Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe ES8 nå?

Startet av Lorang71, tirsdag 29. august 2023, klokken 20:07

« forrige - neste »

Lorang71

Hva tenker dere om å kjøpe en ny ES8 nå som det er 150.000.- i rabatt?

Jeg trenger en 6-7 seters bil da vi har fått ett nytt familiemedlem.


Radial

https://www.finansavisen.no/finans/2023/08/29/8032442/nio-kvestes-etter-skuffende-kvartalstall

BYD leverer dog gode overskudd, så en TANG kan eventuelt være ett tryggere valg, selv om den er laaangt unna ES8 på det meste av komfort, software, etc.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

hELgenen

Xpeng G9?
VW har kjøpt opp en del aksjer i Xpeng.

edyrli

G9 får du dessverre ikke som 6/7 seter. Jeg er fortsatt veldig godt fornøyd med min Tang. Men Infotainment er bare sånn medium. Ellers synes jeg comforten er meget bra. Med rentekampanjen byd kjører er det ikke noe dårlig alternativ.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

BubbaJoFet

Er en annen tråd med noen betrakninger, før den, som mange andre tråder, sporer av til en Tesla diskusjon 😁.

https://elbilforum.no/index.php?topic=65341.0

Det er noen utfordringer med ES8 om vinteren og BaaS er ikke hva det burde være uten en synlig plan for å bli det heller.

Men får du tak i en standard edition til rundt 450-470k og kjøper noen vinterdekk separat, da har du veldig mye bil for pengene. 80k ekstra for for en Pioneer edition (som jeg har) gir HUD, litt flere høytalere, massasje (er digg) og oppgradert autonome systemer (som ikke fungerer særlig bra), men i min mening ikke verdt det.

suverin

#5
Låner denne tråden litt, i steden for å opprette en helt lik...

Hva tenker dere om å kjøpe ES8 nå? 

Man får brukte long range (baas) til mellom 450-500k, de har noen leveringsklare lagerbiler, seks-setere (Standard range som de nok vil ha ut før EL8 kommer), de får man til 560 ferdig registrert med vinterdekk..

Vi hadde klart oss greit med standard range, men det hadde vert greit å vite at man på sikt kan oppgradere ved behov? Finner ingen informasjon om at det er på plass? Så kanskje like greit å evt vurdere lite brukt long range?

Vi er også veldig usikre på 6 vs 7 seter? Tre barn, som til nå har klart seg greit på en rad, men de blir større og større (nå 4-8-10), og det kunne nok vært greit å få litt avstand mellom dem på lange turer ;)

Fordeler/ulemper med 6 vs 7?
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

Radial

Må være der bedre med 7-seter, så holder bagasjen seg i bagasjen uten videre seremoni i det daglige ihvertfall.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

BubbaJoFet

#7
BaaS er hva jeg ville kjent på om er noe du kan leve med. ES8 er en meget god bil, men trenger oppvarmete vindusviskere (ca 4000 i installasjon om en skal kjøre i snøvær når det er kaldt, standard vindusviskerne slushes ned, jeg har oppgradert og det bedret sikten betraktelig.

Du kan høre med NIO om de kan endre batteri på lagerbilene, er ikke store forskjellen i vekt mellom de to batteripakkene så forskjellen i vektavgift er minimal.

6 seter tilbyr to ting for meg, gjennomlasting og enklere tilgang til 3dje seterad.
Ellers er 7 seter bedre etter min mening, spesielt om en skal ha med seg bagasje eller har hundebur.
Har en 4 barn er kanskje 6 seter gitt.

Standard edition vs signatur edition er også noe å tenke på. Standard edition (har ikke NOMI kulen) har ett nedgradert lydanlegg, ikke HUD eller den meget gode massasjen, interiøret er ekte skinn, ikke Nappa leatherette om det er viktig. Ellers er modellene identiske.

Hadde kanskje sett etter en brukt 7 seter med 6 års nybilgaranti.

suverin

#8
Sitat fra: BubbaJoFet på mandag 24. juni 2024, klokken 11:36Standard edition vs pioneer edition er også noe å tenke på. Standard edition (har ikke NOMI kulen) har ett nedgradert lydanlegg, ikke HUD eller den meget gode massasjen, interiøret er ekte skinn, ikke Nappa leatherette om det er viktig. Ellers er modellene identiske.

Ser de fleste på Finn er Signature-edition, tilsvarer den omtrent Pioneer?

Heller nok mot å teste ut en syvseter ja. Da slipper de krabbe inn på bakerste rad i det daglige, og jeg kan få litt avstand mellom de på lengre turer, evt sette alle tre på andre rad når behov for mye bagasje.

BaaS høres jo umiddelbart ut som en god ide (spesielt om man kunne opp/nedgradert størrelse ved behov), men vi kommer ikke til å bli storforbrukere av batteribytting.. Vinterstid har vi en batteribyttestasjon like ved der vi pleier reise i helgene, men der har vi også stort sett mulighet for destinasjonslading. Men om vi hadde hatt BaaS, så hadde jeg sikkert benyttet den. Langturene vi tar for familiebesøk, har swap-stasjon ca på midten, så det hadde vert praktisk. Men igjen, på disse langturene må ungene som regel stoppe oftere enn bilen, så det har ikke vert noe problem med vanlig lading heller.
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

BubbaJoFet

Jeg som roter, den heter signatur edition 😁.

BaaS med opp/nedgradering er konge, men er litt diffust hvordan dette blir løst. Det blir ikke «fritt», men NIO har skissert:

1. Hvis du har 75 kWh batteri kan du leie ett 100 kWh batteri i minimum 1 måned. Dette koster 1400 kroner ekstra i tillegg til BaaS leien.
2. Noen eiere har fått tilbud om å permanent nedgradere til 75 kWh fra 100 kWh uten kostnader. Det er altså ikke mulig å nedgradere til 75 kWh i perioder, som først lovet fra NIO.

Punkt 1 er ikke lansert og det er ingen planer om å ta 150 kWh pakken til Europa og for å bruke den i ES8 må bilen enten forevises vegvesenet (enkeltgodkjenning) eller ny typegodkjenning leveres fra NIO.

Så BaaS bør være akseptabelt for deg som en finansieringsløsning og risikodemper for bilholdet, om du skal signere. NIO biler er vanskelig å selge i bruktmarkedet.

Men med de forbeholdene kan jeg absolutt anbefale bilen med oppvarmete viskere. Vil tro de fleste signature edition er kjøpt med serviceavtaler og godt fulgt opp av eierne, men noe å sjekke.


edyrli

Jeg foretrekker 7 seter over 6 seter. I mange 6 setere kan man ikke legge midterste rad flatt. Usikker hvordan dette er med 6 seter ES8. Dette er ganske upraktisk om man har vært på ikea eller skal hente en vaskemaskin. Jeg synes også det er greit og kunne være 5 i bilen og samtidig ha god plass til bagasje.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

BubbaJoFet

Sitat fra: edyrli på tirsdag 25. juni 2024, klokken 10:38Jeg foretrekker 7 seter over 6 seter. I mange 6 setere kan man ikke legge midterste rad flatt. Usikker hvordan dette er med 6 seter ES8. Dette er ganske upraktisk om man har vært på ikea eller skal hente en vaskemaskin. Jeg synes også det er greit og kunne være 5 i bilen og samtidig ha god plass til bagasje.

I ES8 6 seter kan kapteinstolene legges ned, i EL8 som lanseres nå, kan de ikke legges ned.
ES8 som 6 seter mangler litt på E-HS9 i baksetekomfort. Har bare varme og manuell justering.




turfsurf

Sitat fra: edyrli på tirsdag 25. juni 2024, klokken 10:38Jeg foretrekker 7 seter over 6 seter. I mange 6 setere kan man ikke legge midterste rad flatt. Usikker hvordan dette er med 6 seter ES8. Dette er ganske upraktisk om man har vært på ikea eller skal hente en vaskemaskin. Jeg synes også det er greit og kunne være 5 i bilen og samtidig ha god plass til bagasje.
Det går fint en vaskemaskin i EL8 med fire i bilen. Klart ´, er man alltid 5 i bilen og aldri kan ta med henger så er det upraktisk. Men etter å ha levd med 6 seter TMX i 90.000km så ville jeg valgt det samme igjen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

suverin

#13
Jeg ser fordelene med seks seter også, så der må vi nok bare prøve og se hva vi liker best.. Vi bruker fritidshenger en del nå, så ikke fremmed for seks seter og tilhenger heller..

Men ble veldig i tvil om vi gjør noe nå likevel. Selv om mellomlegget på selve bilene blir lite, ser jeg jo at bilholdet vil bli en del dyrere med Nio-en, BaaS-avgift, dyrere forsikring, lange avstander til merkeverksted (må ha minst en dag fri fra jobb for garanti/service-arbeid). 

Reaksjonen til ungene var heller ikke helt som forventet når jeg viste de bilder av Nioen.. "Neeeei! Vi skal vel ikke bytte ut Subaruen!" - var reaksjonen, så tydeligvis har de det greit baki der, selv om det kan bli litt intimt og kranglete på lengre turer..

Så må nok virkelig bli overbevist på prøvekjøring skal det ende i signering..
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

BubbaJoFet

#14
Kan gi en god grunn til å bytte til ES8, jeg står nå parkert i København med 80% batteri uten å ha ladet en eneste gang. Så har brukt 15 minutter på batteribytte ned her fra Oslo. Har med unntak av noen ganske kraftige regnbyger holdt fartsgrense +10%.

Stoppet en natt i Gøteborg på veien, så hadde ikke veldig stort behov for å ha mange pauser underveis, som batteribytte motstanderne argumenterer med.
Samme ned her fra Gøteborg, ett tissestopp etter swap ved Malmø, så ble 5 min ekstra. Kan lade opptil 25 kWh da med tiden swap tar. Bare du får opptil 90 kWh og du kan parkere foran toalettet, ikke lete etter toalett til fots om du bytter batteri.

Men det er første gang vi forsøker oss på bilferie med elbil og NIO nedover Europa, så langt er det som å kjøre en meget kraftig motorisert Citroën.

Kan legge til at forbruket har vært ca 27 kWh/100 km noe som stemmer godt overens når jeg ser hva NIO har trukket meg for av kWh.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA