Q6 - tester

Startet av daktari, onsdag 26. juli 2023, klokken 11:40

« forrige - neste »

daktari

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 28. juli 2023, klokken 12:27DN har også testet og melder at "Den ser ut som en bitte litt mindre Q8."
https://www.dn.no/magasinet/motor/biltest/audi/elbil/biltest-av-audi-q6-audis-elbil-joker/2-1-1467188

Blir den priset ikke alt for langt over (50-100k?) Q4, så vil nok denne ta mye av salget fra den, og Q8 stopper nok ganske greit opp frem til det kommer en større fornying.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

torerik

Sitat fra: turfsurf på fredag 28. juli 2023, klokken 12:50
Sitat fra: daktari på fredag 28. juli 2023, klokken 12:27DN har også testet og melder at "Den ser ut som en bitte litt mindre Q8."
https://www.dn.no/magasinet/motor/biltest/audi/elbil/biltest-av-audi-q6-audis-elbil-joker/2-1-1467188

Blir den priset ikke alt for langt over (50-100k?) Q4, så vil nok denne ta mye av salget fra den, og Q8 stopper nok ganske greit opp frem til det kommer en større fornying.
Det er pga. mulig kannibalisme av Q4 jeg tror Q6 fort blir priset for høyt, men tiden vil vise. Hvor mye hensyn tar Audi Norge til rentenivå og endret utlånsforskrift?
2024 Skoda Enyaq 85X L&K
2015 Volkswagen e-Golf

daktari

InsideEVs har det mest omfattende bildegalleriet. https://insideevs.com/reviews/678473/audi-q6-e-tron-prototype-review/

Car&Driver trekker frem induksjosnmotor fremme og permanent-magnet bak. Begge angivelig med kjøling av rotor, noe jeg er redd øker forbruk.
https://www.caranddriver.com/reviews/a44592225/2025-audi-q6-sq6-e-tron-prototype-drive/
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

janbanan

Når jeg kjøpte e-tron 50 på lansering så kom denne med kampanje, rimelig rente, vinterhjul og serviceavtale. Helt nydelig å kjøre og B&O anlegget låter svært godt.
Men den var litt upraktisk stor og akkurat litt for kort rekkevidde.
Byttet til en Q4 50, som har en riktigere størrelse for oss (traff heldigvis bruktmarkedet før det kollapset). Hadde ett håp om at Q4 skulle være en litt krympet e-tron, men komfort og støyisoleringen er ikke i nærheten. Litt skuffet her, men jeg kommer til å beholde Q4 en tid framover, selv etter at Q6 er kommet på markedet. Men   jeg ser ikke bort fra at Q6 kan bli en etterfølger av min Q4 en gang i framtiden.

Skulle gjerne ha sett noen bilder med detaljer fra dashbord, men det ser heldigvis ut som at den har integrert(e) skjermer og ikke oppstikkende skjermer som ser ut som de er ettermontert.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

turfsurf

Sitat fra: daktari på fredag 28. juli 2023, klokken 21:26Car&Driver trekker frem induksjosnmotor fremme og permanent-magnet bak. Begge angivelig med kjøling av rotor, noe jeg er redd øker forbruk.
Hvorfor vil det øke forbruket?. Her har de ihvertfall muligheten til å slå av motoren foran når det ikke er behov for AWD, i motsetning til Q8.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: janbanan på lørdag 29. juli 2023, klokken 07:54Skulle gjerne ha sett noen bilder med detaljer fra dashbord, men det ser heldigvis ut som at den har integrert(e) skjermer og ikke oppstikkende skjermer som ser ut som de er ettermontert.
I en av testene mente de at de skimtet konturene av en bred planke ala BMW iX og mange andre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Lurer på hva vekten ender på. Håper det er nærmere TMY enn Q8, så man slipper litt av båtfølelsen til Q8. Men akselerasjonstallene peker på at den nok er godt over 2 tonn.

Ser ut til at man må over på SQ6 for å få en bil med ok ytelse, lurer på hva tillegget blir for den, og hvor mye man taper i rekkevidde. Absolutt en potensiell bil å bytte ut TMY med etter hvert, savner luftfjæring.

Spent på om de greier å gjøre noe med brukergrensesnittet, eller om man må leve med det buggy og kronglete greiene de har i dag.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Sitat fra: turfsurf på lørdag 29. juli 2023, klokken 08:29
Sitat fra: daktari på fredag 28. juli 2023, klokken 21:26Car&Driver trekker frem induksjosnmotor fremme og permanent-magnet bak. Begge angivelig med kjøling av rotor, noe jeg er redd øker forbruk.
Hvorfor vil det øke forbruket?. Her har de ihvertfall muligheten til å slå av motoren foran når det ikke er behov for AWD, i motsetning til Q8.
pga at man må ha en dobbel aksel gjennom rotoren, og div pakninger, eller en hul aksel men med komplekse pakninger (rotoren går jo 15-20000 rpm). Dermed mer friksjon.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

Fansiden electric Audi trekker frem at motorene på PPE er basert på MEB-plattformen. Teknisk var Munro fornøyd da de demonterte MEB-motorene mtp bl.a. enkelhet i girkassen. Jeg har ikke hatt sansen for den kompliserte planetgir-greia etron classic har mtp unødig friksjon og lyd. MEB-drivverket virker også som det er lite trøbbel med.
https://electrichasgoneaudi.net/technology/bev-platforms/ppe/

Ellers antydes det et batteri med 2 moduler mindre, ca 78 kWh netto (83 br) som er omtrent samme størrelse som Q4.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

elektro

#25
Her er det bare å stemme i med det som er sagt. Autogefuehl fyren sier at denne føles mye mer elbil enn Q8, men med samme komfort og kjørefølelse. Hvis man i tillegg får _litt_ mer plass enn i Q4, er dette en vinner, spør du meg.

Det koker ned til prisen. Er forberedt på å bli skuffet. Tipper rundt 750 for en «firmabil spec» med 82 kWh brutto batteri. Og at den pusher 1 mill. med alt, hvis det også kommer et større batteri..?

Når kommer den? Og når åpner reservasjonene?
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Sitat fra: elektro på mandag 31. juli 2023, klokken 09:23Her er det bare å stemme i med det som er sagt. Autogefuehl fyren sier at denne føles mye mer elbil enn Q8, men med samme komfort og kjørefølelse. Hvis man i tillegg får _litt_ mer plass enn i Q4, er dette en vinner, spør du meg.

Det koker ned til prisen. Er forberedt på å bli skuffet. Tipper rundt 750 for en «firmabil spec» med 82 kWh brutto batteri. Og at den pusher 1 mill. med alt, hvis det også kommer et større batteri..?

Når kommer den? Og når åpner reservasjonene?
Tror enda litt mer på pris. 750k for bakhjulstrekk/83 kWh kanskje?

Direkte konkurrent til iX og EQE suv, men håper de ikke har gått i fella med å gjøre baksetet altfor stort på bekostning av bagasjen.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

elektro

Tror enda litt mer på pris. 750k for bakhjulstrekk/83 kWh kanskje?

Direkte konkurrent til iX og EQE suv, men håper de ikke har gått i fella med å gjøre baksetet altfor stort på bekostning av bagasjen.
[/quote]

Hvilke drivlinje- og batterialternariver kommer, egentlig?

Og så må vi snakke litt mer om bagasjerommet. Er redd dette er hakket for lite, som i omtrent alle andre el-SUV'er. Under 1 meter dypt! Hva tenker de på? Det kommer jo litt an på frunken og plassen under gulvet. I profil ser imidlertid panseret latterlig langt ut, og bagasjen veldig nedprioritert ut, til å være en SUV i ordets rette forstand. Dette er jo nærmest en shooting brake. Man får nok mer plass i Polestar 3.

Så var det prisen da. Disse bilene med begrenset plass til nærmere 1 mill med vektavgift og moms.. Hvis Tesla får skikk på Model Y er det jo galskap for oss som ønsker god plass å kjøpe noe annet alt, inkl. rentemarkedet, tatt i betraktning. Skulle bare ønske den hadde litt bedre komfort, ryggesensorer og 360 kamera. Så, da blir det ENYAQ da. Eller GTX.. eller Xpeng G9. Eller bare beholde e-tron som er digg å kjøre med alt av knapper og hendler der de skal være og som man allerede var tatt mye av verditapet på.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Ja, utfra egne mål og autogefühl sine mål så vil Q6 få 5 cm dypere bagasjerom, men hele 13 cm høyere (under hattehylla enn ID.4 når gulvet er i notmalposisjon/hevet. Så kommer evnt ekstra plass under gulvene i tillegg på begge, det er 10 cm pluss brønn på ID.4.

Men legg merke til formen på rammen til bakluka, den er mye rettere/brattere enn f.eks etron, iX eller EQE suv. Man laster jo til taket, og da bør ikke bakvinduet være så skrått - her scorer Q6.

Men for å bytte vekk en ID.4 med alt utstyr til 600k så må Q6 tilby mer plass, komfort, luksus, ladefart og rekkevidde til å forsvare en prisforskjell på kanskje 100-200.000. Usikker på akkurat det...

Har mer troa på ID.7 Wagon og facelift ID.4 faktisk.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

daktari

#29
BilDybde maks Høyde til hattehylleDybde ved hattehylla
Q610055?
Etron1054242
ID.494(99)46(59)47
iX1054652

Tall i parentes for ID.4 er uten falske gulvet. Mange biler har ikke dette ekstrautstyret.

Dybde ved hattehylla er hvor dypt det er inn mot seteryggen.

Mer interessante mål kunne vært høyde over hattehylla og Dybde fra tak til seteryggen.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA