Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skilpadde modus varer i ca 5,5 km

Startet av Bybil entusiast, lørdag 17. november 2012, klokken 21:41

« forrige - neste »

Bybil entusiast

I dag har jeg kjørt Citroen C-Zero tom for strøm.

Da bilens nedtelling av rekkevidde nådde 0 ble varmeapparat skrudd av og bilens skilpadde varsel lampe ble tent i dashboard.

Deretter kjørte jeg fra Olavsgaard til Skillebekk som er ca 5,5 km tildels bratte bakker opp til gjelleråsen og enda brattere opp til Skillebekk. Effekten var noe redusert i skilpaddemodus men det var greit å ligge i 70 km/t.

Plutselig stoppet bilen på samme måte som om den var tom for bensin.
Lyset på bilen lyste fremdeles og radioen spilte musikk..

Altså er det 5,5 km rekkevidde igjen etter at skilpadda blir tent.

::)
Citroen Czero solgt
Nissan Leaf
VW Golf Eelectric solgt
Mercedes B electric

Phuc

Kjekt å vite, men hvordan kom du deg videre da?
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

tomrh

Selv om det sikkert var kjedelig for deg er denne informasjonen gull verdt! Ser at det er stigning fra ca. 120 m.o.h. ved Olavsgaard til opp mot 250 m.o.h. ved Gjelleråsen, så 5,5 km er veldig bra det på denne stigningen! På flatmark hadde det nok holdt til ihvertfall 8 km, og over ei mil i nedoverbakke.
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Bybil entusiast

For å komme videre måtte jeg lade hos en nabo. Rullet ut en skjøteledning og ladet noen minutter til jeg fikk 2 km i rekkevidde på måleren. Jeg hadde bare 100 meter igjen til jeg var hjemme.
Jeg er enig i tolkningen om at 10 km rekkevidde i flatt terreng med ytterst forsiktig pådrag er realistisk.
Citroen Czero solgt
Nissan Leaf
VW Golf Eelectric solgt
Mercedes B electric

tomrh

#4
Er litt interessert i psykologien i det der om du gidder å forklare? Du er jo den første på forumet som har kjørt helt tomt med en trilling så vidt jeg vet. De fleste (inkl. jeg) har fått nerver på et mye tidligere tidspunkt og på en eller annen måte ordnet med nødlading. Hadde du lest om andres skilpadde-erfaringer på forhånd siden du tok sjansen?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Bybil entusiast

Enkelt svar for min del... Jeg ønsket å finne ut om det var mulig å kjøre tur retur Gardermoen uten lading.

Jeg hadde kjørt tur retur til Clarion Hotel på Sør-Gardermoen.
Teoretisk skulle det gå da det det var 39,2 km hver vei fra min bolig. På meteret hadde jeg 80km da jeg kjørte hjemmefra som er vanlig.
Da jeg kom til Hotellet på Gardermoen stod det 44km igjen på telleren. Det skulle bety at jeg kom hjem igjen men nei...  :(  Bakkene opp til Skillebekk ble for bratte.
Turen ble gjennomført i sprutende regnvær med vinterdekk. 2 personer i bilen til Gardermoen og en person hjem igjen. Varmeapparat står alltid på automatisk varming. Jeg fulgte fartsgrensene på hele turen.


Citroen Czero solgt
Nissan Leaf
VW Golf Eelectric solgt
Mercedes B electric

asband

Bil: Mitsubishi i-Miev 2012-modell

erik e

Det nok flere som har kjørt tomt,men de har ringt "nødnummeret". Videre transport bak på "flaket" til en stor bil. ;)  :)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Phuc

Kjørte ikke bilen helt tom, men fikk skilpadden igår.
Null streker ved 73.3 km.
Skilpadde ved 76.3 km.
Parkerte bilen i garasjen ved 78.8 km.
Honda Accord 2.0i 1996 - R.I.P. (18.06.1999-31.10.2012)
Mitsubishi i-MiEV 2012 Amethyst Black (03.04.2012-) [120000 km @ 20.02.2021]
Kia EV6 GT Line AWD Yacht Blue (i bestilling)
Vurderer: VW ID4 GTX, Ioniq 5 AWD, Tesla Model 3/Y

tomrh

Har lagt merke til at varmen forsvinner før skilpadda kommer, den forsvinner når det vises --- km rest. Spesielt ugunstig ved tosifret antall kuldegrader siden frossen dogg da brer seg utrolig raskt over frontruta uten at man kan sette inn egnede mottiltak..
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Jafo

Skilpaddelyset ga meg sist 7 km i 80 km/t, ("slipstreaming" bak andre biler, rimelig flatt terreng på E6).
Deretter skilpaddemodus (gangfart i flatt terreng) de siste 500 meterene bort til hurtigladeren.

tomrh

Ganske close det der! Har ikke lagt merke til denne kommentaren før nå. Jafo, husker du hvor mange prosent hurtigladeren viste at du hadde igjen?
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

TB

Legg til ein link til ein ny tråd om skilpaddemodus her: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,9896.0.html
Ikkje så mykje nytt, men til info for nye lesarar :-)
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Jafo

Nei, husker ikke helt hva den stod på, men kan ikke huske at den stod på mer enn jeg "forventet".

sven erik

om en ikke har får bratte bakker og legger seg i 70 eller mindre har min vær gang jeg har kjørt helt tom  3 ganger  de gangene har jeg kjørt akkurat  120 km  så er ganske trygg  på den  min senker og  farten  til under 70 km i timen

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA