Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Enyaq IV RS SUV til Norge?

Startet av EriTom, lørdag 09. september 2023, klokken 09:10

« forrige - neste »

EriTom

Hei.

Er det noen som har sjekket med Møller om hvorfor man ikke kan bestille en RS SUV i Norge?

Ikke alle kan eller vil ha ett coupe design. Og RS SUV selges jo hos feks søta bror. (Hva må til for å kjøpe bil av dem, hvilke ulemper medfølger?)

Jeg skulle gjerne hatt en grønn SUV med alt utstyr (unntatt helskinn).
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
02/24 - Enyaq 85X RS SUV Race Blue

RJK

Finnes forhandlere rett over grensen i Sverige, som mer enn gjerne selger til Norge og norske kunder. Man kan dessuten avtale at man får norske vilkår på garanti.

Dette er de vant med, fordi endel nordmenn har sett at de kan spare penger på dette vs å kjøpe i Norge fra norsk forhandler.

De hjelper med å selge deg til eksportpris, og er, så vidt jeg har forstått, behjelpelig med å skaffe norske skilt, og med innbetaling av MVA og de avgifter som må til for å få den inn i Norge, så det skal være å bare kjøre på rødt og vise papirene.

Men dobbeltsjekk hva akkurat "din" forhandler er behjelpelig med, så du ikke plutselig står der og må betale mva på overskytende av 500 K NOK, samt vektavgift og vrakpant.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

sjokomelk

Etter Europeisk lov kan ikke Møller Bil nekte å ta inn og selge en RS SUV til deg. De er faktisk forpliktet til å skaffe deg en hvis du ber om den, og den er en del av standardutvalget til Skoda. De kan heller ikke ta seg ublu betalt, men kan ta tilsvarende påslag som de har på resten av modellutvalget.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

EriTom

Takk sjokomelk!

Jeg hører med selger idet jeg tar imot min nye Sportline 80X i Phoenix Orange på torsdag 😋

Superman

Sitat fra: EriTom på mandag 11. september 2023, klokken 09:19Takk sjokomelk!

Jeg hører med selger idet jeg tar imot min nye Sportline 80X i Phoenix Orange på torsdag 😋

Er spent på fargen Phoenix Orange. Ser lekker ut på bilder, nesten bronseaktig. Men jeg er redd den kanskje blir vel mye oransje i virkeligheten. Del gjerne med oss hvordan du opplever lakkfargen når du har fått bilen.

Når vi er inne på Phoenix Orange får jeg forresten damebesøk fra Phoenix (USA) i morgen  ;D .  Så kanskje Phoenix Orange i stedet for Race Blue hadde imponert mer  ::) 8) 8)
2022  ŠKODA ENYAQ iV 80x  -  SUV-versjon
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

Egil S

Skal ikke se bort fra at RS SUV kanskje dukker opp i 2024 sortimentet.
Coupè dukket jo ikke opp for salg før i juni 2022 og da kun som RS.
Ser ikke ut som de vanlige coupèene har kommet til Norge ennå, selv om de var i salg som 2022 modeller i andre land før RS kom til Norge.

Her til lands har de vel sluttet å selge minste versjonen IV60 også pga svake salgstall så de tilbyr nok mest sannsynlig de bilene som forventes å selge mest, er kanskje derfor IV60 er borte, Coupè kommer kun som RS og SUV fås som Sportline.

Kanskje det går å spørre.

Verdt å nevne at RS Coupè ble solgt direkte fra importøren og ikke fra de lokale Skoda forhandlerne, kan gjerne være det er Møller som bestemmer om de vil selge RS SUV på samme måte og forhandlerne ikke får mulighet til å selge dem her til lands.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

EriTom

@Supernullet: Ikke helt fortrolig med fargen, men høyden på bilen ble ganske perfekt 😋 Gleder meg til lommeboka er enig i at 22'ere er fornuftig 😂

EriTom

Den andre senkede Enyaq'en ble høy i forhold 😬

Egil S

Ser bra ut, jeg synes min RS er vel høy, men siden jeg har aktive dempere så kom den i standard høyde.
Har tenkt litt på senk, men fant ut jeg ikke skal ha bilen lenge nok til at jeg gidder å styre med fjærer og godkjenning og alt det der. Er bruksbil, har en lav kosebil i tillegg så det får holde.

Men kjekt å se at andre gidder å gjøre slikt  :+1:

Superman

Ser kul ut, jeg liker fargen også. Hvor stor er bakkeklaringen nå?

Jeg kunne nok ikke jeg kunne hatt en så lav bil. Min gamle Ford Focus Coupé tok flere ganger nedi på vei til hytta på heller humpete dårlige veier, den hadde vel noe sånt som 12,5 cm bakkeklaring. Med 18,6 cm på min Enyaq (uten DCC) går det helt fint :). Det var også et av sjekkpunktene som passet med Enyaq da jeg skulle kjøpe ny bil.
2022  ŠKODA ENYAQ iV 80x  -  SUV-versjon
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

EriTom

Inntil RS SUV kommer får jeg klare meg med Sportline bilene mine.

Litt forskjell på høyde på KW på det laveste og H&R senkefjærer også 😂

Egil S

Hadde nok vært meget interessert for 20år siden, men nå er jeg på full fart mot 50 så blodsenkede biler var noe jeg hadde på 90/2000-tallet  :)

Skal uansett få  :+1: fra meg for at du gjør dette.

Daniel_0007

Ser ut som RS suv kommer i 2024 ja

https://www.tv2.no/broom/storselgeren-blir-forbedret-og-gar-lenger/16121019/

SitatI tillegg til 80 og 85x, kommer SUV-en også i RS-utgave. Tidligere var det kun coupé-versjonen som kom i RS-utgave. En egen luksus-versjon av bilen, Enyaq Laurin & Klement (L&K), blir også tilgjengelig.
Model 3 2019 LR Rwd

Digi

Ser RS suv har åpnet for bestilling nå. Fin pris også, ligger oppdatert prisliste på skoda.no:

https://www.skoda-auto.no/_doc/14b8e919-e028-45d0-99ca-599851d67fa8

EriTom

Bestilte forøvrig en RS SUV en dag etter at muligheten var der (til kampanjepris).

Ny 85 RS (Race BLUE) kostet meg 621' med alt utstyr mot 80X SL (med alt utstyr) som ble betalt en mnd før, kostet 680' 🙈

Til info: jobber i en bedrift med flåteavtale hos Møller. Fikk også ekstra rabatt hos min selger grunnet kjøp av tre Enyaq'er innenfor ett og ett halvt år...

(Alle biler uten vinterdekk)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA