Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Feil/Mangler

Startet av hELgenen, tirsdag 01. august 2023, klokken 07:28

« forrige - neste »

hELgenen

Finner ingen tråd for dette så starter en nå - og begynner med en feil jeg opplevde i morges.
Nemlig varsel om at setebelte må festes...når det selvfølgelig var festet.

Etter ca 40 km kjøring begynte setebetevarsel å blinke...for så å forsvinne like raskt som det kom..og 2 min etterpå kom det tilbake...og etter noen få sekunder forsvant det igjen...og ble borte resten av turen.
Fikk også varsel om at p-sensor bør rengjøres en gang...også den forsvant raskt...

Beltet var selvfølgelig festet - ingenting jeg kjenner til skulle kunne trigge dette setebetevarselet.
Og bilen var ikke møkkete slik at p-sensorer var rene...

Noen andre som har opplevd dette?

Synes også det luktet litt "brent" fra hjulbuene bak når jeg stoppet - det luktet slik det lukter når tranistorer ryker (for de som kjenner til dette og har mekket litt elektronikk så har slikt en ganske så spesiell lukt).

Skal uansett ha bilen inn på verksted snart - så skal ta det opp - men er det noen som har opplevd noe lignende?

vinterdekk

Nei. Men man kan få falske feilmeldinger om parkeringsensor har fått seg en ripe?

Er dette en generell trå om feil? Hadde en phantom anti kolisjons-varsel i går men den forsvant like fort som den kom. Bilen har radar og optiske sensorer så kanskje solen sto i en blendende vinkel, hvem vet. Ellers noe skeivslitasje på dekk som jeg håper bare skyldes ny bil som «setter seg» litt, må høre om forhandler tar en kontroll på garanti. Utover det har det ikke vært noe tull som jeg kommer på i farten.
På elbiljakt. VW ID.4 (2023) (2024).

MinID

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 01. august 2023, klokken 08:11Nei. Men man kan få falske feilmeldinger om parkeringsensor har fått seg en ripe?

Er dette en generell trå om feil? Hadde en phantom anti kolisjons-varsel i går men den forsvant like fort som den kom. Bilen har radar og optiske sensorer så kanskje solen sto i en blendende vinkel, hvem vet. Ellers noe skeivslitasje på dekk som jeg håper bare skyldes ny bil som «setter seg» litt, må høre om forhandler tar en kontroll på garanti. Utover det har det ikke vært noe tull som jeg kommer på i farten.

Skeivslitasje er et gjentagende feil som mange har meldt om. Møller har som regel avvist slike saker. Noen har fått på garanti.
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

vinterdekk

Sitat fra: MinID på tirsdag 01. august 2023, klokken 09:18
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 01. august 2023, klokken 08:11Nei. Men man kan få falske feilmeldinger om parkeringsensor har fått seg en ripe?

Skeivslitasje er et gjentagende feil som mange har meldt om. Møller har som regel avvist slike saker. Noen har fått på garanti.

Ja, jeg har merket meg at flere eiere har hatt utfordringer med å få gehør for skjeivslitasje. Finner meg ett annet verksted for firhjulskontroll om Møller mener det er mitt problem. Koster ikke så mye, dyrt å utsette.

hELgenen

Mine sensorer ser helt uskadet ut og merker ikke noe annet enn at jeg får feilmeldinger opp.
Nå er bilen vasket - og jeg har også forsøkt med en dusj med WD-40 for å trekke event. fukt ut etter tips fra youtube. Ingenting virket - så mest trolig en defekt sensor. Det er i så fall min første defekte p-sensor ever...og jeg har hatt ganske mange biler med opp gjennom årene og aldri opplevd problemer med disse  som ikke lot seg fikse med litt vask....Da blir det verksted neste her for å finne ut av dette......

daktari

En liste over kjente feil med fiks, såkalt TPI, Technical product information, finnes på det tyske forumet:
https://www.meinid.com/wiki/entry/35-tpi-technische-produkt-information/#1-Metainformationen-und-Versionen
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

daktari

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 01. august 2023, klokken 21:59

Mine sensorer ser helt uskadet ut og merker ikke noe annet enn at jeg får feilmeldinger opp.
Nå er bilen vasket - og jeg har også forsøkt med en dusj med WD-40 for å trekke event. fukt ut etter tips fra youtube. Ingenting virket - så mest trolig en defekt sensor. Det er i så fall min første defekte p-sensor ever...og jeg har hatt ganske mange biler med opp gjennom årene og aldri opplevd problemer med disse  som ikke lot seg fikse med litt vask....Da blir det verksted neste her for å finne ut av dette......

Dårlig kontakt eller defekt sensor. Jeg har hatt dette på mange biler.
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

RJK

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 01. august 2023, klokken 07:28Finner ingen tråd for dette så starter en nå - og begynner med en feil jeg opplevde i morges.
Nemlig varsel om at setebelte må festes...når det selvfølgelig var festet.

Etter ca 40 km kjøring begynte setebetevarsel å blinke...for så å forsvinne like raskt som det kom..og 2 min etterpå kom det tilbake...og etter noen få sekunder forsvant det igjen...og ble borte resten av turen.
Fikk også varsel om at p-sensor bør rengjøres en gang...også den forsvant raskt...

Beltet var selvfølgelig festet - ingenting jeg kjenner til skulle kunne trigge dette setebetevarselet.
Og bilen var ikke møkkete slik at p-sensorer var rene...

Noen andre som har opplevd dette?

Synes også det luktet litt "brent" fra hjulbuene bak når jeg stoppet - det luktet slik det lukter når tranistorer ryker (for de som kjenner til dette og har mekket litt elektronikk så har slikt en ganske så spesiell lukt).

Skal uansett ha bilen inn på verksted snart - så skal ta det opp - men er det noen som har opplevd noe lignende?

Opplevd ettpar ganger på min Kona, dersom jeg har startet tur med passasjer, for så å slippe passasjer av og fortsette turen, uten å ha startet om bilen. Fungerer fint igjen om jeg starter bilen på nytt.

Og så leser jeg at endel får falske varsler når setesensor registrerer vekt i setet, f.eks fra handleposer eller bager man f.eks. slenger i baksetet.

Kan det være noe tilsvarende du opplever? Vil tro det er et relativt generelt problem, og ikke merke eller modellspesifikt.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Cantstandya

Jeg opplever dette med min 2021 1st pro:
1. Dunking i hjuloppheng på høyre side bak ved kjøring i dumper på lav fart. Har sette dette beskrevet i et annet forum også(www.vwidtalk.com)
2. Vindusviskeren går en runde når jeg kjører i dumper som gir en litt brå krenging på bilen. Regnsensoren øverst ved speilet som ser raske endringer og tolker dette som regn?
3. Tilfeldig dunkelyd fra understellet ved langkjøring. Ett enkelt dunk med ujevne mellomrom.
4. Fått to ganger et varsel om at det er et objekt foran bilen når det ikke er det.

igniztion

Sitat fra: Cantstandya på torsdag 03. august 2023, klokken 21:463. Tilfeldig dunkelyd fra understellet ved langkjøring. Ett enkelt dunk med ujevne mellomrom.

Dette høres veldig ut som dunkelyden man opplever fra batteripakken ved temperaturforandringer. Hører den ofte ved lengre stigninger eller nedoverbakker da temperaturen i batteriet gjerne stiger raskt pga. regen eller mye effektbruk.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

vinterdekk

Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 01. august 2023, klokken 09:53
Sitat fra: MinID på tirsdag 01. august 2023, klokken 09:18

Ja, jeg har merket meg at flere eiere har hatt utfordringer med å få gehør for skjeivslitasje. Finner meg ett annet verksted for firhjulskontroll om Møller mener det er mitt problem. Koster ikke så mye, dyrt å utsette.
Fikk svar nå. Fabrikasjonsfeil på dekkene, og får nytt dekkpar på garanti. Forhandler hadde en eller annen sjekk på høyvoltsbatteri samtidig.

Etter timen hos forhandler opplevde jeg lave knirk i rattet når jeg styrer. Lyden minner om tørr gummi som gnisser, men drukner så snart jeg øker farten litt. Må nok følge litt med på dette, og dekkene. Redigert: Lyden kom ikke tilbake etterpå.

SveinJ

Sitat fra: vinterdekk på torsdag 10. august 2023, klokken 16:43
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 01. august 2023, klokken 09:53Ja, jeg har merket meg at flere eiere har hatt utfordringer med å få gehør for skjeivslitasje. Finner meg ett annet verksted for firhjulskontroll om Møller mener det er mitt problem. Koster ikke så mye, dyrt å utsette.
Fikk svar nå. Fabrikasjonsfeil på dekkene, og får nytt dekkpar på garanti. Forhandler hadde en eller annen sjekk

Mener de at det er produksjonsfeil på dekk som er årsaken til skjevslitasje?

2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

vinterdekk

Sitat fra: SveinJ på fredag 11. august 2023, klokken 17:31
Sitat fra: vinterdekk på tirsdag 01. august 2023, klokken 09:53Ja, jeg har merket meg at flere eiere har hatt utfordringer med å få gehør for skjeivslitasje. Finner meg ett annet verksted for firhjulskontroll om Møller mener det er mitt problem. Koster ikke så mye, dyrt å utsette.
Fikk svar nå. Fabrikasjonsfeil på dekkene, og får nytt dekkpar på garanti. Forhandler hadde en eller annen sjekk

Ja. Fikk beskjed om at de bytter dekk av overnevnte grunn, og ser an om det løser feilslitasjen.

daktari

Sitat fra: vinterdekk på fredag 11. august 2023, klokken 18:47
Sitat fra: SveinJ på fredag 11. august 2023, klokken 17:31

Ja. Fikk beskjed om at de bytter dekk av overnevnte grunn, og ser an om det løser feilslitasjen.
Snodig. Det har vært tilbakekalling på Goodyear, men de var originale på ID.3.

Jeg ville krevd en hjulstillingskontroll. Mange har hatt skjevheter.

vinterdekk

Sitat fra: daktari på lørdag 12. august 2023, klokken 09:49Snodig. Det har vært tilbakekalling på Goodyear, men de var originale på ID.3.

Jeg ville krevd en hjulstillingskontroll. Mange har hatt skjevheter.

Tenker å ta opp firhjulskontroll ja, bilen må inn for dekkbytte ref. garantisak. Men det koster meg også ett par tusenlapper og mindre av arbeidsdagen å bare ta en firhjulskontroll på det lokale Mekonomen-verkstedet. Merkeverkstedene er ikke fredet for konkurranse.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA