsfjord over Suleskard og til Stavanger. Endte på 173wh/km. Ikke så værst synes jeg siden turen går over flere høye fjell på over 800- 1000 meter over havet. Hadde ca 250kg last, og temperaturen lå på 14-24 grader. Kjørte med ac på 19 grader.
Kjører med 50 psi i dekkene, men tok ut litt luft da dekktrykksensorene begynte å klage over for høyt lufttrykk etter 2 timers kjøring på varm asfalt og mange skarpe svinger (med pedalen i bunn ut av nesten hver sving).

ebbrey

Sniker meg mot 20k

223 lifetime average.

Har hittil lagt merke til at min bil trekker det samme på vinterdekk i noen få plussgrader og 20" sommerhul i 15-16 grader. Men når man kjører saktere enn 80 km/t kommer jeg mye lavere på turer enn jeg klarte i kulda. Typ 175 wh/km.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

Maartensommer


Cowboystrekk

Griffel: Nissan Leaf er en høy bil, vesentlig høyere enn TMS (11,5 cm). Ulike vindtunneler kan gi ulike tall, men allikevel greier TMS oppgitte tall i tunnelen, mens Leaf ligger godt over. Det blir litt som oppgitt forbruk. Å greier de oppgitte 20 milene med Leaf er umulig for 99,9% av oss, men jeg som ikke er noen ekspert har ikke problemer med å matche oppgitte tall på TMSen min. På Leafen jeg kjører mye er rekorden min 16 mil, dvs 25% unna oppgitte tall og jeg kjører den likedann som TMSen. Om Nissan skulle vise seg å jukse med luftmotstand så blir jeg ikke overraska tatt i betrakning at de bommer grovt på rekkevidde i motsetning til TMS. Bare så det er sagt, jeg er godt fornøyd med Leaf, en svært god bil å kjøre :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

erot

Sitat fra: janmb på onsdag 28. mai 2014, klokken 10:30
43-45 psi (mer bør man ikke ha, selv om det er fristende)

Litt OT, men hvorfor? Har til gode å finne et eneste argument for å ligge under 48-50 psi på denne bilen.

Lanber

Fordi dekkene blir da mer slitt på midten enn kantene og må kastes fortere

fonberg

Sitat fra: Cowboystrekk på tirsdag 03. juni 2014, klokken 09:57
Griffel: Nissan Leaf er en høy bil, vesentlig høyere enn TMS (11,5 cm). Ulike vindtunneler kan gi ulike tall, men allikevel greier TMS oppgitte tall i tunnelen, mens Leaf ligger godt over. Det blir litt som oppgitt forbruk. Å greier de oppgitte 20 milene med Leaf er umulig for 99,9% av oss, men jeg som ikke er noen ekspert har ikke problemer med å matche oppgitte tall på TMSen min. På Leafen jeg kjører mye er rekorden min 16 mil, dvs 25% unna oppgitte tall og jeg kjører den likedann som TMSen. Om Nissan skulle vise seg å jukse med luftmotstand så blir jeg ikke overraska tatt i betrakning at de bommer grovt på rekkevidde i motsetning til TMS. Bare så det er sagt, jeg er godt fornøyd med Leaf, en svært god bil å kjøre :)

Dette stemmer godt overens med mine erfaringer: med Leafen er jeg komfortabel med inntil 120 km mellom ladingene ved plussgrader og normalt gode kjøreforhold. Det er 70% av de 170 km oppgitt rekkevidde. Med TMS er jeg komfortabel med 400 km mellom ladingene under samme forhold, altså 80% av skrytetallet 500 km (men spot on "Typical range" som er ca. 400 km på min 85).
Jeg er også generelt meget fornøyd med begge både Leaf og TMS.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

tjomswrx

Sitat fra: erot på tirsdag 03. juni 2014, klokken 10:25
Sitat fra: janmb på onsdag 28. mai 2014, klokken 10:30
43-45 psi (mer bør man ikke ha, selv om det er fristende)

Litt OT, men hvorfor? Har til gode å finne et eneste argument for å ligge under 48-50 psi på denne bilen.

med 19 toms?
S85

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA