Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading er et ran!

Startet av Bondeknøl, mandag 17. juli 2023, klokken 21:53

« forrige - neste »

geear

Lyse eier bare et fåtall av kraftverkene i Rogaland.

Ville vel kanskje delt det opp i strømprodusent, netteier og strømleverandør. Lyse er både produsent og leverandør, men ikke lenger netteier (Lnett).

ToWalkOrDrive

Lyse solgte vel noe til Hydro for en stund siden, men det er Statkraft som er eierkongen i Norge. Er en av grunnene til å anse høy strømpris som ekstraskatt.

Lyse har jo og eierskap i Tonstad kraftverk, som lager mest strøm i Landet, som ligger nesten oppå en utenlandskabel.
Tesla Model Y                         2021-

Storg

Sitat fra: geear på fredag 22. september 2023, klokken 21:27Lyse eier bare et fåtall av kraftverkene i Rogaland.

Ville vel kanskje delt det opp i strømprodusent, netteier og strømleverandør. Lyse er både produsent og leverandør, men ikke lenger netteier (Lnett).

Lyse eier Lnett. De måtte bare bytte navn grunnet krav fra myndighetene.

Gazer75

Sitat fra: Egil S på fredag 22. september 2023, klokken 20:14Meg bekjent er det Lyse som eier og drifter alle kraftverkene i Rogaland.
Faktisk så er det Hydro Energi som driftar det meste av kraftverka i dag etter at Lyse og Hydro gjekk saman om kraftverka. Selskapet som eig er Lyse Kraft DA som er eigd 74,4 prosent av Lyse og 25,6 prosent av Hydro.
Var berre eit par kraftverk nær Jørpeland, om eg hugsar rett, som hadde ein anna eigarstruktur og som ikkje vart ein del av dette. Der har fortsatt Lyse drifta.
2020 e-Golf (2023-)

Gazer75

Sitat fra: geear på fredag 22. september 2023, klokken 21:27Lyse er både produsent og leverandør, men ikke lenger netteier (Lnett).
Lnett er jo fortsatt eit selskap eigd 100% av Lyse konsernet. Slik er det med alle nettselskapa etter endringa. Dei gjorde om kraftselskapet til eit konsern og skilde ut dei ulike delane.
Til og med selskap som var eit samvirke måtte endre struktur.

Heile greia laga ein ekstra utgift med omprofilering osv.
2020 e-Golf (2023-)

RJK

Nå har Recharge akkurat innrømmet at elbilistene ikke "ice'er" ladestolpene etter at de fjernet minuttprising, men at vi stort sett lader oss ferdig og flytter bilen eller fortsetter reisen.

https://elbil.no/det-gikk-ikke-som-mange-fryktet/

De har jo såvidt begynt å teste ut kortbetaling, og da vil de etterhvert skjønne at dette er til det beste for alle, og spesielt kundene.

Med jevnere priser, som vi begynner å få igjen nå, og enkel, ikke-diskriminerende/utelukkende betalingsløsning, så vil man ikke trenge å kjøre forbi en ledig ladestasjon fordi man ikke er registrert kunde med rett brikke eller app.

Men reell konkurranse om kundene kommer, hvorvidt de vil det eller ikke. Og konkurransemiddelet vil være pris, beliggenhet, antall ladestolper tilgjengelig og eventuelle kø-tendenser, samt tilbud til de reisende.

Hva den enkelte prioriterer høyest, middels og lavest, vil selvsagt være forskjellig. Men pris vil nok for svært mange være viktig, som vi og ser ved at folk heller venter i kø der man kan lade billigst, mens ladestasjonen til de dyrere operatørene kanskje blir stående urørt eller med lavt belegg.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: Storg på fredag 22. september 2023, klokken 22:54
Sitat fra: geear på fredag 22. september 2023, klokken 21:27Lyse eier bare et fåtall av kraftverkene i Rogaland.

Ville vel kanskje delt det opp i strømprodusent, netteier og strømleverandør. Lyse er både produsent og leverandør, men ikke lenger netteier (Lnett).

Lyse eier Lnett. De måtte bare bytte navn grunnet krav fra myndighetene.
Fullt klar over det, men det gjør de ikke til netteier.


Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 22. september 2023, klokken 22:29Lyse solgte vel noe til Hydro for en stund siden, men det er Statkraft som er eierkongen i Norge. Er en av grunnene til å anse høy strømpris som ekstraskatt.

Lyse har jo og eierskap i Tonstad kraftverk, som lager mest strøm i Landet, som ligger nesten oppå en utenlandskabel.
Størrelsen på kraftverkene gjør ikke påstanden om at Lyse eier alle kraftverkene i Rogaland noe mer riktig...

Bare å sjekke lista for Rogaland her, 100+? Lyse eier 23 stk..

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Liste_over_vannkraftverk_i_Norge

I tillegg kommer vindkraft, men regner ikke med det var det man snakket om.

turfsurf

Sitat fra: RJK på lørdag 23. september 2023, klokken 03:24Med jevnere priser, som vi begynner å få igjen nå, og enkel, ikke-diskriminerende/utelukkende betalingsløsning, så vil man ikke trenge å kjøre forbi en ledig ladestasjon fordi man ikke er registrert kunde med rett brikke eller app.

Men reell konkurranse om kundene kommer, hvorvidt de vil det eller ikke. Og konkurransemiddelet vil være pris, beliggenhet, antall ladestolper tilgjengelig og eventuelle kø-tendenser, samt tilbud til de reisende.

Hva den enkelte prioriterer høyest, middels og lavest, vil selvsagt være forskjellig. Men pris vil nok for svært mange være viktig, som vi og ser ved at folk heller venter i kø der man kan lade billigst, mens ladestasjonen til de dyrere operatørene kanskje blir stående urørt eller med lavt belegg.
Fremdeles er det slik at vi på tur lader på Ionity hvis det er i nærheten og ikke kø, ellers Tesla. Heldigvis er Ionity og Tesla ofte lokalisert i nærheten av hverandre, så man kan gå til Tesla hvis det er kø på Ionity.

Tesla har så mange ladestasjoner at det ikke er noe poeng i å se etter andre.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RJK

Sitat fra: turfsurf på lørdag 23. september 2023, klokken 09:48
Sitat fra: RJK på lørdag 23. september 2023, klokken 03:24Med jevnere priser, som vi begynner å få igjen nå, og enkel, ikke-diskriminerende/utelukkende betalingsløsning, så vil man ikke trenge å kjøre forbi en ledig ladestasjon fordi man ikke er registrert kunde med rett brikke eller app.

Men reell konkurranse om kundene kommer, hvorvidt de vil det eller ikke. Og konkurransemiddelet vil være pris, beliggenhet, antall ladestolper tilgjengelig og eventuelle kø-tendenser, samt tilbud til de reisende.

Hva den enkelte prioriterer høyest, middels og lavest, vil selvsagt være forskjellig. Men pris vil nok for svært mange være viktig, som vi og ser ved at folk heller venter i kø der man kan lade billigst, mens ladestasjonen til de dyrere operatørene kanskje blir stående urørt eller med lavt belegg.
Fremdeles er det slik at vi på tur lader på Ionity hvis det er i nærheten og ikke kø, ellers Tesla. Heldigvis er Ionity og Tesla ofte lokalisert i nærheten av hverandre, så man kan gå til Tesla hvis det er kø på Ionity.

Tesla har så mange ladestasjoner at det ikke er noe poeng i å se etter andre.
Er jo greit når de ikke er så bortpriset som Ionity var tidligere med drop-in-prisen sin, da de var klart dyrest. Så kom de andre opp og tildels forbi denne prisen, og nå har endelig de droppet denne og ligger i leia der de fleste ligger. Ja, gitt at man ikke har spesialpris gjennom noen spesialordning da.

Som du sier, Tesla er klart billigst og har bøtter og spann av ladeplasser, så når spesialprisen min nå bortfaller medio oktober, blir de nok mitt foretrukne ladenettverk. Om jeg kjøper medlemsskap, må jeg ta en vurdering på. Kanskje kjøper jeg bare for de månedene jeg tenker å kjøre mye langtur.

Men nå er jo ikke verken Tesla eller Ionity absolutt overalt, og da er det fint å vite at prisene ikke er skyhøye. Og når det etterhvert blir lettere å stikke innom ladestasjoner man ikke vet om man er tegnet opp hos eller har rett kort registrert med, så blir det som jeg skrev, lettere å ta en ladestopp om man er et sted disse finnes.

Jeg har ihvertfall store kvaler med å stille meg opp ved en ladestasjon/lader der jeg vet de er ekstra griske, så det er noen jeg aldri lader hos. Men når prisene blir mer jevne, på et akseptabelt nivå, så vil jeg ikke lengre unngå de så kategorisk som nå.

Og når vi er kommet dithen, da vil jeg si at markedet har modnet bransjen.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Storg

Sitat fra: geear på lørdag 23. september 2023, klokken 07:56
Sitat fra: Storg på fredag 22. september 2023, klokken 22:54
Sitat fra: geear på fredag 22. september 2023, klokken 21:27Lyse eier bare et fåtall av kraftverkene i Rogaland.

Ville vel kanskje delt det opp i strømprodusent, netteier og strømleverandør. Lyse er både produsent og leverandør, men ikke lenger netteier (Lnett).

Lyse eier Lnett. De måtte bare bytte navn grunnet krav fra myndighetene.
Fullt klar over det, men det gjør de ikke til netteier.


Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 22. september 2023, klokken 22:29Lyse solgte vel noe til Hydro for en stund siden, men det er Statkraft som er eierkongen i Norge. Er en av grunnene til å anse høy strømpris som ekstraskatt.

Lyse har jo og eierskap i Tonstad kraftverk, som lager mest strøm i Landet, som ligger nesten oppå en utenlandskabel.
Størrelsen på kraftverkene gjør ikke påstanden om at Lyse eier alle kraftverkene i Rogaland noe mer riktig...

Bare å sjekke lista for Rogaland her, 100+? Lyse eier 23 stk..

https://no.m.wikipedia.org/wiki/
Sitat fra: geear på lørdag 23. september 2023, klokken 07:56
Sitat fra: Storg på fredag 22. september 2023, klokken 22:54
Sitat fra: geear på fredag 22. september 2023, klokken 21:27Lyse eier bare et fåtall av kraftverkene i Rogaland.

Ville vel kanskje delt det opp i strømprodusent, netteier og strømleverandør. Lyse er både produsent og leverandør, men ikke lenger netteier (Lnett).

Lyse eier Lnett. De måtte bare bytte navn grunnet krav fra myndighetene.
Fullt klar over det, men det gjør de ikke til netteier.


Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 22. september 2023, klokken 22:29Lyse solgte vel noe til Hydro for en stund siden, men det er Statkraft som er eierkongen i Norge. Er en av grunnene til å anse høy strømpris som ekstraskatt.

Lyse har jo og eierskap i Tonstad kraftverk, som lager mest strøm i Landet, som ligger nesten oppå en utenlandskabel.
Størrelsen på kraftverkene gjør ikke påstanden om at Lyse eier alle kraftverkene i Rogaland noe mer riktig...

Bare å sjekke lista for Rogaland her, 100+? Lyse eier 23 stk..

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Liste_over_vannkraftverk_i_Norge

I tillegg kommer vindkraft, men regner ikke med det var det man snakket om.
I tillegg kommer vindkraft, men regner ikke med det var det man snakket om.

Hvem er netteier, hvis det ikke er Lyse gjennom sitt eierskap av Lnett?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på lørdag 23. september 2023, klokken 07:56
Sitat fra: Storg på fredag 22. september 2023, klokken 22:54
Sitat fra: geear på fredag 22. september 2023, klokken 21:27Lyse eier bare et fåtall av kraftverkene i Rogaland.

Ville vel kanskje delt det opp i strømprodusent, netteier og strømleverandør. Lyse er både produsent og leverandør, men ikke lenger netteier (Lnett).

Lyse eier Lnett. De måtte bare bytte navn grunnet krav fra myndighetene.
Fullt klar over det, men det gjør de ikke til netteier.


Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 22. september 2023, klokken 22:29Lyse solgte vel noe til Hydro for en stund siden, men det er Statkraft som er eierkongen i Norge. Er en av grunnene til å anse høy strømpris som ekstraskatt.

Lyse har jo og eierskap i Tonstad kraftverk, som lager mest strøm i Landet, som ligger nesten oppå en utenlandskabel.
Størrelsen på kraftverkene gjør ikke påstanden om at Lyse eier alle kraftverkene i Rogaland noe mer riktig...

Bare å sjekke lista for Rogaland her, 100+? Lyse eier 23 stk..

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Liste_over_vannkraftverk_i_Norge

I tillegg kommer vindkraft, men regner ikke med det var det man snakket om.

Hæææ?
Var jo akkurat det jeg skrev og viste med skjermbilde, at det er Statkraft som er kongen og ikke Lyse...
Tesla Model Y                         2021-

Gazer75

Om lag 90% av vasskraftproduksjonen i Norge er eigd av det offentlege, altså stat eller kommune.

Trur den største utanom er Småkraft som eig og driftar over 200 mindre kraftverk, for det meste uregulert elvekraft. Etter det så er det kanskje A/S Saudefaldene som Orkla eig 85% av, og som det offentleg eig mindre enn 10%. Siste eg kjem på i farten er Arendals Fossekompani som eig og driv to stasjonar.
2020 e-Golf (2023-)

geear

Sitat fra: Storg på tirsdag 26. september 2023, klokken 22:55
Sitat fra: geear på lørdag 23. september 2023, klokken 07:56
Sitat fra: Storg på fredag 22. september 2023, klokken 22:54
Sitat fra: geear på fredag 22. september 2023, klokken 21:27Lyse eier bare et fåtall av kraftverkene i Rogaland.

Ville vel kanskje delt det opp i strømprodusent, netteier og strømleverandør. Lyse er både produsent og leverandør, men ikke lenger netteier (Lnett).

Lyse eier Lnett. De måtte bare bytte navn grunnet krav fra myndighetene.
Fullt klar over det, men det gjør de ikke til netteier.


Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 22. september 2023, klokken 22:29Lyse solgte vel noe til Hydro for en stund siden, men det er Statkraft som er eierkongen i Norge. Er en av grunnene til å anse høy strømpris som ekstraskatt.

Lyse har jo og eierskap i Tonstad kraftverk, som lager mest strøm i Landet, som ligger nesten oppå en utenlandskabel.
Størrelsen på kraftverkene gjør ikke påstanden om at Lyse eier alle kraftverkene i Rogaland noe mer riktig...

Bare å sjekke lista for Rogaland her, 100+? Lyse eier 23 stk..

https://no.m.wikipedia.org/wiki/
Sitat fra: geear på lørdag 23. september 2023, klokken 07:56
Sitat fra: Storg på fredag 22. september 2023, klokken 22:54
Sitat fra: geear på fredag 22. september 2023, klokken 21:27Lyse eier bare et fåtall av kraftverkene i Rogaland.

Ville vel kanskje delt det opp i strømprodusent, netteier og strømleverandør. Lyse er både produsent og leverandør, men ikke lenger netteier (Lnett).

Lyse eier Lnett. De måtte bare bytte navn grunnet krav fra myndighetene.
Fullt klar over det, men det gjør de ikke til netteier.


Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 22. september 2023, klokken 22:29Lyse solgte vel noe til Hydro for en stund siden, men det er Statkraft som er eierkongen i Norge. Er en av grunnene til å anse høy strømpris som ekstraskatt.

Lyse har jo og eierskap i Tonstad kraftverk, som lager mest strøm i Landet, som ligger nesten oppå en utenlandskabel.
Størrelsen på kraftverkene gjør ikke påstanden om at Lyse eier alle kraftverkene i Rogaland noe mer riktig...

Bare å sjekke lista for Rogaland her, 100+? Lyse eier 23 stk..

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Liste_over_vannkraftverk_i_Norge

I tillegg kommer vindkraft, men regner ikke med det var det man snakket om.
I tillegg kommer vindkraft, men regner ikke med det var det man snakket om.

Hvem er netteier, hvis det ikke er Lyse gjennom sitt eierskap av Lnett?
Indirekte er Lyse eier fordi de eier Lnett, men netteier er Lnett. Lyse kan selge Lnett til whoever i morgen, netteier forandrer seg ikke av den grunn.

Storg

Sitat fra: geear på torsdag 28. september 2023, klokken 11:54
Sitat fra: Storg på tirsdag 26. september 2023, klokken 22:55
Sitat fra: geear på lørdag 23. september 2023, klokken 07:56
Sitat fra: Storg på fredag 22. september 2023, klokken 22:54
Sitat fra: geear på fredag 22. september 2023, klokken 21:27Lyse eier bare et fåtall av kraftverkene i Rogaland.

Ville vel kanskje delt det opp i strømprodusent, netteier og strømleverandør. Lyse er både produsent og leverandør, men ikke lenger netteier (Lnett).

Lyse eier Lnett. De måtte bare bytte navn grunnet krav fra myndighetene.
Fullt klar over det, men det gjør de ikke til netteier.


Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 22. september 2023, klokken 22:29Lyse solgte vel noe til Hydro for en stund siden, men det er Statkraft som er eierkongen i Norge. Er en av grunnene til å anse høy strømpris som ekstraskatt.

Lyse har jo og eierskap i Tonstad kraftverk, som lager mest strøm i Landet, som ligger nesten oppå en utenlandskabel.
Størrelsen på kraftverkene gjør ikke påstanden om at Lyse eier alle kraftverkene i Rogaland noe mer riktig...

Bare å sjekke lista for Rogaland her, 100+? Lyse eier 23 stk..

https://no.m.wikipedia.org/wiki/
Sitat fra: geear på lørdag 23. september 2023, klokken 07:56
Sitat fra: Storg på fredag 22. september 2023, klokken 22:54
Sitat fra: geear på fredag 22. september 2023, klokken 21:27Lyse eier bare et fåtall av kraftverkene i Rogaland.

Ville vel kanskje delt det opp i strømprodusent, netteier og strømleverandør. Lyse er både produsent og leverandør, men ikke lenger netteier (Lnett).

Lyse eier Lnett. De måtte bare bytte navn grunnet krav fra myndighetene.
Fullt klar over det, men det gjør de ikke til netteier.


Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 22. september 2023, klokken 22:29Lyse solgte vel noe til Hydro for en stund siden, men det er Statkraft som er eierkongen i Norge. Er en av grunnene til å anse høy strømpris som ekstraskatt.

Lyse har jo og eierskap i Tonstad kraftverk, som lager mest strøm i Landet, som ligger nesten oppå en utenlandskabel.
Størrelsen på kraftverkene gjør ikke påstanden om at Lyse eier alle kraftverkene i Rogaland noe mer riktig...

Bare å sjekke lista for Rogaland her, 100+? Lyse eier 23 stk..

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Liste_over_vannkraftverk_i_Norge

I tillegg kommer vindkraft, men regner ikke med det var det man snakket om.
I tillegg kommer vindkraft, men regner ikke med det var det man snakket om.

Hvem er netteier, hvis det ikke er Lyse gjennom sitt eierskap av Lnett?
Indirekte er Lyse eier fordi de eier Lnett, men netteier er Lnett. Lyse kan selge Lnett til whoever i morgen, netteier forandrer seg ikke av den grunn.
Den definisjonen av Eier er du nok ganske alene om.

geear

Fordi det har du bestemt?

Sjekk hos NVE hvem som står som netteier, det er Lnett. Ikke Lyse. Du får ringe de og fortelle de at det er feil.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA