Nr.2 bil med spesielle krav

Startet av syklisten, tor 24. aug 2023, kl. 09:50

« forrige - neste »

syklisten

Vi vurderer på sikt å bytte ut vår bybil, en eldre Kia Soul.
Det skal være en bruktbil, men om det er en ganske ny modell nå så vil den sikkert være aktuell for oss om et år eller to.

Først og fremst så kan det ikke være en for stor bil. Aller viktigst her er bredden (vi har en smal garasje). En Soul går greit, men bør ikke være noe bredere.
Dernest til de, for noen kanskje, litt spesielle kravene
- ikke kinesisk
- må ha takrails
- må være 5-dørs og 5 seter

Har kommet frem til at det kun er >2020 Kia Soul, Hyundai Kona, eller Peugeot 2008 som oppfyller kravene våre.
Kona har vi prøvd i garasjen og det er vel akkurat for bredt til at vi kommer til å gidde å rygge inn der flere ganger om dagen. 2008 er litt smalere, blir vel bortimot som en Soul.

Er det noen biler vi har glemt her?
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

ToWalkOrDrive

Sitat fra: syklisten på tor 24. aug 2023, kl. 09:50Vi vurderer på sikt å bytte ut vår bybil, en eldre Kia Soul.
Det skal være en bruktbil, men om det er en ganske ny modell nå så vil den sikkert være aktuell for oss om et år eller to.

Først og fremst så kan det ikke være en for stor bil. Aller viktigst her er bredden (vi har en smal garasje). En Soul går greit, men bør ikke være noe bredere.
Dernest til de, for noen kanskje, litt spesielle kravene
- ikke kinesisk
- må ha takrails
- må være 5-dørs og 5 seter

Har kommet frem til at det kun er >2020 Kia Soul, Hyundai Kona, eller Peugeot 2008 som oppfyller kravene våre.
Kona har vi prøvd i garasjen og det er vel akkurat for bredt til at vi kommer til å gidde å rygge inn der flere ganger om dagen. 2008 er litt smalere, blir vel bortimot som en Soul.

Er det noen biler vi har glemt her?

Siden du nevner 5 seter så vil jeg slå et slag for Kia e-niro, siden bakseteplassen på den er mye bedre. Bilen er ca 2 cm bredere, mener jeg, men kan fort være enklere å komme ut uansett fordi den er lengre...kanskje. Kona er vel 180cm bred uten speil. Biler som er smalere er:

Nissan E-NV200  https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=298852322
Opel Ampera E
Cupra Born / ID3
Renault Megane E-tech
Mazda MX-30
Mini Cooper SE

https://www.tv2.no/broom/kia-e-niro-har-de-mest-fornoyde-bileierne/11973252/

https://www.prnewswire.com/news-releases/kia-niro-is-the-supreme-winner-in-2023-womens-world-car-of-the-year-awards-301774512.html
Tesla Model Y                         2021-

syklisten

Jeg burde kanskje vært mer spesifikk angående bredde. Det er bredde med utslåtte speil som er problemet. Når vi først har fått rygget inn i garasjen så er det greit å komme seg ut av bilen.
Når Hyundai Kona blir litt for bred så er vel Kia Niro en enda større bil, er det ikke? Her må jeg kanskje bare prøvekjøre for å utelukke.

Ellers, takk for listen.
Nissan NV200 blir nok for høy. Tenkte ikke på å nevne at garasjen er litt lav også.
Opel Ampera kan bare ha 50kg på taket. Må regne litt på det, kanskje det er innafor. Takk for tipset.
ID3 kan ikke ha taklast
Megane E-tech - Ahh.. takk! Den hadde jeg ikke tenkt på. Ser den har lave rails. Zoe er utelukket pga. lading og diverse men Megane har kanskje ikke de samme problemene?
MX-30 utelukket pga. bakdører
Cooper SE er ikke 5-dørs (og den har vel bare 4 seter?). Hadde den vært 5-dørs ville det vært førstevalget hos kona og døtrene i hvert fall. Men den har vel heller ikke rails på taket, så utgår der også.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

ToWalkOrDrive

Aha. Porten, ja.
Det er en litt vanskelig å kombinere 5 seter med så smal bil  :)
Men hvis du har en bil med ryggekamera, som har guide-streker, og du lager guide-streker i gulvet på garasjen, da kan du gjerne bare felle inn speilene når du rygger? Vet at Kia e-niro har ryggekamera og elektrisk innfellbare speil, men vet ikke om det er på alle modellene.

E-NV200 er vel ikke høyere enn rett over 1,80, men med takbøyler blir det gjerne et problem. Har og veldig enkle seter. Men utrolig praktisk bil.

Tesla Model 3 har utrolig bra ryggekamera med streker som bøyer seg veldig nøyaktig når du rygger. Speilene stikker 18mm lenger ut enn på Kona, men kan lett brettes vekk.

Elbilforum-brukeren Finnøy har laget et skjema som viser bredder i kolonne AS og AT (uten og med speil), men mangler tall på mange av modellene. Ligger her: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1qja4RqaAAKhLQezkfyzm3v4IBCUXcPXO0tNWRkDgQB4/edit#gid=1610703987
 første side i denne tråden: https://elbilforum.no/index.php?topic=38371.0

Det kan kanskje være verdt å skifte ut garasjeporten, og ta en betongsag og gjøre den bredere? (hvis den er laget i betong?). Sånn at du kan velge bil ut fra ønske og behov og ikke porten? Eller er det borettslag eller lignende?

(Illustrasjonsbilde på andre med port-problemer, som fikk det utbedret)

syklisten

Det er garasje inn i sokkeletasjen på huset. Kan nok ta litt i bredden og bytte til ny garasjeport osv. men da er det enklere å bare velge rett bil. Er tross alt bare en nr.2 bil uansett.
I tillegg er det ettermontert elektrisk garasjeportåpner så den tar litt av høyden. En Kia Soul med takstativ går fint (uten noe på taket), men bør ikke være så mye høyere.

Som nevnt, vi har prøvd en Hyundai Kona én gang, og jeg husker den som for bred til at vi hadde giddet hver dag (i tillegg til at det var lite plass inne i en Kona også, spesielt baksetet).
Vi har omtrent samme klaring med speilene i åpningen vår som den i-Pace'n i bildet ditt, men vi har mye større plass inne i garasjen.

Jeg lagde meg regneark selv med bredde på biler når vi byttet fra forrige bil til den Soul-en vi har nå, men problemet er at bredden oppgis uten speil, eller så er det med speil men med innfelte eller så vet man ikke om oppgitt bredde er med eller uten speil, osv.
Ryggekamera hjelper ikke så mye når det er finjusteringen akkurat i det speilene passerer åpningen som er flaskehalsen. 18-åringen i huset mestrer det også nå. Jaja, det er bare i-landsproblemer tross alt.

Ny Soul er vel en sterk kandidat. Vi bytter kun pga. rekkevidde.
Jeg ble litt nysgjerrig på Megane også, selv om jeg egentlig sa aldri mer etter et par frustrerende år med en fossil-Renault tidligere.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

ToWalkOrDrive

Ja, jeg har ikke hørt NOE om Megane, så aner ikke om den er bra eller ei.

Ser en kan sortere regnearket på ønsket kolonne, men ser det mangler mange tall på "bredde med speil". Så en får få biler når en sorterer fra minst til størst:

ToWalkOrDrive

Da gir det mest mening å sortere på "bredde uten speil", og bare anta at speilene bygger noenlunde likt, selv om jeg mistenker Soul til å ha et stort speil. Soul virker å være en veldig bra bil. En jeg kjenner hadde en (gammel versjon), og det var aldri noe feil med den, og det var overraskende gode store seter med god plass.

edyrli

Hva med jeep avenger? Jeg synes den er skikkelig kul. Men kanskje utenfor budsjett?

RJK

Sitat fra: syklisten på fre 25. aug 2023, kl. 08:14Det er garasje inn i sokkeletasjen på huset. Kan nok ta litt i bredden og bytte til ny garasjeport osv. men da er det enklere å bare velge rett bil. Er tross alt bare en nr.2 bil uansett.
I tillegg er det ettermontert elektrisk garasjeportåpner så den tar litt av høyden. En Kia Soul med takstativ går fint (uten noe på taket), men bør ikke være så mye høyere.

Som nevnt, vi har prøvd en Hyundai Kona én gang, og jeg husker den som for bred til at vi hadde giddet hver dag (i tillegg til at det var lite plass inne i en Kona også, spesielt baksetet).
Vi har omtrent samme klaring med speilene i åpningen vår som den i-Pace'n i bildet ditt, men vi har mye større plass inne i garasjen.

Jeg lagde meg regneark selv med bredde på biler når vi byttet fra forrige bil til den Soul-en vi har nå, men problemet er at bredden oppgis uten speil, eller så er det med speil men med innfelte eller så vet man ikke om oppgitt bredde er med eller uten speil, osv.
Ryggekamera hjelper ikke så mye når det er finjusteringen akkurat i det speilene passerer åpningen som er flaskehalsen. 18-åringen i huset mestrer det også nå. Jaja, det er bare i-landsproblemer tross alt.

Ny Soul er vel en sterk kandidat. Vi bytter kun pga. rekkevidde.
Jeg ble litt nysgjerrig på Megane også, selv om jeg egentlig sa aldri mer etter et par frustrerende år med en fossil-Renault tidligere.

Ihvertfall på Kona, er jo bryteren til å vippe inn speilene fremst på panelet på førersiden. Den er atså veldig lett tilgjengelig, og man gjør det på "autopilot".

Slik jeg gjorde med en gammel Mitsubishi Carisma der jeg og slet med veldig trang garasje, var at jeg rygget inn helt til speilet på passasjersiden nesten tok i sideveggen på garasjeåpningen, og så brukte bryteren til å felle de inn. Så rygget jeg til jeg akkurat hadde speilene innenfor, og så flippet de ut igjen.

Så lenge man har rett bane bak, og ikke gjør noe himla galt med rattet, så anser jeg det som en helt OK løsning når faktum er at portåpningen er så smal.

Mitt problem var egentlig ikke åpningen i seg selv da en port dekket 2 plasser, men at jeg måtte så klin inntil siden der det var murvegg, at jeg måtte nesten rygge litt (men ikke for mye) skrått inn, og når jeg var innenfor åpningen, måtte jeg vri rattet så fronten kom nærmere veggen.

Det var eneste måten at jeg og naboen fikk akkurat plass nok mellom bilene på førersiden (han måtte kjøre front inn så vi delte plassen mellom oss) til at en om gangen kunne komme inn eller ut av bilen. Passasjerer ble "kastet ut" før jeg rygget helt inn, noe som var nesten mer styr når ungen satt i barnestol ennå.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

syklisten

Sitat fra: edyrli på fre 25. aug 2023, kl. 10:56Hva med jeep avenger? Jeg synes den er skikkelig kul. Men kanskje utenfor budsjett?

Ser stilig ut på utsiden, men jeg liker ikke det spartanske interiøret. Det er kanskje finere i virkeligheten.
Viktigst av alt, ut ifra bilder så ser det ikke ut som den har rails. Ja, den kan ta 50kg på taket men hvis det blir med sånn klype over døra så utgår det.
Av den familien der med tilsvarende biler fra Stellantis så synes jeg Mokka er desidert finest, men den har heller ikke rails.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

edyrli

Sitat fra: syklisten på tir 29. aug 2023, kl. 07:38
Sitat fra: edyrli på fre 25. aug 2023, kl. 10:56Hva med jeep avenger? Jeg synes den er skikkelig kul. Men kanskje utenfor budsjett?

Ser stilig ut på utsiden, men jeg liker ikke det spartanske interiøret. Det er kanskje finere i virkeligheten.
Viktigst av alt, ut ifra bilder så ser det ikke ut som den har rails. Ja, den kan ta 50kg på taket men hvis det blir med sånn klype over døra så utgår det.
Av den familien der med tilsvarende biler fra Stellantis så synes jeg Mokka er desidert finest, men den har heller ikke rails.
Ser ut som du har rett i at den har sånn teite takbøyler. Jeep som prøver har et litt barskere image burde kunne levere med skikkelige rails.
Det er vanskelig å unngå se på kinesiske biler. MG ZS EV har f.eks. skikkelige takrails tar 75 kg og er bare 1809 cm bred.
Desverre kommer jeg ikke på noe annet.

syklisten

Sitat fra: syklisten på tor 24. aug 2023, kl. 10:32Cooper SE er ikke 5-dørs (og den har vel bare 4 seter?). Hadde den vært 5-dørs ville det vært førstevalget hos kona og døtrene i hvert fall. Men den har vel heller ikke rails på taket, så utgår der også.

Rettelse. Jeg kjørte bak en Mini Electric i går og sannelig hadde den rails på taket. Så mulig det har kommet på nyere modeller, eller så er det et tilvalg.
Den er jo fremdeles bare en 3-dørs, men rett skal være rett i tilfelle andre også ser etter Mini med rails.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

Syklist

Er takrails et abslutt krav? Eller er det nok med ordentlig feste for takstativ?

I såfall kan flere av PSA-bilene som Opel Corsa-e og Peugeot e-208 kanskje være aktuelle. (Jeg har en kollega med Corsa-e som kjører rundt med sykkelstativ på taket. Selv hiver jeg sykkelen i bagasjerommet og tar av forhjulet de få gangene det er aktuelt.)
e-C4 2026, Model 3 LR 2021, Opel Corsa-e 2020

syklisten

Sitat fra: Syklist på ons 30. aug 2023, kl. 15:10Er takrails et abslutt krav? Eller er det nok med ordentlig feste for takstativ?

I såfall kan flere av PSA-bilene som Opel Corsa-e og Peugeot e-208 kanskje være aktuelle. (Jeg har en kollega med Corsa-e som kjører rundt med sykkelstativ på taket. Selv hiver jeg sykkelen i bagasjerommet og tar av forhjulet de få gangene det er aktuelt.)

Har de faste festepunkt i taket (fix point)? Det var jeg ikke klar over, da seiler de opp som en aktuell modell (2020 modeller er ca. 80k billigere enn ny Soul, men har 100km kortere rekkevidde). Rails er å foretrekke da man kan sette takstativ i maks avstand fra hverandre for å frakte lange objekter (SUP-brett i vårt tilfelle).
Sykler frakter jeg bakpå fossilbilen, eller inne i Soul-en vår. Skal jeg på tur med en skitten terrengsykkel så har jeg et Thule Raceway jeg fester til bakluka på Soul-en, fungerer veldig fint.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

Syklist

Sitat fra: syklisten på tor 31. aug 2023, kl. 08:26Har de faste festepunkt i taket (fix point)?

Festepunktene er hull for skruer i øvre del av dørrammene.  Er vel ca. 1 meter mellom festepunktene. Også nevnt i instruksjonsboka for bilen. (Ligger på nett.)

Skal du ha lengre avstand gir jo takrails som på Soul og 2008 mer fleksibilitet.
e-C4 2026, Model 3 LR 2021, Opel Corsa-e 2020

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA