Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 495 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten  (Lest 182804 ganger)

Sense

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 778
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
« Svar #435 på: Torsdag 11. Desember 2014, klokken 07:55 »
Jeg undrer på hvor reelle de første brukte km på topp av SOC er? Har alltid opplevd at de første kilometrene av full lading blir borte fortere. I starten av en tur med 100% lading går det gjerne 2 kilometer forbruk i rekkevidde, mens kun 1 er kjørt.

satheesh.net

  • Styremedlem TOC
  • Gold Member
  • *
  • Innlegg: 1913
  • President - Tesla Owners Club Norway
    • Vis profil
    • Satheesh.net
Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
« Svar #436 på: Torsdag 11. Desember 2014, klokken 08:02 »
I starten av en tur med 100% lading går det gjerne 2 kilometer forbruk i rekkevidde, mens kun 1 er kjørt.

Dette kan muligens komme av at utregningen av denne ikke er helt nøyaktig på det tidspunktet. De første hundre meterne etter en lading er gjerne forbruket tre ganger så høyt da den nullstilles.

Øggen

  • Gjest
Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
« Svar #437 på: Torsdag 11. Desember 2014, klokken 08:45 »
Får 335 ved 90% men mener sterkt noe er forandret. I fjor vinter hadde jeg et snitt på 203Wh/km med vinterdekk. 20" hakka 8 pigg. Nå i år etter utallige justeringer og ny software  får jeg et snitt på 214. Identisk kjøring, forhold og dekktrykk. Bare oppspinn??

Teslaguten

  • Full Member
  • ***
  • Innlegg: 136
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
« Svar #438 på: Torsdag 11. Desember 2014, klokken 09:16 »
Får 335 ved 90% men mener sterkt noe er forandret. I fjor vinter hadde jeg et snitt på 203Wh/km med vinterdekk. 20" hakka 8 pigg. Nå i år etter utallige justeringer og ny software  får jeg et snitt på 214. Identisk kjøring, forhold og dekktrykk. Bare oppspinn??

Nei, Øggen. Det er hjulspinn ;)

Eg har nøyaktig samme erfaring med tilsvarande auke i forbruk.
#19329
Model X #1094
P85D RN6614200

eadie

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 443
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
« Svar #439 på: Torsdag 11. Desember 2014, klokken 18:24 »
347 på 90% SOC. Faller fort de første km dog, mye pga batterivarmingen. Jeg kjører mye småkjøring
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Sense

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 778
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
« Svar #440 på: Torsdag 11. Desember 2014, klokken 21:40 »
Kjenner fortsatt litt på rekkeviddeangsten for Sverige-turen. Er det ingen som har med 235 km på motorveifart++ vinterstid?
Har kalkulert at forbruket vil komme opp i 301 wh/km (115-135 km/t). Men det skal innrømmes, det er ikke helt vitenskapelig.
(Nokian R2 19", 45psi ca. +-0 gr.)
 

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7756
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
« Svar #441 på: Torsdag 11. Desember 2014, klokken 21:50 »

Kjenner fortsatt litt på rekkeviddeangsten for Sverige-turen. Er det ingen som har med 235 km på motorveifart++ vinterstid?
Har kalkulert at forbruket vil komme opp i 301 wh/km (115-135 km/t). Men det skal innrømmes, det er ikke helt vitenskapelig.
(Nokian R2 19", 45psi ca. +-0 gr.)

Kjørte Gøteborg - Solli sist helg, +2 grader, regn, våt vei og startet med kald bil, snittfart på ca 120, 250Wh/km.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

OddB

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1891
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
« Svar #442 på: Torsdag 11. Desember 2014, klokken 23:06 »
Mine 100% ladinger
Ny 19.03.2014
Kjørt 25000 km

Dato            Typical
28.03.2014   395
20.04.2014   404
28.06.2014   391
17.07.2014   391
22.09.2014   390
01.12.2014   384
Roxy -(rød S85) mottatt 19. mars 2014 kl 18:00
Styremedlem i Tesla Owners Club Norway

Cowboystrekk

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2112
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
« Svar #443 på: Fredag 12. Desember 2014, klokken 09:16 »
Levanger - Trondheim uten klima 155 Wh\km.
Levanger - Trondheim med klima 18C 172 Wh\km (en voksen til i bilen).

Tror merforbruket for klima ligger på rundt 10% for min bil. Utetemp var +4 til -4 på begge turene og veien var stort sett tørr, ikke noe nedbør. Et par friske akser men mye CC i litt over 70 eller 80 i de mange 70 og 80-sonene. R2 med 51 psi.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

fonberg

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 2394
  • Helelektrisk bilhusholdning
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
« Svar #444 på: Fredag 12. Desember 2014, klokken 09:35 »
Mine 100% ladinger
Ny 19.03.2014
Kjørt 25000 km

Dato            Typical
28.03.2014   395
20.04.2014   404
28.06.2014   391
17.07.2014   391
22.09.2014   390
01.12.2014   384

Jeg setter en femmer(!) på at den lavere verdien 1.12 skyldes at batteriet er kaldere denne gangen enn ved de tidligere datoene.
Jeg så at min fortsatt hadde regen-streken på ca. 30 kW i går, etter å ha stått på 3,7 kW lading gjennom hele arbeidsdagen.
-2018 i3 FC
-2017 S90D med FSD/HW3.
-2019 Ioniq
---
Model Y bestilt 31.3.2019.
-TOCN-signaturmedlem.

turfsurf

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 7756
  • For en elektrisk fremtid.
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
« Svar #445 på: Fredag 12. Desember 2014, klokken 09:35 »
Tror merforbruket for klima ligger på rundt 10% for min bil.

Merforbruket til klima er vel avhengig av hastighet det og, står man i ro så er det jo veldig mye :). For meg oppleves det som om merforbruket til klima er større på motorvei en landevei.
Model 3 LR 2021 | I-Pace HSE 2019 | Model Y P - i bestilling |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Sense

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 778
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
« Svar #446 på: Fredag 12. Desember 2014, klokken 14:30 »
Hvorfor det?

Bjoris

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3965
    • Vis profil
    • Elbil bloggen
Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
« Svar #447 på: Fredag 12. Desember 2014, klokken 14:41 »
Ny rekord i høyt forbruk i dg, bestenotering til jobb på en varm sommerdag har vært 159 kw på 31 km. Samme strekk i dag, samme fart, 1 grad, øspøs, slutt i lufta og ikke forvarmet/ladet siden dagen før, 249 kw. Nesten 60% mer, hadde turen vært 20 km ville det vært nesten dobbel forbruk, den lå lenge over 300 kw... Jepp, det er batterioppvarming i tillegg til kupè, men det er likevel mye mer ekstra enn jeg hadde trodd... Det er jo dette som er problemet med Leafen, trøbbelet er at der er det jo tomt når batteriet og kupen er varm og forbruket kan begynne å krype ned mot normalen igjen:)

For ordennskyld, forvarmet bilen og ladet med 10 a hele natta til start, dagen før, samme strekke, fart og vær, 210 kw i forbruk:)
Hvit ID4 1ST uten Max i bestilling

Tidligere elbiler:
Leaf * 3
Tesla S * 2
Tesla X * 1
Kia ENiro * 1
Kia Soul * 1

hma

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1569
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
« Svar #448 på: Fredag 12. Desember 2014, klokken 15:02 »
@bjoris:
Dette er helt normalt. Varmeapparatet er den største tyven :)

Samme på min tidligere Th!nk. Om sommeren kunne den ved bruk av ca 28kWh gå 180 km (155Wh/km). Om vinteren kunne den rekke ca 110km (254kW/km).
Ved bruk av en bensindrevet Webasto kunne jeg øke rekkevidden om vinteren til ca 140km (med 20% rest) og et forbruk på 160-170 Wh/km. Vinterkjøring vil logisk nok gi høyere forbruk, selv uten bruk av elektrisk varme.

Sist helg kjørte jeg 320km med Teslaen, tur-retur Trondheim-Frøya. Halvparten av turen gikk på vei med mye snø og slaps. Første halvdel gikk unna på 220Wh/km. Da satt jeg i genser og hadde 22 grader i bilen. På returen tok jeg på boblejakke og senket temperaturen til 17,5-18 grader. Turen endte med 40km i rest og et totalt snitt på 207Wh/km.
« Siste redigering: Fredag 12. Desember 2014, klokken 15:05 av hma »
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
 - Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

boppus

  • Sr. Member
  • ****
  • Innlegg: 429
  • Electrons – it's not just for lightbulbs anymore
    • Vis profil
Sv: Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten
« Svar #449 på: Fredag 12. Desember 2014, klokken 21:46 »
Hvor mye effekt er det i varmeapparatet, kW?
Hvor mye spillvarme/effekt fåes fra drivverket?
EQC 2020
Reservert: Model Y
x Model S 75D 2018
x Model S 85D 2015