Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Langsom lading på lynladere

Startet av hanche, lørdag 09. september 2023, klokken 15:46

« forrige - neste »

hanche

Jeg hadde en ladeopplevelse nylig – nei, tre ladeopplevelser – som har fått meg til å tvile litt på min forståelse av hva som bestemmer hvor raskt bilen lader.

Først, hvordan jeg har forstått det: Det er primært bilen som styrer ladingen, gjennom BMCen (Battery Management Controller?) i bilen. Laderen forteller bilen hva den er i stand til å levere, og så bestemmer bilen ønsket strømstyrke, og laderen leverer det den får beskjed om – selvsagt så lenge bilen ikke ber om mer enn laderen er i stand til å levere.

Nå til opplevelsene som fikk meg til å tvile.

  • E.ON på Kløfta: Ladet fra 42% til 73%, høyeste effekt var 74 kW. Det varte riktignok ikke så lenge, men den var over 50 kW helt til 72% eller så.
  • Mer på Burger King Lillehammer: Fra 36% til 50%. Levert effekt var 37 kW hele veien, og det fra en lader som skal kunne levere 150 kW. Til slutt bare ga jeg opp og kjørte videre.
  • E.ON på Fåvang: Fra 40% til 72%, igjen fikk jeg 74 kW på topp og ellers over 50 kW hele veien.

Bilen er en 2020-modell Kia Soul, den lader jo ikke superraskt i utgangsphnktet. Jeg har aldri sett effekter over 75 kW, og det er vel som forventet.

Men hvorfor så inderlig tregt på Lillehammer? Jeg har spurt kundeservice hos Mer om de har en forklaring, men de har ikke svart. Men jeg skulle jo tro at bilen ber om det samme der som på de andre stedene, hvis da ikke noe i kommunikasjonen får den til å tro at laderen ikke kan levere. Opplever andre lignende forhold, altså at ladingen går tregt uten noen påtagelig grunn? Jeg tror forresten aldri jeg har opplevd skikkelig høy lade-effekt hos Mer på Lillehammer, men denne gangen tok kaka. Ikke noe galt med utetemperaturen heller, T-skjortevær hele veien. Og alle tre gangene hadde jeg kjørt i over en time i landeveishastighet eller mer rett før ladingen, så batteriet burde ha en OK temperatur det og.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

geear

Får du uventa dårlig ladefart så er første bud å bytte lader. Gjorde du det? Ikke uvanlig med feil. Fortsetter "feilen" på andre ladere så kan man tenke bil, dvs. kaldt/varmt batteri eller evt en feil.

Jejl

Hvorfor starter du med rundt 40% soc? De aller fleste elbiler lader raskest ved å starte med lav soc typisk 0-10%.
Vi pleier å sikte på 2% når vi er på langtur med Teslaen vår.

Vidar_S

Overskriften din tyder på at du reagerer på alle tre ladesesjonene. Er det korrekt eller er det kun den på Lillehammer du egentlig syns var langsom?

Når du starter lading på rundt 40% med en Kia Soul så er det ikke så lenge du får glede av høyeste hastighet (75-ish). Da er det bedre å gå en del lengre ned (om du googler "ladekurve kia soul" finner du bilder som viser hastighet du kan forvente under ideelle forhold).

37kW høres noe lavt ut om temperaturen ute er som du beskriver, så godt mulig det var noe feil med den. Om du vil ha mer eksakte svar er det beste å skaffe seg en OBD-sak å plugge i bilen så du kan se temperatur i batteriet når du lader. Er Soul'en som Hyundai Kona så er minimum 25 grader det optimale.

hanche

Sitat fra: Jejl på lørdag 09. september 2023, klokken 18:42Hvorfor starter du med rundt 40% soc? De aller fleste elbiler lader raskest ved å starte med lav soc typisk 0-10%.
Vi pleier å sikte på 2% når vi er på langtur med Teslaen vår.
Jeg vet at jeg får bedre fart med lavere SOC, men min erfaring er at det går langsommere igjen når jeg havner nede rundt 10% eller lavere. Aner ikke hvorfor. Uansett så styres dette vel så mye av behovet for pauser. Jeg er ingen ungdom lenger, og trenger litt hyppigere pauser. Og da blir det bare slik. En annen sak er at jeg helst vil ha litt å gå på i tilfelle uventede omkjøringer og lignende. Akkurat det hadde jeg stor glede av sist vinter, da jeg ble stående fast i nesten to timer fordi en lastebil hadde sklidd delvis av veien og sperret den helt.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

hanche

Sitat fra: Vidar_S på lørdag 09. september 2023, klokken 21:32Overskriften din tyder på at du reagerer på alle tre ladesesjonene. Er det korrekt eller er det kun den på Lillehammer du egentlig syns var langsom?
Bare den på Lillehammer. De to andre er for å belyse den store forskjellen mellom laderne.

SitatNår du starter lading på rundt 40% med en Kia Soul så er det ikke så lenge du får glede av høyeste hastighet (75-ish). Da er det bedre å gå en del lengre ned (om du googler "ladekurve kia soul" finner du bilder som viser hastighet du kan forvente under ideelle forhold).
Vet det, men om sommeren er jeg uansett ikke vant med å få så lavt som 37 kW før jeg har passert 70%.

Sitat37kW høres noe lavt ut om temperaturen ute er som du beskriver, så godt mulig det var noe feil med den. Om du vil ha mer eksakte svar er det beste å skaffe seg en OBD-sak å plugge i bilen så du kan se temperatur i batteriet når du lader. Er Soul'en som Hyundai Kona så er minimum 25 grader det optimale.
Jeg skaffet meg en sånn en, men fikk den ikke til å virke. Dessuten var den så hard å plugge i at jeg var redd for å brekke noe. Så jeg skaffet en til, men så hadde den ikke støtte for min bil, viste det seg. Kanskje det er lettere å finne noe som virker nå.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

RJK

Sitat fra: hanche på lørdag 09. september 2023, klokken 21:57
Sitat fra: Jejl på lørdag 09. september 2023, klokken 18:42Hvorfor starter du med rundt 40% soc? De aller fleste elbiler lader raskest ved å starte med lav soc typisk 0-10%.
Vi pleier å sikte på 2% når vi er på langtur med Teslaen vår.
Jeg vet at jeg får bedre fart med lavere SOC, men min erfaring er at det går langsommere igjen når jeg havner nede rundt 10% eller lavere. Aner ikke hvorfor. Uansett så styres dette vel så mye av behovet for pauser. Jeg er ingen ungdom lenger, og trenger litt hyppigere pauser. Og da blir det bare slik. En annen sak er at jeg helst vil ha litt å gå på i tilfelle uventede omkjøringer og lignende. Akkurat det hadde jeg stor glede av sist vinter, da jeg ble stående fast i nesten to timer fordi en lastebil hadde sklidd delvis av veien og sperret den helt.
Du har ikke delt effekt med en annen bil på den laderen?

Er vel noen som prioriterer den som kom først, mens andre deler ca 50/50 på effekten. Typisk 150 kW-ladere skal gi 2x 75 kW når 2 lader samtidig.

Men som sagt noen få ladere prioriterer den første bilen som plugget til, og bil 2 får da sterkt redusert hastighet, frem til den første bilen forsvinner.

Og da er det du som får prioritet når en ny bil kobler mot samme pumpa.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

hanche

Godt poeng der. Men neida, det var en stille dag. Bare en annen bil, og ikke på samme lader.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Stig-Arne

Her har bilprodusentene noe å lære.
Infomere sjåføren om hva som er forventet ladehastighet. Det er så mange parametere som avgjør hvor raskt en bil kan lade at det er vel litt drøyt at en menig nordmann skal klare å holde koll på dette.

Kia Soul 2020 modell har jo en maks effekt på 75 kW, denne skal den klare å holde i nærheten opp til 55 % i henhold til NAF sin ladetest:
https://nye.naf.no/bilguiden/bilmodell/kia-e-soul/ladetest-kia-e-soul-2020
Da faller den ned til rett over 50 kW før den fortsetter å falle rundt 75%

Så "problemet" hos deg, kan være følgende ting:
Lader, temperatur på batteri, enten for høy eller for lav.
Siden du fikk god fart på ladesesjon 1 og 3, men den i midten ikke var god, så kan det mistenkes at en effektmodul eller fler var defekt på Mer sin lader på Lillehammer.

I slike tilfeller så kan det være greitt å ta en telefon til ladeopreatøren og fortelle de om feilen slik at de kan fikse dette.

Panduck

Sitat fra: Stig-Arne på søndag 10. september 2023, klokken 09:52Her har bilprodusentene noe å lære.

Enkelte ladere er iallefall snille å informerer deg at det er bilen, ikke laderen, som har satt grensa.

Stig-Arne

Sitat fra: Panduck på søndag 10. september 2023, klokken 12:52
Sitat fra: Stig-Arne på søndag 10. september 2023, klokken 09:52Her har bilprodusentene noe å lære.

Enkelte ladere er iallefall snille å informerer deg at det er bilen, ikke laderen, som har satt grensa.

Eneste jeg har sett er Kempower sine ladere som informerer om dette. Og det er god informasjon iallefall :)

sjokomelk

For syns skyld, så er dette ladekurven til en facelift-Soul hvis alle forhold er perfekte.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Er ikke Soul 64 kWh bygget opp likt som e-Niro, med samme SK Innovation-pakke? I så fall er det fullt mulig å oppnå full fart.

Stig-Arne

Sitat fra: sjokomelk på søndag 10. september 2023, klokken 15:22For syns skyld, så er dette ladekurven til en facelift-Soul hvis alle forhold er perfekte.

Etter NAF sin test, så holder den 75 kW helt frem til 55%

Men trolig så kan det også være programvare variasjoner som fører til litt forskjellige grafer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA