Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reservdeler utenom merkeverksteder.

Startet av Ken, lørdag 02. februar 2008, klokken 21:30

« forrige - neste »

hens

Noen drivaksler på Think manglet fett fra fabrikk, da blir det fort bråk.
Denne ulyden kan forveksles med lagerlyd.
Hvis det etterfylles fett innen rimelig tid, kan drivakselen kunne gå bra lenge med litt ulyd, Det skal svært lite slitasje til før drivakselen begynner å bråke.

Når det gjelder levetiden på komponenter fra Biltema tror jeg nok dette oftest kan føres tilbake til montøren, som med manglende kunnskap, verktøy eller prosedyre skader komponentene ved montering.

Det ble hevdet at de billige batteriene fra Biltema var dårlige, men ofte var det defekt regulator med for lav spenning som var årsaken til batteribyttet, og da blir det nye batteriet fort dårlig. 
Merkelig at batterier fra samme produsent kunne øke kvalitet ved å bli utstyrt med klistremerker med et annet anerkjent merke!
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

#16
Takk for tipset Hens. Lageret var byttet og bilen triller nesten støyfri igjen. Jeg er lettet å kunne montere delen selv og nå sitter jeg med kunnskap til å hjelpe Think og PSA eiere med samme problemstilling.
Lageret var slått ut med hammer etter at front stillingsdelen var demontert. Monteringen var mer skånsom med bruk av en lang 10mm bolte og passelig mellomlegg som store piper så at kreftene ble ført til inneringen. Inneringen av lageret er todelt og de er viktig at den presses inn riktig så at lageret ikke går  i stykke.
Jeg visste at driv aksler hadde fett fordi jeg fylte dem etter at en av de mansjettene mistet klips. De støyer litt nå men det må jeg tåle. En hjullager som går i stykke er noe helt annet. Den gamle så OK ut med blanke kuler og masse fett men men det var defekt.

Det var etter tips fra en annen på forum med PSA  som sa at en Biltema lager værte i 2 måneder bare. Heldigvis den jeg kjøpte ville ikke passe til Think allikevel, men det var uproblematisk å få pengene tilbake.

Noen deler fra Biltema er helt OK men andre er bare håpløs. Jeg ville aldri kjøpe gummimansjetter til drivaksler derfra. Flere dårlige erfaringer her.  Besparelse må være proporsjonalt til arbeid/ monteringskostnader av å bytte delene ut på nytt. Å bytte lyspærer er en ting...........
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Ken

#17
Mest interessant for dere som eier Think eller Golf Cart.
Ritar batterier til en grei pris på Sangvik Service, Rige langs E39.
RT 12260H til kr400. Riktig mål og uslåelig pris.
Nevn medlemskap i klubben.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Ken

Vakuumpumpe.
Pierberg 7.22917.53.0 ser lovende ut. Typisk bruk i elbiler.
kjøpes fra http://onlineshop.ms-motor-service.com
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

froland

Hei! Noen som vet hvilke bremsesko som skal brukes bak på gamle Think? Hilsen Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

hkaspenberg

Der tenkte jeg å skrive at det er bare å se etter på wiki'en, http://elbilwiki.nipen.no/wiki/Think:Deler Men der tok jeg feil. Hvis noen vet, kan de også oppdatere wiki?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

PLUTO

Sitat fra: froland på tirsdag 09. februar 2010, klokken 17:20
Hei! Noen som vet hvilke bremsesko som skal brukes bak på gamle Think? Hilsen Froland

Jeg vet at det desverre er flere ulike typer.  >:(. Det er litt klønete av Think, men jeg måtte bestille flere ulike for å finne ut av hvilke jeg skulle ha.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Ken

#22
Hvis man bla tilbake til begynnelse av tråden så finne man bremse klosser som passer gammel Think.
Info finnes på Wiki også. Seek and you shall find. Finnes under" Deler"
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

froland

Hei Ken, jeg kan ikke finne noe om bremse sko. Bremseklosser er det mange versjoner av men ikke sko bak. Hilsen Froland
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

hkaspenberg

Sitat fra: PLUTO på tirsdag 09. februar 2010, klokken 21:47
Jeg vet at det desverre er flere ulike typer.  >:(. Det er litt klønete av Think, men jeg måtte bestille flere ulike for å finne ut av hvilke jeg skulle ha.

Har du noen typebetegnelser vs. type på bremsetrommel e.l. som kan listes på wiki?

;-D Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

froland

Hei venner! Siden jeg har det travelt, bestilte jeg det originalt fra en lokal Ford forhandler her i Arendal. Og det kostet som følger. Klosser framme:438NOK og bremsebånd bak kostet: 392NOK Mulig det kommer noe frakt sa han på KR 80.  Så da vet dere det. Da er det bare å finne et verksted, gidder ikke skifte selv i kulda. Hilsen en forfrosen Froland. ::)
Har  Think 2008 med Zebra batteri.

PLUTO

Jeg håper du får deler som passer. Jeg handlet hva fra Ford, og de gav meg feil deler to ganger.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Ken

Beklager at jeg merket ikke at det var bremsesko bak som du letet etter.
Hvis noen skriver delenummer til sko som passer vil jeg legger den ut på Wiki.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Yeyeye

Når det gjelder bremsesko, så tror jeg jeg har funnet riktige.
Samme som er brukt på el-saxo og hos meca er nummeret:1105-407500, merk dette er kun bremseskoene, og fjærer og hanbrekkarmene må brukes opp, er med nye engangslåseskiver for disse. Var dyrere hos citroen(ca 1000kr), men der tror jeg kansje det er med nye handbrekkarmer også(dog usikker).
Vi må snart få inn litt nye data på elwikien også, er det du som er guru på dette Ken?

Mvh Arild R
Trondheim
Think classic 2002,Think classic 2001(tidligere Gråtass)
Nissan Leaf 2016 30kWh

Ken

#29
Målene ser riktige ut Arild. Trist at Biltema ikke ha noe som passer.

Har noen den riktig PSA nummer? Hvor mange sko får man per sett?

Samme som Mekonomen Artikkelnr: 02-30230?
BENEVNING: Bremseskosats bak 4 -hulls felg, 180x30 mm
Pris: 411.00

180,0x32 mm

To mulig bremsesylindre fra  Meca og en fra Mekonomen. Gir venstre numre bare.

Meca 1150-101429 som har 12mm rørtilkobling eller 1150-101568 uten mål av tilkobling.Den på min Think måler 11mm på gjengen

Mekonomen 03-564678 som ser mer ut som Meca 11mm type kr 502,-
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA