Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sko til skog og mark.

Startet av Svk, onsdag 30. august 2023, klokken 21:11

« forrige - neste »

Svk

Hei!
Begynner å bli lei av dårlige sko som går i oppløsning etter kort tid.
Finnes det noe som er brukendes der ute?
Ingen som er norskproduserte lenger?
Kjente jeg ble våt på føttene idag.mine viking gtx er gått opp i liminga.akuratt bikket året.
Før der hadde jeg noen ecco.god slitestyrke.men passformen er ikke så god til mine føtter.
Før der igjen hadde jeg noen skechers,de holdt 6mnd.fikk pengene igjen.hva jeg hadde før der igjen husker jeg ikke

Er jeg kravstor? Er det ikke forventet at dyrere sko skal holde mer enn 1år?

Hva er dere andre fornøyd med?


RJK

Nå er det forskjellige meninger om hva som er "gode" sko. Men må si at kvaliteten på forsvarets marsj-støvler er fantastisk. Med aktivt vedlikehold (pussing og impregnering), holder de i årevis. Og nå får man jo kjøpt de i butikk, og ikke må finne noen som tar TS på sine, eller kjøper for videresalg til noe fortjeneste.

Det eneste er at man bør være forsiktig med, er å bruke skotørker eller sette de på varmt badgolv der varmekablene er på for varmt til å stå barbent lenge.

Mine tok kvelden fordi jeg brukte de som MC-støvler, og varmen fra motoren gjorde at sålene etterhvert sprakk opp og smuldret. Ikke fordi de ble slitt av fotgiret eller skraping på asfalten.

Er ikke den store turgåeren, så kjøpte aldri nye. Men har noen greie sko som jeg kan bruke om jeg lar meg friste igjen.

Men som gammel skoselger fra ungdomsårene, for meg kan det se ut som disse ikke har fått det stellet de fortjener. Man må være nøye med å smøre skinnet og impregnere stoffet, samt unngå at skoene ofte blir gjennomvåte. Da kan det nemlig fort sprekke opp mellom såle og "lær" som vist her, selv om skoene eller ser hel og pen ut.

For all del, jeg kan ta feil, og påstår intet. Bare du som vet hva du har eller ikke har gjort med disse. Ta det heller som mer generelle betraktninger, og som gode råd for å få skoene til å vare lengre. Og, ja. Jeg kan være sløv selv. Men er mer nøye med de som skal gjennom harde utfordringer, som en fuktig vinter med mye saltsørpe som ikke er godvenn med skoene.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Svk

Hei!
Har imprignert de flere ganger,men er også brukt en del.er laget i plast og litt tøy+ goretex.Føler jeg har vært like flinke med disse som tidligere par som har holdt seg mye lengre.
Har hatt marsjstøvler tidligere.
De holdt vel i nesten 20år.tok de frem en dag etter at de hadde ligget ubrukt et års tid.sålene var blitt til seig lakris å kunne plukkes i biter for hånd.
Opplevd noe lignendes med ecco.der smuldret sålene etter ca 10år.
Men med tanke på alder så er det helt ok

turfsurf

Sko er veldig individuelt m.t.p. passform. Jeg har god erfaring med holdbarhet på Crispi og Alfa, men man må prøve de enkelte modellene for å finne noen som passer godt.

Ellers kan jeg anbefale gode sandaler (med tå og hæl), finnes ikke noe bedre å gå tur med så lenge det ikke er for kaldt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Svk

#4
Fikk pengene igjen.2års garanti på viking.

Vurderer noe slikt:

https://skechers.no/products/go-walk-outdoor-massif-waterproof-216106olbr

Suverin

#5
Etter å ha gått lei av Crispi som blir ødelagte etter et par sesonger,gikk jeg over på Lundhags.

Har to par, Tjakke mid til enkle turer, Jaure II mid til tøffere turer med tung bør.

Skoene er utrolig holdbare, skulle noe gå galt, eller bli slitt, så har Lundhags verksted i Åre og reparerer, bytte såler etc. Dette er da sko en kan ha veldig lenge.

Tørker fort om de blir bløte. Det er digg. Har man først blitt bløt med en membran-sko går det år og dag før de tørker, kjedelig på tur som går over flere dager. Der har sko uten membran en stor fordel.

Var i utgangspunktet skeptisk, pga hørt historier om at det tar lang tid å gå inn, gnagsår etc.. Men begge mine par satt som et skudd fra første sekund! Bruker alltid to par sokker på lengre tur, slik som Lundhags anbefaler 👍

Finnes et stort utvalg av forskjellige modeller, i forskjellige skafthøyder, stivhet etc, de har forskjellige lester (bred, normal, smal osv).

Anbefales.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Svk

Er disse produsert i norden?
Vil helst ha noe som ikke er laget o østen

Suverin

Såvidt jeg har klart å lese meg til er det fortsatt endel som produseres i Sverige, men deler av produksjonen er flyttet til Portugal.

Kilder:
https://www.lundhags.com/no/om-oss/vare-butikker/lundhags-fabrikk-butikk-i-jarpen/

https://www.lundhags.com/no/om-oss/Historien-om-Lundhag/ (2000-tallet)

Ser også at de har livstidsgaranti på støvler:
Lundhags tilbyr livstidsgaranti på støvler og hvert år gjøres det ca. 2000 reparasjoner på støvler som blir som nye og kan brukes videre i mange år. (2010 tallet i lenken over).
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Svk


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA