Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elektromagnestisk stråling i elbiler? Helsrisiko?

Startet av Helge, onsdag 21. november 2012, klokken 11:47

« forrige - neste »

Helge

Ja... når har jeg selv ikke foretatt slike målinger, men det kan virke som andre har gjort det? Fant dette innlegget vedrørende Tesla S på et annet norsk bilforum:

"Er ikke dette det batteridrevede d-skapet? Jeg har målt magnetiske felt i en vanlig Tesla for noen år siden etter at eieren klagde over at "hårene reiste seg på hodet" når han kjørte den bilen. Det tror jeg på. Det magnetiske feltet overskred de norske utredningsgrensene i boliger med mange hundre prosent.

Lynkjapp - ja. Morsom - ja. Sunn? neppe. Bilen ble lagt ut til salg umiddelbart."


Så er jo spørsmålet fremdeles hvor langvarig og hvor kraftig stråling er helseskadelig...?
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

Thomas Parsli

Jeg er litt skeptisk til målingene som ble foretatt, særlig siden det ikke oppgis styrken og hvor han målte.

Har du en peker til forumet?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

tomrh

Har visst vært tatt opp før dette:
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=1913.0
http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=463.0

Googlet fram en artikkel der det konkluderes med at stråling fra hybridbiler ikke er verre enn fra en PC. (Jfr. http://www.nettavisen.no/motor/article2958708.ece)
Ergo tåler man å bruke PC så tåler man å kjøre elbil. :)
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Thomas Parsli

Til sammenligning (hvis du finner tall):

I følge målinger som bladet "Vi Bilägare" utførte på flere Volvo-modeller, utsattes fører for 12-18 mikrotesla: http://www.aftonbladet.se/bil/article10259678.ab


I Norge er det strålevernforskriften (http://www.lovdata.no/for/sf/ho/to-20101029-1380-005.html) som gjelder, den henviser til "Guidelines on limited exposure to Non-Ionizing Radiation" (http://www.icnirp.de/documents/emfgdl.pdf).


Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Griffel

Sitat fra: Helge på onsdag 21. november 2012, klokken 11:47
Ja... når har jeg selv ikke foretatt slike målinger, men det kan virke som andre har gjort det? Fant dette innlegget vedrørende Tesla S på et annet norsk bilforum:
Kanskje Tesla har ekstra mye elektromagnetisk stråling for å passe til navnet, siden tesla jo er måleenheten for dette?

Personlig tviler jeg sterkt på at elbilen kan konkurere med mobiltelefon og tråløse nett i denne sammenhengen.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

hkaspenberg

Sitat fra: Helge på onsdag 21. november 2012, klokken 11:47
Ja... når har jeg selv ikke foretatt slike målinger, men det kan virke som andre har gjort det? Fant dette innlegget vedrørende Tesla S på et annet norsk bilforum:

"Er ikke dette det batteridrevede d-skapet? Jeg har målt magnetiske felt i en vanlig Tesla for noen år siden etter at eieren klagde over at "hårene reiste seg på hodet" når han kjørte den bilen. Det tror jeg på. Det magnetiske feltet overskred de norske utredningsgrensene i boliger med mange hundre prosent.

Lynkjapp - ja. Morsom - ja. Sunn? neppe. Bilen ble lagt ut til salg umiddelbart."


Så er jo spørsmålet fremdeles hvor langvarig og hvor kraftig stråling er helseskadelig...?

Det er aldri bevist at ikke-ioniserende stråling er skadelig. Når jeg var liten var jeg ofte på besøk på Øra-senderen i Fredrikstad da fatter'n kjente mange av de som jobba der. Feltet inne i kontrollrommet var så sterkt at det ikke gikk an å slå av lyset i taket. Lysstoffrørene lyste like fullt. Mange av de som jobba der hadde vært der i 30-40 år...

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

JohanH

Det er ufarlig. Høyeremagnetfelt hvis du går på gulv med elektriske varmekabler f eks. Hvilket selvfølgelig også er ufarlig.

Dieselpartikler er farlig for helsa. Tungmetaller også. CO2 økning i atmosfæren er skadelig for jordkloden, altså indirekte for oss mennsker som lever der. Bekymre deg for det isteden.

Leaffen

I en Tesla måler de strålingen i Tesla, Ikke i microTesla.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

El rayo

Sitat fra: Griffel på onsdag 21. november 2012, klokken 13:01
Personlig tviler jeg sterkt på at elbilen kan konkurere med mobiltelefon og tråløse nett i denne sammenhengen.
Det tenker jeg også. Elbilen er jo ikke laget for å sende ut stråling. Tvert imot er det nedlagt mye innsats for å dempe strålingen.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Rio

Er det vanlig for hårene å reise seg når de blir påvirket av magnetisk stråling?

I don't think so!  8)


=====

I tillegg, strålingen/magnetfeltet gjennom metallgulv, osv. er minimal, og selv om man hadde for vane å henge under bilen mens man kjørte er magnetfeltet minimalt. Det er jo snakk om en + og - leder ved siden av hverandre!

Snakker man om stråling på høyere frekvens så er den aller største menge strålingen den man får fra solskinn på en vakker dag. Man kan avhjelpe dette ved å ta ned solblokkereren, eller ev. ikle seg en liten aluminiumshatt.

;D
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

JohanH

Regner med mine "hår reiser seg" mår jeg prøvekjør Model S, men det har neppe med annet magnetfelt å gjøre enn det som genereres i motoren å får den å dra 0-100 på 4 sek. ;)

Helge

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 21. november 2012, klokken 12:16
Jeg er litt skeptisk til målingene som ble foretatt, særlig siden det ikke oppgis styrken og hvor han målte.

Har du en peker til forumet?

Thomas
Han oppgir ikke noe detaljer utover det minimale jeg refererte. Det var på http://cx.zapto.org/forum/

Ellers er det jo et faktum at elektriske motorer avgir ganske betydelige elektromagnetiske felt. Det har jeg selv målt. Jeg er "tilhenger" av elbil, men synes at enkelte elbiltilhengere her er med på å spre litt "halvsannheter" samt usanne myter litt på samme måte som vi elbiltilhengere gjerne klager på at elbilskeptikere og motstandere gjør. Moderne gode varmekabler til gulv medfører faktisk ikke på langt nær så store elektromagnetiske felt som første generasjons varmekabler i gulv gjorde/gjør og feltene fra motorer vil ofte være klart størrre enn feltene fra slike gulv. Måler man feltet kloss inntil en elektrisk barbermaskin med bare en bitteliten motor inni, vil nok faktisk de fleste bli overrasket.

En ikke ubetydelig ulempe med elektromagnetiske felt er at de er mye vanskeligere å skjerme bort enn elektriske felt som er mye enklere å skjerme Dette har jeg selv sett i praksis i laboratorium med labforsøk på hvor tykke plater (aluminium, stål osv) som skal til for å oppnå sterk demping av feltet. Der jeg for egen del føler sterk usikkerhet er hvilke verdier som skal til før det er forbundet med helserisiko. Jeg antar at dette også kan variere betydelig med individuelle forskjeller.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

JohanH

Sitat fra: Helge på onsdag 21. november 2012, klokken 21:14
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 21. november 2012, klokken 12:16
Jeg er litt skeptisk til målingene som ble foretatt, særlig siden det ikke oppgis styrken og hvor han målte.

Har du en peker til forumet?

Thomas
Han oppgir ikke noe detaljer utover det minimale jeg refererte. Det var på http://cx.zapto.org/forum/

Ellers er det jo et faktum at elektriske motorer avgir ganske betydelige elektromagnetiske felt. Det har jeg selv målt. Jeg er "tilhenger" av elbil, men synes at enkelte elbiltilhengere her er med på å spre litt "halvsannheter" samt usanne myter litt på samme måte som vi elbiltilhengere gjerne klager på at elbilskeptikere og motstandere gjør. Moderne gode varmekabler til gulv medfører faktisk ikke på langt nær så store elektromagnetiske felt som første generasjons varmekabler i gulv gjorde/gjør og feltene fra motorer vil ofte være klart størrre enn feltene fra slike gulv. Måler man feltet kloss inntil en elektrisk barbermaskin med bare en bitteliten motor inni, vil nok faktisk de fleste bli overrasket.

En ikke ubetydelig ulempe med elektromagnetiske felt er at de er mye vanskeligere å skjerme bort enn elektriske felt som er mye enklere å skjerme Dette har jeg selv sett i praksis i laboratorium med labforsøk på hvor tykke plater (aluminium, stål osv) som skal til for å oppnå sterk demping av feltet. Der jeg for egen del føler sterk usikkerhet er hvilke verdier som skal til før det er forbundet med helserisiko. Jeg antar at dette også kan variere betydelig med individuelle forskjeller.

Huh? Og hva mener du at forskjellen mellom "elektromagnetiske felt" og "elektriske felt" er??? Du vet at all elektrisk strøm gir opphav til et magnetisk felt, og at magnetiske felter gir opphav til elektrisk strøm dvs det vi ser på som to femomener - elektrisitet og magnetism - er to sider av det samme mynt.

Rio

Hei,

En barbermaskin har en liten DC motor. En topp-moderne 3-fasemotor som skal være på en elbil har ikke "råd" (energimessig) til å sløse bort energien til å lage magnetfelt rundt seg.

Utover det så er "kloss inntil" en vesentlig faktor når man måler magnetfelt. Hvis du flytter måleren fra 1 mm til 10 mm eller 10 cm fra motoren, så er magnetfeltet nesten borte.

Man skal også huske at mange av de mest hysteriske "eloverfølsomme" bruker nettopp magneter (!) i armbånd, "av helsemessige årsaker".

Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Rio

Sitat fra: JohanH på onsdag 21. november 2012, klokken 22:20

Huh? Og hva mener du at forskjellen mellom "elektromagnetiske felt" og "elektriske felt" er??? Du vet at all elektrisk strøm gir opphav til et magnetisk felt, og at magnetiske felter gir opphav til elektrisk strøm dvs det vi ser på som to femomener - elektrisitet og magnetism - er to sider av det samme mynt.

Frekvens! Og hvor nær senderen man er, for man får nærfeltseffekter, som jeg ikke husker detaljene rundt, fordi antennedesign er tett relatert til tryllekunst! (Og det er alt for lenge siden jeg studerte det.)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA