Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Framstår mye mer «riktig» etter siste oppdateringer.

Startet av suverin, lørdag 23. september 2023, klokken 08:01

« forrige - neste »

suverin

Gammelt nytt, men ny artikkel fra Broom. Gode skussmål for Bz4x post-update:

Nå har vi hatt en av topputgavene på ny test i Broom, og vi kan avsløre med én gang: Hadde forbedringene vært på plass allerede da bilen ble lansert, hadde den etter all sannsynlighet fått en helt annen mottakelse.

....

Uansett framstår bZ4X anno september 2023 mer gjennomarbeidet, med gode kjøreegenskaper og fine praktiske egenskaper. Den virker også mer effektiv enn den var ved lanseringen, noe som kommer godt med: Batterikapasiteten er fortsatt ikke på mer enn rundt 64 kWt netto. Vi tror uansett de fleste lever godt med en rekkevidde på 40-45 mil – i hvert fall i det daglige.


https://www.tv2.no/broom/sjelden-har-en-bil-fatt-sa-mye-kritikk-na-har-toyota-tatt-viktige-grep/16034753/
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

geear


turfsurf

Sitat fra: geear på lørdag 23. september 2023, klokken 09:09400-450 km på 64 kWh? Lavere reelt forbruk enn Y da...
Er vel mange TMY som rusler rundt med under 150Wh/km for tilsvarende kjøring. Det er vel rett under snittet vi har T/R hytta med YP, hvorav 10 av 50 mil på motorvei og snittfart på over 80km/t. Temmelig sikker på at strekningen de målte er snillere på forbruket. Men forbruket er absolutt innafor.

Med den høye ladefarten mellom 80 og 90 prosent er det jo og helt greit å lade opp til 90% på tur, noe som hjelper på det lille batteriet. Men kanskje ikke bilen å trekke stor henger med.

Men alt i alt så tror jeg bz4x kommer til å selge rimelig bra for Toyota og vil nok øke etter hvert som rav4 salget går ned.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

suverin

#3
Når alle planeter, stjernetegn og alt annet klaffer, så kan man kjøre veldig økonomisk med disse ja. Min siste langtur var 30 mil med 63km/t i snitt, start/stopp på samme høydekurve og ellers snill norsk vei, forbruk var da 12.6kWh/100km (med tvillingen). Ser totalen for siste måned (ca 1300km), med daglig småkjøring og noen lengre turer ligger på 16.2kWh/100. (jeg kjører også alltid med takstativ, og på noen lengre turer den måneden med sykkel på taket). Så i den varme årstiden er den effektiv. Spent på vinteren nå, med ny programvare.

Og med den store bufferen så sier både Toyota og Subaru at man trygt kan lade til 100% på daglig basis på hjemmelader (finner ikke igjen kilden, men mener jeg har lest det på en artikkel på toyota.no, og det er en gjenganger på facebook- forumene at kunder får den informasjonen fra Toyota.).

Økt hengervekt og forvarming av batteri ved vinterlading er de to tingene de må løse nå, så blir det virkelig bra. Forvarmingen klarer de nok ikke uten hardware-endringer?
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

vinterdekk

Synes tvillingene ser forlokkende ut nå med mange gode tilbud hos forhandlere og forbedret programvare. BZ4X AWD til rundt halv mill (omså demokjørt) og kort leveringstid hadde jeg nok kunne overtales på. Men at man kan lade til 100% daglig på ett NMC batteri ville jeg gjerne sett skriftlig før jeg hadde gjort det.

Min ID.4 er veldig nøye med å si ifra dersom jeg setter ladenivået forbi 80%, og avhengig av innstilling setter den automatisk ladenivået til 80% for neste ladesesjon. At Toyota/Subaru angivelig har en tilstrekkelig buffer i ett mindre batteri for å lade jevnlig til 100% er jo interessant.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

suverin

Sitat fra: vinterdekk på lørdag 23. september 2023, klokken 11:45Men at man kan lade til 100% daglig på ett NMC batteri ville jeg gjerne sett skriftlig før jeg hadde gjort det.

Skal se om jeg finner det skriftlig på "offisielle" kanaler:) Såg det var noen som lenket til artikkel på toyota.no om samme sak, men finner ikke igjen. Kan hende de har rydda det bort så folk skal lade mer fornuftig 😂

Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

geear

#6
Sitat fra: suverin på lørdag 23. september 2023, klokken 10:22Og med den store bufferen så sier både Toyota og Subaru at man trygt kan lade til 100% på daglig basis på hjemmelader (finner ikke igjen kilden, men mener jeg har lest det på en artikkel på toyota.no, og det er en gjenganger på facebook- forumene at kunder får den informasjonen fra Toyota.).
Hehe.. med en av de dårligste garantiene på markedet er det ikke akkurat tegn til at Toyota har stor tiltro til sitt eget produkt. Det er forskjellige interesser hos produsent/selger og bileier. At Toyota eventuelt skulle si at man kan lade til 100 % betyr ikke noe annet enn at de forventer at selv da så vil bilene ha over 70 % kapasitet etter åtte år eller 160 000 km, som er det de garanterer for. Eventuelt direkte feil på batteripakken, som kun har fem års garanti.

Det er ganske sikkert at å la bilen stå med 100 % er mer skadelig enn å la den stå med 60 %. Spørsmålet er hvor mye det til slutt utgjør. Kanskje bilen dør av rust lenge før den forskjellen betyr noe mer enn noen kilometer... de neste 10-20 årene vil gi mange svar. :)

https://www.motor.no/aktuelt/dette-er-de-beste-batterigarantiene/245296

Daniel_0007

Er jo fortsatt varmt ute, store problemet med denne var vel høyt forbruk på vinteren sammenlignet med model y. De burde ta en vintertest og.
Model 3 2019 LR Rwd

suverin

Sitat fra: geear på lørdag 23. september 2023, klokken 16:58Hehe.. med en av de dårligste garantiene på markedet er det ikke akkurat tegn til at Toyota har stor tiltro til sitt eget produkt..

Om man er bekymret for batterihelsen, får man følge "relax-programmet". Usikker på hva det innebærer, utenom at servicer må tas på merkeverksted?

"Følger du Relax-programmet gir vi deg garanti på batteriet i 10 år, eller 1 million(!) kilometer. Hva enn som inntreffer først. Lang batterilevetid gir deg en bekymring mindre, samtidig som det avlaster miljøet. Derfor kan vi også garantere deg at batteriet fortsatt har minst 70% av den originale batterikapasiteten etter 10 år med Toyota EV lojalitetsprogram."

https://www.toyota.no/nybil/bz4x/garanti/bransjeledende-batterigaranti
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

E-Trond

Sitat fra: suverin på lørdag 23. september 2023, klokken 10:22.

Og med den store bufferen så sier både Toyota og Subaru at man trygt kan lade til 100% på daglig basis på hjemmelader (finner ikke igjen kilden, men mener jeg har lest det på en artikkel på toyota.no, og det er en gjenganger på facebook- forumene at kunder får den informasjonen fra Toyota.).



Ble nyskjerrig på dette,så jeg skjekket på nettsidene.

«Full tank»
Fra vegglader hjemme eller på jobb og med ombordlader i bilen på 11 kW, kan du lade batteriet til 100% på ca 6 timer.

Slik lading med vekselstrøm blir ikke påvirket av utetemperaturen på samme måte som like�strøms��lading/hurtiglading. Derfor kan du gjerne lade til «full tank».

På langtur derimot, bør du kutte hurtig�ladingen når batteriet er fylt til 80% for å spare tid. 80% fylling på Toyota bZ4X betyr at batteriet kan fylles til ca 51 kWt. Batteriets nettokapasitet er ca 64 kWt, brutto 71,4 kWt.

https://www.toyota.no/nybil/bz4x/rekkevidde/lengst-mulig-rekkevidde-med-elbil?_gl=1*1g1nphw*_up*MQ..&gclid=c40591a05f3a108643daf4b19c58c37b&gclsrc=3p.ds#tank

Så er jo spørsmålet om det samme står i instruksjonsboka?
Polestar 2  2022
Ioniq  2020

suverin

Sitat fra: E-Trond på mandag 25. september 2023, klokken 19:38Ble nyskjerrig på dette,så jeg skjekket på nettsidene.

«Full tank»
Fra vegglader hjemme eller på jobb og med ombordlader i bilen på 11 kW, kan du lade batteriet til 100% på ca 6 timer.

Slik lading med vekselstrøm blir ikke påvirket av utetemperaturen på samme måte som likestrømslading/hurtiglading. Derfor kan du gjerne lade til «full tank».

På langtur derimot, bør du kutte hurtigladingen når batteriet er fylt til 80% for å spare tid. 80% fylling på Toyota bZ4X betyr at batteriet kan fylles til ca 51 kWt. Batteriets nettokapasitet er ca 64 kWt, brutto 71,4 kWt.

https://www.toyota.no/nybil/bz4x/rekkevidde/lengst-mulig-rekkevidde-med-elbil?_gl=1*1g1nphw*_up*MQ..&gclid=c40591a05f3a108643daf4b19c58c37b&gclsrc=3p.ds#tank

Så er jo spørsmålet om det samme står i instruksjonsboka?

Det var nok den artikkelen jeg hadde i minnet, som det og har blitt henvist til i andre fora, samt alle som har fått beskjed fra sine forhandlere at de "trygt kan lade til 100%".

Prøvde å se kjapt i instruksjonsboka på min tvilling, fant ingenting annet enn at ladegrense kan justeres fra 50% - 100%. Jeg ladet min til topps og sjekket med Car Scanner, da viste den 95% på Battery SOC når bilen viste 100%, så det er nå litt å gå på i toppen, men 95% er ganske fullt det og. :)
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Elektro12

Bilen har mye ok over seg, men er litt trang, har altfor stor midtkonsoll foran med null kneplass og bagasjerommet er ikke mer enn det må være. Prisen er god da, spesielt i forhold til RAV4 som ligger 200 K over.

Svk


suverin

Sitat fra: Elektro12 på fredag 06. oktober 2023, klokken 17:54Bilen har mye ok over seg, men er litt trang, har altfor stor midtkonsoll foran med null kneplass og bagasjerommet er ikke mer enn det må være. Prisen er god da, spesielt i forhold til RAV4 som ligger 200 K over.

Midtkonsollen er stor, men faktisk aldri tenkt over at den er i veien for mine knær, jeg er snaut to meter, så det er nok individuelt hvor knærne havner i kjøreposisjon :) 

Bagasjerommet er ikke størst i klassen, kunne godt vært større. Men er en av få biler (i samme klasse) jeg har kjørt der jeg kan ha førersete helt bak og ned, og ungene fortsatt har god plass bak meg, jeg sitter også komfortabelt i passasjersete med stort bakovervendt barnesete bak. Så jeg opplever kupeen som motsatt av trang :) Bakseteplassen stjeler nok noe av bagasjeplassen.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

syklisten

Jeg var ganske klar for å bli eier av nok en Subaru (min fjerde), men Solterra/BZ4X er rett og slett for liten til å være en familiebil og for stor til å være en bybil. Treffer ikke blink hos oss i hvert fall. Kanskje om noen år når ungdommene i huset har flyttet ut.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA