Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

VG: De har godt av å våke opp (Luksusbiler raser i pris)

Startet av elektro, fredag 25. august 2023, klokken 21:10

« forrige - neste »

elektro

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kEz6lv/luksusbiler-raser-i-pris-det-foerste-du-angrer-paa

Denne saken har dukket opp i flere former de siste ukene. Skadefryden er dårlig skjult. I kommentarfeltene er den ikke skult i det hele tatt. Essensen er; "Den mest dramatiske prisendringen ser vi på modellen Audi e-tron der snittprisen har endret seg fra 649.000 til 440.000 i løpet av det siste året, sier Finns bilekspert Terje Dahlgren til VG." (Bilekspert... her lukter det fossilt drivstoff lang vei.) Anyway;

Jeg vet ikke hva snittprisen på nye Audi e-tron 55 quattro var, men antakelig ikke under 850.000 kroner. Det var en modell som tok markedet med storm, særlig fra utleveringsstart i mars 2019 og ut år 2020. Etter hvert fikk bilen konkurranse av stadig flere familievennlige modeller, med firehjulstrekk, og omtrent like god plass og rekkevidde og lavere pris. Til sist kom momsen..

Det som nå har skjedd er at mange av disse bilene har blitt over 4 år gamle. I tillegg har det kommet en facelift. Men faktum er, at verditapet er helt normalt. 50% på tre år i denne prisklassen er helt OK. Særlig når man tar i betraktning at folk flest (inkludert undertegnede) har fått kjøre biler de tidligere bare kunne drømme om. Dette gjelder også de litt billigere- og dyrere bilene, pga. lav rente, og ved å regne inn besparelsen i bom, service og drivstoff. Det skriver de ikke om. Mange har tapt mindre, noen har tapt mer. Men det er alltid noen som kommer sist inn.

Det vi ser er en rask normalisering av prisene på bruktbil, spesielt elbil, pga. lavere etterspørsel, drevet av makroøkonomiske forhold og bedre tilgang på biler. Men dersom man ikke MÅ selge, vil neppe bilene fortsette å rase i verdi. For det finnes en bunn. Særlig for biler som Porsche, for å ta Taycan. Nå selges det nesten INGEN av den. Og svært få elbiler i det hele tatt, skal vi tro media. Mao. er det snart manko på bruktbiler.

Akkurat nå er det kjøpers marked, både på nybil og bruktbil. Men skal du også selge, kan det være lurt å ha is i magen, tror jeg. Den som ler sist ler best.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Ingeniøren

Bilen er jo den samme selv om salgsverdien har falt - du trenger jo ikke selge og realisere tapet....
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

geear

#2
Forsåvidt allerede diskutert her:

https://elbilforum.no/index.php?msg=1110546

Usikker på det med is i magen, jeg tror nok at man kan utjevne tapet ved å sitte stille, da det kan komme et tidspunkt der reduksjonen flater ut, men det er veldig sjelden at bruktpriser øker i kroner. Og for øyeblikket er vel sannsynligheten større for at det skal falle enda litt til før det avtar. Spørsmålet er hva man eventuelt erstatter den solgte bilen med. Er det sykkel, garantert fortjeneste, er det en ny elbil, sannsynligvis større tap, er det en billigere bil, sannsynligvis redusert tap.

Vet ikke helt hvilke medier du leser som skriver at det omtrent ikke selges elbiler. VG og mange andre skrev akkurat om at Model Y har slått både fjorårets Model Y-rekord og den gamle boblerekorden enda en gang, og allerede nå i august:

https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/abx9aM/rekordsalg-for-tesla-model-y-i-norge

Det gjenspeiler da ikke noe dårlig elbilsalg... altså er det i år, etter innføring av moms, solgt høyest antall av en bilmodell noen sinne. Og det er en elbil.

Virker forøvrig på meg som at Model Y omtrent er unntatt verditapet på alle andre elbiler, X og S har rast i likhet med e-tron, Taycan og andre, 3 selges nesten ikke lenger så vil anta det merkes der også, men Y har utrolig høy bruktpris, spesielt når man tar med at det faktisk er god tilgang på nye biler.

elektro

Synes jeg stadig har sett overskrifter som «elbilsalget stuper» og «nå skal folk ha diesel». Sannheten er selvfølgelig mer sammensatt. Men i luksussegmentet, la oss si over 800.000 kr, er det utvilsom mindre fart. Mye pga. momsen. 90 nye elektriske Porscher hittil i år f.eks. En mer normal situasjon, med andre ord.. Det er vel det vi ser i bruktmarkedet også. Et verditap på under 40% første tre år er unormalt.

Det er nok flere grunner til at Model Y holder seg godt i pris. Mange vil kanskje ha bil med parkeringssensorer? Ikke minst er det nok mange som har en absolutt grense på mellom 4-500.000. Med Model Y får de en relativt ny bil med alt de trenger i form av plass, rekkevidde, utstyr, firehjulstrekk, mm.

Fun fact; Volkswagen gruppen har levert flere elbiler enn Tesla i Norge så langt i år. Model Y er den soleklart mest solgte modellen, naturligvis, men trillingene ID.4/Q4/ENYAQ har også bra tall. I tillegg kommer ID. Buzz, ID.3, Q8 mf.

Jeg så Autogefuehl sin test av ID.7 i går, der kommer utvilsomt en ny storselger. Den nye Passaten. Flott bil med mye utstyr til 550.000. Ny skjerm som så lynrask ut og bilen er i alt nå. Prisen er uten firehjulstrekk, mange vil nok vente på det, eller på stasjonsvogna, men likevel interessant. Blir ID.7 årets mest solgte bil i 2024? En annen kandidat til å selge mye, er Volvo EX30. Tror jeg. Ikke mer enn Model Y kanskje, men. Det er jo helt uforutsigbart hva Tesla finner på av prisendring, facelift, nye modeller osv.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Daniel_0007

Sitat fra: elektro på søndag 27. august 2023, klokken 08:45Synes jeg stadig har sett overskrifter som «elbilsalget stuper» og «nå skal folk ha diesel». Sannheten er selvfølgelig mer sammensatt. Men i luksussegmentet, la oss si over 800.000 kr, er det utvilsom mindre fart. Mye pga. momsen. 90 nye elektriske Porscher hittil i år f.eks. En mer normal situasjon, med andre ord.. Det er vel det vi ser i bruktmarkedet også. Et verditap på under 40% første tre år er unormalt.

Det er nok flere grunner til at Model Y holder seg godt i pris. Mange vil kanskje ha bil med parkeringssensorer? Ikke minst er det nok mange som har en absolutt grense på mellom 4-500.000. Med Model Y får de en relativt ny bil med alt de trenger i form av plass, rekkevidde, utstyr, firehjulstrekk, mm.

Fun fact; Volkswagen gruppen har levert flere elbiler enn Tesla i Norge så langt i år. Model Y er den soleklart mest solgte modellen, naturligvis, men trillingene ID.4/Q4/ENYAQ har også bra tall. I tillegg kommer ID. Buzz, ID.3, Q8 mf.

Jeg så Autogefuehl sin test av ID.7 i går, der kommer utvilsomt en ny storselger. Den nye Passaten. Flott bil med mye utstyr til 550.000. Ny skjerm som så lynrask ut og bilen er i alt nå. Prisen er uten firehjulstrekk, mange vil nok vente på det, eller på stasjonsvogna, men likevel interessant. Blir ID.7 årets mest solgte bil i 2024? En annen kandidat til å selge mye, er Volvo EX30. Tror jeg. Ikke mer enn Model Y kanskje, men. Det er jo helt uforutsigbart hva Tesla finner på av prisendring, facelift, nye modeller osv.

Personlig så tror jeg ikke id7 vil gjøre så bra i Norge, flere som hadde stasjonsvogn før foretrekker suv da man sitter høyere samt bonusen med bedre bakkeklaring som kommer godt med opp til hytta. Stasjonsvognen kommer vel uansett ikke før 2025 samt at 4x4 er vel et år unna ihvertfall uansett så model y blir nok norges mest solgte bil neste år og.
Model 3 2019 LR Rwd

Håvar

Sitat fra: elektro på fredag 25. august 2023, klokken 21:10Det vi ser er en rask normalisering av prisene på bruktbil, spesielt elbil, pga. lavere etterspørsel, drevet av makroøkonomiske forhold og bedre tilgang på biler. Men dersom man ikke MÅ selge, vil neppe bilene fortsette å rase i verdi. For det finnes en bunn. Særlig for biler som Porsche, for å ta Taycan. Nå selges det nesten INGEN av den. Og svært få elbiler i det hele tatt, skal vi tro media. Mao. er det snart manko på bruktbiler.

Det er ingenting i statistikken som sier at elbilsalget er dårlig. Salget av dyre elbiler har derimot kollapset. Etterspørselen her styres i mye større grad av rentenivå og den generelle økonomiske situasjonen. Se bare på søylediagrammet under tabellen her: https://elbilstatistikk.no/
Identisk og til dels over rekordåret 2022

2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Balaklava

Vi ga 430 for eneiers, norsk EQC 1886 (med "alt" utstyr), med ivaretatt mobilitetsgaranti, gått 56000km. Kjøpte hos BMW forhandler som hadde tatt den i innbytte. 

Før kjøpet la jeg ut en posting på FB "Mercedes benz- EQC eiergruppe Norge" om at vi ønsket å kjøpe en norsk EQC gått under 50 000km, pris under 500. 500 da det allerede var mange som oppfylte begge disse kriteriene på finn.no. Mener det var rundt 30 biler på det tidspunktet.

Kommentariatet i gruppa rullet meg i tjære og slepte meg mot bålet før postingen ble slettet :-) De mente jeg snakket ned prisen på "gullet".

Så ja, mange som nok får seg en realitetsorientering av den litt leie sorten hvis de må selge nå.

Første EQC til under 400 ble lagt ut for ikke lenge siden. Kjøreskolebil kjørt 100 000km.
---
Har sondert bruktmarkedet i ca 1 års tid iom at leasing på dieselbilen gikk ut. Det var lett å se at prisutviklingen var nedadgående. Bilen vi kjøpte ble avregistrert av forhandler i mars i år, vi kjøpte nå i oktober. Selger virka ganske "matt", tror ikke de tjente noe på salget, men de slapp antagelig å ta ett tap hvis den hadde blitt stående enda lengre.

Litt på samme måte som en tenker renta har nådd toppen, og vi har en langt "platå" foran oss, så tror jeg bruktmarkedet vil ligge lavt en god stund nå. De neste tre årene vil bli tyngre for de fleste enn de tre vi har bak oss.

Om det blir enda flere usolgte biler på finn.no så kanskje prisene skal enda noen få hakk ned, men jeg tror ikke på noe stort fall fra dagens nivå, da snakker vi krise, tror ikke vi skal dit... men tro kan en jo gjøre i kirken som en sier. Vi får se.

geear

Jeg røk på ca. 110 lapper tap på Y Performance (inkl. vinterhjul) på 14-15 mnd, men når jeg ser på prisfallet på EQC, e-tron, iX, Taycan, i-Pace og ny type Model X/S er jeg faktisk ganske fornøyd med det... ligger en 10 måneder gammel i4 M50 også under 600 på Finn nå. iX50 under 800. S Plaid er nede på 800-tallet, X Plaid på 900-tallet.

3 stk e-tron til 345 + reg nå.

Billigste i-Pace er 320 + reg: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=323681399

Billigste EQC nå er 365 + reg: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=312923378

Er en del ting jeg ikke liker med EQC, men det er også mye å like, og for 365 lapper er det jammen mye bil... tanken på at noen her inne vurderer å betale 480k for en Hyundai Kona i stedet er helt mindblowing for meg...  :o

Øyvind.h

Hadde jeg beholdt EQCen som jeg ga 710 for tipper jeg at jeg ville tapt rundt 250 på den i løpet av 3,5 år. Kanskje litt mindre grunner rett utstyr og farge. 
Men solgte etter ett år med ca 50 i tap så det har skutt litt fart selv om 35% tap ikke er så ikke på 3,5 år. Tapte mer på Model X.

Slik markedet er nå burde en sittet uten bil og plukket opp en brukt til skampris. Mye bra å velge mellom. Samtidig veldig glad for at jeg endte med å hente ut den nye GTXen for det var god pris på ny bil også :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Balaklava

Fokus i media burde være at en kan gjøre gode bruktkjøp nå i stedet for å fryde seg over evt tap folk må ta.

Når det er sagt.. godt mulig en del har strukket seg over evne, men jeg tipper tidligere eier av vår bil er såre fornøyd med sin BMW, og forhandler muligens er litt mutt som har gått glipp av større gevinst på salg av innbyttebil. Men klart, for mange av de så står noen uten jobb. Ikke noe å glede seg over det heller.

Electric cars in Norway

Sitat fra: Sutalaus på fredag 13. oktober 2023, klokken 12:27Litt på samme måte som en tenker renta har nådd toppen, og vi har en langt "platå" foran oss, så tror jeg bruktmarkedet vil ligge lavt en god stund nå. De neste tre årene vil bli tyngre for de fleste enn de tre vi har bak oss.

Om det blir enda flere usolgte biler på finn.no så kanskje prisene skal enda noen få hakk ned, men jeg tror ikke på noe stort fall fra dagens nivå, da snakker vi krise, tror ikke vi skal dit... men tro kan en jo gjøre i kirken som en sier. Vi får se.
Ja det tror jeg du har helt rett i. Det blir tung....i årene fremover...

turfsurf

Sitat fra: Sutalaus på fredag 13. oktober 2023, klokken 12:27Litt på samme måte som en tenker renta har nådd toppen, og vi har en langt "platå" foran oss, så tror jeg bruktmarkedet vil ligge lavt en god stund nå. De neste tre årene vil bli tyngre for de fleste enn de tre vi har bak oss.

Om det blir enda flere usolgte biler på finn.no så kanskje prisene skal enda noen få hakk ned, men jeg tror ikke på noe stort fall fra dagens nivå, da snakker vi krise, tror ikke vi skal dit... men tro kan en jo gjøre i kirken som en sier. Vi får se.
Enig i dette, bruktprisene har npk begynt å flate ut på de fleste modeller. Mener fremdeles at Y og 3 skal lengre ned dog. Men dette er jo ikke noe annet enn at bruktmarkedet på elbiler har begynt å normalisere seg? Nå som tilgang på biler er god og så godt som alle nye personbiler solgt er elbiler, så blir vel prisene på elbiler liggende i dette leiet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA