Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Reservdeler utenom merkeverksteder.

Startet av Ken, lørdag 02. februar 2008, klokken 21:30

« forrige - neste »

Ken

Jeg har prøvd å finne en erstatningsbatteri til Think biler (12volt) siden Biltema har kanskje sluttet å levere en som var grei nok. Hvis man skal ha riktig mål, da blir det vanskelig. Bilen tåler en noe høyere batteri men da må man finne på en annen måte å feste den på. Ford kunne ikke gi meg en pris fordi prislisten var sperret til bildelmannen. Han lovd å ringe meg tilbake. Andre batterispesialister i Kristiansand slet med problemstillingen. Jeg skal fortsette fordi vi kommer til å trenger dem etterhvert.

Dette her er interessant og har riktig mål men er mye dyrere enn Biltema sin.
http://webshop.batterystore.no/product/7428/7430/412073/FIAMM_FIAMM_12V_27Ah_Blybatteri.html

Hvis andre medlemmer finner passelig bildeler som andre kunne få nytte av så skriv opp her hvor de kan kjøpes. Jeg selv trenger drivknuter til Think, helst nye.
Ken
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

Jeg var da ganske nylig innom Biltema og kjøpte batteri der!
Artikkelnr 80-414,  kr 398,- Men jeg tror de har vært utsolgt en tid.
Ettersom Thinkeiere har oppdaget dette batteriet er det mulig at Biltema  har feilregnet litt på antallet og gått tom

Kabelskoen må slipes av litt på den ene siden for å unngå å bøye poltilkoblingen, da det er litt annerledes tilkobling på batteriet.

Hørte også på prisen på originalbatteriet hos Automax, kr1100 pluss moms.
Jeg valgte Biltemabatteriet.

Henning.
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

#2
Dette er gode nyheter Hens. Jeg fikk høre tre uker siden at hoved lager var tom og det ikke var sikkert at de skulle få flere. Jeg skal undersøke vår nærmeste butikk snarest. Så at det var originale Yuasa batterier på Automax men så ikke at de var til salgs til publikumet, måtte har passord. Tror de biltema batterier er OK i forhold til pris. Takk igjen. Ken

Siste nytt: Biltema i Kristiansand står fast nå at batteriene skal ut av sortimentet og at du fikk en av det siste. :(
Etterpå gikk jeg til Bang og Folkestad hvor med våre rebatt ordning, fikk en 26AH med riktig mål til Kr 630,- som er slett ikke verst. En av våre medlemmer skal hente en i morgen og da kan vi se om den er grei.

Red. Ed  Batteri heter EG26/12 og man må bøye batteriklemme litt men ellers er den grei.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Ken

#3
Fikk en melding i dag angående deler som El Rayo har sporet opp i tilfelle Ford mangler dem på lageret eller man vil spare penger:


Jeg har notert meg
Bremseklosser: Bilextra og Mekonomen Mintex MDB 1291. MDB 1807 og MDB1519 ser ut til å ha samme bakplate, men friksjonsmaterial er kanske anderledes.
Andre klosser til Bendix kallipere ligner og passer noen PSA og Renault biler, men kan ikke brukes uten tilpasning/ sliping. Disse er MDB nr 2868, 1209, 1331,1668 og 1676
Biltema bremseklosser 65-9090 fra P405 skal passer. Har hatt problemmer med at fiksjonsbelegg løsner fra bakplate med disse som er farlig.

Bremseskiver: Brembo 08.2985.14 eller Biltema 64-553

Bremsesylinder bak: Mekonomen 03-56612 og 03-26613 (venstre og høyre)
Vinduspusserblad: Land Rover DKC 500140
Nedre opphengskule: Citroën 3640.36 eller Moog PE-BJ-3356
Skiltlys: Hella 2KA 002 445-171




Tom Roy



Kommentar fra Ken: Klossene har jeg kjøpt selv og de er OK.

MDB1807FMSI: WVA20906 180 212010 E1 90R-01018/355. Dette er en annen type  Bremsekloss fra Mintex som en annen var forøyd med

Opphengskuler har 16 stjernet tap om jeg husker riktig. Noen har 20.

Citroen i Barstølveien( Abrahamsen Motor) var hjelpsom i forhold til Saxo deler som kunne passe våre Think biler. Alle deler til bakakselen og front stillingsdeler var tilgjengelig enkeltvis.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Gaute

Hei! Jeg, er på jakt etter rimligere kullbørster til min Saxo elbil, enn hva citroen forhandleren kan tilby.  er det noen som har noen tips. 
Videre er det på tide med bakaksel overhaling/ skifte.Trolig samme aksling som på think. Er det noen som har erfaring?  Vet at jeg kan ta ferja til Hanstholm og få gjort jobben for kr. 4700DK kr +moms.
Har forstått at selve bakakselen kan være en komplisert jobb.

;)  Gaute
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

Ken

#5
Hei Gaute. Kull børster kan du spør Abrahamsen Auto om.Sørlandsparken.

Jeg brukt Aske bilservice til Thinken min. Bakakselen var tatt ut og en nålelager var byttet ut. De bruker en spesial prosedyr fordi mutterne til opphengsbolter er gjemt inni batterikasse. De skjærer i understellet til å få tilgang til mutterne. Dette problem har ikke du med Saxo. De er greie gutter og jeg måtte betale kr12000 totalt for aksel, to bærekuler foran, kontroll pluss noe smått inkl. moms. De er fransk bil spesialister og er en av de få verkstedene som har faktisk jobbet på elbiler.
Be om en pris for hele bakaksel byttet ut fordi jeg har hørt om at det er ganske rimelig og da får man helt nye bak bremser i tillegg.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Boogie

Sitat fra: Gaute på mandag 21. april 2008, klokken 21:19
Hei! Jeg, er på jakt etter rimligere kullbørster til min Saxo elbil, enn hva citroen forhandleren kan tilby.  er det noen som har noen tips. 

Citroen er de som har de billigste delene til bilene våre, men entusiaster i UK fikk bestillt opp en stor serie fra produsenten av børstene for et år siden.
Du kan prøve en mail til Matthew Trevantis i Eco-drive. Han tilbød børster til bilene på EV2007 for ca 750,- pr sett.
Vet ikke om han har fler igjen.

www.eco-drive.co.uk

Han skal være med på EV2008 også så vidt jeg vet.
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

hens

Hva er fysiske mål, kabelinnfestingen og kullkvalitet på børstene?
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Gaute

Kullbørster til Saxo.  De aktuelle børstene har følgende mål. 10mm x 25mm x antagligvis 35 - 40mm.  I slitefeltet er de skråskjært med en vinkel på ca 30 grader.  Det går to kabler ut av børsten som sammenføyes i en åpen kabelsko.  Kabelskoen føres sidelengs inn på en skrue som låser den fast når den blir skrudd till.  På børsten står det følgende: 12/06      E105 samt noe som trolig er en produsent logo - to ringer i hverandre og med et navn inne i ringene - trolig schoir eller schuir.  Lengden på kabler inklusiv kabelsko er 75mm.

mvh Gaute
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

Boogie

Her har du bilder og mål på børstene.

http://www.rmsconsult.co.uk/berlingo/tech.htm

Det er samme børster for både Saxo/P106 og Berlingo/Partner
Tønsberg:
Tesla Model Y 2023

Tidligere:
ca 11 stk Citroen Saxo/Peugeot 106
5 stk Citroen Berlingo/Peugeot Partner
4 stk Nissan Leaf

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt over 500 000 km.

Gaute

Det er denne type børste som jeg spør etter.

mvh. Gaute
Gaute - tidligere Saxo 2002 eier  127.000km.
Bilen ble solgt grunnet defekt batteripakke. For tiden syklist.

Ken

#11
Dette sirkulasjonspumpe kan bestilles via internett og kanskje gjennom Kristiansand Caravansenter.

Now for the bad news: den er enda dyrere enn det Ford forlanger!

Umulig å finne den i Hella katalog så den er ut av dato/ sortimentet..

Den er brukt som sirkulasjonspumpe til en caravan varmeovn modell Alde Compact 3010. Må tåle vann mot kokepunktet tror jeg  men ikke prøv det hjemme!

Godt om flere brukte detektivtimen til å spore opp deler ;)

http://www.maxfritid.com/site/fritid/vis_produkt_2008.php?page_id=666&produkt_id=9129
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

hens

#12
Hva tror du om denne vannpumpen?
Finner ikke noen pris, men det må da gå an å få rede på.

spec:
http://www.cebi.com/cebi/content/index_html?a=5&b=9&c=19&d=72&docID=157&info=1

Adresse:
http://www.cebi.com/cebi/content/index_html?a=5&b=9&c=19&d=71
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Ken

#13
Den fra Hella er 18 watt så alle disse er kraftigere. De ser bra ut og samme fabrikant som vakuum pumpen i Think. Send en forespørsel Henning og gjerne i bulk!

Pierberg 07.02054.16.0 er en passelig erstatning som er billigere enn originalen.
kjøpes fra http://onlineshop.ms-motor-service.com.
Selger Pierberg vakuumpumper også.

Ser ut som originalen, Helle, var brukt i noen eldre BMW serie 5 fra 1991 som tilleggspumpe
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Ken

Etter mye leting og retur av upasselig deler, har jeg funnet en passelig fronthjul lager til Think biler. Den fra Ford var ikke så dyrt men var ikke lagerført da og der. SKF nummer,som er en slags industristandard, er VKBA 3554 som er 72mm utvendig, 37mm innvendig og 33mm bred.
Som en kit fra Mekonomen med ny mutter og låsering kan man oppgi Ruville 5917. Kr 575,-

Ingenting fra Biltema som passer heldigvis fordi  de går fort i stykke ha jeg hørt.

Fra Citroen (billigere) eller Peugeot kan man oppgi original delenummer 3350.32.
Det er ikke lett å bytte ut hjullageret uten spesialvektøy som består av avtrekkere og tilbehør. Hvis man har de kan man gjør hele jobben ved siden av bilen ellers må man demontere hele stillingen inkl. støtdemperen og jobber med saken ved hjelp av et verkstedspresse.
Fronthjul ble veldig bråkete og det er antakelig lageret som er dårlig. Håper at det er ikke drivakselen som er gåen.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA