Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Øyvind.h, torsdag 22. november 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Hehe. Nja, kjørte svært mye vanlig bil da økonomien var veldig slunken for noen år tilbake og lærte meg å kjøre øko. Men akser og har det artig når jeg ikke skal på langtur da ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Car-El

Det er vel med elektriskbil som "fossilbil" at å bruke forlang tid å komme opp i hastighet er uøkonomisk. For man bruker litt mindre energi over en mye lengere tid og strekning. Så en moderat hurtig akselerasjon opp i rett hastighet for å så rulle avgårde med lavest mulig forbruk, skal vist gi lavest mulig forbruk. Med moderat hurtig akselerasjon menes da at man ikke trør "gasspedalen" i bunn.

Erfaringer? Stemmer dette med elbil?
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

Havebigfun

Sitat fra: Car-El på søndag 13. april 2014, klokken 00:25
Det er vel med elektriskbil som "fossilbil" at å bruke forlang tid å komme opp i hastighet er uøkonomisk. For man bruker litt mindre energi over en mye lengere tid og strekning. Så en moderat hurtig akselerasjon opp i rett hastighet for å så rulle avgårde med lavest mulig forbruk, skal vist gi lavest mulig forbruk. Med moderat hurtig akselerasjon menes da at man ikke trør "gasspedalen" i bunn.

Erfaringer? Stemmer dette med elbil?
Teoretisk ja, i praksis nei
Jo mindre du tråkker på pedalen jo lengre rekkevidde får du- men det er hundre andre faktorer som spiller inn også.

noto

Sitat fra: Cowboystrekk på lørdag 12. april 2014, klokken 21:42
Levanger - Åre tur - retur 185 aka 31 mil rekkevidde, full bil med klima på, 0 C.
Levanger - Trondheim 161 aka 34 mil rekkevidde, halvfull bil uten klima, 7 C.
Levanger - Værnes tur - retur 149 bare meg i bil, uten klima 6 C.

Gjennomsnittsfart og dekktype?

hhartes

Kjørte i går 338 km på 52,7 kMh / 156 Wh/km med fullastet bil (cirka 350 kg m/fører). Hvis det er 81 kWh tilgjengelig på batteriet, så tilsvarer dette en rekkevidde på 520 km. Kjørte for det meste i 80 km/t på spanske motorveier og ble forbikjørt av alt og alle, men hadde ingen andre valg. Temmelig dårlig ladeinfrastruktur her, så når 5 timer lading forsvinner pga en røket sikring da blir det sånn.

Om turen: 19-26 grader, AC på 20% av turen, start/stopp ved 0 moh, en del stigninger - maks 500 m, nøytral i nedoverbakker og inn mot kryss, 21" hjul / 45 PSI.

Er nok vanskeligere å få dette til i Norge.
Trondheim - P85+, P.Hvit / svart int, 21" grå, alt utenom barneseter, sikkerhet og vinter - levert 6/9

ToWalkOrDrive

Noen som har prøvd seg med takboks? Regner med det roter til ganske kraftig,  men hvor mye?
Tesla Model Y                         2021-

Jejl

Sitat fra: hhartes på søndag 13. april 2014, klokken 08:52
Kjørte i går 338 km på 52,7 kMh / 156 Wh/km med fullastet bil (cirka 350 kg m/fører). Hvis det er 81 kWh tilgjengelig på batteriet, så tilsvarer dette en rekkevidde på 520 km. Kjørte for det meste i 80 km/t på spanske motorveier og ble forbikjørt av alt og alle, men hadde ingen andre valg. Temmelig dårlig ladeinfrastruktur her, så når 5 timer lading forsvinner pga en røket sikring da blir det sånn.

Om turen: 19-26 grader, AC på 20% av turen, start/stopp ved 0 moh, en del stigninger - maks 500 m, nøytral i nedoverbakker og inn mot kryss, 21" hjul / 45 PSI.

Er nok vanskeligere å få dette til i Norge.
Har du kjørt helt ned til Spania? Planlegger å kjøre ned selv, men venter til superladerne på strekningen er ferdige.
Hvis du gidder, vil jeg gjerne høre mer om dine erfaringer med å kjøre så langt .(Kjøretid og lademuligheter o.l.)

MartinezSC


Cowboystrekk

Sitat fra: noto på søndag 13. april 2014, klokken 08:22
Sitat fra: Cowboystrekk på lørdag 12. april 2014, klokken 21:42
Levanger - Åre tur - retur 185 aka 31 mil rekkevidde, full bil med klima på, 0 C.
Levanger - Trondheim 161 aka 34 mil rekkevidde, halvfull bil uten klima, 7 C.
Levanger - Værnes tur - retur 149 bare meg i bil, uten klima 6 C.

Gjennomsnittsfart og dekktype?
Alle med R2. Åreturen 65 km/t pga helt elendige kjøreforhold med mye is og snø. De 2 andre turene 75 km/t.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cowboystrekk

Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

vonar

Sitat fra: Cowboystrekk på lørdag 12. april 2014, klokken 21:38
Sitat fra: Superduper på lørdag 12. april 2014, klokken 16:56
Har ikke lest igjennom hele posten, men hva regner man som en realistisk rekkevidde på s60?
min erfaring er 31-36 mil i -5 - 10 C i rangemode. Kjører da ala økokjøring hvor jeg holder fartsgrensa, akser rolig, har 18C på klima evt av når utetemp er rundt 10C. Har litt ekstra luft i dekk, bruker bremsepedal svært lite.
Har du testa langturer via superchargerne? Inntrykk av om rekkeviddeangsten kan komme snikende f.eks på en bergenstur via Gol og Aurland? Evt E6 over Dovre? Lange bakker stjeler jo mye guffe. Har ikke hatt noen skikkelige langturer selv enda, så er litt spent på dette med 60'n :-) På moderate avstander er jeg svært imponert over hvor lavt forbruk jeg har. F.eks på t/r Oslo-Trysil for et par helger siden regnet jeg ut at jeg hadde litt over 40 mils rekkevidde med snittforbruket mitt.
Oslo

Togge

I dag erfarte jeg det laveste forbruket noen sinne. Dette er fra SC Dombås til SC Lillehammer. Forbruk pr km er 126W
Hel-elektrisk bilpark.

Cowboystrekk

Vonar: aldri prøvd SC ;) men skal til sommeren. Fikk litt rekkeviddeangst på Åreturen. Hadde 4 mil å gå på tilsammen fant jeg ut etter turen. 14 km på displayet stod det.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Togge

#88
Da har jeg forsøkt og gjennomført strekningen Stjørdal - Strømstad - Stjørdal på 2 døgn, og det er mulig.
Hadde AC på hele tiden med 21 grader. Kjørte med Low 80+.


Ingen problemer å kjøre Lillehammer - Strømstad. Hadde omtrent 100 km igjen på bilen da jeg kom på hotellet.
Hel-elektrisk bilpark.

Car-El

Skjærtorsdag skulle vi kjøre gutten ut til Finnkroken (et stykke nord for Tromsø). Kjørte med Range Mode på og godt oppladet batteri. Først å hentet farmor, så det ble 3 voksene og en liten "høvding" med barnevogn og litt klær til han. Ikke så tungt lastet bil, som ruller på 19" med Hakka R2.

0km - 66km  171kW/km  ;D
66km - 70km  ferge ???
70km - 86km  221kW/km  :(

Dette er snitt fra siste lading. De siste 16km gikk på våt grus/leire vei som var vel nesten mere egnet for SUV eller traktor.

Det hører med til historien at jeg ville prøve å kjøre forbi en Porsche Cayenne som snegler seg fram. Det er siste gangen jeg slipper fram hele fergen, for at jeg tenker at jeg ikke skal sinke dem som kjenner veien og kjører der etter.

Retur til fergen   Snitt 243kW/km (16km)
Retur til hjem     Snitt 203kW/km (66km)

Konklusjon etter denne turen er at jeg elsker asfalt! ::)
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA