Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Rekkevidde Model S - erfaringer fra virkeligheten

Startet av Øyvind.h, torsdag 22. november 2012, klokken 11:53

« forrige - neste »

Leif1

Bilen går skitbillig. Selv med kuperte vestlandsveier som jeg har kjørt nå og plenty stigning kom jeg på et snitt under 200 wh/km.
Ruten gikk fra Måløy, over Strynefjellet og til Dombås. Regen tar igjen omtrent alt av det du har brukt i motbakke når det bikker nedover igjen.

Dette var min første langtur, og det som har vært av rekkeviddeangst er helt kurert.
Konvertitt fra S til X

Havebigfun

Jeg kjørte Oslo-Drammen igår 162 Wh/km og tilbake med 180 Wh/km for hele turen med P85 og std 19" sommerhjul.
I nedoverbakkene koblet jeg i N. Hang med i traffikkflyten. Dette er bra!

Kred til Hyperstress som fant frem denne tråden som var 1 år gammelt- morsom å møte de gamle diskusjonene igjen!

pej

Jeg pendler Fredrikstad - Oslo hver dag og har følgende registreringer etter å ha testet litt.

95 km/t, i høyre felt sammen med lastebiler som sperrer ca på dette, forbruk 190-200 w/km
110 km/t, litt ut og inn av høyre felt, forbruk 200-215 w/km
120  km/t stort sett i venstre felt, samme som jeg alltid har gjort med dieseldyr, ca 230-240 w/km

Dette er ved +4 grader og opp mot +10

- Tesla Model 3 LR 2020
- Hyundai Ioniq EV 2016
- Tesla Model X100D 2017 (solgt)
- Tesla Model X90 2016 (solgt)
- Tesla Model S85D 2015 (solgt)
- Tesla Model S85   2014 (solgt)
- Leaf 2012 (solgt)

stor66

En "Hm" erfaring med Tesla på langtur for første gang fra meg:

Kjørte Kongsberg - Drammen - Sandefjord, tok ferge over til Strömstad og kjørte E6 til Drøbak, gjennom Oslofjordtunnellen og hjem via et kort stopp i Drammen. Totalt 328,7 km, snittforbruk på 220 Wh/km.

Jeg hadde regnet ut forbruket på http://www.jurassictest.ch/GR/ på forhånd, og den mente jeg burde klare turen fint med 4 personer i bilen og 1000 W "accessories": 27% margin.

Vel, det stemte ikke helt.

Jeg stoppet én time i Drammen og ladet med 13A for å være sikker på å komme meg hjem igjen, vel hjemme var situasjonen slik den var på bildet. 20 km "typical" igjen.

Det som spilte inn såvidt jeg skjønner var:

  • Jeg glemte at "range mode" var deaktivert
  • Bilen var fulladet 12 timer før turen, dvs. batteriet var ikke fulladet ved start (100% range charge)
  • Temperaturen til Sandefjord holdt seg rundt 5-6 grader, men det var opphold
  • Motorveien gjennom Vestfold suger km ut av batteriet
  • Fra Strömstad og hjem var temperaturen mellom 0 og 3 grader, med regn og sludd
  • E6 nordover sugde også km, så jeg holdt meg til 85 km/t for å spare strøm
  • Jeg brukte navigasjonen til å beregne hvor mange km som var igjen før jeg var hjemme og sammenholdt det med hva "typical range" viste meg. Uheldigvis ble jeg lurt ved at navigasjonen hadde Moss-Horten som kjørerute, ikke Oslofjordtunnellen. Etter "point of no return" litt nord for Moss ble kjøreruta et par mil lenger - marginberegningen var altså ikke riktig fram til da.
Margin ved Nordbysenteret anslo jeg til ca. 30 km. Etter at jeg passerte Moss hoppet den ned på 20, deretter krøp den sakte men sikkert nedover. Da jeg nådde Drammen hadde jeg 17 km margin på å komme meg hjem. En times lading etter så var marginen oppe på 30 km.

Displayet så ut som bildet når jeg parkerte i garasjen, og Teslaen mente at jeg nå burde lade så fort som mulig. Det har jeg forsåvidt god forståelse for...

Erfaringer:


  • Hvis SW5.9 gjør at lading kan startes igjen etter at batteriet er fulladet vil et av problemene ordne seg av seg selv. Inntil da er det greit å passe på å starte ladingen slik at batteriet er fullt nærmest mulig turstart.
  • Regn, kjølig vær og motorvei minsker rekkevidden drastisk. http://www.jurassictest.ch/GR/ tar ikke hensyn til dette i utgangspunktet.
  • Har du mulighet, lad bilen når du parkerer! Egentlig er dette helt selvfølgelig, men når de tre ladeplassene jeg så etter på Norbysenteret var opptatt, og jeg anslo marginen til å være på min side for å komme meg hjem gjorde jeg ikke noe forsøk på finne noe annet sted. Senere fant jeg ut at det var flere ladeplasser på Norbysenteret... Jeg hadde også funnet en semi-hurtig-lader i Sarpsborg, men ut fra samme begrunnelse lot jeg være å stoppe her.

Totalt havnet jeg på snittforbruk på 220Wh/km (fram til Drammen). Fra Strömstad til Drammen brukte jeg i snitt 225Wh/km. Regnvær skal heretter absolutt ikke undervurderes!
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

Lanber

Se det var forbrukerinformasjon!

Det er varmeapperatet som stikker av med mye av det tapte, det og regnsvåt asfalt som suger energi. Prøv å sett deg i bilen og la den trekke strøm fra nettet, du vil se den drar 8-9A på den temperaturen. Ca dobbelt av det du la inn i beregningen.

Hyperstress

Retur Husnes-Moss. Visste jeg hadde en del å gå på så kjørte en del friskere (raskere enn trafikken og bl.a 120 på E18 ) og brukte klima. Våt asfalt 1/3 av turen. Fortsatt total rekkevidde på 443km.
Veldig fornøyd med rekkevidden på bilen! :)
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

Elbilist79

Det er veldig stor forskjell på folks erfaringer, for eks Hyperstress og stor66 her. Er det berre desse småtinga som AC, lufttrykk i dekk, etc som utgjer so mykje?

Og ein annan ting, kvifor vises "batteri-bar'en" til Hyperstress med rød farge og 22 km typical range, mens stor66 sin vises i gul farge med 20 km typical range?
S85, Sølv

Øyvind.h

Varme, våt veibane og hastighet stjeler mye rekkevidde. Men folk glemmer ofte en ting: vind!
Har du eksempelvis motvind på 8m/s øker luftmotstanden din tilsvarnede ca 30km/t.
Dvs. ligger du i 120km/t tilsvarer hastigheten i luften 150km/t! Og med det vi vet om eksponentiell vekst i luftmotstand sier det seg selv at vind kan påvirke kraftig :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

stor66

Sitat fra: Sunnmøring på tirsdag 08. april 2014, klokken 07:44
Og ein annan ting, kvifor vises "batteri-bar'en" til Hyperstress med rød farge og 22 km typical range, mens stor66 sin vises i gul farge med 20 km typical range?
Hyperstress har kanskje SW5.9? Jeg har ikke oppgradert enda, men speedometeret hans går til 260, det gjør ikke mitt (enda).
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

trygvelo

#39
Sitat fra: stor66 på mandag 07. april 2014, klokken 15:29
  • Har du mulighet, lad bilen når du parkerer! Egentlig er dette helt selvfølgelig, men når de tre ladeplassene jeg så etter på Norbysenteret var opptatt, og jeg anslo marginen til å være på min side for å komme meg hjem gjorde jeg ikke noe forsøk på finne noe annet sted. Senere fant jeg ut at det var flere ladeplasser på Norbysenteret... Jeg hadde også funnet en semi-hurtig-lader i Sarpsborg, men ut fra samme begrunnelse lot jeg være å stoppe her.

Totalt havnet jeg på snittforbruk på 220Wh/km (fram til Drammen). Fra Strömstad til Drammen brukte jeg i snitt 225Wh/km. Regnvær skal heretter absolutt ikke undervurderes!

Det mange glemmer er at stopp stjeler en god del ekstra energi. Energien som brukes av varmeapparat++ mens bilen står stille regnes ikke med i Wh/km. I tillegg må bilen varmes opp igjen hvis den har stått stille og blitt avkjølt. Derfor er det du sier om lading mens man står parkert viktig. Har kjørt rundt noen bensinstasjoner og lett etter kontakter på langtur ja  :P 5 km ekstra er 5 km ekstra :D

Med den typen kjøring du beskriver har forbruket ditt vært helt normalt og som forventet. Motorvei spiser rekkevidde raskt. I hastigheter rundt 80 klarer man normalt sett å holde samme forbruk som typical km beregnes ut fra (205 Wh/km???).

Hyperstress


Sitat fra: Sunnmøring på tirsdag 08. april 2014, klokken 07:44
Det er veldig stor forskjell på folks erfaringer, for eks Hyperstress og stor66 her. Er det berre desse småtinga som AC, lufttrykk i dekk, etc som utgjer so mykje?

Og ein annan ting, kvifor vises "batteri-bar'en" til Hyperstress med rød farge og 22 km typical range, mens stor66 sin vises i gul farge med 20 km typical range?

Svaret ligger nok først og fremst i hastighet. Jeg kjørte i hovedsak på til tider kronglete landeveier der selv en snitthastighet på feks 65-70kmt vil være ganske raskt. Merket med en gang jeg kom på motorveien at det sugde MYE mer batteri.
Stor66 kjørte vel mest på motorvei.

e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

janmb

#41
Høres ut som vi var på harrytur samtidig da stor :D

Kjørte akkurat samme ruta på lørdag. Hadde vesentlig dårligere effektivitet enn deg, men så har jeg større hjul (med originalt, lav trykk) og holdt vel mellom 110 og 120 på motorveien - noe som suger batteri så det holder.

For min del fikk jeg ladet på 400v på Nordby (to kontakter 3x400x16 like ved de tre plassene inners i huset ved maxi) så hadde råd til å fråtse, men ble langt mindre margin enn forventet.

Uten lading hadde jeg med min kjøring endt på -20km. Da hadde jeg også naturligvis kjørt annerledes, men like fullt, langkjøring på motorvei gjør bra innhugg i rekkevidde - stikk motsatt av hvordan man er vant til å tenke med tradisjonelle biler, der småkjøring er overlegent det minst energieffektive man gjør.

Nå får vi vel en SC langs E6 i Østfold i.l.a sommeren så da er jo denne ruta fullstendig bekymringsfri uansett. I mellomtiden er Inspiria i Sarpsborg et bra alternativ, med 22kw type 2.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Øyvind.h

De tre 400V kontaktene, er de rett ved de andre ladeplassene?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

stor66

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 08. april 2014, klokken 10:19
De tre 400V kontaktene, er de rett ved de andre ladeplassene?
Nei. De er et stykke inne i parkeringshuset som er i samme plan som bakken. I følge Nordbysenteret er det flere plasser inne i parkeringshuset oppå butikken. De er muligens bare "vanlig" shuko.
-S- #1791 - VIN 15893 - Kongsberg - lev: 30/9 kl.10.00
Tesla S Std. 85kWh 19" hjul +alt, men ikke -bakoverseter -sikkerhet -pakkehylle -dobbeltlader

Cowboystrekk

Når man bruker jurassictest så kan de færreste stille inn på ecomodus, og man må legge til evt bagasje etc. For min del stemmer jurassictest svært bra og jeg slår den av og til NÅR jeg enten dropper klima eller kjører med ECo og 18C, følger fartsgrensa, har litt ekstra luft i dekk og unngår i størst mulig grad å bruke bremsepedalen :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA