Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Øyvind.h, torsdag 22. november 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

darthy001

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. desember 2014, klokken 13:19
Sitat fra: darthy001 på onsdag 10. desember 2014, klokken 13:17
@Øyvind_h var ikke de gamle rekekvidde-tallene for S85 oppgitt i 95km/t mot 105km/t nå?
Usikker på hvordan de oppgav rekkevidde før, men nå reklamerer Tesla med 460km for S85 og 475km for S85D ved 105km/t. Dvs ca 3,2% forskjell på S85 og S85D på motorvei.
Jepp, men det er jo S85 med den nye motoren. Altså ikke direkte sammenlignbart med S85-ene som kjører rundt i Norge idag.

Hehe kommer til å bite negler første turen merker jeg. Blir nok en slik tur allerede i mars hvis levering i sen februar blir realisert. Og mars har jo vært både varm og kald de siste årene :D

Øyvind.h

#421
Sitat fra: darthy001 på onsdag 10. desember 2014, klokken 13:23
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 10. desember 2014, klokken 13:19
Sitat fra: darthy001 på onsdag 10. desember 2014, klokken 13:17
@Øyvind_h var ikke de gamle rekekvidde-tallene for S85 oppgitt i 95km/t mot 105km/t nå?
Usikker på hvordan de oppgav rekkevidde før, men nå reklamerer Tesla med 460km for S85 og 475km for S85D ved 105km/t. Dvs ca 3,2% forskjell på S85 og S85D på motorvei.
Jepp, men det er jo S85 med den nye motoren. Altså ikke direkte sammenlignbart med S85-ene som kjører rundt i Norge idag.
Sikker på at S85 har helt ny motor? Jeg trodde S85 hadde samme motoren som før, mens S85D har ny motor foran og bak? NEDC testen jeg ser det vises til i designmodulen oppgir i hvert fall fortsatt 502km, noe jeg mener den har gjort ganske lenge (dvs før D ble lansert).

Uansett - det interessante er egentlig hvilken positiv effekt man klarer å hente ut med 4wd, og det er ca 3% på motorvei.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

darthy001

Hvis jeg husker korrekt så er motor i S85 nå samme som er foran og bak i S85D og foran i P85D. Derfor effekt-tallene og 0-100 har endret seg en smule for S85. De har jo blitt "dårligere" etter d-eventen.

Logistikk-messig og med tanke på alt fokus fra Tesla på minimering av options så gir det ingen mening å ha en dedikert S85-motor her.

Men husker ikke hvor jeg leste eller så dette i farten da må jeg innrømme. Kan være en av sigurdi sine rapporter fra eventen..

Øyvind.h

Sitat fra: darthy001 på onsdag 10. desember 2014, klokken 13:35
Hvis jeg husker korrekt så er motor i S85 nå samme som er foran og bak i S85D og foran i P85D. Derfor effekt-tallene og 0-100 har endret seg en smule for S85. De har jo blitt "dårligere" etter d-eventen.

I følge nettsiden har S85 gått fra 367hk til 385hk. 0-100 står uendret på 5,6 sekunder, så det kan være effekten bare er endret pga endret beregningsmetode.

P85D står oppgitt med 476hk bak, noe jeg tidligere mener Tesla skrev at P85 potensielt hadde (men ikke kunne levere pga begrensninger i batteri).

S85D står oppgitt med 190hk foran, og P85D med 224hk foran. Antakelig samme motor foran i P85D og S85D ja, med noe mer effekt i P85D.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

darthy001

Hmm.. nå ble jeg usikker må jeg innrømme. Mulig jeg roter fælt nå, men trodde bestemt at jeg har lest/sett flere steder at S85 ville få den nye motoren. Men den må da ha en annen inverter for å få effekten du der nevner!? Mulig jeg bør ta meg noen dagers tesla-pause ???

Men men det er vel uansett en avsporing av tråden.

turfsurf

Sitat fra: darthy001 på onsdag 10. desember 2014, klokken 13:35
Hvis jeg husker korrekt så er motor i S85 nå samme som er foran og bak i S85D og foran i P85D.

S85 har vel samme motor som alltid, samme som P85D har bak med annen inverter. S85D har vel samme foran og bak som er samme som P85D foran med annen inverter.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

darthy001

Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. desember 2014, klokken 13:48
Sitat fra: darthy001 på onsdag 10. desember 2014, klokken 13:35
Hvis jeg husker korrekt så er motor i S85 nå samme som er foran og bak i S85D og foran i P85D.

S85 har vel samme motor som alltid, samme som P85D har bak med annen inverter. S85D har vel samme foran og bak som er samme som P85D foran med annen inverter.
Ja kan godt være jeg har blandet kortene der. Har ikke vært S85 jeg har fokusert på kan man vel si ;D

Øyvind.h

Sitat fra: darthy001 på onsdag 10. desember 2014, klokken 13:50
Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. desember 2014, klokken 13:48
Sitat fra: darthy001 på onsdag 10. desember 2014, klokken 13:35
Hvis jeg husker korrekt så er motor i S85 nå samme som er foran og bak i S85D og foran i P85D.

S85 har vel samme motor som alltid, samme som P85D har bak med annen inverter. S85D har vel samme foran og bak som er samme som P85D foran med annen inverter.
Ja kan godt være jeg har blandet kortene der. Har ikke vært S85 jeg har fokusert på kan man vel si ;D
Om man sikter mot P85D blir S85 trauste greier  ;D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

darthy001

@Øyvind_h hehe nei, men paradokset var at en lang stund her hadde jeg bestemt meg for at performance-modell fra tesla ikke var verdt pengene lenger etter de opprinnelige prisøkningene. Så var på vei mot en X85 grunnet ønsket om 4hjulstrekk. Før det regnet jeg masse på gamle S85, men "fornuften" seiret og jeg ventet og ventet. Den manglet jo 4hjulstrekk, acc og jeg har aldri vært overbegeistret for setene.

Så kommer de plutselig med P85D med både 4hjulstrekk, nye seter, acc etcetc  og det ble bare så spinnvilt at "fornuften" tok ferie ;D Nå er det så galt at det første jeg gjør på morgenen er å sjekke mytesla, tmc-forum og elbil-forum :-[

Sense

Noen som har erfaring med forbruk nå på vinteren på norske og svenske motorveihastigheter+?
Skal kjøre 135 km på norske motorveier (120km/t) og deretter 99 km på svenske motorveier (130 km/t) ned til Torp, totalt avstand 234 km.

Er det mulig å hoppe over SC på Solli vinterstid med slike hastigheter?

turfsurf


Sitat fra: Sense på onsdag 10. desember 2014, klokken 23:28
Noen som har erfaring med forbruk nå på vinteren på norske og svenske motorveihastigheter+?
Skal kjøre 135 km på norske motorveier (120km/t) og deretter 99 km på svenske motorveier (130 km/t) ned til Torp, totalt avstand 234 km.

Er det mulig å hoppe over SC på Solli vinterstid med slike hastigheter?

Det skal gå komfortabelt med 90% soc og forvarmet bil. Du kan jo gjøre en revurdering når du nærmer deg Solli. Ved kraftig motvind og slapseføre kan det jo hende du sliter litt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ebbrey

Hva er dere "nede" i nå på 90% typical?

Min gir ikke over 330 lenger. Var vel ca 353 når den var ny. Men virker også som bilen "trekker mindre" pr km enn da den var ny.

Noen med tall på 1 år gammel bil som jeg kan sammenligne med. Min har gått 35K.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

fonberg

Sitat fra: ebbrey på onsdag 10. desember 2014, klokken 23:45
Hva er dere "nede" i nå på 90% typical?

Min gir ikke over 330 lenger. Var vel ca 353 når den var ny. Men virker også som bilen "trekker mindre" pr km enn da den var ny.

Noen med tall på 1 år gammel bil som jeg kan sammenligne med. Min har gått 35K.

Min S85 var ett år 13.11. Kjørt 32.5 kkm. Ga 345 tkm ved 90% i ettermiddag.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

ebbrey

#433
Sitat fra: fonberg på torsdag 11. desember 2014, klokken 00:00
Sitat fra: ebbrey på onsdag 10. desember 2014, klokken 23:45
Hva er dere "nede" i nå på 90% typical?

Min gir ikke over 330 lenger. Var vel ca 353 når den var ny. Men virker også som bilen "trekker mindre" pr km enn da den var ny.

Noen med tall på 1 år gammel bil som jeg kan sammenligne med. Min har gått 35K.

Min S85 var ett år 13.11. Kjørt 32.5 kkm. Ga 345 tkm ved 90% i ettermiddag.

Okei takk :) Var litt sløv fant et par andre tråder også ;)

Er lenge siden jeg 100% ladet. Får se om det hjelper.
11/2013 - 2018 Modell S
Bestillt Enyaq Sportline 80X alt unntatt bagasjeromspakke og Canton

RonnyØ


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA