NIO reduserer prisen kraftig

Startet av Fonn, tir 22. aug 2023, kl. 17:34

« forrige - neste »

Fonn

Nå er NIO plutselig blitt aktuell igjen for min del, men hørt litt ymse om ES8, noe som ha erfaringer med den? eller burde man går for EL7?

turfsurf

EL7 er vel en nyere bil, så spørsmålet er vel bare om den er stor nok. Jeg ville ihvertfall gått for den.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

BubbaJoFet

Fra hva jeg kan se er det 120k rabatt på ES8, EL7 koster fremdeles det samme? Så det blir 560k for en signature edition av ES8? Dropper en HUD og noen høytalere er standard edition 80k billigere, men bestill vinterdekk hos en dekkforhandler, 40-50K er drøyt for vinterdekk fra NIO.
Vil si at til 560 og 480k er dette ekstremt mye bil for pengene. Men dette er biler som antagelig er produsert i 2022, sommeren 2022 fikk ES8 en oppgradering i Kina, denne er ikke på disse bilene. Alder heter den versjonen av HW og SW.

Eier selv en ES8 snart på andre året og kan bekrefte at det er noen problemer med bilen. Dugg og vindusviskere som fryser fast eller slushes ned fra snø er to store problemer med min bil.
Ellers så irriterer den trege ladehastigheten, noen svakheter i interiøret.

Vi er mange pioner kunder som er sinte, manglende batteribytte stasjoner, ingen fiks av feil med bilen, dumping av nye biler som ødelegger bruktmarkedet, ikke lov å ha sykler på hengerfeste når en bytter batteri, dårlig service hos NIO Ensjø, ikke mulig å endre batteristørrelse, mm.

De gode sidene ved bilen er komfort, plass, 360 kamera med sensorer, soltak, kraften og klimaanlegget. 7 kW VP øker temperatur i kupeen med minst 30 grader på en kvart i kulda.

EL6 fremstår for meg som ett bedre kjøp enn EL7, nesten 200k billigere, EL6 fås med oppvarmete ruter og har ladeluke bak på venstre side. EL7 har så langt floppet helt og det selges mer av ES8 (drevet av rabatter og rentekampanjer, vel og merke). Men flopper EL6, da er nok eventyret over for NIO i Europa. Den nye ES8, som ikke er annonsert i Europa, blir nok svært dyr om den kommer.

Fonn

Vi reduserer prisen på NIO EL7 med kr 88 000

Vi reduserer prisen på NIO ES8 med kr 120 000

edyrli

450680 for 7 seter base modellen er jammen en utrolig bra pris. Med 75kWh batteri blir det 540680 for en diger lukseriøs 7 seter.
(Jeg er skeptisk til batterileie og mener det kun er gunstig for de som kjører veldig mye.)

BubbaJoFet

Ah, kunne ikke finne noe om rabatt på EL7 på Nio.com(fant den nå). Med 90k rabatt kan en kjøpe 75 kWh batteriet til ca samme pris som en G9.
Og det er vel problemet med EL7, den er litt dyr, selv med rabatt. G9 går 130 km lengre og lader med 300+ kW. Men du mister batteribytte og HUD.

Fant også en lett brukt iX 40 SuperCarged til 699k i dag fra forhandler.

Vil fremdeles si at standard edition ES8 til rundt 450k må være ett av de bedre kjøpene på markedet, tross svakhetene jeg nevnte over. Og enig i at kjøp av 75 kWh batteri er kanskje noe en bør vurdere fremfor leie. Men det er etterhvert en god del swap stasjoner nedover i Europa.

E-Trond

Her er prisene i grove trekk:

EL7: Satt ned fra 681.500 til 571.500 kroner.

ES8: satt ned fra 581.750–691.750 kroner til 450.680–541.750 kroner.

ET5: Satt ned fra 436.000 til 401.000 kroner.

ET7: Satt ned fra 631.500 til 522.327 kroner.

Alt ifølge Bilbransje24.
ID 7 GTX
Ioniq  2020

Moas

Motor har en sak på dette: https://www.motor.no/aktuelt/nio-pa-tilbud-kutter-prisene-betydelig/254286

Salgstallene så langt i 2023 er derimot ikke så bra for Nio. De knappe 1700 kundene som allerede har kjøpt bilene opplever kanskje tidenes verdiforringelse. Hva vil dette føre til av merkelojalitet?

Så har man også potensielle kjøpere som må altså både "låse" batteristørrelse og betalingsløsning før de får erfaring med bilen/driftskostnader. Batteriswap er også en sak hvor storbrukere opplever at antall swap er begrenset. Hva betyr dette for de som kjører langt i perioder?

Mange spørsmål her, men kanskje Nio også har en jobb å gjøre med å tiltrekke seg kunder utenom å rabatter?
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

ToWalkOrDrive

Sitat fra: edyrli på ons 23. aug 2023, kl. 09:08450680 for 7 seter base modellen er jammen en utrolig bra pris. Med 75kWh batteri blir det 540680 for en diger lukseriøs 7 seter.
(Jeg er skeptisk til batterileie og mener det kun er gunstig for de som kjører veldig mye.)

Når biler har 50 mil rekkevidde er det svært få som har veldig nytte av batteribytte, ja. Dersom NIO ikke får ønsket salg i Norge....hva skjer med videre utvikling av ladebyttestasjoner, og hva skjer med batteriene? Sier leieavtalen noe om en bestemt lengde på leieforholdet? Har kunden en opsjon på å leie batteriene til en bestemt pris, evt. med indeksregulering i et bestemt antall år? Eller kan NIO kreve batteriene sine tilbake etter få år, dersom de finner ut at de pakker sakene sine i Norge og heller satser i større land? Kan NIO øke prisene sine per år fritt / mer enn konsumprisindeksen?
Tesla Model Y                         2021-

BubbaJoFet

Gode spørsmål, og er vel der NIO har feilet mest, når BaaS ikke har blitt ett attraktivt produkt og mindre aktraktivt skal det bli når de inkluderte 200 kWh timene forsvinner i november for nye kunder, blir BaaS bare en risiko.

Om en kunne plukke batteristørrelse fritt mellom bytter etter behov, hatt de lovete bytte stasjonene og ikke minst en løsning for å bytte mellom eie og leie av batteri, ville nok BaaS fremstått som ett fleksibelt og godt produkt. Dette er hva NIO kommuniserte at skulle bli realiteten før jeg kjøpte.

Angående lojaliteten så var den ikke høy og når denne rabatten blir allment kjent vil nok den falle ytterligere.
Noe som igjen vil forsterke usikkerheten om fremtiden til BaaS.

Det ble solgt en del ES8 med 50k i rabatt i våres/sommer. De må nok være blant de sinteste nå når bilen er 100k billigere. For meg så er prisen jeg betalte 30k mer enn den koster nå med vinterdekk og hengerfeste.

hELgenen

BaaS er bare nok en måte for produsentene å låse kundene til et løpende abonnementtjeneste som de så kan spinne videre på,event selge videre til 3 part.og så cashe inn pengene selv med en gang. Jeg er svært skeptisk til denne måten å selge biler på og har vel mine tvil om den vanlige norske kunden ønsker å sette seg i en situasjon med først lån på bil,så løpende abonnement på batteriet på toppen av dette igjen.

BubbaJoFet

Det sporet vel litt av fra opprinnelig spørsmål av trådstarter.

Som NIO ES8 eier vil jeg si at ES8 er en god bil å kjøre (komfort, kraft og plass), men den blir betraktelig dårligere om senhøst og vinter, hvor dugg, vindusviskere, strømforbruk ved mye småkjøring (oppunder 80-90 kWh/100 km), og ladehastighet er problematisk.

Jeg vet ikke om EL7 er noe bedre, den har ikke vært i Norge en vintersesong. Men vil anta at forbrukstall er ganske tilsvarende og ladehastigheten er lik.
EL7 har ikke oppvarmet frontrute.

Får du tak i en standard edition ES8 til rundt 460-470k med hengerfeste, kjøper selv vinterdekk og er komfortabel med BaaS modellen, da får du mye bil for 500k. Har du garasje vil noe av problemene med vindusviskere forsvinne.
Signature edition blir litt billigere enn EL7 og ikke verdt det etter min mening.

Det som trekker ned med EL7 for meg kontra ES8 er plassen. Så og si all plass er til baksetet noe du ser gjør utslag i TB banankasse test. Med baksetene nedfelt er det nesten likt med ES8. Så det er en stor bil med middels plass. Hittill i år er det registrert 70ish biler, mulig at rabatten øker det noe.

Baksetene er langt bedre i EL7; mer forseggjort og med mer komfort, den har bedre hardware og antagelig software. Spotify er på plass og kan styres fra baksetet, noe en vil sette stor pris på om en har litt eldre barn.  Og den har ytelser, ned mot 3.5 sekunder på 0-100, dog pakket inn i 12+ kjøremoduser.
HUD og ett langt bedre stereoanlegg er inkludert og bilen er nyere hardwaremessig med mer funksjoner. Dashcam opptak rundt bilen, Guardian (samme som tesla sentry mode), mm. Vet ikke helt om alt er aktivert i Europa enda. Det kommer også en tredjeparts løsning for strømming av video.

BaaS er ikke hva det kunne, burde og skulle ha vært. Og det er synd, muligens at avtalen signert med Oslo Taxi denne uken kan øke antallet biler på Østlandet slik at en kritisk masse nås for landet. Men uten byttestasjoner i Oslo skal det vel litt til at en taxi eier velger en av de tregest ladende bilene i segmentet.

Radial

Jeg hadde ikke turt å legge 5-700k på bordet for en NIO i 2023.

NIO (og andre) blør tross alt veldig mye penger om dagen, og etter hva jeg har lest så er konkurransen mot andre merker i Kina ekstrem.
Alle vil ikke overleve, og Xpeng og Nio som relativt nye og uten egen produksjon (låner produksjonskapasitet) er svært presset.

Men med det satt til side, er dette helt sinnsykt mye bil for pengene... ES8 med minste batteriet var høøøøyt på lista før det ble model Y, da vi ikke turte satse på en helt ukjent og veldig ny bilprodusent fra Kina.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Moas

Selv om ikke nødvendigvis et kinamerke går konkurs kan det også skje at det trekker seg ut av norsk marked pga dårlig salg, med de konsekvensene dette får for bileierne. Noen kinamerker selges svært dårlig nå.

Jeg tror de som overlever i både Kina og lille Norge, er merker som tilbyr billige folkebiler, i tillegg til de dyre modellene.
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

daktari

Ifølge elbilstatistikk.no

Nio 2023: 379 biler total 1689 biler solgt

Xpeng 2023: 169 solgt, totalt 1438

BYD 2023: 562, totalt 4974

Hongqhi står ikke oppført!?

MG 1776, totalt 12873

Polestar 957, totalt 12734
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA