Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nye vindusviskerblad til Enyaq

Startet av Supernullet, torsdag 10. august 2023, klokken 00:12

« forrige - neste »

Supernullet

Jeg sjekket nylig på nettet hvor jeg kan få kjøpt nye vindusviskerblad til min Enyaq 80x 2022-modell (snart 1 år gammel). De orginale jeg fikk med bilen som jeg har hatt til nå, har vart mye lenger enn jeg trodde de skulle gjøre - kanskje mye på grunn av at jeg hittil kun har kjørt 7000 km med bilen. Men nå bør jeg skifte de ut.

Tenkte å unngå å kjøpe nye vindusviskerblad hos merkeforhandler, da dette normalt er mye dyrere. Biltema er min nærmeste fysiske butikk, mens både BilXtra og Thansen ikke er så veldig langt unna heller. Men på biltema.no får jeg ikke noe treff på vindusviskere tilpasset Enyaq. Ikke på bilxtra.no heller (der fungerer ikke registreringsnummeret mitt). Mens på thansen.no får jeg kun treff for vindusvisker på passasjersiden, og da kun som outlet i en thansen-butikk som befinner seg i en annen region i landet.

Jeg har fått med meg at det er "flate" viskeblad som skal benyttes, 700mm på førersiden og 450mm på passasjersiden. Husker ikke dimensjonen for bakruten, og om denne også har "flatt" viskerblad.

Kan jeg da bare kjøpe standard universelle flate viskerblad 700mm/450mm hos biltema? Vil de kunne passe sånn helt uten videre? Biltema er ofte billigst på vindusviskerblad. Eller anbefales det spesielle viskerblad som er tilpasset Enyaq? Er det da kanskje anbefalt å kjøpe orginale hos Møller Bil (eller annen Skoda-forhandler)?

https://www.biltema.no/bil---mc/bildeler/viskerblad/vindusviskere-flatblade/vindusvisker-flatblade-700-mm-28-2000041960

Til mine tidligere biler har jeg stort sett alltid kjøpt vindusviskerblad på Biltema. Min erfaring er at biltema-viskerene er gode og holder ganske lenge. Og da har jeg alltid funnet spesifikasjon for min bilmodell på biltema.no, og også på baksiden av viskerpakken.

Noen som har gjort seg noen erfaringer eller har noen anbefalinger her?
2022  ŠKODA Enyaq iV 80x  (SUV-versjon)  -  Race Blue Metallic
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

EriTom

Jeg har byttet to ganger hittils og kjøpt originale hver gang.

Kan dessverre ikke hjelpe ang uoriginale. Men det er vel bare å kjøpe for å prøve? 😊
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
03/22 - Enyaq IV80X Sportline Moon White

Egil S

Bosch A027S er til Enyaq frontrute.
Jeg har coupè så jeg har ikke visker bak, men det bør ikke være så vanskelig å finne.

Jeg byttet mine originale etter ca 3000km, Bosch viskerne var av en helt annen kvalitet, de originale virket være mye tynnere i gummien enn Bosch sine.
Var stor forskjell i hvordan de tørker ruten iallfall, snart kjørt 10.000km nå og de er enda som nye.

Er du medlem i Elbilforeningen har du rabatt på Bosch viskere hos BilXtra, men de kommer på rundt 500kr mener jeg å husek.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

vinterdekk

Er 25 % på thansen nå, nettopp bestilt Bosch til min ID.4. Av en eller annen årsak så jeg bare coupe Enyaq i listen over kompatible biler. Sammen med MEB baserte Audi og VW biler.
På elbiljakt. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION AWD (2023).

VoltWay

Har ikke byttet etter 13.000 km og synes de fungerer bra enda. Har Skoda byttet viskere fra de første bilene siden noen skifter de så fort?

Egil S

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 10. august 2023, klokken 20:49Er 25 % på thansen nå, nettopp bestilt Bosch til min ID.4. Av en eller annen årsak så jeg bare coupe Enyaq i listen over kompatible biler. Sammen med MEB baserte Audi og VW biler.

Frontruten er den samme, ser ut som de fleste MEB bilene bruker de samme viskerne fakstisk.

Sitat fra: VoltWay på torsdag 10. august 2023, klokken 22:47Har ikke byttet etter 13.000 km og synes de fungerer bra enda. Har Skoda byttet viskere fra de første bilene siden noen skifter de så fort?

Skal ikke se bort fra at de har forskjellige leverandører slik som på andre deler, kan jo ha skjedd noe under Covid også som gjorde at de byttet leverandør.
Eller at "blårussen" har funnet ut de kan spare noen kr pr bil med en billigere type.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Supernullet

Sitat fra: Egil S på torsdag 10. august 2023, klokken 20:10Bosch A027S er til Enyaq frontrute.
Jeg har coupè så jeg har ikke visker bak, men det bør ikke være så vanskelig å finne.

Jeg byttet mine originale etter ca 3000km, Bosch viskerne var av en helt annen kvalitet, de originale virket være mye tynnere i gummien enn Bosch sine.
Var stor forskjell i hvordan de tørker ruten iallfall, snart kjørt 10.000km nå og de er enda som nye.

Er du medlem i Elbilforeningen har du rabatt på Bosch viskere hos BilXtra, men de kommer på rundt 500kr mener jeg å husek.

Jeg kjøpte Bosch A027S vindusviskersett til Enyaq på BilXtra (med 25% rabatt som medlem av Elbilforeningen) etter Egil S sin anbefaling. Kostet som du sa rett i overkant av kr. 500,-. Etter en måneds tid nå er jeg helt enig i at de virker som å være bedre enn de orginale som fulgte med bilen. Virker også mer smooth på ruten og tar bedre enn det jeg husker de orginale gjorde etter en måned i fjor. Og det hender jo at det regner litt også her i Bergen, av og til  ::)
2022  ŠKODA Enyaq iV 80x  (SUV-versjon)  -  Race Blue Metallic
Hvorfor gå da - når man kan kjøre Škoda  8)

Martin Eden jr

Jeg kan også melde om det samme - bestilte Bosch A027S via BilXtra på nett med 25% rabatt - og fikk de levert til nærmeste butikk uten tillegg. Er veldig fornøyd med dem - virker mye stillere og bedre enn de originale!
2014-2018 Soul EV, 2018-2019 Kona EV, 2019- eSoul, 2022- Enyaq 80X

Moggen

Merkelig. Har eid flere biler, både nye og gamle, aldrig byttet viskerblad etter 1 år / 300mil. Det hade jeg nok prøvd å reklamere på.
Har du kontrollert at det ikke bare fastnet noe skitt på bladen?
Ellers bør du jo unnvike å bruke dem som isskraper på vintern også.
Typiskt varer de da minst 3-4 år /50000 km for meg.

EriTom

Jeg bytter vindusviskere hver vår og høst (ca 20-25.000km)
09/23 - Enyaq IV80X Sportline Phoenix Orange
03/22 - Enyaq IV80X Sportline Moon White

Martin Eden jr

Nå har bakruteviskeren begynt å bråke mye (med mindre det regner svært mye). Noen som vet hvilken Bosch-visker som passer til den? Av en eller annen grunn finner ikke søkesystemene til flere butikker på mitt registreringsnummer...

Bil2

Jeg har kjøpt BOSCH A284H. Har ikke satt de på, men Enyaq står oppført som kompatibel bil på esken, sammen med ID modellene.
https://bilxtra.no/bosch-visker-bak-flatblade-bos-a284h
Oslo
Skoda enyaq  IV 80x juli 2023
Kobberfarget Leaf 2018 40 kWh
Blå Leaf 10.02.2012. Solgt

Martin Eden jr

Takk for tips - bare synd den er "utsolgt på nett" - og nesten ingen BilXtra-butikker som har den inne  ;)
MEN: Nå som jeg har produktkoden skal jeg nok finne den!

EDIT: Mekonomen har den inne: https://www.mekonomen.no/viskerblad-bosch-a282h-1pk-bosch-10152476

Bil2

Sitat fra: Martin Eden jr på fredag 22. september 2023, klokken 10:45Takk for tips - bare synd den er "utsolgt på nett" - og nesten ingen BilXtra-butikker som har den inne  ;)
MEN: Nå som jeg har produktkoden skal jeg nok finne den!

EDIT: Mekonomen har den inne: https://www.mekonomen.no/viskerblad-bosch-a282h-1pk-bosch-10152476

Det ser ikke ut til å være helt den samme, dessverre. Står 282 og ikke 284.

Edit: Denne ser ut til å være den samme. https://www.thansen.no/bil/bildeler/viskerblad/viskerblad/n185321/pn1340905
På nettet står det at den passer på coupe-varianten (5ac), men på pakken står det både 5ac og 5az.
Oslo
Skoda enyaq  IV 80x juli 2023
Kobberfarget Leaf 2018 40 kWh
Blå Leaf 10.02.2012. Solgt

© 2023, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA