Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gratuler Tesla med 5 millioner biler

Startet av Roy Aasen, mandag 18. september 2023, klokken 11:15

« forrige - neste »

Rosstopher

Det høres imponerende ut, men hva er tallene for de andre produsentene? Altså totalt antall elbiler per produsent?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

RJK

Tja, på nesten 100 år, har Volvo produsert i underkant av 24 millioner biler. Og litt mer presist utgjør det i snitt 247 574 biler per år, og det tok i snitt 20 år å produsere dette antallet biler, så det er jo en sammenligning man kan ta.

"Between 14 April 1927 and 31 August 2023 Volvo Cars produced 23,767,097 cars.

https://www.volvoclub.org.uk/history/production.shtml

Tesla har produsert de 5 millionene biler fra 2008 og frem til i dag, så det er altså 15 år for Tesla for å få produsert det antallet biler. Eller 333 333,33 biler per år. På 94 år vil det altså utgjøre 31 333 333,33 biler, eller 7 566 236,33 millioner biler mer, gitt at de holder på like lenge og med dagens snitt.

Gitt at de lever like lenge, og ikke klarer den eksplosjonsartede veksten de ser for seg.

;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: RJK på mandag 18. september 2023, klokken 23:23Gitt at de lever like lenge, og ikke klarer den eksplosjonsartede veksten de ser for seg.

Skal regnestykket ditt holde må jo Tesla reversere produksjonskapasiteten sin til 333.000 biler i året. Det er vel ikke kapasiteten til en fabrikk en gang.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 19. september 2023, klokken 06:26
Sitat fra: RJK på mandag 18. september 2023, klokken 23:23Gitt at de lever like lenge, og ikke klarer den eksplosjonsartede veksten de ser for seg.

Skal regnestykket ditt holde må jo Tesla reversere produksjonskapasiteten sin til 333.000 biler i året. Det er vel ikke kapasiteten til en fabrikk en gang.
Som du sikkert skjønte, så lå det implisitt i svaret mitt at Tesla er på vei til å bli godt større enn Volvo på bare noe få år.

Må si det er temmelig imponerende tatt i betraktning at bilbransjen er en av de tøffeste å lykkes i, først og fremst fordi den er så kapitalkrevende.

De som IKKE ser hvor imponerende dette er, må ha noen mentale blokkeringer godt plassert i pannebrasken. :D
Bosted Oslo

Rosstopher

Ja, det var ikke antall biler solgt eller veksten for nye produsenter jeg tenkte på, men hvor mange elbiler de andre produsentene har laget. Finner lett tall per år, men jeg fant ikke umiddelbart totale tall for andre enn Tesla.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Vidar_S

RJK

Bosted Oslo

daktari

Sitat fra: Rosstopher på mandag 18. september 2023, klokken 11:33Det høres imponerende ut, men hva er tallene for de andre produsentene? Altså totalt antall elbiler per produsent?
Toyota sitt regnskapsår sluttet mars 2023, de produserte 8,69 millioner biler det forrige året. Toppåret var 2014 med rett over 9 millioner. Begge disse årene var antall elbiler antagelig 0. ;-)

https://www.statista.com/statistics/267272/worldwide-vehicle-production-of-toyota/
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: daktari på tirsdag 19. september 2023, klokken 15:13
Sitat fra: Rosstopher på mandag 18. september 2023, klokken 11:33Det høres imponerende ut, men hva er tallene for de andre produsentene? Altså totalt antall elbiler per produsent?
Toyota sitt regnskapsår sluttet mars 2023, de produserte 8,69 millioner biler det forrige året. Toppåret var 2014 med rett over 9 millioner. Begge disse årene var antall elbiler antagelig 0. ;-)

https://www.statista.com/statistics/267272/worldwide-vehicle-production-of-toyota/
Tja, de har jo "produsert" noen ProAce og ProAce Verso, selv om dette bare er rebrandede Stellantis-kjøretøy.

Og så fikk de vel noen få BZ4X ut gjennom egne fabrikker før regnskapsåret sluttet. Så helsvart var det nok ikke, bare nesten...

;-)

At Toyota produserer veldig mange biler per år, og samme med VW, det vet vi. Men de har da jammen brukt tid på å bygge seg opp. Og spesielt de to merkene er jo en av grunnene til at det nå skal mye mere til for å lykkes som ny bilprodusent.

Det som hadde vært interessant, er å se hvor lang tid det tok fra de startet tilde hadde nådd 5 millioner produserte biler. Sånn for sammenligningens skyld. Tror ikke de vokste like fort som Tesla har gjort.
Bosted Oslo

Daniel_0007

Vel vw som lagde for det meste bobla fram til 70 tallet produserte boble nr 5 million i 1962 og produksjonen start i 1934 så tok dem 28 år å lage 5 millioner så tok dem bare 5 år å lage boble nr 10 million så spent å se om tesla klare å lage nr 10 million om 5 år, avhenger nok av om model 2 kommer om 2-3 år, tviler på det.

https://www.oldie-kaefer-tour-berlin.de/en/volkswagen-beetle-story-worlds-most-popular-vintage-car
Model 3 2019 LR Rwd

Vidar_S

Sitat fra: RJK på tirsdag 19. september 2023, klokken 15:10
Sitat fra: Vidar_S på tirsdag 19. september 2023, klokken 14:59https://insideevs.com/news/681288/byd-5000000th-plugin-vehicle-produced/    Riktignok er bare 2,5 mill av disse rene elektriske biler.
Og Tesla var der med 5 mill. rene BEVs, bare litt over en måned senere.

;)

https://www.teslarati.com/tesla-produced-5-million-cars/

Ja, det var jo det denne tråden startet med å si..? Så kom det spørsmål til andre produsenters tall og jeg la ut et eksempel fra BYD.

Jeg tror ellers det blir litt søkt å sammenligne produsenter som VW, Toyota og Volvo mot Tesla når det gjelder hvor mange år det tok dem å produsere X millioner biler fra oppstart. Markedet er noe annerledes i dag enn hva det var i 1940. Det betyr dog ikke at jeg sier at det Tesla har gjort ikke er imponerende.

Marzo

Sitat fra: Daniel_0007 på tirsdag 19. september 2023, klokken 15:56Vel vw som lagde for det meste bobla fram til 70 tallet produserte boble nr 5 million i 1962 og produksjonen start i 1934 så tok dem 28 år å lage 5 millioner så tok dem bare 5 år å lage boble nr 10 million så spent å se om tesla klare å lage nr 10 million om 5 år, avhenger nok av om model 2 kommer om 2-3 år, tviler på det.

https://www.oldie-kaefer-tour-berlin.de/en/volkswagen-beetle-story-worlds-most-popular-vintage-car

Idéen om Bobbla er riktig nok fra 1934, men produksjonen startet som kjent ikke opp før i 1945 ;)

Marzo

Sitat fra: Vidar_S på tirsdag 19. september 2023, klokken 16:00Jeg tror ellers det blir litt søkt å sammenligne produsenter som VW, Toyota og Volvo mot Tesla når det gjelder hvor mange år det tok dem å produsere X millioner biler fra oppstart. Markedet er noe annerledes i dag enn hva det var i 1940. Det betyr dog ikke at jeg sier at det Tesla har gjort ikke er imponerende.

Når Ford hadde produsert 10 millioner Model T, stod de for halvparten av alle bilene i verden :)

RJK

Sitat fra: Marzo på tirsdag 19. september 2023, klokken 16:21
Sitat fra: Vidar_S på tirsdag 19. september 2023, klokken 16:00Jeg tror ellers det blir litt søkt å sammenligne produsenter som VW, Toyota og Volvo mot Tesla når det gjelder hvor mange år det tok dem å produsere X millioner biler fra oppstart. Markedet er noe annerledes i dag enn hva det var i 1940. Det betyr dog ikke at jeg sier at det Tesla har gjort ikke er imponerende.

Når Ford hadde produsert 10 millioner Model T, stod de for halvparten av alle bilene i verden :)
Er vanskelig å gjøre en god sammenligning mellom da og nå. Før i tiden måtte det meste gjøres som håndarbeid, men til gjengjeld var det hovedfokus på å lage noe som gikk fremover, og etterhvert bakover om man ønsket det! ;)

I dag skal bilene produseres med dyre avanserte maskiner, bilene skal tåle langt mere og samtidig prøve å bli lettest mulig. Og så kommer alle krav om både passiv og aktiv sikkerhet, ikke bare for sjåfør og bil, men og for gående og alle passasjerer.

Så skal de jo og ha all verdens støttesystemer og sensorer etc. for å ikke bare unngå kollisjoner men og for å redusere eller eliminere skader som eller ville ført til den sikre død.

Og så må man produsere i bøtter og spann for å få fordelt kostnadene, slik at folk faktisk har til både bil og bilhold.

Men det er litt moro å leke seg med slike tall. :)
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA