Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Valg av familie el-bil til lavest mulig pris

Startet av Borger_, lørdag 12. august 2023, klokken 21:23

« forrige - neste »

Skogs

Hadde ikke vært i tvil om hva jeg ville valgt.
Enyaq over ID4. Enyaq fremstår mer premium. Gode begge biler begge to da. Det skal sies.
BMW IX40 - 2024
VW ID4 - 1st 2021 (solgt)

vinterdekk

Sitat fra: Skogs på søndag 09. juni 2024, klokken 19:42Hadde ikke vært i tvil om hva jeg ville valgt.
Enyaq over ID4. Enyaq fremstår mer premium. Gode begge biler begge to da. Det skal sies.

Det gjenspeiles også i tilbudene at Skoda ligger «litt over».

Så vidt jeg ser så får man VW ID.4 Pro 4MOTION Highline med vinterhjul og tre års service til 497.900kr.

Eller man kan kjøpe Skoda Enyaq 85x 512.900kr.

Begge er kampanjepriser, og så kommer leveringskostnader og forhandlerens rabatter. Prisen var årsaken til at jeg gikk for ID.4 sist jeg så etter bil, akkurat da kom ikke Enyaq med blant kandidatene.

Nå kan man i denne prissammenligningen også se på en Ford Explorer Premium AWD som er listet til 499.000. Den er mindre og mangler takrails, og varmepumpe er tilvalg. Men er bygget på samme plattform og ikke importert av Møller om det er viktig.

Og selvsagt finnes det ett MEB søsken hos Audi. Q4 e-tron 45 quattro Edition Pro, 577.900kr - velg mellom kampanjerente eller inkluderte vinterhjul og tre års serviceavtale.

Mye å velge i blant MEB familiebiler. Og da har jeg ikke nevnt Cupra Tavascan. Spennende design. Prisen er vel ikke tilgjengelig ennå.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Skogs

MEB generelt er gode biler.
Bør være mulig å bli fornøyd med alle :)

Har handlet min siste bil hos Møller. Generelt middels misfornøyd med de.
BMW IX40 - 2024
VW ID4 - 1st 2021 (solgt)

vinterdekk

Ser den. Forstår ikke hvordan Møller kan akseptere å ligge lavt på Autoindex-undersøkelse år etter år. Vil de at VAG skal starte direktesalg? Leste akkurat at Ford utsetter lansering av sin nye Explorer pga. nye batterier med LFP kjemi. Det tror jeg blir en bra kombinasjon med mulighet for forvarming av høyvoltsbatteri (bedre ladefart) og lavere pris på MEB biler (relatert for tematikken i denne tråden).
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

RJK

Nå kommer snart Ford Explorer! Da kan man kjøpe MEB-bil uten å kjøpe fra Møller!

Den får dessuten nyeste type batteri og motor, ser det ut til!

https://www.tv2.no/broom/utsatte-potensiell-storselger-na-vet-vi-hvorfor/16754746/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Moas

2022 tm3 rwd

Aixam E, ca. 0,9kWh/10km, Ingen ISA, ingen OTA overvåking

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

Borger_

For min del så datt ID4 ut pga. flere skuffende elementer (som var bedre på enyaq):
- Irriterende knappestyrt volum på rattet (vibrering når man trykker, liker det ikke)
- For masse knapper, blir rotete, spesielt lysbryterne til venstre for rattet
- 2x smale armsøtter, liker bedre 1x bred

Det var det jeg kom på. Så var det også det at jeg ikke kjente noe av den adaptivt understell funksjonen.

Electric cars in Norway

#52
Sitat fra: RJK på mandag 10. juni 2024, klokken 20:40Nå kommer snart Ford Explorer! Da kan man kjøpe MEB-bil uten å kjøpe fra Møller!

Den får dessuten nyeste type batteri og motor, ser det ut til!

https://www.tv2.no/broom/utsatte-potensiell-storselger-na-vet-vi-hvorfor/16754746/
Ja jeg har trua på de nye LFP-batteriene. NMC suger ift kobolt, nikkel mm

Ser helt Kongebil ut den Exploreren da :+1: gleder meg til å prøvekjøre den

E-Trond

Sitat fra: Skogs på søndag 09. juni 2024, klokken 19:42Hadde ikke vært i tvil om hva jeg ville valgt.
Enyaq over ID4. Enyaq fremstår mer premium. Gode begge biler begge to da. Det skal sies.

Er ikke mye som skal til før det tipper den ene eller andre veien....
Enyaq ser mer premium ut innvendig,men jeg irriterte meg over to ting i Enyaq.
Føresetet var tynnere/dårligere støffing enn i ID4 og dashbordet stikker ut på en sånn måte at beinet mitt gnager på den skarpe kanten,noe jeg synes er veldig irriterende.
Derfor foretrekker jeg ID4 av disse to!
ID 7 GTX
Ioniq  2020

Skogs

Kan støtte det med setene. Fant meg aldri til rette i Enyaq.
BMW IX40 - 2024
VW ID4 - 1st 2021 (solgt)

OleBrum2

Sitat fra: Borger_ på lørdag 12. august 2023, klokken 21:23Vurderer elbil som bil nummer 2. Fokusen er lavest mulig pris (da bil nummer 1 kostet litt for mye!) men utfordringen er at vi (som familier flest) ønsker størst mulig bagasje-kapasitet. Utover det så er ikke kravene så store utover at jeg personlig trenger skinnseter, OK PLUSS lyd i anlegget (og aller helst trådløs apple carplay).

Har prøvekjørt en del elbiler siste året, toyota, skoda, kia, nissan ++ Men de blir fort enten for dyr (for det utstyrsnivået jeg trenger) eller så blir bagasjerom litt for lite.

Prøvekjørte Maxus Euniq6 nylig, da jeg har vært nysgjerrig på denne en stund siden den er stor til en lav pris. Denne likte jeg faktisk, rikelig med plass, fin comfort og skal angivelig finnes med oppgradert annlegg. Og eneste el SUV som man kan få "ny" til rundt 400K.

Hva tenker andre om denne, evt. andre modeller som kan matche størrelse/utstyr mot lav pris? Leste en test av maxus som var datert en tid tilbake, da sto det at Tesla Y kostet ca. samme, men på finn ser det ut som Y ligger ca. 100k over. (Leser forøvrig at Y også har et vanvittig stort bagasjerom, og skjønner ikke helt hvordan det er mulig i en så liten bil..)

Altså, det er smak og behag. Men, den bilen en får desidert mest ut av med plass, tech, rekkevidde, ladefart, enkelthet og pris er vel og blir model Y slik prisingen er nå. 502 000 ferdig levert med vinterdekk og avgifter betalt ser jeg ikke at noen kan slå. Med mindre man må ha en «gammeldags» bil m knapper og serviceavtale, eller ikke liker tesla generelt, er det jo for tiden en no-brainer hva som er det lureste valget. Ikke så rart hvordan salgsstatistikken er, nordmenn stemmer på den beste familiebilkjøpet med lommeboken.

vinterdekk

Xpeng G6 RWD kan man ha på listen over familebil i budsjettklassen. Kontantpris 420K for Xpeng G6 RWD vs 448 for Tesla Model Y RWD. Litt spennende alternativ med angivelig mykere understell og mer tradisjonell cockpit.

Tesla inkluderer riktig nok hengerfeste og begge vil trolig justere prisene og introdusere kampanjer, men dette er den nye normalen for alle som kjøper bil nå mens det fortsatt er høyere produksjon enn etterspørsel.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

Daniel_0007

Sitat fra: vinterdekk på mandag 24. juni 2024, klokken 07:10Xpeng G6 RWD kan man ha på listen over familebil i budsjettklassen. Kontantpris 420K for Xpeng G6 RWD vs 448 for Tesla Model Y RWD. Litt spennende alternativ med angivelig mykere understell og mer tradisjonell cockpit.

Tesla inkluderer riktig nok hengerfeste og begge vil trolig justere prisene og introdusere kampanjer, men dette er den nye normalen for alle som kjøper bil nå mens det fortsatt er høyere produksjon enn etterspørsel.

byd seal u for 399 000 gir enda mer for pengene, bedre rekkevidde og men dårligere lade hastighet.
Model 3 2019 LR Rwd

Moas

Sitat fra: OleBrum2 på søndag 23. juni 2024, klokken 20:47Altså, det er smak og behag. Men, den bilen en får desidert mest ut av med plass, tech, rekkevidde, ladefart, enkelthet og pris er vel og blir model Y slik prisingen er nå. 502 000 ferdig levert med vinterdekk og avgifter betalt ser jeg ikke at noen kan slå. Med mindre man må ha en «gammeldags» bil m knapper og serviceavtale, eller ikke liker tesla generelt, er det jo for tiden en no-brainer hva som er det lureste valget.
Det å fikle med en skjerm for f.eks. luftjustering når man kjører er ikke så bra. Blikket må ofte ned for å se hvor knappeneikonene er i flere sekunder. Det er trafikkfarlig og jeg tipper det etterhvert blir forbudt i EU (ihht. signalene så langt).
2022 tm3 rwd

Aixam E, ca. 0,9kWh/10km, Ingen ISA, ingen OTA overvåking

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

turfsurf

Sitat fra: Moas på mandag 24. juni 2024, klokken 11:06Det å fikle med en skjerm for f.eks. luftjustering når man kjører er ikke så bra. Blikket må ofte ned for å se hvor knappeneikonene er i flere sekunder. Det er trafikkfarlig og jeg tipper det etterhvert blir forbudt i EU (ihht. signalene så langt).
Den siste måneden har jeg byttet mellom bil med knapper (iX3) og skjerm (TMY). Forskjellen jeg bruker i tid på å se vekk fra veien mellom disse er neglisjerbar, og kan fort svinge begge veier.

Det som dog er en forskjell er at jeg justerer mye mere i iX3 grunnet måten klimaanlegget virker.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA