Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ny elbil, MG?

Startet av spectryx, søndag 06. august 2023, klokken 08:58

« forrige - neste »

spectryx

Hei.
Vi vurderer å kjøpe ny eller veldig lite brukt elbil, fruen har falt litt for MG ZS 2022 og Marvel R.
Noen som har erfaring med MG? Er det et trygt kjøp? Dere som eier en MG, hvordan er deres erfaringer så langt?
Ser at ZS ikke har varmepumpe, men den er oppnådd grei rekkevidde på NAF sin vintertest, hvilke ulemper er det når en elbil ikke har varmepumpe?

turfsurf

Uten varmepumpe vil bilen bruke mere strøm når det er litt kaldt, spesielt på kortere turer uten forvarmet bil. Når det er ned mot -20 og kaldere har varmepumpe lite å si.

Ulempen er kompleksitet, mere ting som kan gå i stykker.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TB

Slik jeg har forstått har MG høyt strømforbruk?
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Finnøy (Arne Johan Larsen)

Sitat fra: TB på søndag 06. august 2023, klokken 13:12Slik jeg har forstått har MG høyt strømforbruk?
Hvor har du det fra - noen spesifikke testresultater?

Etter det jeg kan se fra tester er MG er stort sett noe bedre enn gjennomsnittet på sommerforbruk - i alle fall på MG 4, 5 og ZS EV.
Vinterforbruk antakeligvis ca på gjennomsnitt.

BubbaJoFet

Marvel R har en litt merkverdig AWD løsning, om du velger den varianten, den blir RWD når du rygger. Den har også en noe overdimensjonert skjerm og ett noe lite bagasjerom for størrelsen. Men er fin å se på og godt utstyrt. MG gjør det bra stort sett i hele Europa med sine elbiler og fremstår nok som blant de tryggere kjøpene fra den delen av verden.

https://www.best-selling-cars.com/europe/2023-june-europe-half-year-car-sales-and-market-analysis/amp/

Er på 20 plass i Europa så langt i 2023.

Radial

#5
Hadde mg zs fra 2020 til 2023, og var totalt sett fornøyd, men savnet dypt det som kom med faceliften: Auto klima, LED lys som faktisk lyser opp veien i tussmørket, og mulighet for forvarming av kupè gjennom timer eller app.

Det som taler "mot" ZS, og kanskje MG i sin helhet er mangelen på rustbeskyttelse, samt deletilgang/delepriser og tildels verkstedskompetansen enkelt plasser.
Software er også litt tvilsom iblandt, og verkstedene skjønner seg ikke helt på software virker det som... men dette er ett lite bransjeproblem egentlig, da opplæring og utvikling ikke helt holder tritt med hverandre. En god biltekniker i dag er helst elektronikkutdannet i bunn, men praksisen er at det heller er en erfaren mekaniker, kanskje uten nok opplæring.

Kostnader:
Ett bremseskift bak, gjerne før 50k km pga rust, koster over 15 000kr, der er ca 12k bare deler i form av skiver og klosser.
Dette er ekstreme priser for en 2wd med helt basic bremser.

Etter research, finner man samme delene på ebay i UK for ca 3000kr med mva og frakt i MG esker...vm i påslag hos importøren?
Thansen, Mekonomen, bilextra etc har ikke engang vindusviskere til ZS 3,5 år etter den kom til Norge... Så du låses til forhandleren med sine priser, om du ikke er kreativ.
Alt ruster på disse bilene virker det som, full Antirust behandling er minimum. Og selv da må du påregne å følge litt ekstra med på alt det andre av skjøter og falser.

Så det å EIE en MG som blir gammel, blir utfordringen om du ikke er glad i å bruke tid og penger på merkeforhandler.

Forøvrig er løsningene MG valgt også litt spesielle mtp fremtiden... Feks er nedre bærebru montert på rammea sammen med motorpakka, også trolig blitt sveiset med alt fester til seg.
Man får trolig ikke ut boltene til bærebrua, uten å ta ut motorpakka og splitte denne ramma med noen svære bolter (som ruster).

Jeg så utviklingen for hvert hjulskift, savna funksjonalitet i hverdagen, og fikk en pode til slik at barnehageleveringen på to stk begynte å bli trang. Jeg solgte til slutt min ZS når jeg så hvor utfordrende det blir å drifte den etter hvert, og spesielt etter garantiens utløp.
Med Tesla erfaringen vår siden 2021, er jo dette en helt annen verden vs MG... Så det ble en Y RWD til å erstatte ZS.

-Deler finnes "over alt", spesielt over dammen.
- gratis delekatalog
- gratis verkstedmanual
- masse aluminium, lite som ruster.
+ Alt det andre som Tesla er gode på.

Jeg offeret kjørekomfort og godt sete, som jeg har kompensert litt for gjennom ett polstta setetrekk og understellsbehandling med støydemping.

Men ZS er veldig god å kjøre, og hadde gode seter.
ZS har også superkomfortabel fjæring,og ganske romslig for sin størrelse.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

vesttrønder

Testa Marvel for ei stund sidan og svigers har ny ZS. Dei er meget happy. Køyre til Sverige ein gang i veka frå Trondheim etter røyk :D. Rekkevidde ser ut til å vere som reklamert.

Marvel synst eg vart "for stor" uten at størreslen vart nyttig og for dermed lite bagasjerom. Litt kort rekkevidde samanlikna med alternativa?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA