Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Veiprising for elbiler i 2029, tanker?

Startet av Panduck, mandag 04. september 2023, klokken 08:48

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 03. november 2024, klokken 23:00Jeg er ikke enig i det dere skriver.
ALDRI har det blitt produsert mindre kullkraft i Tyskland enn i 2023. Gass er ca uendret.

Renewables øker vanvittig i Tyskland.

My bad, så på den siste av grafene du postet og la ikke merke til at det var effekt, ikke energi. Viktig å skille mellom disse.

Der ser man jo at de har økt kapasiteten til gass ganske mye, og også økt produksjonen. Gass er vel det som spiller rollen som balansekraft i Tyskland.

Gass er jo en miljøversting på linje med kull grunnet metanlekkasje, selv om man liker å fremstille det som grønnere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på mandag 04. november 2024, klokken 05:24Gass er jo en miljøversting på linje med kull grunnet metanlekkasje, selv om man liker å fremstille det som grønnere.
Men gass som med olja har gjort oss til et av de rikeste land i verden

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på mandag 04. november 2024, klokken 05:24
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 03. november 2024, klokken 23:00Jeg er ikke enig i det dere skriver.
ALDRI har det blitt produsert mindre kullkraft i Tyskland enn i 2023. Gass er ca uendret.

Renewables øker vanvittig i Tyskland.

My bad, så på den siste av grafene du postet og la ikke merke til at det var effekt, ikke energi. Viktig å skille mellom disse.

Der ser man jo at de har økt kapasiteten til gass ganske mye, og også økt produksjonen. Gass er vel det som spiller rollen som balansekraft i Tyskland.

Gass er jo en miljøversting på linje med kull grunnet metanlekkasje, selv om man liker å fremstille det som grønnere.

Ja den siste grafen var mer for å vise installert ny kraftproduserende kapasitet, siden 2023-solcellepanelene først får produsert strøm et helt år i 2024, og endringene skjer så raskt at 2023 må med.
Tesla Model Y                         2021-

Ingeniøren

#153
Mens solenergi bygges ut i stor skala og er den energiformen som øker mest, virker det som det ikke er ønsket her. Er det som jeg leste en gang at el-systemet i Norge er det samme som i Albania og ikke lik resten av verden ?
 
Selv bor jeg i et lite vel med 17 husstander bak en egen trafo. Når jeg dytter ut 10 kW på en fin sommerdag, brukes alt opp av de 16 andre før det når trafoen. Det har det lokale e-verket beregnet og og lagt til grunn for tillatelsen og er dermed ikke uregulert, men får jeg noe som helst goodwill hos de som styrer - NEI ! Jeg får derimot beskjed om at de hundretusener du har brukt på solceller kunne du spart deg for vi klarer ikke å håndtere det. Og om du mot formoding skulle tjene noen kroner så skal vi ha skatt på det  - er det rart man blir en smule forbanna ?

Ja vi bruker mindre strøm når sola er høyt og lenge på himmelen, rundt det halve av det jeg bruker nå om dagen, men vi bruker forsatt energi til andre ting enn oppvarming her i landet. Nå er grønt hydrogen dødt, så da må og transportsektoren elektrifiseres, så kom ikke her å fortell meg at vi ikke vil ha behov for mere strøm, også om sommeren.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 04. november 2024, klokken 09:54Mens solenergi bygges ut i stor skala og er den energiformen som øker mest, virker det som det ikke er ønsket her. Er det som jeg leste en gang at el-systemet i Norge er det samme som i Albania og ikke lik resten av verden ?
 

Ing...  :+1: he he det er ikke ofte jeg ler når noen sammenligner Norge med andre land men her har du tatt kaka. Måtte glise nå...

Jeg vet ikke om du har rett men hvis det stemmer så bør du bli intervjuet på beste sendetid i dagsrevyen for da må alle få rede på dette (dog håper jeg virkelig du tar feil da  ;D  ) 

Albania liksom.... come on, vi kan da bedre enn dette i verdens rikeste land eller?

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 04. november 2024, klokken 09:54Er det som jeg leste en gang at el-systemet i Norge er det samme som i Albania og ikke lik resten av verden ?
Sammenligningen med Albania kommer av IT nettet, som vi er alene om i Europa ihvertfall. Vet ikke om det gjelder hele verden. Ellers vet jeg ikke om så mange likheter mellom Norge og Albania sitt strømnett.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

hELgenen

230V IT er fellesnevner for Norge og Albania ja. Jeg var med på å implementere og innføre 400V TN nett hos en større netteier i sin tid som en av mine første prosjekter der.Når jeg mange år senere flyttet til annet sted og skulle bygge bolig i nytt boligfelt ble jeg igjen møtt med 230V IT. Det forundret meg mye og jeg kontaktet den lokale netteier som dessverre var lite kompetent og ønsket ikke endre noe i prosjektet for å få 400V i der jeg skulle bygge. Men jeg hadde lært opp en annen person som et par år etter begynte i det lokale nettselskapet,og da ble det endring.
Det lokale nettselspet fikk også ny sjef som var min tidligere kollega.
Så da ble det helt slutt på 230V IT

Nå brukes kun 400V i Norge,men vi har fortsatt mye 230V IT nett dessverre.
Og med elbil lading,solcelle anlegg og generelt elektrifisering av samfunnet så er det jo kjedelig at vi ikke har 400V flere steder.


Ingeniøren

Selv om vi er langt uten for hva denne tråden handler om kom jeg over denne med rapport for de som vil lese seg opp mer... Rapporten ligger under "Rapporten" i teksten

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/nytt-fra-rme/nyheter-reguleringsmyndigheten-for-energi/nyttevirkninger-ved-omlegging-av-lavspenningsnettet/
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

RJK

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 10. november 2024, klokken 17:19Selv om vi er langt uten for hva denne tråden handler om kom jeg over denne med rapport for de som vil lese seg opp mer... Rapporten ligger under "Rapporten" i teksten

https://www.nve.no/reguleringsmyndigheten/nytt-fra-rme/nyheter-reguleringsmyndigheten-for-energi/nyttevirkninger-ved-omlegging-av-lavspenningsnettet/
Mener jeg har lest den tidligere. De har el konkludert med at nytten vs kosten er alt for liten til å legge om der det er IT, men at utvidelser nå skal benytte 400V TN der det er praktisk mulig.

Orker ikke lese på nytt, for å se om det synet stemmer eller ei, men om andre leser den, så gjerne korriger om jeg husket feil konklusjon! ;)
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA