Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Prøvekjøring av Model S

Startet av drFloyd, onsdag 21. november 2012, klokken 18:27

« forrige - neste »

foxy

#165
Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 06. desember 2012, klokken 09:23
Sitat fra: foxy på torsdag 06. desember 2012, klokken 08:14
Men det er ikke så mye å diskutere - tallene sier 270km, så kan alle trekke sine konklusjoner i den retningen man selv ønsker.

Så hvis Øyvind Lunde hadde vært første sjåfør og det stod 550km ville du like hardnakket påstått at reell rekkevidde på Model S om vinteren i sentrum er 550km?

Thomas

Jeg vet ikke helt hva du mener eller om du har sett på tallene, men:
Over 500 km kjørt og dagene før var avsatt til prøvekjøring.
Ruten man kjører er på ca 8-10 km.
Det tilsier at snittforbruket er basert på  50+ prøvekjøringer av ulike individer.


Eller mener du Sebastian Vettel har kjørt de 500+ km?

I-miev 2011
Asker

toppi

Med utgangspunkt i 85 kWh batteripakke, som jeg tipper de fleste vil velge, er rekkevidden oppgitt til 480 km. Fossilbiler oppgir forbruk i liter pr mil. Alle som har kjørt en del bil vet hvordan dette fungerer i praksis. Jeg klarer nesten ned mot oppgitt forbruk på min fossilbil om jeg virkelig går inn for å kjøre økonomisk.

Tesla selv er også åpne på hva forbruket vil bli i praksis, i kulde/ varme, og bruk av utstyr i bilen. Når en i tillegg kan støtte seg på mange års erfaring fra Roadster eiere, og nå også brukererfaringer fra model s på amerikanske forum får man en god oversikt over hva en kan forvente. Også når det gjelder reduksjon av batterikapasiteten over tid. Vil anbefale alle som vurderer kjøp å sette seg inn i dette.

Tesla er milevis foran konkurrentene i rekkevidde, og er en del av grunnen til suksessen, men den er fortsatt ikke en bil for de som kjører veldig langt, eller ikke har mulighet for å lade.

Jeg er i alle fall veldig imponert over at den ene testbilen gikk 300 km på testkjøring en kald vinterdag, og det holder i lange baner for mitt bruk  :)
Oslo
Model S - Levert 09.09.13
Model X - #2395

cra

Poenget er vel at det snittforbruket på ~50 individer ikke nødvendigvis er representativt for snittforbruket ved normal kjøring. De som først har sjansen til å prøvekjøre den har garantert hørt at det er en ytelsesmaskin, og kjører nok litt deretter (Sjekke ut aksen noen ganger, klemme på litt på motorvei etc). Det sier seg selv at da blir snittforbruket høyere enn når man kjører slik man antakelig vil gjøre til vanlig. Om man derimot kjører rally til og fra jobb og butikk hver dag vil nok et slikt forbruk være riktig.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

foxy

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på torsdag 06. desember 2012, klokken 08:51
Det er forskjell på bykjøring og landeveiskjøring. Hvis du kjører sportlig i byen, så forsvinner mye av rekkevidden, for det er mange flere muligheter for å akselerere/bremse aggressivt. Dette er fullstending urepresentativ kjøring i forhold til langkjøring (som nå faktisk er da man trenger over 100 km rekkevidde). Ved typisk langkjøring ligger man ganske konstant i 80-90 km/t, og da blir rekkevidden en helt annen.

Enig i det - slik er det jo også for fossilbiler! - men landeveiskjøring i Norge betyr veldig ofte endel høydeforskjeller som slå ut negativ igjen. Dog kan man forvente totalsett lavere forbruk på langdistanse (landvei og ikke motorvei) enn i byen.

I-miev 2011
Asker

Signature #280

Angående rekkevidden finnes det en del tall fra det amerikanske forumet her:
http://www.teslamotors.com/forum/forums/well-what-your-average-whm
Hvis man tar gjennomsnittet på de som har lagt inn kommer man frem til et snitt på 342 Wh/Miles.
Omregnet til Wh/Kilometer blir det ca 214 Wh/Kilometer.

Da dette er tall fra de som har fått levert bilen kan man se på de som reelle.
Det vil uansett gi følgende rekkevidde.
85.000 / 214 = 398 Km
82.000 / 214 = 383 Km
75.000 / 214 = 350 Km

75.000 er nok den strømmen man har til rådighet ved en vanlig lading og rekkevidden er da 350 km.

Tar man utgangspunkt i det høyeste tallet man finner på samme forum er det: 377 Wh/Miles eller 235 Wh/Kilometer. Da vil rekkevidden se ut som følger:
85.000 / 235 = 361 Km
82.000 / 235 = 348 Km
75.000 / 235 = 320 Km

Så uansett hvor skeptisk man er, over 300 Km bør man komme på en vanlig lading, mens man bør klare nærmere 350 på en full lading. Og det uten store begrensninger på kjørestil..

laumb

Høydeforskjeller er ikke nødvendigvis BARE negativt.

Husk, der det går opp, så går det som oftest ned igjen. Spesielt på motsattveien.

Prinsippet er at dette er en bil som dekker de aller fleste sitt daglige og utvidede behov. Av alle mine forventede turer med S'n, så regner jeg med at jeg kommer til å trenge å lade andre steder enn hjemme 5-10 ganger i året. Og da tar jeg i.

Gjennomsnittsnormannen kjører likt som meg.

Er man ikke komfortabel med dette - kombinert med en strekk på beina, pissepause og matbit mens bilen fylles opp - så må du velge en annen bil.

Rekkevidden er ikke Model S sin ulempe, det er fordelen. Vi snakker om folk som kan kjøre 1100km på en tank på dieselbrakka si - men som aldri trenger å lade en Model S på tur, siden den alltid er full, og de gjengse kjøreturene er kortere enn rekkevidden.

Foreslår at denne diskusjonen om rekkevidde flyttes til en tråd om rekkevidde.

foxy

Sitat fra: cra på torsdag 06. desember 2012, klokken 12:28
Poenget er vel at det snittforbruket på ~50 individer ikke nødvendigvis er representativt for snittforbruket ved normal kjøring. De som først har sjansen til å prøvekjøre den har garantert hørt at det er en ytelsesmaskin, og kjører nok litt deretter (Sjekke ut aksen noen ganger, klemme på litt på motorvei etc). Det sier seg selv at da blir snittforbruket høyere enn når man kjører slik man antakelig vil gjøre til vanlig. Om man derimot kjører rally til og fra jobb og butikk hver dag vil nok et slikt forbruk være riktig.

Enig i det (dog ikke i rally begrepet)- jeg synes man kan ta tallet 270km som worst case grense - sportslig kjøring på en veldig kald vinterdag. Alle som har elbil fra før kan da selv regne ut hva man klarer å hente på oppsiden ved mer økonomisk kjøring oppvarming osv...
I-miev 2011
Asker

cra

Sitat fra: foxy på torsdag 06. desember 2012, klokken 12:40
jeg synes man kan ta tallet 270km som worst case grense - sportslig kjøring på en veldig kald vinterdag.

Det var vel egentlig slik jeg mente det også, ja. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Grønn Bil

Hei,

Vi har en rekkeviddekalkulator på sidene våre, her: http://www.gronnbil.no/elbiluniverset/bilmodeller.php. (klikk på en bil, og velg "Vis rekkevidde" under bildet av bilen"). Basert på egen erfaring, stemmer denne tålelig greit med virkeligheten for de bilene vi har testet.

Model S er ikke inne på sidene våre enda, blant annet fordi vi venter på europeiske priser og spesifikasjoner. Vi har lagt ut en (røff) versjon av rekkeviddekalkulatoren vår i Excel, hvor jeg har lagt inn Model S med 85 kWh basert på noen gjetninger om energiforbruk ved ulike hastigheter. Model S har varmepumpe, og det er dermed noe usikkert hvor mye strøm som vil gå med til oppvarming vinterstid - ta derfor tallene med en klype salt.

Men ellers er det bare å endre på parametrene øverst i arket (det blå), og se hvordan det slår ut.

Excel - arket kan lastes ned her: http://gronnbil.no/getfile.php/FILER/Rekkeviddekalkulator v 0 2.xlsx

Mvh Ole Henrik Hannisdahl
Prosjektleder, Grønn Bil

cra

Sitat fra: Grønn Bil på torsdag 06. desember 2012, klokken 12:57
Vi har en rekkeviddekalkulator på sidene våre, her: http://www.gronnbil.no/elbiluniverset/bilmodeller.php. (klikk på en bil, og velg "Vis rekkevidde" under bildet av bilen"). Basert på egen erfaring, stemmer denne tålelig greit med virkeligheten for de bilene vi har testet.

Denne kalkulatoren har jeg ikke prøvd enda, men må si jeg stiller meg meget skeptisk til nytten av slike med rekkevidde framstilt som sirkel. Vel og bra hvis veien går i rett linje ut til sirklene, men det gjør den jo selvsagt ikke. Noe tilsvarende ligger inne i computeren på Leaf'en, men jeg har gitt brukerne av bilen klar beskjed om å ignorere den.

At rekkevidden i km kan stemme brukbart kan godt hende, men framstillingen med rekkevidde i radius er i beste fall unyttig.  :-\

My $.02
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Grønn Bil

Takk for innspill. Radiusen i sirkelen er 15% mindre enn den oppgitte rekkevidden, for å kompensere for at veier ikke er rette. På Østlandet stemmer dette tålelig bra, men sikkert ikke like bra på svingete vestlandsveier. Dessverre har vi ingen andre gode idéer til hvordan vi kan illustrere dette - men tar gjerne i mot innspill

cra

Ja, her på vestlandet vil jeg etter km-rekkevidde knapt kunne rekke til steder som ligger godt innenfor den innerste srikelen, både fordi vi må rundt fjorder og over fjell.

Hvis jeg skulle fått "bestemme" hvordan det skulle være så ville jeg ha gjor det slik at man kjører "alle" (eller i alle fall de største) veiene fra sentrum av sirkelen og setter opp knotter på hhv grøn/blå/oransje distanse. Deretter er det bare et spørsmål om "connect the dots". Jeg tviler desverre på at det finnes noen funksjon for dette i API'et, så det er sikkert ikke gjennomførbart i praksis. Men det ville ha gitt en "blobb" i stedet for en sirkel, og den ville være ganske mye riktigere.

Det er forresten godt mulig at denne ville blitt så uformelig at den ikke ville være praktisk.

Et mer realistisk forslag til måte å løse det på ville kanskje være å ha muligheten for å legge på en destinasjon, og la kalkulatoren sjekke den spesifikke ruta.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Trondns

Prøvekjøring mandag 17. des kl 09.00 Gleder meg som en unge :-) Rushtida er vel over da får vi håpe.
Har trolig fylt diesel for siste gang :-)
Mottok Tesla Model s, sort -   26. sept 2013 :-)

Celter

Min første post her på forumet. Hadde aldri drømt om at jeg skulle kjøpe elektrisk bil før jeg ble tipset om Tesla S. Nå har jeg fått sekvensnummer 1832 og skal prøvekjøre lørdag 15. desember. Spennende.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

Øyvind.h

#179
Da har jeg også endelig fått prøvekjørt bilen. Fikk med den italienske Tesla-representanten som var veldig hyggelig og utadvendt! Kom nesten for sent til prøvekjøringen da jeg forsov meg av alle ting, men byttet plass med de som skulle kjøre etter meg så da fikk vi litt tid i butikken først.

Positive erfaringer
-   En skikkelig rakett! Fikk ikke testet flatt jern, for bilen dro rett og slett så bra at jeg ikke ville gjøre det i en testbil med vinterdekk på vått føre. Helt vilt! Enorme lydløse og momentane krefter. Som en Leaf på steroider :)
-   Bra lyddempet kupe
-   Lett og intuitiv betjening av funksjoner som klima, gps, musikk etc.
-   Veldig moderne førermiljø.
-   Lettkjørt. Sett deg inn, dytt på spaken og du er i gang.
-   Merker justering av innstillinger på styrerespons og støtdempere bra. Testet «very high» innstillingen på utstillingsbilen, og den ga visstnok bilen 18,6cm klaring. Så ganske høy ut, og blir noen cm høyere enn Passaten jeg har nå ved behov.

Negative erfaringer:
-   Noe hjulstøy fra bakhjulene - merker dette fordi bilen ellers er helt stille
-   Kona savnet dørlommer, men likte plassen mellom forsetene
-   Takhøyden i baksetet er som nevnt tidligere ikke spesielt god for folk som er høyere enn gjennomsnittet (snittet for damer er vel noe sånt som 166cm og menn 180cm). Kona skjønte ikke klagen på takhøyde (hun er 169cm), men faren min på ca 186cm kommenterte det. Jeg er 187cm og sitter fint der, men baksetecomforten i en 5-serie er bedre enn i Model S.

Annet: rekkevidden med vår kjøring var ca 27 mil. Var -13 i bilen når vi satt oss inn. Med 6-7 kraftige akselerasjoner på motorveien samt småkjøring på veiene ved butikken lå forbruket på ca 320w per kilometer.  Varme og defrost stod på når vi kjørte fra butikken, så jeg regner med varmeforbruket var en god del høyere enn man ville hatt på en vanlig langtur.
Mitt inntrykk er med andre ord at kjører man hardt i -13 og bruker mye varme (eks kjører med et vindu på gløtt) ligger rekkevidden på rundt 27 mil. Jeg fikk ikke notert meg noe nøyaktig forbruk ved forskjellige hastigheter (15 minutter gikk veldig fort), men forbruksgrafen viser enorme utslag når akselerasjonen testes. En rekkevidde på minst 35 mil i -15 grader ved pen langkjøring mener jeg derfor er helt realistisk i denne bilen (og da snakker jeg ikke om å lusekjøre 10km/t under fartsgrensen, men godt driv i 80-90km/t.
Ruten Tesla har valgt synes jeg var helt fin, i hvert fall nå som det var få biler på veien! Ingen køer og alle muligheter til å teste bilen litt

Vil jeg fortsatt ha bilen? Ja!
Synes jeg den er helt magisk og feilfri? Nei.
Passer denne bilen for alle? Nei.
Vil jeg noensinne ha en bensin/dieselbil igjen? NEI!

Etter prøveturen i Model S vendte vi nesen hjemover i en Leaf. Det var en nedtur, noe som illustrerer hvor fort utviklingen går nå. Men egentlig skulle jeg kjørt Passaten til Alnabru, for da hadde skillet mellom gamledager og nåtid vært veldig tydelig :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA