Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

All new ES8

Startet av Leafy, torsdag 23. februar 2023, klokken 10:51

« forrige - neste »

BubbaJoFet

#15
Usikker på hva du mener med batteribytte over sommeren? Mener du endring av batteristørrelse? Altså om du leier 75 kWh så kan du øke til 100 kWh i perioder? Det skal komme, ja. Men mye rundt BaaS som ikke er levert.

Når det gjelder ES8 så klarte jeg ikke å gi slipp på den nå i våres. Kvalitetene jeg setter pris på er for gode i forhold til hva som er på markedet. Komfort, plass og oversikt er eksemplarisk. Etter å ha prøvekjørt mange biler i våres, må jeg si at gassresponsen og overgang mellom regenerering til friksjonsbremsing også er meget meget god i ES8 sett mot andre merker.

Interiøret er (foruten der jeg har skrapt med noe last) tilnærmet nytt og har holdt seg meget godt. Ikke en eneste ny knirkelyd på 2.5 år. Har hatt en knirk fra førersetets sikkerhetsbelte feste, løste det selv til slutt med produkt fra AliExpress.
Setemassasjen er fantastisk og noe vi bruker mye.

ES8 får fremdeles oppdateringer og siste vi fikk nå i april var meget god. Infotainment starter opp mye hurtigere og vi fikk en «if this then that» app som lar deg sette opp camp/dog mode mm. Blant annet har jeg satt opp slik at sete ventilasjon slår seg på om utetemperatur er over 26 grader og jeg har kjørt i 15 minutter, denne gjentar seg da gjennom kjøreturen med intervaller.

Skulle gjerne fått tilbake brakewipe som forsvant en eller annen gang i 2022. Er ikke like smidig å slå av regenerering, som vi må nå.

EL8 kan ikke legge ned setene på andre sete rad, men trekker 2000 kg på kroken som er elektrisk nedfellbar.
Uten nedfellbare seter så utgår bilen for meg, men er ikke det en showstopper tror jeg vanskelig en finner mer eller bedre bil for pengene enn EL8.
ES8 har Brembo bremser foran, EL8 har egenutviklete bremser som ved resten av NIO NT2 porteføljen, så hadde kanskje testet de.
Video app ble akkurat lansert til NT2 i Norge, så da har du det meste av strømme tjenester tilgjengelig i EL8, om det er viktig. Personlig synes jeg at barna kan styre musikk fra baksetet er beste oppdateringen gitt alderen på mine.

Så er som de fleste andre NIO Pioneer kunder, ufornøyd med hvordan BaaS har utviklet seg og hva som er levert, men er veldig glad i bilen og NIO har skjerpet seg betraktelig etter at Hayler forsvant, så nå skal vel Polestar kjenne på hans lederstil.

Siste jeg kan si er at Appen er meget god, antagelig on par med Tesla når det gjelder bilfunksjoner, men har ikke «summon» i Europa. Mener NIO kan kjøre ut og inn av parkeringsplasser ala Hyundai/KIA i Kina. Versjon 4 av swap stasjoner i Kina har autonomt batteribytte, du setter fra deg bilen på bestemt sted, starter swap, går ut av bilen,  så swapper bilen og den kjører seg tilbake til utgangspunktet.

Radial

Ville uansett holdt meg litt i selene rundt kjøp av kinesiske "mikro" merker i EU inntil straffetoll-saken er avklart.

Selv om Norge er unntatt, vil Norge påvirkes kraftig for produsentenes videre satsing i Europa.
Å hive på 30-40% toll på prisen av allerede veldig dyre biler, øker jo stort sett ikke salget og lønnsomheten av en satsing.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

turfsurf

Det var det med å bytte opp og ned i størrelse jeg tenkte på ja, som skulle komme over sommeren.

Gikk helt fint med ikke nedleggbare seter på andre rad med Model X, så det hadde nok gått fint med EL8 og. Kan bruke henger de få gangene det er ett behov (eller bil nr 2).

Ser ut som en kanon turbil for fire personer, opplevd kvalitet virket bra, og hvis man kan ha 100kWh batteri i det daglige og bytte til 150kWh ved behov, så er det jo helt kanon.

Kan ikke skjønne annet en at NIO blir en av de kinesiske merkene som blir store. Og det er vel akkurat grunnen til at jeg ikke kommer til å kjøpe NIO, med dagens politiske klima.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

BubbaJoFet

#18
150 kW pakken er veldig lite trolig at kommer til Europa. Om EL8 er typegodkjent med 150 kWh pakken, da er det en sjanse. Men EL8 lader med 240 kW og tipper ladekurven er forholdsvis flat, som med de andre NIO.

NIO lager meget gode biler, er kanskje litt etter på software utover bilens styresystemer, men tar som alle de store kinesiske (Xpeng, NIO, Saic, Li Auto, Geely og BYD) kvantesprang mellom modellene med tanke på lading og tilpasning til europeisk smak.

Tolltrafiffen vil bare fremskynde kinesisk dominans innen EV, så får håpe at som med japanske biler i sin tid, så løfter heller europeiske biler seg for å kunne konkurrere. Kina er verdens største bilmarked og absorberer over 50% av all verdens elbiler som selges i verden.

turfsurf

Sitat fra: BubbaJoFet på fredag 21. juni 2024, klokken 17:59150 kW pakken er veldig lite trolig at kommer til Europa. Om EL8 er typegodkjent med 150 kWh pakken, da er det en sjanse. Men EL8 lader med 240 kW og tipper ladekurven er forholdsvis flat, som med de andre NIO.
NIO representanten påsto at 150kWh batteriet skulle komme til EL8, men det kan man jo ta med en klype salt. Uten tilgang til 150kWh er det jo lite vits i BaaS løsningen.

Synes og 100kWh batteri er minimum på en så stor bil for å ha litt fleksibilitet. Samtidig er 510km WLTP eller mindre litt snaut på en bil som lanseres nå, spesielt på en turbil som EL8 Executive ser ut til å være.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

BubbaJoFet

#20
Enig det, men 150 kWh batteriet er på mange måter en gimmick. Det koster 400k og det skal i Kina være maks 1 batteri pr byttestasjon. Kanskje det blir storproduksjon, men tror 900V, som kommer fra høsten blir satsningsområde på batterifronten for NIO fremover.

BaaS burde vært noe mer enn bare en finansieringsløsning, som det er nå.
Spesielt EL6 og begge ET5 modellen lider av kostnaden på BaaS i dag. Begge er fin fine biler og proppfull av utstyr, men ikke når BaaS kjennes ugunstig og bilene bikker 700k om en kjøper med 100 kWh batteriet.

Men NIO skal være premium, med premium prislapp, Onvo L60 selges fra 23k USD med BaaS i Kina. Får håpe på under 300k her for AWD versjonen med BaaS.


turfsurf

Formålet med BaaS som jeg ser det er ikke å erstatte hurtiglading, men å kunne ha større batteri ved behov. F.eks sommerferie med tilhenger / campingvogn, eller Europatur med innslag av motorveier. Eller bare kjøring hvor man ønsker å stoppe der det ikke er ladetilbud (altså mere fleksibilitet).

Når man først stopper spiller det mindre rolle om det er hurtiglading eller batteribytte.

Uten realistisk mulighet til å bytte til 150kWh batteri blir BaaS bare en gimmick, eller som du skriver en alternativ finansiering. Så da må EL8 konkurrere med andre egenskaper.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

BubbaJoFet

#22
BaaS med kWh inkludert, som de første avtalene gir bedre opplevd verdi i avtalen. Min avtale 600 kWh i måneden inkludert.

BaaS med en transparent batteripool, hvor NIO viser alder og faktisk kapasitet, og ikke minst en kommunisert modell for utskiftning av batteriene over tid kan gi bedre annenhåndsverdi.

BaaS, som sammen med service hos NIO, utvider garanti eller forsikrer drivverk på bilene, gir verdi når bilene blir eldre eller har kjørt langt.

Batteribytte er en bekvemmelighet om en kan lade hjemme, men kan en ikke lade hjemme er det gull. Uansett hvor kjapt bilen din lader, lader den ikke kjapt uten lang forvarming når bilen har stått ute i minus grader, om en må hurtiglade i hverdagen.
 
Langtur så øker nytten av batteribytte med farten/forbruket, men begrenser nødvendigvis veivalgene, har selv lagt opp årets rute gjennom Tyskland/Nederland på vei til Frankrike etter byttestasjonene. Det blir noe kjedelig år etter år om nettverket stagnerer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA