Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Den store varmepumpesamtalen.

Startet av turfsurf, lørdag 23. september 2023, klokken 09:59

« forrige - neste »

førategangtesla

Etter at vi fikk varmepumpe så sparte vi 4000 kWh i året. Varmer på vinteren og kjøler på sommeren, så pumpen går døgnet rundt hele året. Service og rens tar jeg selv.

Skal sies at den står vanligvis på 20-22 grader på vinteren og så fyrer vi ca 15 paller med ved i tillegg (ja, 15.000 liter  :laugh:) heldig som kan ta ut ved uten å betale mer enn bensin til sag/traktor osv. Ellers hadde nok regnestykket blitt litt anderledes.

Komfort er selvsagt bedre etter at vi fikk varmepumpe, får en litt jevnere smålunk i hele huset og vi har skrudd ned 3 panelovner og bruker ikke frittstående ovn i halvdelen av huset.

Vi har et hus på 232 kvm fra 71, påbygget og modernisert i 87, så det er jo ikke mer en 10 cm isolert. Med elbil og 16.000 km kjøring i året så ligger vi på 16.000 kWh i året, noe jeg ikke kan klage på, men frustrerende med de høye strømprisene vi har i sone 2,nettopp pga import og eksport til/fra utlandet.

Ketill Jacobsen

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 27. september 2023, klokken 09:04^ Til dere som er så påståelige om inntjening - kan dere dokumentere dette i form av strømforbruk før og etter eller er det bare noen dere tror. Jeg har ført statistikk over mitt forbruk siden 2004, gjennom 2 varmepumper, og har ikke spart en dritt ! Trolig pga strømforbrukere varmepumpen ikke kan erstatte i mitt hus...

Jeg har ført strømstistikk siden 1976 i min mindre enebolig (bygd 1966) så jeg har dokumentasjon hele tiden. De senere år har jeg en strømmåler hengende på min varmepumpe og noterer strømbruk første i hver måned (som et minimum), totalt og varmepumpe alene. Jeg hadde aldri i verden uttrykt meg som jeg gjør om mitt strømforbruk om det ikke var godt dokumentert! En kan jo også se at 10.000 kWh med panelovner også er relativt lavt.

Ellers så ler jeg meg i hjel når enkelte får to siders oppslag i TU og kan fortelle om forbruk som er gått ned fra 35.000 kWh til små 20.000 kWh. Helt fantastisk det her (se opp for ironi)!

arthur

Det er riktig som noen her har påpekt at når jeg har nevnt at det er "dokumentert" at montering av en VP ikke nødvendigvis reduserer forbruket, men for mange betyr økt komfort/høyere temperatur så er det ikke etter hva jeg kan se gjort kvalifiserte og dokumenterte undersøkelser på dette på noen år så sikkert på tide å gjøre dette igjen nå.

Det sagt så har vi fortsatt noe som har fått navnet "Evons Paradox" som viser at teknologiske fremskritt ikke nødvendigvis reduserer forbruk av innsatsfaktor, men faktisk kan gå den andre veien, et paradoks som otales f.eks her:

https://www.aftenbladet.no/meninger/debatt/i/z7WPE5/gratis-varmepumper-til-alle-senker-ikke-automatisk-stroemforbruket

For noen, sikkert en del, som er bevisste sitt forbruk og hvordan dette kan reduseres så er det sikkert en god del som kan vise til en betydelig besparelse på sitt årlige forbruk. Om medlemmene her er representative for "folk flest" i så måte stiller jeg meg dog noe tvilende til.

AT en link jeg la ut sier at i løpet av fem år så må man regne med to servicer endrer ikke det faktum at ved hjemmebesøk så fikk jeg av to "eksperter" den klare melding at en årlig service var riktig. At dette trolig skyldes at de lever godt av å selge "etterservice" betviles ikke da dette gjelder i mange henseende i vårt samfunn.

AT en del her gjør sin egen service og utfører reparasjoner selv og kun ved å bestille den nødvendige del til en hundrelapp er flott, all ære til dem,, men igjen betviler jeg at dette er representativt for "folk flest".

Ellers en takk til moderator som tok min innrapportering til følge, ryddet i tråden og åpnet denne tråden som forhåpentligvis kan holdes på en konstruktiv og informativ måte, håper det! :+1:
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

ToWalkOrDrive

Bra at noen fant skikkelig dokumentasjon på "før/etter" installasjon av varmepumpe. Og at den viste at en reduserer strømforbruket:
"En rapport fra Nord-Trøndelagsforskning viste at installasjon av varmepumper faktisk kan redusere strømforbruket. "  5116 kWh i året faktisk. https://www.tu.no/artikler/feil-at-varmepumper-ikke-kutter-stromforbruket/275259

Ser for øvrig at Aftenbladet-artikkel-forfatteren går i masse forskningstabber. Han nevner en SSB-rapport som sammenligner forbruket fra en tid hvor strømprisen var ca 30 øre. Det er klart - folk driter i om de bruker noen ekstra kWh mer da. Når prisen nå har vært over 130 øre, og i tillegg har fått mye ekstra variabel nettleie, klart folk er mer bevisst på temperatur da. Han burde vært fratatt jobben på flekken.

I tillegg sammenlignet 2014-rapporten boliger med og uten varmepumpe. I 2014, pga lav strømpris, ville nok mange kjøpe varmepumpe for å kjøle om sommeren. Hovedformålet nå er å redusere strømregningen. I tillegg blir det veldig kunstig å sammenligne med og uten varmepumpe, uten å sammenligne samme hus med og uten varmepumpe. Det ligger jo i sakens natur at kun folk med relativt stort forbruk ville kjøpe varmepumpe, mens de som bor i en liten borettslags-blokkleilighet ikke vil ha behov for en, og ofte ikke ha lov til å kjøpe en, pga utseende og støy.

Blir og rart å trekke inn dampmaskiner....klart folk kjører dampbilene lenger når de går lenger....men det er ikke sånn at folk setter opp temperaturen til 30 grader når de kan uten at det koster mer. Folk i Norge har ofte hatt en komfort-temperatur. Og de som bare har lukket døren til rom de ikke bruker, og skrudd av alle ovnene, de har ofte fått et fukt- og råteproblem, ettersom fuktig varm luft fra kjøkkenet da trenger seg inn og kondenserer i de kaldere rommene, som skaper midd, råte og dårlig inneklima. Dette medfører store utbedringskostnader, og dårlig miljøregnskap.

Og så til slutt - å sammenligne dansk forskning på varmepumpe...det tar jo kaken. Kan det være at det er litt varmere klima på Århus enn Stokmarknes? Kan det være at man på Stokmarknes bruker kjøling sjeldnere enn i Århus? Kan det være at varmen står oftere på på Stokmarknes enn i Århus? Kan det være en oftere har leiligheter i Århus enn Stokmarknes? Kan det være det blåser mer i Stokmarknes.

Nei, den Aftenblad-artikkelforfatteren ville jeg ikke ansatt om jeg fikk han gratis. Selv om jeg er enig når han skriver at varmepumpe er en fantastisk oppfinnelse og Varmepumpen vil under ideelle forhold varme opp boligen 3–5 ganger mer effektivt enn om man bruker en vanlig panelovn.

Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Også andre har analysert hus-for-hus strømforbruksendring etter anskaffelse av varmepumpe:
Tesla Model Y                         2021-

jkirkebo

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 25. september 2023, klokken 13:17Vel, ettersom din "dokumentert" står i hermetegn så regner jeg med at det er basert på gamle varmepumper fra en forskning publisert i 2016, hvor folk økte temperaturen fra 19 til 23 grader? Den gang da strømmen var nesten gratis? Den gang varmepumpene slet mye mer i kaldt vær?

Dersom du ser på en moderne Toshiba varmepumpe f.eks., som jeg kjøpte i huset for et par år siden, så er det helt utrolig hvor mye strøm en sparer, til og med sammenlignet med eldre varmepumper. Dette underbygges av det Huseierne skriver og andre som ikke har eierinteresser i varmepumpebutikker. Dagens varmepumper har og smarte funksjoner som nattsenking og helgesenking (om en reiser vekk i helgene). I tillegg er folk mer bevisst på å skru ned temperaturen når de er bortreist pga strømprisen. I tillegg så har varmepumpeprisene steget lite i pris. Så, aldri har det vært mer lønnsomt å kjøpe en god varmepumpe, noe kalkulatorer viser. Den viser ikke hvor mange grader du kan heve temperaturen i huset med for å gå i null, men den tid hvor folk ruslet rundt i speedo i 25 grader rundt i huset er nok forbi uansett. Folk er mye mer bevisst på strømforbruk enn før.

Bergvarmepumpene har også blitt mye, mye bedre. Vi byttet i fjor ut en 16 år gammel 9kW IVT on-off med en ny Bosch 12kW inverter-pumpe. Etter første driftsår ser vi at strømforbruket til varmtvann og oppvarming har sunket med ca. 25%.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA