Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Det evige spørsmål, hvilken bil skal vi velge?

Startet av Tara, tirsdag 15. august 2023, klokken 13:15

« forrige - neste »

Moas

Virker dyr.
2022 3 SR+
Laveste nypris 2019: 384 900, 2021: 399 900, 2022: 349 000, 2023: 369 000, 2024: xxx xxx

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Tara

Men buzz, svær som den er, har jo heller ikke faktisk tre gode seter på andre rad. Klart man kan ha en unge på tredje rad, men det spiser mye av bagasjeplassen. Argumentet for å kjøpe en buss, eller buzz da, måtte jo være å faktisk få med oss alt til campingferien i bilen (det går ikke lenger i s max, jeg har satt foten ned (etter å strengt tatt ha kjørt hjem uten å kunne sette ned beina, der var ikke benplass på passasjerersiden, der var baggasje. Også under beina på 7 åringen og mellom beina til 12 og 15 åringen. Og takboks. Og det svære bagasjerommet i en smax når andre rad er skudd helt frem hvilket heller ikke er optimalt for unger som har baggasje mellom beina....) neste sommer må vi ha tilhenger dersom teltet og alt tilbehøret skal være med på tur.

De tre ungene er udiskutabelt med. Da en gutt på nesten 16 og jenter på 13 og 8. Den yngste helst fortsatt 7 beltestol på langtur. Jeg kan la henne gå over til pute 7 den høyt elskede id3'n vår (som heter Ida, eller Snella eller Ella), men på langtur sovner hun fortsatt og sidebeskyttelsen stolen gir vil jeg hun skal ha. Og komforten vil hun ha. Noe å hvile hodet på.

Teltet er noe uvisst da han på 15 ikke er så gira (og han som er 45 neste sommer er heller ikke så gira egentlig)

Men baggasje plass trenger vi uansett. Så å ha noen på tredje rad er ikke så aktuelt. Vi skal både i konfirmasjon (bunader) og bryllup (andre festklær) det neste året. Men trolig bytter vi ikke hovedbilen så fort. Så droget som jeg kaller den, dieseldroget, frakter oss nok. Minstemor kaller den max.

Tara

Ev9 virker både dyr, og selv ikke der der det ut som at de klarer å se til at tre personer kan sitte behagelig på tredje rad. Hva er det som gjør det så umulig ? Det har den ti år gamle bilen vår.

ToWalkOrDrive

Du får vente på at Rivian SUV kommer til Norge  ;D  https://youtu.be/SJbZjJNq9NM?si=-GTQ6ltmmFvLAtfc
Sånn i mellomtiden kan du jo hive på både takboks og bagasjeboks for hengerfeste på S-max'n, om det er for mye med tilhenger. Finnes masse forskjellige utgaver i forskjellige prisklasser.

Tesla Model Y                         2021-

Tara

Tror heller jeg vil ha tilhenger de to-tre gangene i året jeg trenger det, enn en altfor svær bil.

Men jeg vil bare ha en bil som har plass til alle tre komfortablt. Eller vente til eldste flytter om 4 år eller noe sånt.

Problemet er jo at bil som faktisk egner seg for tre i baksetet er mangelvare. Særlig når den ene er 120 lang og en annen er 165. Og ei midten.

Så vi blir nok å beholde dieseldroget, for der har ungene plass.

© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA