Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap

batteri swapping geni strek eller pengesluk?

Startet av SolEL, tirsdag 12. september 2023, klokken 18:22

« forrige - neste »

geear

Kan du bare la noen som forstår spørsmålet svare?

RJK

Sitat fra: geear på lørdag 16. september 2023, klokken 19:45Kan du bare la noen som forstår spørsmålet svare?
Ja, det blir vel enklere det enn å stille spørsmålet på en annen og klarere måte, slik at det blir helt klart hva du egentlig spør om!

8)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

BubbaJoFet

Sitat fra: RJK på lørdag 16. september 2023, klokken 21:34
Sitat fra: geear på lørdag 16. september 2023, klokken 19:45Kan du bare la noen som forstår spørsmålet svare?
Ja, det blir vel enklere det enn å stille spørsmålet på en annen og klarere måte, slik at det blir helt klart hva du egentlig spør om!

8)
Kan i alle fall svare på at NIO bruker væske til batteriets temperatur styring.

Men jeg tviler sterkt på at det er noe kobling for sirkulasjon av væske rundt i batteriet, men heller en varmeutveksling via kontaktflater. Om det er hva @Geear spør om.

http://www.ai-thermal.com/newsroom/air-internationals-intelligent-thermal-technologies-drives-cabin-comfort-battery-thermal-control-and?page=1

Mulig man kan finne noe mer ved å grave i siten over. De har levert all temperatur styring til ES8, hevdes det.

RJK

Sitat fra: BubbaJoFet på lørdag 16. september 2023, klokken 23:00
Sitat fra: RJK på lørdag 16. september 2023, klokken 21:34

8)
Kan i alle fall svare på at NIO bruker væske til batteriets temperatur styring.

Men jeg tviler sterkt på at det er noe kobling for sirkulasjon av væske rundt i batteriet, men heller en varmeutveksling via kontaktflater. Om det er hva du spør om.

http://www.ai-thermal.com/newsroom/air-internationals-intelligent-thermal-technologies-drives-cabin-comfort-battery-thermal-control-and?page=1

Mulig du kan finne noe mer ved å grave i siten over. De har levert all temperatur styring til ES8, hevdes det.
Takk for svar!

Får se om dette svarer mer på hva @Geear egentlig lurte på.

Kan legge til denne som forteller litt om hvordan de kjøler batteriene som tas ut av bilene. Dette er nok en kombinasjon av varmeveksling via overflatene, og et lukket væskebasert system som hjelper på med å sende kjølig væske til varmeveksleren, som så transporterer bort varmen, igjen via væsker i dette lukkede systemet.

https://etn.news/buzz/technotrans-cooling-systems-nio-ev-battery-swap-stations-europe
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

BubbaJoFet

SolEL

sjekket hvor lang tid det skal ta å Swappe batteri og det skal være 5 min, Men med 3. generasjon 
bytte stasjon 4. min. Det skal være ca lik tid som det tar å fylle Mirai (hydrogen) til Toyota

daktari

Han sier at man har et reservoar for kjølevæske, og dette vil samle opp luftbobler som kommer inn i kjølesystemet ved batteribyttet.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA