Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Øyvind.h, torsdag 22. november 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

Car-El

@Sense
Ja æ skal være enig med dæ, om det er så at man er til hinder ved at man ikke klarer å kjøre etter fartsgrensa. Men om folk vil ta sæ til rette over loven, æ ikke æ pliktig til å hjelpe dem. (Tvert om.)

Så du mener at det er greit at folk bryter loven med å kjøre over fartsgrensa? Men det er ikke greit at folk bryter loven ved å ikke bruke blinkelys i rundkjøring?
(Oooh.. Æ e så prektig! [NOT!])


Også! over til noe helt annet: "Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten"! Er det noen ute der som ønsker å meddele med oss en eller flere erfaringer?
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

janmb

Sitat fra: Car-El på tirsdag 27. mai 2014, klokken 23:01
Om æ følg fartsgrenser og det er til irritasjon, så er det da den som irriterer seg sitt problem. Ikke mitt, da æ følger loven.

Selvtekt får den som vil stå for, æ prøve å følge lover.

Om du kjører med kø bak deg over tid uten å slippe frem kan man utmerket hevde at du bryter paragraf 3 selv.

Reglene for forbikjøring krever ikke at du stanser for å slippe frem med mindre du kjører unormalt sakte, men det kan fortsatt utmerket hevdes at det er lite hensynsfullt å la være.

Hvor mye koster det å slippe frem andre, i steden for å ha de rugende bak deg til de (og deg) skaper en farlig forbikjøring?

Selv synes jeg det er en ekstremt ubehagelig følelse å vite jeg er i veien for andre, uansett hva slags fart jeg selv ligger i. Det er en av mine grunnleggende plikter i trafikken å nettopp ikke være mer til hinder for andre enn jeg absolutt må.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

janmb

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 27. mai 2014, klokken 20:14
Det er noe helt annet om du endrer caset til å være 75 vs 90km/t i 90-sonen. Å kjøre sakte (godt under fartsgrensen) for å spare på strømmen er ofte ikke noe alternativ, såfremt man ikke vil være et rass*** som lar medtrafikanter lide for eget bilvalg :) Den typen elbilist nekter i hvert fall jeg å være, men jeg registrerer at de finnes her på forumet :(

Helt enig.

Det kan godt være at man unntaksvis, av en rekke grunner uansett biltype, må kjøre betydelig saktere enn annen trafikk (uavhengig av fartsgrensen - den er totalt irrelevant for problemstillingen i min bok), men det bør definitivt tilstrebes at det er unntak og ikke regelen, og man må i så fall være ekstremt flink til å slippe andre frem.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

cairnz

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 27. mai 2014, klokken 21:30
På 4-felts vei hindrer du få dersom du ligger i høyre felt med "vogntogfart".
Vogntogene har lov til 80 selv om veien har høyere grense.
Vanligvis har de i motsetning til personbilene riktig speedometer.

På 2-felts vei erter du på deg medtrafikantene dersom du ligger lavere enn fartsgrense + 10. Men stort høyere behøver du ikke kjøre.

Dette er da noe av det rareste jeg har sett på lenge.
Følger man fartsgrensen + 0 kilometer er det ingen som skal bli ertet på noe som helst, da har man ingenting på veien å gjøre. Ligger du 10 over ligger du også i området 1600 kr i bot.

Med det sagt, det er opp til enhver om de vil ligge på fartsgrense eller over, men man kan ikke kreve eller forvente at andre skal gjøre det.
Elbilist

Øyvind.h

Sitat fra: janmb på onsdag 28. mai 2014, klokken 08:59
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 27. mai 2014, klokken 20:14
Det er noe helt annet om du endrer caset til å være 75 vs 90km/t i 90-sonen. Å kjøre sakte (godt under fartsgrensen) for å spare på strømmen er ofte ikke noe alternativ, såfremt man ikke vil være et rass*** som lar medtrafikanter lide for eget bilvalg :) Den typen elbilist nekter i hvert fall jeg å være, men jeg registrerer at de finnes her på forumet :(

Helt enig.

Det kan godt være at man unntaksvis, av en rekke grunner uansett biltype, må kjøre betydelig saktere enn annen trafikk (uavhengig av fartsgrensen - den er totalt irrelevant for problemstillingen i min bok), men det bør definitivt tilstrebes at det er unntak og ikke regelen, og man må i så fall være ekstremt flink til å slippe andre frem.
Ja eksempelvis når man kjører med tilhenger må man kjøre saktere, og dermed svinge av ofte for å slippe andre forbi. Jeg har heller ikke problemer med elbiler som legger seg bak lastebiler på firefelts vei, for lastebilen holder ca 90km/t i 100-sonen, noe som i en Nissan Leaf gjerne medfører at speedometeret viser 95-99km/t.

Mitt poeng er uansett: ikke la medtrafikanter lide for eget bilvalg, og ikke gi elbilene et elendig rykte fordi man selv ikke gidder lade/har valgt feil bil. Og gjør flere GPS målinger av speedometeret for å få en gjennomsnittlig pekepinn på feilvisning. Da vet du hva du bør legge cruisekontrollen på for å kjøre på fartsgrensen. Politiet har marginer, så det er ikke slik at du får bot om du kjører et par GPS-målte km/t over fartsgrensen.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

drinden

Hadde en tur Oslo-Bergen-Oslo (litt lengre på hver side, men sier Oslo-Bergen for enkelhetsskyld).
Stoppet for å lade både på Gol og Aurland begge veier.
Vi var 5 personer (3 lette barn) og en del bagasje (ikke stappfull).

Tenkte ikke på å kjøre ekstremt økonomisk. Fulgte vanlig trafikk. Hadde et noen forbikjøringer forbi saktegående trafikk.
Brukte aircondition, stereo, streaming, navigasjon osv som vanlig.
Hadde et par korte test/demo-turer med venner i Bergensområdet.

1183 km - 202 kWh - 171Wh/km

Car-El

Endelig en som har lest og forstått hva denne tråden handler om. For dette er ikke tråden "Det er OK å bryte loven og den tullingen forran meg skal flytte seg for jeg skal fram".
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

janmb

Nå er det vel "En tulling med Tesla" som selv startet den diskusjonen.

Selv har jeg et lifetime forbruk på 231 wh/km hittil, P85+, riktig hjulstilling, 43-45 psi (mer bør man ikke ha, selv om det er fristende)

Ligger på ganske nøyaktig 300 wh/km om jeg regner med hele energikjeden: Tomgang trafo, svinn i trafo, svinn i kabel, svinn i lader, vampire drain, forvarming etc etc.

Fortsatt veldig hyggelig matematikk.

Det eneste som irriterer meg er at bilen får meg til å jevnt over kjøre roligere enn før - selv når jeg langt ifra trenger det i forhold til rekkevidde.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

getor

Stadig vekk imponert over lavt forbruk som jeg ikke er i nærheten av - snitt på ca 10,000 km er 245 Wh/km. Tror jeg må revidere min kjørestil. Hadde vært morro å se 200-tallet  ::)
På den annen side, trenger jeg det? Egentlig ikke for rekkevidde med den kjøringen jeg har. Og en såpass artig bil - go cart nærmest - så skal den Kjøres (med stor K) i mitt sinn.

Tesla65

Har kjørt min Tesla ca 5500 km Forbruk 198 wh/km siden 15/3-14 dette er blanding av vinter (pirelli) og sommer dekk.
Fra 2/5-14 orginale 19" sommer dekk, forbruk 184 wh/km  Bor i stavanger området. :)
Hvit P85 Solgt

snurrehue

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 28. mai 2014, klokken 09:43
Mitt poeng er uansett: ikke la medtrafikanter lide for eget bilvalg, og ikke gi elbilene et elendig rykte fordi man selv ikke gidder lade/har valgt feil bil.

Har lovet meg selv en eneste ting: at jeg ALDRI skal lusekjøre min Model S.
Men at lusekjører-ryktet brer om seg er mine kamerater et godt eksempel på. Nå nylig gav de meg en hatt, løs-skjegg og gammel-manns-sminke som "preparation kit" før jeg får min S... :)

Sjøhyene

Sitat fra: getor på onsdag 28. mai 2014, klokken 11:26
Stadig vekk imponert over lavt forbruk som jeg ikke er i nærheten av - snitt på ca 10,000 km er 245 Wh/km. Tror jeg må revidere min kjørestil. Hadde vært morro å se 200-tallet  ::)
På den annen side, trenger jeg det? Egentlig ikke for rekkevidde med den kjøringen jeg har. Og en såpass artig bil - go cart nærmest - så skal den Kjøres (med stor K) i mitt sinn.

Tror ikke noe på at kjørestil alene forklarer så mye som 40Wh/km. Er nok andre ting som primært spiller inn her. Som f.eks prosentandel korte turer, bruk av varme/AC, kaldt vær etc..
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Car-El

Sitat fra: janmb på onsdag 28. mai 2014, klokken 10:30
Nå er det vel "En tulling med Tesla" som selv startet den diskusjonen.


NEI! her vil jeg hevde min uskyld og forlange en unskyldning, hvis du refererer til at "en tulling med Tesla" er meg. Bare bla til side 16 og de tre nederste innleggene.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Øyvind.h

Sitat fra: snurrehue på onsdag 28. mai 2014, klokken 13:46
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 28. mai 2014, klokken 09:43
Mitt poeng er uansett: ikke la medtrafikanter lide for eget bilvalg, og ikke gi elbilene et elendig rykte fordi man selv ikke gidder lade/har valgt feil bil.

Har lovet meg selv en eneste ting: at jeg ALDRI skal lusekjøre min Model S.
Men at lusekjører-ryktet brer om seg er mine kamerater et godt eksempel på. Nå nylig gav de meg en hatt, løs-skjegg og gammel-manns-sminke som "preparation kit" før jeg får min S... :)
Uffda :) Du får gi dem en prøvetur, så tipper jeg vennene dine holde kjeft  ;D
Bilen er helt rå, men fordommer er vanlig blant folk som ikke har peiling.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

timingbeltkiller

Sitat fra: cairnz på onsdag 28. mai 2014, klokken 09:31
Med det sagt, det er opp til enhver om de vil ligge på fartsgrense eller over, men man kan ikke kreve eller forvente at andre skal gjøre det.
På 2-felts vei gjelder:
Trafikkflyten er de aller fleste stedene noe over fartsgrensen.
Du kan ikke kreve at en konkret bil følger trafikkflyten, men legger seg på eller (like) under fartsgrensen. Men denne bilen må nok forvente at øvrige bilister forventer han holder trafikkflyten og i motsatt fall betrakter han som sinke og lusekjører. Slik er det nå en gang i praksis. Beviset på dette ser du på tydelig fartsminking like før et "ondt øye" og fartsøkning etter dette er passert.

Det samme er tilfellet i Sverige til tross for at fartsgrensene der som regel er mer fornuftige ut fra veistandard og trafikkmengde mv enn i N.

Enhver som gidder, kan korrigere for feilvisingen på eget speedometer og som en test kjøre nøyaktig på fartsgrensen. Resultat er uvegerlig kø bak.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA