Trenger du en rød Think?

Startet av worry, tor 27. jul 2023, kl. 11:26

« forrige - neste »

Warlock

:+1:
Det der er et veldig bra resultat!

Men nå når du lader, og har ladet i en time+, kanskje du kan lese ut temperaturen på noen RLEC-kortene i CommTool?
Forundrer meg ikke om de normalt opererer på ca 50grader, og om de gjør det er i så fall den ballen ute av VM....

Marsto

Her er comtool analog "board tmp flt" nederst i bildet fra modul 1-7, etter et par timers lading idag. Det nærmer seg 40 % full ladet. Følger med når det lades opp mot full. Blir spennende å se om temperatur øker jo nærmere full ladet batteriet blir. Utetemperatur er 16 C i ettermiddag. 
Think City 2010 mod. Li-Ion, Farge: City Citrus
VW e-up 2016 mod. Farge: Blueberry Metallic.

Warlock

I alle fall 10grader opp fra romtemperatur nå, og bare 15grader unna det Worry opplevde....
Tenker det der er innafor jeg :)

(sjekket også den chippen som faktisk står på kretskortet (Marsto sendte meg bilder) og den har øvre arbeidstemperatur på 108 grader, så dette er nok ikke et problem)

Marsto

Sitat fra: Warlock på ons 17. jun 2026, kl. 17:26I alle fall 10grader opp fra romtemperatur nå, og bare 15grader unna det Worry opplevde....
Tenker det der er innafor jeg :)

(sjekket også den chippen som faktisk står på kretskortet (Marsto sendte meg bilder) og den har øvre arbeidstemperatur på 108 grader, så dette er nok ikke et problem)
Tenker også det er godt innafor, ja. Rlec kort temperaturer her ser ikke ut til å øke vesentlig, heller motsatt. Det nærmer seg nå 70% oppladet når skjermbildet er tatt av modul 9-15 i commtool.

worry

Se der ja Marsto! Veldig bra, og ganske nær hva jeg målte. Men ditt batteri var kanskje mer balansert der du stoppet?

Jeg vet ikke detaljer om cellene jeg har montert inn. Hvis de er fra den første bilen jeg kjøpte, så har de bare gått 11000 km. Det kan være derfor de er bra. Men flesteparten av cellene fra det batteriet måtte jeg kassere. De var lekk og/eller drenert til under 2,0 volt.

Men nå har jeg laget meg et annet problem med bilen. Skulle prøve å finne ut hvorfor det innimellom knepper i rattstammen når man svinger. Endte med å ta av airbag, ratt, klokkefjær og blinkers/vinduspusser-spak-dingsen. Ratt satt litt slarkete på en sekskant. Trodde det var problemet, men nei. Pirket på et slags lager der, så... bang. Der forsvant sekskanten. Trodde den var skutt ut forbi hodet mitt, men fant den ikke. Bakruta knuste heller ikke.  :o

Skjønte fort at den hadde blitt dratt innover. Jeg har fikla og dratt for å få den ut igjen, men nei. Bruker gjengestang M10. Har funnet ut at rattstammen må være fra Focus Mk1. Og ser på nett at det ikke er ukjent at rattstammen "kollapser". Men noen detaljbeskrivelse eller bra fiks finner jeg ikke.

I morgen prøver jeg å ta ut hele rattstammen. Får se hva jeg rekker før ferietur. Snakk om å lage seg arbeid.....  :P

Første bildet viser det slik den står nå. Sekskanten var først forsvunnet enda lenger nedi der. Det andre bildet viser slik det skal være. Rattet passer over sekskanten et stykke innpå den koniske delen. Klokkefjæra fester seg til rattet med svak presspasning slik at den bevegelige delen blir med rundt. Kontakten som stikker opp gjør forresten det samme.
Think lithium

Marsto

Sitat fra: worry på ons 17. jun 2026, kl. 21:35Men ditt batteri var kanskje mer balansert der du stoppet?
Hei worry. Ja, dette er 2.opplading. 1.opplading etter 6 måneder "vinterdvale" tok 17 timer. Bilen ble avskiltet i januar med rundt 65% igjen på batteriet. Likevel tok det 17 timer inkludert balansering før ladingen/balansering stoppet automatisk. Har din batteripakke balansert seg og lading/balansering stoppet automatisk nå? 
Dette med rattstammen lurer jeg virkelig på. Hva er dette med at den kollapser ned? Kan det ha noe med crashsikkerhet og utløsing av airbagen å gjøre, mon tro? Bare en tanke som slo meg og ble litt bekymret egentlig hvis dette ikke er en ukjent hendelse. Håper virkelig ikke dette kan skje mens man er ute å kjører(kanskje untatt ved en kraftig frontkollisjon, da er det nok gunstig at rattstammen kollapser idet man får airbagen i trynet) da jeg ser for meg at man mister styringa når rattet er koblet på den sekskanten. Blir spennende å høre mer om hva du finner ut om dette, ja.       

worry

Foreløpig har ikke bilen blitt ferdig balansert. Men vi får se om det blir bra etter flere ut- og oppladinger.

Og ja, det har nok med kollisjon å gjøre. Det er en kraftig fjær inni der. Og det var den som dro akselen inn. Tappen hang på den svarte lager-dingsen i bildet. Jeg kjente litt slark, og satte en skrutrekker i åpningen for å vide ut. Da slapp den og forsvant.  :P

Mekanismen og rattet er jo også justerbar ut-inn og opp-ned, så det er foreløpig vanskelig å se hvordan alt fungerer.
Think lithium

worry

Litt oppsummering om rattstammen..

En bolt låser enden fast til tuppen av tannstanga. Tuppen stikker opp gjennom gulvet. Deretter en torx-bolt og tre muttere som holder rattstammen til ramme i dashbordet. Forutsetter at ratt, klokkefjær og blinkers/vindusvisker-enhet er fjernet først. Nå kan resten løftes fritt rett ut.

Bildene under viser ganske bra hvordan den er satt sammen. Tok ut tverrbolten, som er låsen for rattjustering, da kan mesteparten trekkes fra hverandre. Den oransje plastringen på enden av fjæra, ligger an mot tre utpressinger i røret. Så, når jeg trekker akselen utover i røret, så presses fjæra sammen. Grunnen til at jeg ikke klarte å trekke helt ut til lås, var at det svarte endestykke på fjæra ikke entret røret. Usikker på om hvor lett det ville vært å styre den inn med alt montert på plass.

Ingen fare Marsto, låsen vil ikke kunne slippe akselen så lenge klokkefjær og ratt er på plass.  :)

Jeg vet nå hva som lagde kneppelyder. Jeg trodde det var universal-leddene da jeg startet å fikle med dette, men de var helt fine. Litt krevende vinkler, men jeg tror ikke de lagde lyd. Det er lageret øverst der som bråker. Den dingsen som også holder akselen. Det er litt sideveis bevegelse. Og nå er lyden værre enn før. Kanskje fordi jeg smurte med motorolje.  :-\

Think lithium

Marsto

Ai, ai, captain. Her har du jaggu dykket dypt ned i mekanikken til dette beistet av en rattstamme, ja. Det er utvilsomt veldig viktig å ha solid mekanisk bakgrunn før man tar tak i denne typen dypdykk. Den er også veldig godt å vite at rattsammen ikke kan bare forsvinne ned i dypet av seg selv. Mange takk for veldig gode bilder og forklaring på hvordan det henger sammen, dette.  :+1:  :+1:  ;D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA