Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Øyvind.h, torsdag 22. november 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

Quintilian

Sitter på Lillehammer og lader nå.

Kjørt i ett strekk fra cindarella.

Ladet til 407 Km rekkevidde.

394 km distanse iht navi.


Kom frem med 31 km rest. 174 kw/km snittforbruk.

Gjennomsnittshastighet på roughly 85 km/t.

Stort sett kjørt med cruisecontrol, med unntak av ca 1 mil hvor jeg rant nedoverbakke inn mot Oslo i fri. Det var ganske gøy :)

Klima på 19c 2/3 av turen og 2/3 av turen av.

Meg og guttungen på 4 i bilen + 20 kg bagasje....

Ikke så mye mer energi til overs enn hva jeg er komfortabel med egentlig ...

Lanber

Kjørte Grimstad-Stavanger-Lyngdal, 420km. Ladet maks før avreise.
Fine forhold, endel aktiv kjøring. Var aldri bekymret :-)  Kom frem med forbruk på 72,5kwh og 16km rest.
Altså ca 7,5 kwh igjen tilgjengelig, nok til 30-40km. 

Flott tur.

PS: Cinderella-Lillehammer, det er 25km kortere å kjøre over Jevnaker, så RV4 opp mot Gjøvik. I tillegg er det lavere fart der.

Cowboystrekk

Levanger - Trones (Verdal) - Levanger = 161. Gjennomsnittsfart dit 80 km\t, tilbake 75. Stort sett klima av, litt AC og åpne vinduer noen minutter i.l.a turen. En frisk aks som drop opp forbruket fra 159 til 161 like før vi kom hjem ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

turfsurf

Fikk testet hvor mye vind har å si i går. Kjørte T/R Åsgårdstrand-Sandefjord (ca) i går, brukte 190 Wh/km bort og 130Wh/km (!) tilbake. 27km hver vei.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

BMW850

Har bare brukt bilen ett par uker. Ble litt overrasket over at normal rekkevidde med fin kjøring er rundt 40 mil. 50 mil er vel fullstendig uteukket   ::) Uansett kjempefornøyd og dette er ikke egentlig noe problem. Særlig når SC-nettverket blir så bra :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Cowboystrekk

Sitat fra: BMW850 på onsdag 21. mai 2014, klokken 17:07
Har bare brukt bilen ett par uker. Ble litt overrasket over at normal rekkevidde med fin kjøring er rundt 40 mil. 50 mil er vel fullstendig uteukket   ::) Uansett kjempefornøyd og dette er ikke egentlig noe problem. Særlig når SC-nettverket blir så bra :)
du mister noen mil pga 21'.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Jejl

Har kjørt Stavanger-Sandefjord t/r og forbruket ble 163 wh/km på turen bort og 181 tilbake. Vi lå en god stund bak en stor semitrailer i ca 7-8 mil som kjørte i 88km/t nesten konstant. Forbruksmåleren på siste 50 km viste da 130 wh/km etter 50 km kjøring bak traileren og etter 70-80 km steg den til 143, så det er nok endel energi å spare på å kjøre bak en trailer eller buss.

sn0le

@Jejl:
Har gjort det i mange år allerede. Ligger ikke ekstremt nært, men finner jeg en buss eller trailer som holder kurant hastighet så ligger jeg gjerne bak den.

Mythbusters har jo testet dette, og det er vesentlig mindre luftmotstand når man slipstreamer bak en stor doning.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

cra

Sitat fra: sn0le på onsdag 21. mai 2014, klokken 22:45
@Jejl:
Har gjort det i mange år allerede. Ligger ikke ekstremt nært, men finner jeg en buss eller trailer som holder kurant hastighet så ligger jeg gjerne bak den.

Mythbusters har jo testet dette, og det er vesentlig mindre luftmotstand når man slipstreamer bak en stor doning.

Man merker når man ligger i "sweetspot". Mener å huske at når Mythbusters testa så var avstanden med gunstigst påvirkning målt i cm? :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

sn0le

#219
Blir litt off-topic, men den nærmeste avstanden de testet var vel bare 2-3 fot.
Men det ga litt dårlig resultat fordi han måtte justere hastigheten hele tida.
Og ikke minst, det er jo livsfarlig.  :o

http://youtu.be/lttgT1XZVvE

Kan være greit å holde seg et stykke bak.
Ved 100 fot (ca 33m) var det 11% bedre mileage. Men kjører man i 80 km/t
Så forflytter man seg 22 meter pr sekund.
Å ligge bare 1,5 sekund bak en buss/trailer er nok mere farlig enn det er verdt.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

getor

Jeg imponeres over å lese de som klarer å ligge under 220 wh/km. Har aldri vært i nærheten. Snittet efter snart 9.000 km er på ca 250. Nå skal jeg innrømme at jeg kjører bilen akkurat som jeg gjorde tidligere, uten tanke på å "spare" og liker akselerering og tidvis fart litt i overkant der det passer seg. Der er er nok svaret. Men selv med forsiktig fot de få ganger jeg har forsøkt har jeg aldri klart å komme nær 200wh/km. Muligens på grunn av bredere dekk paa P85+?

jkirkebo

Sitat fra: getor på onsdag 21. mai 2014, klokken 23:24
Jeg imponeres over å lese de som klarer å ligge under 220 wh/km. Har aldri vært i nærheten. Snittet efter snart 9.000 km er på ca 250. Nå skal jeg innrømme at jeg kjører bilen akkurat som jeg gjorde tidligere, uten tanke på å "spare" og liker akselerering og tidvis fart litt i overkant der det passer seg. Der er er nok svaret. Men selv med forsiktig fot de få ganger jeg har forsøkt har jeg aldri klart å komme nær 200wh/km. Muligens på grunn av bredere dekk paa P85+?

Jeg har også P85+ og forrige tur/retur Strømstad lå jeg på 189Wh/km. Det er 10 mil, i hovedsak i 100km/t og 110km/t. Småkjøringen havner for tiden som regel mellom 155Wh/km og 175Wh/km...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Brede

Vi passerer nå snart 10.000km og det ser ut til at vi havner på snittallet 216Wh/km, ett tall som stadig reduseres med økt utetemperatur. Den siste uken har vi ett snitt på cirka 185, og dette er utelukkende småkjøring.

Kjører P med 21" Conti og har vel også cirka 2000km på Hakka 8 pigg.
Ser iallefall at kjørestil har utrolig mye å si, fruen drar opp snittet og ligger vanligvis 15-20Wh/km over meg.  ::)

janmb

Sitat fra: Sven-Erik på onsdag 21. mai 2014, klokken 22:12
Sitat fra: BMW850 på onsdag 21. mai 2014, klokken 17:07
Har bare brukt bilen ett par uker. Ble litt overrasket over at normal rekkevidde med fin kjøring er rundt 40 mil. 50 mil er vel fullstendig uteukket   ::)
Fyll batteriet til Max range.
Finn deg en strekning med lite høydeforskjell, (f.eks. Danmark)
Fortrinnsvis med en helt vindstille dag.
Sett bilen i low (always innstillingen)
Slå av det du kan som bruker strøm, (lyd, lys og klima)
Sett cruisecontrol på 60 km/t.
Hold alle vinduer (og taket) igjen.
Ikke brems, ikke gass, ikke kjør i kø.
Kjør helt til bilen stopper.

Jeg lover deg: du får over 600 km.

En eller annen person i USA har klart over 681 km.
http://insideevs.com/tesla-model-s-sets-unofficial-range-record-at-423-5-miles/

Du skal nok enda litt lavere enn 60 km/t. Studentene som gjorde dette i Nederland hadde snitt på like over 40
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

MartinezSC

@janmb
Jepp! ;) Her er hastighet/rekkevidde-grafen til TMS. Riktignok i mph. Ser ut til at 45-48 km/t er ideell hastighet mtp rekkevidde:

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA