Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Øyvind.h, torsdag 22. november 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

Sofus

Ta en titt på grafen over så ser dere at rullemotstanden her er presentert som en kraft med måleenhet Newton. Total drag er vist som summen av kraften fra rullemotstand og kraften fra luftmotstand.

Kraften fra rullemotstanden vil stige tilnærmet lineært (i allefall i begynnelsen). Så her har noen blandet rullemotstands koeffisienten som helt riktig er konstant i begynnelsen og kreftene som virker på bilen.
Model S

Øyvind.h

Folkens - dette er en tråd jeg opprettet for real life rekkevidde-erfaringer. Ikke et sted for å diskutere fysikk :) Opprett gjerne en tråd for det temaet.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Car-El

@Øyvind.h
Det har vi andre tråder til.

@Sjøhyene
Også 0! Du kan multiplusere uendelig med null og får da ingenting!

@Sofus
Dette er da en veldig forenklet graf. Den viser da prinsippet. Man kan bryte ned rullemotstand til enkelt komponenter.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Basse

Kan det være individuelle forskjeller i forbruk på i utgangspunktet identiske biler? Jeg er ikke i nærheten av det forbruket endel her rapporterer om >:(

Når jeg forsøker å øko kjøre tur/retur jobb så havner snittet gjerne på ca 200w/km. Dette er en tur på ca 3 mil hver vei med få stopp. Snittfart kanskje 60-70 km/t. På langtur på motorvei i 100+ blir snittet fort 230w/km. Jeg vet at 21 Conti dekk trekker endel opp men det kan umulig være den eneste grunnen. Jeg har forsøkt å øke dekktrykket uten at det har hjulpet nevneverdig.

Kan f.eks hjulstilling påvirke forbruket? Evt andre oppsett på bilen?




noto

Hvis du kjører med klima avslått og får 200Wh med jevn kjøring i +/- 70kmt et det noe galt. Med klima på og range mode av virker det ganske normalt.

Djur1

Jeg fikk endret hjulstillingen på siste service.

Jeg har kjørt motorvei med cruise på 105 km t , ganske like forhold eller og har tidligere fått 198 Wh/km. Etter servicen spratt akkurat samme strekningen opp til 217 Wh/km. Dette er med rangemode aktivert.

Kommer til å måtte stikke innom skøyen på nytt hvis dette nye forbruksmønsteret viser seg å stemme.
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Høgis

#171
Sitat fra: Basse på onsdag 30. april 2014, klokken 20:02
Kan det være individuelle forskjeller i forbruk på i utgangspunktet identiske biler? Jeg er ikke i nærheten av det forbruket endel her rapporterer om >:(

Når jeg forsøker å øko kjøre tur/retur jobb så havner snittet gjerne på ca 200w/km. Dette er en tur på ca 3 mil hver vei med få stopp. Snittfart kanskje 60-70 km/t. På langtur på motorvei i 100+ blir snittet fort 230w/km. Jeg vet at 21 Conti dekk trekker endel opp men det kan umulig være den eneste grunnen. Jeg har forsøkt å øke dekktrykket uten at det har hjulpet nevneverdig.

Kan f.eks hjulstilling påvirke forbruket? Evt andre oppsett på bilen?

Kjører med 22"  Falken 453.   245/30-22 foran og 295/25-22 bak og jeg har samme forbruk som deg, etter at dekkene er litt brukt og temperaturen mell. 10-20 grd. Klarte og komme ned i 190w/km ved pen kjøring i ca. 90 km/t  (dist. ca.30 km) . Tipper nok at jeg ligger ca. 10-15% høyere enn med de piggfrie vinterdekkene på 20" Da hadde jeg ingen problemer med og komme uner 200 w/km selv når det var minus grader og norm. temp på 20 grd. inne i bilen. Har også kjøpt et std. felg sett i 19" som jeg har liggende. Skal en tur til Skøvde i Sverige til sommeren. Dit er det 365 km. Tror ikke jeg klarer det med 22"erne ,kommer derfor til og legge om til 19" settet. Blir spennende å se.
P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

Griffel

#172
NAF dekktesten på rullemotstand viser en ikke ubetydelig forskjell mellom dekk av ulike fabrikat, F.eks hadde Pirelli dekket 5,9% høyere rullemotstand enn Goodyear dekket i testen. Disse hadde også samme dimensjon. Så at et avvik mellom et dekk med lav rullemotstand på 19" og et dekk med større motstand på et 21" kan nok fort bli en 10%. 21" straffer også litt på grunn av hjulenes økte vekt, og en roterende masse straffes mer enn tilsvarende død-masse i bilen.

Så er det spørsmål om de lave verdiene er gjennomsnitts beregnet på en tur og retur strekning. Det skal ikke mye til av høydeforskjell før avviket blir stort. Jeg brukte ca. 50% mer energi til jobb enn hjem gjennomsnittlig stigning 0,7%.

Alle oppgaver om gjennomsnittlig forbruk bør basere seg på en komplett rundtur.

En annen som kommer i betraktning er regenerering, den er ikke perfekt, det betyr at en bruker litt mer i motbakker enn det en får tilbake nedover, det samme med akselerasjon og bremsing hver hastighetforandring har en liten straff. Varme og AC bidrar også til forbruk.

Noen legger vekt på å kjøre med så lavt forbruk som mulig, noen en oppnår med jevn hastighet. Jeg synes ikke de verdiene du oppgir høres unormalt høye ut.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

noto

Jeg kjørte Bergen - Stavanger på Pirellidekk for et par uker siden og fikk 148Wh. Distansen er 178 km uten høydeforskjell, men en del opp og ned (tre undersjøiske tunneler). Kjørte rolig med trafikken, men et par forbikjøringer. Alene i bilen med ca. 50 kg bagasje. Tørre veier og nesten helt vindstille.

Sense

Noen som har formening om steering mode-innstillinger har noe å si for rekkevidden?
Jeg satte innstillingen fra comfort til standard for å få litt fastere og hardere styring, og innbiller meg at det sparer litt strøm.
Noen som har testet om det gir noe forskjell i energiforbruk?


sn0le

Har lekt meg litt med Jurassictest.
Hva er det folk gjør for å få realistiske resultater?

Fruen vil til Ullared i sommer. Prøver å planlegge en rute.
Mulig Supercharger i Sarpsborg er på plass til da, men inntil videre "regner" jeg kun med 22kW ladepunkt der på Inspira.

Jeg øker vekten fra 1950kg til 2100kg, litt bagasje må man ha.
Setter hastighet til 100km/t, setter nåla mellom ECO og Sport, selv om jeg er flink til å kjøre økonomisk.
Siden hverken jeg eller fruen veier 75kg, så setter jeg 3x75kg som passasjerer.  :-[
Og jeg legger inn et strømforbruk på 300W til musikk. Aner ikke om jeg burde legge til mere pga AC.

Ifølge beregninger skal jeg da kunne kjøre fra Kløfta til Trollhättan (27 mil) med et forbruk på 64,6kWh og komme frem dit med 24% igjen på batteriet. Går ut i fra at Jurassictest regner ut fra 100% SOC når man starter kjøringen.

Tanken er å lade såpass på Trollhättan på 43kW AC laderen der slik at vi kommer oss tur/retur Ullared. Hvis det blir litt lite juice underveis så er det vel mulig å klattlade litt på IKEA Kållered eller Bäckebol.

Så blir det jo noen timer lading igjen før man setter kursen hjemover.
Frykter at mye av dagen blir å gå med på lading på Trollhättan, så vi får se.

Men er disse tallene realistiske? Gir jo et forbruk på 240Wh/km, så det høres ikke for ille ut.
Grå S85 med mye stæsj.
Finalized: 25/2-2014. VIN tildelt: 21/3-2014.
I produksjon 28/4-2014. In transit 1/5-2014.
Levert 23/6-2014.
P39066

tho

#176
Virker pessimistisk på meg. Jeg klarer greit 200wh/km selv med 100km/h. Det er i hovedsak fart deretter stigning som dreper rekkevidde. Det meste av de andre forbrukerne er nesten ingenting i forhold! jurassic test stemmer veldig bra for meg uten å tulle med parameterne.

Merk: Jurassic test opererer med 85kWh batteri. 85 batteriet har "bare" 81kWh tilgengelig.
Blå Model S Performance Levert 14/3-2014 (P23235)
TOCN: Signature medlem

bb

Været har veldig mye å si for forbruket. Jeg har på mine langturer erfart at regnvær fort kan legge til 10-20 % forbruk. Regnvær i 70-80 km/t gir ofte samme forbruk som tørt vær i 90-100 km/t.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Øggen

Ikke regn med IKEA Backbol. Kutter lading etter et par min.

bb

Sitat fra: Øggen på lørdag 03. mai 2014, klokken 03:36
Ikke regn med IKEA Backbol. Kutter lading etter et par min.
Hvorfor gjør den det? Er det på grunn av sikringen?
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA