Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Q6 - tester

Startet av daktari, onsdag 26. juli 2023, klokken 11:40

« forrige - neste »

elektro

#150
Sitat fra: turfsurf på lørdag 28. september 2024, klokken 12:19
Sitat fra: daktari på lørdag 28. september 2024, klokken 10:37Varme i dørpaneler og midtarmlene er alene grunn nok til å eie iX.
Det er ihvertfall en helt nydelig funksjon. Hadde lett valgt iX over Q6. Det eneste som trekker ned med iX er bagasjerommet på en såpass stor bil.

Poenget for meg med stor bil er å ha god plass til bagasje og passasjerer. Så iX blir litt unødvendig stor.

Samme gjelder forsåvidt Q6, den er litt stor uten å gi god plass i kupeen og bagasjen.

Enig i det, samtidig er Q6 18,3 cm kortere enn iX og 4 cm. smalere. Og egentlig ikke en kjempestor bil. Likevel tar den i følge Teslabjørn to bananesker mer i bagasjen enn iX. Pluss ytterligere én i frunken, som iX mangler. Ikke verdens mest vitenskapelige test, men..

Det er tydelig at Audi har ofret litt bakseteplass for å få til et akseptabelt bagasjerom. Noe som egentlig passer meg bra, ettersom det nesten utelukkende er to barn som sitter der. Og jeg er ferdig med bakovervendte barneseter.

Både iX, EQE og Polestar 3 kunne egentlig vært aktuelle. Hvis noen av de hadde hatt en vesentlig lavere innstegspris på leasing. Det er primært der Q6 vinner for min del.

Og så er det jo interessant at ingen snakker om lading, rekkevidde og denslags lenger.. Vi har nesten en vanlig bildikusjon her. Deilig! :)

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Trond.m

Sitat fra: elektro på søndag 29. september 2024, klokken 09:47
Sitat fra: daktari på lørdag 28. september 2024, klokken 10:37Varme i dørpaneler og midtarmlene er alene grunn nok til å eie iX.

Ja, det veier kanskje opp for rammeløse dører..  ::) Men hva med kuldenedslag fra panoramaglasstaket? Har det taktrekk, eller følger det med lue?
Dette mener jeg er et oppkonstuert problem ? Kjørte iX i 20 blå uten at dette føltes som et problem. Rammeløse dører er jeg derimot enig i er en klar ulempe og eksempel på at utseende trumfer praktiske løsninger hos mange produsenter. Lyden når du lukker døren på Q6 er behagelig, mens BMW'er som i4 og iX låter som gamle billigbiler.

Oddaa

Sitat fra: Trond.m på søndag 29. september 2024, klokken 15:06
Sitat fra: elektro på søndag 29. september 2024, klokken 09:47
Sitat fra: daktari på lørdag 28. september 2024, klokken 10:37Varme i dørpaneler og midtarmlene er alene grunn nok til å eie iX.

Ja, det veier kanskje opp for rammeløse dører..  ::) Men hva med kuldenedslag fra panoramaglasstaket? Har det taktrekk, eller følger det med lue?
Dette mener jeg er et oppkonstuert problem ? Kjørte iX i 20 blå uten at dette føltes som et problem. Rammeløse dører er jeg derimot enig i er en klar ulempe og eksempel på at utseende trumfer praktiske løsninger hos mange produsenter. Lyden når du lukker døren på Q6 er behagelig, mens BMW'er som i4 og iX låter som gamle billigbiler.
Støttes, har aldri tenkt over at kulde fra taket er et problem. Jeg skulle også gjerne sett noe annet enn de rammeløse vinduene, det er vanskelig å forstå hva fordelen med dem evt skal være. Den andre tingen jeg liker lite med iX er svingradien (uten bakhjulsstyring).
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

hELgenen

Sitat fra: Oddaa på søndag 29. september 2024, klokken 16:40
Sitat fra: Trond.m på søndag 29. september 2024, klokken 15:06
Sitat fra: elektro på søndag 29. september 2024, klokken 09:47
Sitat fra: daktari på lørdag 28. september 2024, klokken 10:37Varme i dørpaneler og midtarmlene er alene grunn nok til å eie iX.

Ja, det veier kanskje opp for rammeløse dører..  ::) Men hva med kuldenedslag fra panoramaglasstaket? Har det taktrekk, eller følger det med lue?
Dette mener jeg er et oppkonstuert problem ? Kjørte iX i 20 blå uten at dette føltes som et problem. Rammeløse dører er jeg derimot enig i er en klar ulempe og eksempel på at utseende trumfer praktiske løsninger hos mange produsenter. Lyden når du lukker døren på Q6 er behagelig, mens BMW'er som i4 og iX låter som gamle billigbiler.
Støttes, har aldri tenkt over at kulde fra taket er et problem. Jeg skulle også gjerne sett noe annet enn de rammeløse vinduene, det er vanskelig å forstå hva fordelen med dem evt skal være. Den andre tingen jeg liker lite med iX er svingradien (uten bakhjulsstyring).

Kulde fra glasstak er definitivt ikke ett oppkunstruert problem..Tesla Bjørn klagde jo på dette på sin Tesla og monterte en egen skjerm over hodet for å unngå kaldraset. Det er også vitenskapelig bevist at det skjer et kaldras fra glass.  Dersom man kjører rundt i 20 minus eller kaldere er det rett og slett et hel..v. Har opplevd dette selv og på med lue inne i bilen er eneste som hjelper. Forøvrig kan glasstak være støydempende sammenlignet med vanlig tak,så det er plusser og minuser her. Jeg tror heller ikke det er ett problem før man opplever skikkelig kulde og er følsom for kaldras..og her er det nok store individuelle forskjeller- og de som er det vet nok selv å tenke på det mhp glasstak.

Trond.m

#154
Det er vel en forskjell på glasset i Tesla'en som du refererer til og det elektrokromatiske glasstaket i iX. Jeg har som sagt ikke merket meg noe problem, og ble overrasket over at glasset heller ikke føltes veldig kaldt ved berøring. Og det er nok temperaturforskellen mellom overflaten på glasset og luften som vil kunne gi følelsen av kulderas. Men er man over 180 og flintskallet, så kan det hende at man bør velge bort glasstaket eller investere in en lue med varmetråder for de kaldeste dagene 😉
Men tilbake til Q6, så er det vel der tradisjonelt glasstak som kan åpnes med sjalusi tror jeg, så da bør det ikke være noe problem

elektro

Når det gjelder kaldras er min referanse Model S. Kanskje ikke helt sammenlignbart, men jeg synes det var merkbar trekk fra oven der i alle fall. Uansett er det grenser for hva de varmepanelene er verdt. Selv om det helt klart er en fin og unik funksjon.

På den negative siden, synes jeg å huske at jeg måtte bruke skjermen for å justere avstand til bilen foran da jeg testet iX. Stemmer det? Det er i så fall nesten en deal breaker!
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

#156
iX justere avstanden til bilen foran automatisk, så det fungerer perfekt. Har ikke 1 sekund tenkt at avstanden den holder er feil, hverken i kø eller 130
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: elektro på søndag 29. september 2024, klokken 22:19På den negative siden, synes jeg å huske at jeg måtte bruke skjermen for å justere avstand til bilen foran da jeg testet iX. Stemmer det? Det er i så fall nesten en deal breaker!
Stemmer det. Bytter man mye mellom landevei og motorvei så vil det jo være irriterende. Kan sikkert legge det på en hurtigknapp, men allikevel.

Selv om bilen justerer automatisk så er det jo umulig å ligge på motorvei i venstrefil med avstand på maks. Da blir man bare dyttet bakover hele tiden.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

#158
Sitat fra: daktari på mandag 30. september 2024, klokken 00:24iX justere avstanden til bilen foran automatisk, så det fungerer perfekt. Har ikke 1 sekund tenkt at avstanden den holder er feil, hverken i kø eller 130
Tviler på at iX gjør dette noe bedre enn andre biler i sitt segment, men jeg justerer avstanden på den adaptive cruisekontrollen ganske ofte. Jeg vil si på hver tur.

F.eks. lenger avstand fra en møkkete lastebil, hvis kona er med, eller hvis jeg ønsker å signalisere til bilen foran at jeg liker tempoet hen holder. Eller nærmere hvis jeg vil signalisere at jeg vil forbi. Noen ganger ønsker jeg å minimere luka til bilen foran for å unngå at folk til stadighet hiver seg foran meg. Eller gjøre luka større for å gi noen den muligheten. Tenker nesten ikke over det en gang.

Vel, pussig ting å diskutere i et del forum om Q6 kanskje..  ::) EDIT: Vet det var jeg som tok det opp. Forventet bare ikke det svaret. :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Sitat fra: elektro på mandag 30. september 2024, klokken 23:19
Sitat fra: daktari på mandag 30. september 2024, klokken 00:24iX justere avstanden til bilen foran automatisk, så det fungerer perfekt. Har ikke 1 sekund tenkt at avstanden den holder er feil, hverken i kø eller 130
Tviler på at iX gjør dette noe bedre enn andre biler i sitt segment, men jeg justerer avstanden på den adaptive cruisekontrollen ganske ofte. Jeg vil si på hver tur.

F.eks. lenger avstand fra en møkkete lastebil, hvis kona er med, eller hvis jeg ønsker å signalisere til bilen foran at jeg liker tempoet hen holder. Eller nærmere hvis jeg vil signalisere at jeg vil forbi. Noen ganger ønsker jeg å minimere luka til bilen foran for å unngå at folk til stadighet hiver seg foran meg. Eller gjøre luka større for å gi noen den muligheten. Tenker nesten ikke over det en gang.

Vel, pussig ting å diskutere i et del forum om Q6 kanskje..  ::) EDIT: Vet det var jeg som tok det opp. Forventet bare ikke det svaret. :)
Har også drevet slik på andre biler, men på iX har jeg ikke følt noe behov. Du får prøvekjøre og sjekke.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

#160
Hvis man hele tiden skal justere avstanden til bilen foran er det naturlig å spørre seg om det ikke er bedre å slå av adaptiv cruise. Uansett er vel dette ikke en relevant diskusjon under Q6 tester.

daktari

Sitat fra: Trond.m på tirsdag 01. oktober 2024, klokken 19:09Hvis man hele tiden skal justere avstanden til bilen foran er det naturlig å spørre seg om det ikke er bedre å slå av adaptiv cruise. Uansett er vel dette ikke en relevant diskusjon under Q6 tester.
Det er absolutt relevant i denne tråden å sammenligne Q6 sine egenskaper med konkurrenter. Både basert på tester i media og egne testkjøringer.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Skogs

Uansett greit om man sporer tilbake til Q6.
Som IX eier må jeg selv innrømme, at når den skal skiftes ut er det naturlig å undersøke Q6.
Ser frem til å lese langtids vurdering av Trond m.fl. Etter timer på vegen.
Om det ene eller andre koster sånn og sånn har i grunn lite å gjøre med bilen i seg selv, og hvordan den kjører/oppleves.
Prisen på Audi er og har alltid vært premium. Ønsker man Audi betaler man prisen.
BMW IX40 - 2024
VW ID4 - 1st 2021 (solgt)

Electric cars in Norway

Sitat fra: Skogs på torsdag 03. oktober 2024, klokken 18:42Prisen på Audi er og har alltid vært premium. Ønsker man Audi betaler man prisen.
Ja slik har det alltid vært -  Vorsprung durch Technik :+1:

daktari

Sitat fra: elektro på fredag 04. oktober 2024, klokken 13:43Personlig synes jeg Q6 er litt dyr hvis  man skal kjøpe. Den ligger ganske nært f.eks. en EX90, som er en langt større bil. Avhengig av utstyr selvfølgelig. 

En ID.4 GTX Exclusive med Dynamic Chassis Control og absolutt alt tilgjengelig utstyr, har omtrent like mye plass, men koster LANGT, mindre. Naturlig nok, kan man kanskje si..

På leasingtilbudene jeg har funnet koster imidlertid Volvo EX90 totalt 550.000, Audi Q6 360.000 og VW ID.4 324.000.

(Da er de to første nogen lunde tilsvarende spec'et mens ID.4 altså har alt. Dvs. at man nok kan få denne ned i 300, men likevel..)

Jeg synes Q6 leasing dette tatt i betraktning er et eksepsjonelt godt tilbud om man kan leve med 19-tommers felger og el. justerbare sportsseter i stoff. Noen som har sett eller sittet i disse?



Så lav leasingpris er kanskje et tegn på oppblåst salgspris med veldig god margin? Dvs at Møllers leasingelskap filer bort 150-200k i deres innpris? For klart skal en ID.4 ha omtrent samme verditap i prosent, men verditap i kroner skal ikke være lik, og rentekostnader, gitt lik rente, bør være mye høyere på Q6.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA