Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

EcoBest Challenge 2023

Startet av suverin, mandag 07. august 2023, klokken 13:19

« forrige - neste »

suverin

Solterra gjør en god figur i EcoBest Challenge 2023:

Minste avvik i wltp vs reell rekkevidde (92,7%)
Tredje best i "Time to charge 100km".
Fjerde beste i km/kWh (6,7)

Test og resultater:
https://ecobestchallenge.org/challenges/ecobest-challenge-2023/
https://www.youtube.com/watch?v=uTjjfXJ6ax0

Her kjører de bilene tomme, som i NAF-testen, og man ser at Solterra også har testens største buffer (rekkevidde etter bilen viser 0).


Dette er utgaven med 18" hjul, som tilsvarer Nordic-utgaven her til lands.. I NAF- testen stilte de med 20" av en eller annen grunn :)
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

suverin

Artikkel om testen fra Bil24:
https://bil24.no/stor-test-av-elbilenes-virkelige-rekkevidde/

Et merke som altså har grunn til å være fornøyd er Subaru, som hadde det minste WLTP-avviket, den nest raskeste ladingen fra 20-80 prosent, tredje lavest tid på lynladingen og 4. best effekt i forhold til forbruk.

Og ja, den soleklart største bufferen.

– Vi er spesielt glade for disse testresultatene. De stemmer godt overens med det både våre kunder og vi selv erfarer, nemlig at Subaru Solterra AWD presterer suverent i hverdagen, sier en fornøyd daglig leder i Subaru Norge, Torbjørn Lie.


Testen ble gjennomført på motorvei (55 prosent), landevei (25 prosent) og bykjøring (20 prosent), og bilene rattet av sjåfører fra 13 land kjørte selvsagt den samme ruten. (*med sjåførbytter)
Kjører Solterra og Model 3.
«Can the Solterra Subaru? - Holy shit! Yeah! There is absolutely no reason not to go do Subaru stuff in the Solterra!»

E-Trond

Overraskende bra test av Solterra.
Bedre enn ventet. :+1:

Men helt seriøse er de ikke.

De bruker wltp tall fra 24 modell Polestar 2,mens bilen i testen er en 23 modell...
Og den er oppgitt til rundt 460 km rekkevidde med Performance pakken....  :police:

Hvor vanskelig kan det være å få riktige data på bilene???

ID 7 GTX i bestilling
Polestar 2  2022
Ioniq  2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA