Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Øyvind.h, torsdag 22. november 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: stor66 på tirsdag 08. april 2014, klokken 15:03
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 08. april 2014, klokken 10:19
De tre 400V kontaktene, er de rett ved de andre ladeplassene?
Nei. De er et stykke inne i parkeringshuset som er i samme plan som bakken.

Dvs rett ved Maxi i "kjelleren" der det er 3 ladeplasser, eller en annen plass (det er 12 stk schuko ladeplasser i det nye parkeringshuset) ?
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

bb

Sitat fra: stor66 på tirsdag 08. april 2014, klokken 15:03
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 08. april 2014, klokken 10:19
De tre 400V kontaktene, er de rett ved de andre ladeplassene?
Nei. De er et stykke inne i parkeringshuset som er i samme plan som bakken. I følge Nordbysenteret er det flere plasser inne i parkeringshuset oppå butikken. De er muligens bare "vanlig" shuko.
Det finnes 12 stk i parkeringshuset i 2. etasje. Disse har Schuko og CEE. Jeg har også sett at det inntil veggen finnes en rød plugg der. Kanskje jeg en dag skal være så frekk å koble meg på den. Problemet er bare at ledningen må gå over parkeringsplassen slik at folk som triller vognene sine vil tråkke på ledningen.
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

Øggen

Jeg har også sett at det inntil veggen finnes en rød plugg der. Kanskje jeg en dag skal være så frekk å koble meg på den. Problemet er bare at ledningen må gå over parkeringsplassen slik at folk som triller vognene sine vil tråkke på ledningen.


He he. Den prøvde jeg sist jeg var der.  Enden på visa er at sikring går, svingdørene i inngangen slutter å virke og du er like langt ;-) Og litt flau  ::)

bb

Sitat fra: Øggen på tirsdag 08. april 2014, klokken 16:13
Jeg har også sett at det inntil veggen finnes en rød plugg der. Kanskje jeg en dag skal være så frekk å koble meg på den. Problemet er bare at ledningen må gå over parkeringsplassen slik at folk som triller vognene sine vil tråkke på ledningen.


He he. Den prøvde jeg sist jeg var der.  Enden på visa er at sikring går, svingdørene i inngangen slutter å virke og du er like langt ;-) Og litt flau  ::)
Takk for meget nyttig informasjon! Da holder jeg meg til CEE-pluggen neste gang også :P
#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

janmb

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 08. april 2014, klokken 10:19
De tre 400V kontaktene, er de rett ved de andre ladeplassene?

Det er to stykk 400v kontakter, ikke tre.

De er plassert ca 20 meter unna de tre merkede ladeplassene ved Maximat, på nederste plan innerst i parkeringshuset.

Ettersom dette ikke er reserverte plasser for elbil (og strengt tatt ikke merket til lading i det hele tatt) står det ofte bensinbiler der - så skjøteledning for 400v anbefales. I tillegg er dette 32A kontakter, hakket større enn den røde 16A adapteren til Tesla, så man trenger også overgang fra 16 til 32.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

janmb

Sitat fra: Øggen på tirsdag 08. april 2014, klokken 16:13
He he. Den prøvde jeg sist jeg var der.  Enden på visa er at sikring går, svingdørene i inngangen slutter å virke og du er like langt ;-) Og litt flau  ::)

Sett litt lavere apmere så går det fint :D
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

turfsurf

Sitat fra: janmb på onsdag 09. april 2014, klokken 13:05
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 08. april 2014, klokken 10:19
De tre 400V kontaktene, er de rett ved de andre ladeplassene?

Det er to stykk 400v kontakter, ikke tre.

De er plassert ca 20 meter unna de tre merkede ladeplassene ved Maximat, på nederste plan innerst i parkeringshuset.

Ettersom dette ikke er reserverte plasser for elbil (og strengt tatt ikke merket til lading i det hele tatt) står det ofte bensinbiler der - så skjøteledning for 400v anbefales. I tillegg er dette 32A kontakter, hakket større enn den røde 16A adapteren til Tesla, så man trenger også overgang fra 16 til 32.

Var det tidlig i dag, og på parkeringsplassen næremest så rekker man akkurat med UMC. Det er faktisk en 16A og en 32A, jeg brukte ikke noen overgang. Men lurt å ha med overgang i tilfelle 16A er i bruk, og skjøteledning hvis det ikke er ledig parkering.

Tror nok det er flere av disse små røde rundt omkring der, det måtte jo vært en smal sak og merket parkeringsplassene i nærheten som "Tesla ladestasjon"  ;D
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


Øyvind.h

#53
Bra dokumentert tur Sondell :) Har hatt en del runder tur/retur Strømstad, så der begynner jeg å bli ganske erfaren. Og som du viser - selv med 94% og kjøring i normal motorveihastighet har du mer enn nok rekkevidde (31tkm + reserve) til å komme tur/retur, selv med stopp halvveis + pauser.
Fredags ettermiddag flyter trafikken sørover i ca 115-120km/t, så 100-sonen er ikke et sted man kan sneglekjøre for å spare batteri. Her må man holde tempo, og det kan Model S :)
Og rommet under bagasjeromsgulvet er jo genialt! Bruker det ofte selv.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 11. april 2014, klokken 13:06
Fredags ettermiddag flyter trafikken sørover i ca 115-120km/t, så 100-sonen er ikke et sted man kan sneglekjøre for å spare batteri. Her må man holde tempo, og det kan Model S :)

Hehe, "satt på" T/R Horten/Strømstad, da lå vi i 120++ på motorvei i godt regnvær, brukte 250kW/h+ i snitt, 19 grader i kupeen og 3+ ute. Synes egentlig det var helt greit, og lover bra for Danmark / Tysklandsturer. Tenker 130-40 mellom SCer.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Tesladigger

Er det noen som har krysset Haukeli øst/vest i det siste?
Tenker da på om man klarer å komme over uten å lade på denne tiden av året, evt. hvilke forbruk dere har hatt når dere har kjørt over, samt hvilket vær og temperatur som har vært under overfarten.
Skal kjøre Haugesund - Drammen tur retur en helg i slutten av mnd., har 85Kw og 19" original sommerdekkene på og lurer litt på om dette går.
Vil også få litt utfordring med å få fylt opp batteriet til hjemturen i løpet av helgen også da jeg kun vet om 230V 16A lade muligheter.
Noen som vet om det er lade mulighet hos Tesla utenom åpningstiden, eller andre muligheter til Type2 ladere eller 400V 3fas i Drammen eller på strekningen ellers?
Tesla MY LR
Div. elbiler siden 2013

Hyperstress

@ Tesladigger:

Se to sider frem for øst-vest, og 1 side frem for vest-øst. ;)

Om du ikke kan lade hos Tesla så kanskje Liertoppen, eller andre 22kw punkter i området.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Quintilian

Sitat fra: Tesladigger på fredag 11. april 2014, klokken 15:54
Noen som vet om det er lade mulighet hos Tesla utenom åpningstiden, eller andre muligheter til Type2 ladere eller 400V 3fas i Drammen eller på strekningen ellers?

Du må gjerne toppe opp hos meg. Send en PM eller se om du finner meg i Sandnes på ladekameratene :-)

400v 16A (du må ha eget rødt adapter...) :)

Tesladigger

Sitat fra: Hyperstress på fredag 11. april 2014, klokken 20:26
@ Tesladigger:

Se to sider frem for øst-vest, og 1 side frem for vest-øst. ;)

Om du ikke kan lade hos Tesla så kanskje Liertoppen, eller andre 22kw punkter i området.

Mange takk @Hyperstress skulle ha sjekket litt bakover først ser jeg ja ::)
Tesla MY LR
Div. elbiler siden 2013

Tesladigger

Sitat fra: Quintilian på fredag 11. april 2014, klokken 21:12
Sitat fra: Tesladigger på fredag 11. april 2014, klokken 15:54
Noen som vet om det er lade mulighet hos Tesla utenom åpningstiden, eller andre muligheter til Type2 ladere eller 400V 3fas i Drammen eller på strekningen ellers?

Du må gjerne toppe opp hos meg. Send en PM eller se om du finner meg i Sandnes på ladekameratene :-)

400v 16A (du må ha eget rødt adapter...) :)

Mange takk for tilbud @Quintilian, men det er i Drammen jeg trenger ladingen, kjører fra Haugesund og over til Drammen og returnerer til Haugesund dagen etter)
Liertoppen er antagelig beste løsningen for å fylle opp, samt evnt. noe topping opp på veien tilbake.
Tesla MY LR
Div. elbiler siden 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA